Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Ouderkerk

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens gemeente Ouderkerk 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Ouderkerk
Officiële naam regelingVerordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens gemeente Ouderkerk 2012
CiteertitelVerordening GBA Ouderkerk 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratiepersoonsgegevens en Wet bescherming persoonsgegevens

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-09-201201-01-2017Onbekend

20-09-2012

Postiljon, 26 september 2012

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Ouderkerk;

overwegende,

dat het gewenst is, op grond van Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, een verordening vast te stellen ten behoeve van de verstrekking van gegevens uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

gelezen het voorstel van het College van burgemeester en wethouders van 21 augustus 2012;

gezien het advies van de Commissie Algemene Bestuurlijke zaken van 3 september 2012

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

b e s l u i t :

vast te stellen:

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

gemeente Ouderkerk 2012

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen 3

Artikel 1 Begripsbepalingen 3

Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens 3

Artikel 3 Beheer van de GBA 3

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA 3

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties 3

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA 4

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben 4

Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente 4

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers 4

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens 4

Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens 4

Artikel 10 Aangehaakte gegevens 5

Artikel 11 Wijze van verkrijging 5

Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen 5

Artikel 13 Verwijdering van gegevens 5

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens 5

Artikel 15 Rechten van de burger 5

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen 5

Artikel 16 Beveiliging 5

Artikel 17 Terugmeldplicht 5

Artikel 18 Slotbepalingen 6

Bijlage 1 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens 7

Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt 7

Hoofdstuk1Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    aangehaaktegegevens: de in de GBA opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;

  • b.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    algemenegegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid onder a van de Wet GBA;

  • d.

    authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 3a van de Wet GBA en benoemd in artikel 58a Besluit GBA en vermeld in bijlage 1d Besluit GBA;

  • e.

    autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens;

  • f.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van het college belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;

  • g.

    binnengemeentelijkeafnemer: (art 1 wet GBA) Hieronder valt tevens te verstaan door het college aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;

  • h.

    WetGBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • i.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • k.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • l.

    persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de Wet GBA, over één persoon in de GBA;

  • m.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • n.

    verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de Wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA.

Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens

  • 1. Binnengemeentelijke afnemers moeten minimaal de beschikking krijgen over de authentieke gegevens om aan de verplichtingen krachtens artikel 3b en 62 van de Wet GBA te kunnen voldoen.

  • 2. Binnengemeentelijke afnemers moeten toegang tot de GBA, dan wel de beschikbare gegevens in de GBA verstrekt krijgen, voor de vervulling van hun taak.

  • 3. De toegang dan wel de verstrekking, ingevolge de artikelen 4, 5 en 6, wordt vastgelegd in een convenant of overeenkomst.

Artikel 3 Beheer van de GBA

  • 1. Het college wijst een beheerder en een plaatsvervangend beheerder aan van de GBA.

  • 2. De beheerder geeft invulling aan het onder artikel 2 bedoelde convenant of overeenkomst. (wet GBA art. 14)

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van het actualiseren van andere registraties met persoonsgegevens.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • 1.

    de beheerder (plaatsvervangend beheerder);

  • 2.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Burgerzaken;

  • 3.

    met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA kunnen algemene- en verwijsgegevens door gemeenteambtenaren worden ingezien, voor de vervulling van de aan hen opgedragen taken.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan binnengemeentelijke afnemers algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, voor de vervulling van de aan hen opgedragen taken.

  • 2.

    Het college kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.

In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:

  • -

    het doel waarvoor de gegevens nodig zijn;

  • -

    de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;

  • -

    een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van artikel 100, lid 2 Wet GBA, kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan de instanties die zijn vermeld in de bijlage bij deze verordening, de gegevens zoals vermeld in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad;

  • 2. Het college is bevoegd om wijzigingen aan te brengen in de bij deze verordening vastgestelde bijlage.

  • 3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker;

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

  • a.

    buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:

  • b.

    de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens

De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de afdeling Burgerzaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden uitgevoerd;

  • b.

    de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

  • c.

    een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • d.

    statistische informatie te leveren.

Artikel 10 Aangehaakte gegevens

  • 1. Het college stelt de aangehaakte gegevens nader vast.

  • 2. Van ingeschrevenen kunnen in de GBA aangehaakte gegevens opgenomen zijn.

  • 3. Het college kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

Artikel 11 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van het college. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 15 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 16 Beveiliging

De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens en stelt deze op schrift.

Artikel 17 Terugmeldplicht

  • 1. De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de GBA opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.

  • 2. Het college regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.

  • 3. Het college regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 Wet GBA en de artikelen 62 en 63 Besluit GBA.

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie, die is vastgesteld op 12 november 2009, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening GBA Ouderkerk 2012.

  • 4.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 september 2012

De griffier, De voorzitter,

M.Metz J. de Prieëlle

Bijlage 1 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Indien een persoon geheimhouding heeft ter voorkoming van verstrekking aan vrije derden wordt nimmer tot verstrekking overgegaan aan de in deze bijlage genoemde instanties.

Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Aan de volgende instantie kunnen gegevens worden verstrekt ten behoeve van de actualisering van de onder hen rustende administraties:

Stichting WON (Welzijn, Ouderkerk/Nederlek)