Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Vlist

Gewijzigde verordening op de rekenkamer K5

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Vlist
Officiële naam regelingGewijzigde verordening op de rekenkamer K5
CiteertitelGewijzigde verordening op de rekenkamer K5
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-03-201301-03-201301-01-2015Nieuwe regeling

26-02-2013

De IJsselbode, 26-03-2013

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Gewijzigde verordening op de rekenkamer K5

De Raad van de gemeente Vlist

Gelet op de artikelen 81a en volgende, alsmede de artikelen 182 en volgende van de Gemeentewet

Besluit vast te stellen de ‘Gewijzigde verordening op de rekenkamer K5’.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer K5

  • c.

    raad: gemeenteraad

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    commissie: raadscommissie voor de rekenkamer K5;

  • f.

    rekenkamer: de gezamenlijke rekenkamer K5 van de gemeenten Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist.

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1. Er is een rekenkamer.

  • 2. De rekenkamer bestaat uit 2 leden, dat wil zeggen 1 voorzitter en 1 lid tevens plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De rekenkamer verricht binnen het jaarlijks toe te kennen budget minimaal 2 onderzoeken.

Artikel 3 Commissie

  • 1. Er is een K5 raadscommissie voor de rekenkamer. Deze bestaat in totaal uit 5 raadsleden. Iedere gemeenteraad heeft daartoe 1 raadslid uit zijn midden voorgedragen.

  • 2. Indien een lid verhinderd is kan hij/zij zich laten vervangen. Iedere gemeenteraad heeft daartoe 1 raadslid uit zijn midden voorgedragen.

  • 3. De raad stelt de commissie in als aanspreekpunt voor de rekenkamer. De commissie treedt als ‘ontvanger’ van de rekenkameronderzoeken op en onderhoudt ook de overige contacten met de rekenkamer.

  • 4. De commissie heeft de volgende taken:

    • a.

      het aanbevelen van de kandidaten voor het lidmaatschap en plaatsvervangend lidmaatschap in de rekenkamer;

    • b.

      het adviseren van de raad over de rapporten als genoemd in artikel 9;

    • c.

      het onderhouden van de contacten van de raad met de rekenkamer.

Artikel 4 Benoeming leden

  • 1. Het raadsvoorstel ter benoeming van het lid en de voorzitter van de rekenkamer op aanbeveling van de commissie dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraden van alle deelnemende gemeenten.

  • 2. De commissie doet de aanbeveling vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:

    • a.

      de mededeling dat hij een benoeming als lid zal aanvaarden, en

    • b.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die hij bekleedt.

  • 3. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het plaatsvervangende lid op als voorzitter

  • 4. Beëdiging van leden van de Rekenkamer vinden plaats in de vergadering van de raad van de gemeente Ouderkerk.

Artikel 5 Vergoeding leden rekenkamer

  • 1. De voorzitter en het lid van de rekenkamer ontvangen voor het voorbereiden en bijwonen van de vergaderingen een vergoeding conform de leden van een commissie bezwaar- en beroepschriften.

  • 2. Deze vergoedingen worden gecorrigeerd met een opslagpercentage van respectievelijk 270% en 180%.

Artikel 6 Ontslag en non-activiteit

  • 1. De commissie bericht de raad als een van de ontslaggronden zich voordoet, bedoeld in artikel 81c, zesde of zevende lid, of van artikel 81d, eerste of tweede lid, van de wet.

  • 2. In de gevallen, bedoeld in artikel 81c, zevende lid, en in artikel 81d, tweede lid, van de wet adviseert de commissie de raad over de vraag of al dan niet moet worden overgegaan tot ontslag, respectievelijk het op non-activiteit stellen van het desbetreffende lid.

  • 3. De commissie adviseert de raad tevens met betrekking tot een beslissing tot verlenging of beëindiging van een maatregel als bedoeld in artikel 81d, eerste of tweede lid.

Artikel 7 Budget

  • 1. De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Daartoe behoort o.a. het inhuren van externe expertise ten behoeve van het opstellen van de onderzoeksrapporten.

  • 3. De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, derde lid.

  • 4. De voorzitter doet jaarlijks vóór 1 april een voorstel aan de raad voor de nodige middelen voor een goede uitoefening van de taken.

  • 5. De structurele kosten worden evenredig over de vijf gemeenten verdeeld.

Artikel 8 Verzoek

  • 1. De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het in stellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

  • 2. Het staat een individuele gemeente vrij om naast de onderzoeken genoemd in art. 2, lid 3 bij de rekenkamer een verzoek in te dienen voor het verrichten van aanvullend/extra onderzoek voor de eigen gemeente. Dit gebeurt voor eigen rekening van de desbetreffende gemeente.

Artikel 9 Rapportage en terugkoppeling

  • 1. De rekenkamer stelt de onderzochte partij schriftelijk op de hoogte van het (nog niet gepubliceerde) ontwerp-onderzoeksrapport. Indien de bevindingen daartoe aanleiding geven kan de rekenkamer ter zake conceptaanbevelingen aan de betrokken partij opnemen.

  • 2. De rekenkamer stelt de betrokken partij in de gelegenheid om binnen vier weken schriftelijk te reageren op het conceptonderzoeksrapport en, indien van toepassing, de conceptaanbevelingen.

  • 3. Na ontvangst van de reactie(s) sluit de rekenkamer haar onderzoek af en stelt een definitief rapport op waarin de bevindingen, conclusies en, indien van toepassing, aanbevelingen, alsmede de reacties hierop zijn opgenomen.

Artikel 10

Deze verordening kan worden aangehaald als de ‘Gewijzigde verordening op de rekenkamer K5’.

Artikel 11

Deze verordening treedt in werking na publicatie en met terugwerkende kracht met ingang van 1 maart 2013 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening op de Rekenkamer K5 zoals deze door de respectievelijke raden is vastgesteld in 2005.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Vlist, gehouden op 26 februari 2013

de griffier, de voorzitter,

P.A.M. Goedvolk A.Z. Evenhuis-Meppelink