Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Slochteren

Verordening adviesraad Wet maatschappelijke ondersteuning, gemeente Slochteren 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Slochteren
Officiële naam regelingVerordening adviesraad Wet maatschappelijke ondersteuning, gemeente Slochteren 2013
CiteertitelVerordening adviesraad Wet maatschappelijke ondersteuning, gemeente Slochteren 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Verordening adviesraad Wet maatschappelijke ondersteuning, gemeente Slochteren 2012.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 11
  2. Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 12
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-02-201319-04-2018nieuwe regeling

14-02-2013

't Bokkeblad, 20-02-2013

2012/6261

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening adviesraad Wet maatschappelijke ondersteuning, gemeente Slochteren 2013

De raad van de gemeente Slochteren;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van d.d. 22 januari 2013;

gelet op artikel 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

overwegende dat

  • -

    Het college van B&W ‘ingezetenen’ en ‘belanghebbende natuurlijke- en rechtspersonen’ moet betrekken bij de voorbereiding van het Wmo-beleid ‘op een wijze voorzien in de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet vastgestelde verordening’.

  • -

    Het college van B&W advies moet vragen aan ‘de Wmo-raad’ voordat ze een voordracht tot vaststelling van het beleid aan de gemeenteraad voorlegt.

besluit vast te stellen de:

‘VERORDENING ADVIESRAAD WET MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING, GEMEENTE SLOCHTEREN 2013’

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Alle begrippen die in deze Verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning, hierna te noemen Wmo en de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Wmo-raad: de in deze gemeente actief zijnde adviesraad Wet maatschappelijke ondersteuning.

  • 3.

    Wmo-platform: de gezamenlijke vertegenwoordiging van representatieve organisaties die actief is in Slochteren op het terrein van de Wmo zoals bedoeld in art. 12 van de Wmo, zijnde: Platform ouderen, Platform voor mensen met een beperking, Platform mantelzorg en Platform jeugd.

  • 4.

    Deze platforms signaleren op actieve wijze knelpunten en behoeftes bij de doelgroep en voorzien de Wmo-raad van input hieromtrent.

  • 5.

    Maatschappelijke belangenorganisaties: representatieve organisaties die actief zijn in Slochteren op het terrein van de Wmo zoals bedoeld in art. 12 van de Wmo. Dit kunnen zijn stichtingen, verenigingen of organisaties die tot doel hebben op te komen voor de belangen van inwoners die direct of indirect deel uitmaken van de doelgroep van de Wmo.

  • 6.

    Externe deskundige: een persoon die deskundig is op één of meerdere beleidsterreinen die vallen onder de Wmo en geen vertegenwoordiger is van een maatschappelijke belangenorganisatie.

  • 7.

    College van B&W: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Slochteren.

HOOFDSTUK 2 DOELSTELLING, TAAK EN WERKWIJZE VAN DE WMO-RAAD

Artikel 2 Doelstelling en taak

  • 1. Het behartigen van belangen van de doelgroepen die behoren bij de relevante prestatievelden en het leveren van een bijdrage aan het gemeentelijk beleid ten aanzien van de Wmo.

  • 2. Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college over onderwerpen die de voorbereiding, vaststelling, uitvoering, verbetering, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid op gemeentebreed niveau ten aanzien van de Wmo betreffen.

  • 3. Het zorg dragen, zelfstandig als adviesraad dan wel in samenwerking met het college van B&W, dat burgers en hun organisaties worden betrokken bij de totstandkoming van beleid.

  • 4. Het bijdragen aan de totstandkoming van het gemeentelijk beleid en de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de Wmo.

Artikel 3 Werkwijze Wmo-raad

  • 1. Voor de invulling van haar doelen en taken werkt de Wmo-raad samen met de Wmo- platforms in Slochteren.

  • 2. Het college van B&W vraagt bij de voorbereiding van een besluit of beleid, dat van invloed is op de maatschappelijke ondersteuning, advies aan de Wmo-raad op een dusdanig tijdstip dat het advies volwaardig invloed kan hebben op de besluitvorming.

  • 3. Het college van B&W informeert de Wmo-raad over alle relevante stukken, rapporten, nota’s en dergelijke, die de Wmo-raad kan helpen bij het nastreven van het gestelde doel en zenden deze aan de Wmo-raad toe.

  • 4. Het college van B&W stelt de Wmo-raad op de hoogte van hetgeen met de door de Wmo-raad ingediende adviezen wordt gedaan, indien nodig met nadere motivering.

  • 5. Het college van B&W kan om dringende redenen afwijken van het gestelde in lid 3. In dat geval is het college van B&W verplicht:

    • a.

      In de eerstvolgende vergadering van de Wmo-raad het (vraag)stuk ter advisering voor teleggen;

    • b.

      Schriftelijk de redenen aan te geven op grond waarvan een verzoek om advisering voorafachterwege is gebleven;

    • c.

      Het uitgebrachte advies alsnog mee te wegen bij (een nadere) besluitvorming ter zake, indien sprake is van een nieuw element in de overwegingen die door de Wmo-raad zijn aangevoerd.

  • 6. Indien van het gestelde in artikel 3.3 met voldoende gemotiveerde reden wordt afgeweken, verleent de Wmo-raad medewerking aan het zo spoedig mogelijk plannen van een ingelaste vergadering en een spoedige advisering.

  • 7. De adviezen van de Wmo-raad zijn openbaar, tenzij het college van B&W verzoekt om het advies als vertrouwelijk te kenmerken.

Artikel 4 Plaats/rol Wmo-raad

De communicatie tussen de Wmo-raad en de platforms over relevante onderwerpen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Artikel 5 Huishoudelijk reglement

Het college van B&W stelt een huishoudelijk reglement op waarin deze Verordening nader uitgewerkt kan worden en aangevuld met andere aspecten die van invloed zijn op de werkwijze van de Wmo-raad.

HOOFDSTUK 3 SAMENSTELLING EN BENOEMING

Artikel 6 Samenstelling

  • 1. De Wmo-raad bestaat uit minimaal 5 en maximaal 7 personen, waarvan:

    • a.

      Eén onafhankelijk voorzitter

    • b.

      Minimaal 4 en maximaal 6 extern deskundigen.

  • 2. De leden hebben zitting in de Wmo-raad hebben onafhankelijk van een organisatie als bedoeld

    in artikel 12 van de Wmo.

Artikel 7 Profiel leden van de Wmo-raad

Het college van B&W kan nadere eisen stellen aan het profiel waaraan leden van de Wmo-raad moeten voldoen.

Artikel 8 Voordracht leden van de Wmo-raad

  • 1. Bij het aflopen van een benoeming of het terugtreden van leden om andere redenen worden nieuwe leden benoemd conform de samenstelling in artikel 6.

  • 2. Herbenoeming vindt plaats op basis van een voordracht van de leden van de Wmo-raad.

  • 3. Bij ontstaan van een vacature roept het college van B&W via een sollicitatieprocedure kandidaten op om deel te nemen aan de Wmo-raad. Op basis daarvan doet de Wmo-raad een voordracht voor benoeming.

Artikel 9 Benoeming

  • 1. Benoeming geschiedt voor een termijn van vier jaar.

  • 2. Herbenoeming is mogelijk voor een termijn van vier jaar.

  • 3. De leden van de Wmo-raad worden door het college van B&W benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 4. Het lidmaatschap van de Wmo-raad is onverenigbaar met:

    • a.

      Het lidmaatschap of plaatsvervangend lidmaatschap van de raad, de raadscommissies, de ombudscommissie en de commissie voor bezwaarschriften;

    • b.

      De functie van fractieassistent;

    • c.

      Het werknemerschap van de gemeente Slochteren of het verrichten van werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur;

    • d.

      Het hebben van een commercieel belang bij aanbesteding of inkoop van producten en of diensten door de gemeente op grond van de Wmo of daaraan gerelateerde wet- of regelgeving.

  • 5. Het lidmaatschap van de Wmo-raad eindigt:

    • a.

      Door het aflopen van de zittingsperiode;

    • b.

      Door overlijden;

    • c.

      Door te bedanken als lid;

    • d.

      Door schorsing of ontslag van een lid door het college op voordracht van de Wmo-raad als een lid zonder geldige reden zijn of haar taak verzuimt.

  • 6. In bijzondere gevallen kan het college van B&W besluiten af te wijken in het gestelde in artikel 8 en 9.

HOOFDSTUK 4 VERGADERINGEN

Artikel 10 Vergaderingen

  • 1. In de Wmo-raad worden geen individuele vraagstukken besproken, noch vindt daar individuele belangenbehartiging plaats.

  • 2. De Wmo-raad vergadert tenminste twee maal per jaar en jaarlijks wordt een vergaderschema opgesteld.

  • 3. De Wmo-raad stelt het college van B&W uiterlijk 2 weken voor haar eerstkomende vergadering op de hoogte van de in artikel 10, tweede lid genoemde vergaderplanning.

  • 4. De vergaderingen van de Wmo-raad zijn in principe openbaar en worden vooraf openbaar aangekondigd. De Wmo-raad kan indien daarvoor noodzaak is een (deel van de) vergadering in beslotenheid laten plaatsvinden.

HOOFDSTUK 5 VERGOEDINGEN

Artikel 11 Budget

  • 1. De Wmo-raad heeft jaarlijks de beschikking over een algemeen budget ten behoeve van onkosten opdat de Wmo-raad redelijkerwijze in staat kan worden geacht om de taak te vervullen in het kader van de uitvoering van deze Verordening.

  • 2. Dit budget wordt als onkostenvergoeding voorafgaand aan het activiteitenjaar verstrekt. Na afloop van het activiteitenjaar dient de Wmo-raad een kort inhoudelijk verslag en financieel overzicht bij het college van B&W in, uiterlijk 3 maanden na afloop van het activiteitenjaar.

  • 3. Het in 11.1 genoemde budget wordt ter beschikking gesteld voor de volgende activiteiten:

    • a.

      Gemaakte onkosten van leden van het platform (waaronder telefoon, papier en inktkosten) op basis van werkelijke kosten

    • b.

      Vergoeding voor deskundigheidsbevordering

    • c.

      Aanschaf van documentatie, literatuur en vaktijdschriften

    • d.

      Faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting

    • e.

      Een vergoeding voor aanwezigheid bij vergaderingen; de hoogte hiervan is door het college van B&W vast te stellen

  • 4. Het college van B&W geeft de Wmo-raad toestemming gebruik te maken van de volgende faciliteiten van het gemeentehuis, zonder een vergoeding hiervoor te verlangen:

    • a.

      Kopieerapparaat

    • b.

      Postverwerking

    • c.

      Vergaderruimte

    • d.

      Computer en printer

  • 5. Het college van B&W kan besluiten op verzoek van de Wmo-raad om ambtelijke ondersteuning ter beschikking te stellen.

  • 6. Voor niet reguliere activiteiten kan de Wmo-raad bij het college van B&W een subsidie aanvragen.

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1. Deze Verordening kan worden aangehaald als: “Verordening adviesraad Wet maatschappelijke ondersteuning, gemeente Slochteren 2013”.

  • 2. De Verordening treedt in werking op 28 februari 2013. Per die datum wordt ingetrokken de Verordening adviesraad Wet maatschappelijke ondersteuning, gemeente Slochteren 2012.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 14 februari 2013.

De raad van de gemeente Slochteren,

, voorzitter.

, griffier.