Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bellingwedde

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bellingwedde
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2013
CiteertitelLegesverordening Bellingwedde 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h , en
  2. 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201331-12-2014Nieuwe regeling

20-12-2012

Streekblad 16 januari 2013

Onbekend

Tekst van de regeling

Legesverordening Bellingwedde 2013

Nr.

De raad van de gemeente Bellingwedde;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van oktober 2012;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h , en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de navolgende “Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013”.

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

“dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

“week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

“maand”: het tijdvak van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

“jaar”: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

“kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2: Belastbaar feit.

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3: Belastingplicht.

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4: Vrijstellingen.

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • b.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon of bezoldiging;

  • c.

    beschikkingen of afschriften daarvan met betrekking tot aanvragen om subsidie uit de gemeentekas;

  • d.

    kopies, tekeningen e.d. noodzakelijk bij de aanvraag van door de gemeente te verstrekken vergunningen.

  • e.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • f.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

Artikel 5: Maatstaven van heffing en tarieven.

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6: Wijze van heffing.

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7: Termijnen van betaling.

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8: Kwijtschelding.

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9: Teruggaaf.

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor een aanvraag in een gebied dat is aangemerkt als Beschermd Dorpsgezicht en waarvoor de in artikel 2 van het Besluit omgevingsrecht (Bor) genoemde werkzaamheden geen omgevingsvergunning is vereist, worden geen leges geheven.

Artikel 10: Overdracht van bevoegdheden.

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

één en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11: Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12: Overgangsrecht.

  • 1.

    De “Legesverordening Bellingwedde 2012” van 22 december 2011, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13: Inwerkingtreding.

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 14: Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening Bellingwedde 2013.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2012.

De griffier,

De voorzitter,

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2013

Tabel

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2013
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgelijke stand
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:  
1.1.1.1Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag in het gemeentehuis€ 162,00
1.1.1.2Maandag tot en met vrijdag op locatie€ 398,00
1.1.1.3Op zaterdag, zondag of daarmee ingevolge artikel IV van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek gelijkgestelde dagen in het gemeentehuis€ 463,00
1.1.1.4Op zaterdag, zondag of daarmee ingevolge artikel IV van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek gelijkgestelde dagen op locatie€ 696,00
1.1.1.5Het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap op maandag in het gemeentehuis isgratis
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op:  
1.1.2.1Dinsdag tot en met vrijdag in het gemeentehuis€ 162,00
1.1.2.2Maandag tot en met vrijdag op locatie€ 398,00
1.1.2.3Op zaterdag, zondag of daarmee ingevolge artikel IV van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek gelijkgestelde dagen in het gemeentehuis€ 463,00
1.1.2.4Op zaterdag, zondag of daarmee ingevolge artikel IV van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek gelijkgestelde dagen op locatie€ 696,00
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 175,00
1.1.4Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 175,00
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.5.1Een (duplicaat van) trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering€ 11,60
1.1.6Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan€ 9,30
1.1.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand."Legesbesluit akten burgerlijke stand"
1.1.8Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, per getuige€ 20,80
1.1.9Het tarief bedraagt voor de afgifte van een ongewaarmerkte kopie of daarmee gelijk te stellen afdruk van stukken ten behoeve van genealogisch onderzoek, per kopie€ 0,30

Vervolg tabel

Hoofdstuk 2Reisdocumenten
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€49,40
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€49,40
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€49,40
1.2.1.4tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar€25,40
1.2.1.5tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder€40,60
1.2.2De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 worden bij een spoedlevering vermeerderd met €43,70
1.2.3Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 slechts één keer per reisdocument berekend  
1.2.4Het tarief bedraagt voor extra werkzaamheden (verificatie) in verband met vermissing van een Paspoort, Nederlandse identiteitskaart, Europese identiteitskaart of Toeristenkaart€17,20
     
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
     
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€34,50
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€34,00
1.3.3Het tarief bedraagt voor extra werkzaamheden (verificatie) in verband met vermissing van een rijbewijs€17,20

Vervolg tabel

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
     
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 4,90
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.  
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking€ 5,90
1.4.5Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie of andere administratie voorafgaand aan de GBA, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan€ 9,30
1.4.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.4.7.1Een bewijs van Nederlanderschap€ 5,90
1.4.7.2Een attestatie de vitae (bewijs van in leven zijn)€ 5,90
1.4.7.3Elke andere verklaring niet elders genoemd omtrent een bepaald persoon€ 5,90
1.4.7.4Attestatie de vita internationaal: tariefcode opgenomen in het legesbsluit akten burgerlijke stand"Legesbesluit akten burgerlijke stand"
     
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
     
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet€ 4,90
     
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
     
1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: Gereserveerd
     
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
     
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1Een exemplaar/afschrift van de gemeentebegroting (totaal)€ 46,70
1.7.1.2Een exemplaar/afschrift van de gemeenterekening€ 28,90
1.7.1.3Een exemplaar/afschrift van de programmabegroting€ 23,30
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1tot het verstrekken van:  
1.7.2.1.1Een afschrift van het verslag van een raadsvergadering€ 5,90
1.7.2.1.2Een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering€ 11,60
1.7.2.2De raadsvoordrachten, -besluiten, en –verslagen op basis van een abonnement per jaargang (excl. gemeentebegroting en -rekening)€ 93,00
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.3.1Een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 85,00
1.7.3.2Een afschrift van de Bouwverordening (incl. toelichting)€ 59,00
1.7.3.3Een exemplaar van een andere niet genoemde verordening, aanvullingen op verordeningen, per pagina € 1,00

Vervolg tabel: Hfdst 8 t/m 14

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van de van toepassing zijnde informatie uit een bestemmingsplan
1.8.1.2Tot het verstrekken van een bestemmingsplan, welke opgevraagd dient te worden bij het stedebouwkundig bureau worden de kosten in rekening gebracht die de gemeente dient te betalen aan het stedebouwkundig bureau.
1.8.1.3Tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding, per inlichting
1.8.1.4Tot het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet
1.8.2.3De inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988
1.8.2.4Het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Momumentenwet 1988
1.8.2.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres
1.8.4Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie ten behoeve van taxatieopdrachten, bedraagt per aanvraag
1.8.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een niet-particulier tot het leveren van informatie ten behoeve van bodemonderzoek voor:
1.8.5.1Eén perceel
1.8.5.2Twee percelen of meer
1.8.5.3Het opzoeken en klaarleggen van dossiers met relevante bodeminformatie
   
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag geldt het tarief zoals vastgesteld in de “Regeling leges en afdracht vergoeding afgifte verklaring omtrent het gedrag van natuurlijke en rechtspersonen”
1.9.2tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of foto
1.9.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot naturalisatie geldt een tarief zoals dat is vastgesteld in het Besluit Naturalisatiegelden
   
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina
   
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (Gereserveerd)
Hoofdstuk 12Leegstandswet
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (Gereserveerd)
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (Gereserveerd)

Vervolg tabel: Hdst 15 t/m 20

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
     
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 17,50
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander€ 17,50
1.15.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing€ 17,50
     
Hoofdstuk 16 Kansspelen
     
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat€ 70,00
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat€ 70,00
 en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 42,20
1.16.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd€ 140,00
1.16.1.4voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat€ 140,00
 en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 85,00
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 18,80
     
Hoofdstuk 17 Kinderopvang (Gereserveerd)
     
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
     
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 242,00
1.18.1.1indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 148,00
1.18.1.2indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met€ 148,00
1.18.1.3indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.Kosten op basis van een begroting
1.18.2Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
     
1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 31,00
1.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 31,00
1.19.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)  
1.19.3.1Voor een eerste aanvraag€ 23,30
1.19.3.2Voor een verlengingsaanvraag€ 23,30
1.19.3.3Voor een duplicaat€ 23,30
1.19.3.4De keuringskosten van het medisch onderzoek (de onderzoekskosten) zijn bij afwijzing van de Gehandicaptenparkeerkaart voor rekening van de aanvrager.  
     
Hoofdstuk 20 Diversen
     
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.20.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 1,00
1.20.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.20.1.2.1per pagina op papier van A4-formaat€ 0,30
1.20.1.2.2per pagina op papier van een ander formaat€ 0,30
1.20.1.3kaarten, tekeningen, printafdrukken, lichtdrukken etc., al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:  
1.20.1.3.1per pagina op papier van formaat > A3 (30 x 42 cm) en < A1 (60 x 90cm)€ 6,90
1.20.1.3.2per pagina op papier van formaat > A1 (60 x 90cm)€ 9,30
1.20.1.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 17,50
1.20.1.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,30

Vervolg Tabel: Titel 2 Hfdst 1t/m 3

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
     
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken (UAV2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
     
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag (Gereserveerd)  
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
     
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 2.000 bedragen:€ 66,00
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 2.000 tot € 7.500 bedragen:€ 132,00
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 7.500 tot € 23.000 bedragen:€ 132,00
 Vermeerderd met 1,91% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 7.500 te boven gaan;  
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 23.000 tot € 46.000 bedragen:€ 428,00
 Vermeerderd met 1,83% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 23.000 te boven gaan;  
2.3.1.1.5indien de bouwkosten € 46.000 tot € 138.000 bedragen:€ 850,00
 Vermeerderd met 1,75% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 46.000 te boven gaan;  
2.3.1.1.6indien de bouwkosten € 138.000 tot € 414.000 bedragen:€ 2.465,00
 Vermeerderd met 1,64% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 138.000 te boven gaan;  
2.3.1.1.7indien de bouwkosten meer dan € 414.000 bedragen€ 7.004,00
 Vermeerderd met 1,47 % van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 414.000 te boven gaan.  
 Welstandstoets  
2.3.1.2Indien advies van de welstand- en monumentenzorgcommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met het bedrag welke door die commissie aan de gemeente in rekening wordt gebracht.  
 Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:€ 1.288,00
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.50%
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 97,00
 Indien er onderzoeken dienen plaats te vinden ten beoordeling van de afhandeling van de bovengenoemde aanvraag worden de feitelijke kosten hiervoor in rekening gebracht.Werkelijke kosten
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) worden de feitelijke kosten voor eventuele onderzoeken in rekening gebracht bovenop het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag. Het tarief voor het voeren van deze procedure bedraagt:€ 231,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) worden de feitelijke kosten voor eventuele onderzoeken in rekening gebracht bovenop het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag. Het tarief voor het voeren van deze procedure bedraagt:€ 231,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toege- past (buitenplanse afwijking) worden de feitelijke voor de desbetreffende onderzoeken en het laten opstellen van de ruimtelijke onderbouwing in rekening gebracht bovenop het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag. Het tarief voor het voeren van deze procedure bedraagt:€ 459,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) worden de feitelijke kosten voor eventuele onderzoeken in rekening gebracht bovenop het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag€ 231,00
 Het tarief voor het voeren van deze procedure bedraagt€ 97,00
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan) van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag  
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag€ 97,00
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;€ 97,00
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit) van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag.€ 97,00
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) worden de feitelijke kosten voor eventuele onderzoeken in rekening gebracht. Het tarief voor het voeren van deze procedure bedraagt€ 231,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) worden de feitelijke kosten voor eventuele onderzoeken in rekening gebracht. Het tarief voor het voeren van deze procedure bedraagt€ 231,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) worden de feitelijke kosten voor de desbetreffende onderzoeken en het laten opstellen van de ruimtelijke onderbouwing in rekening gebracht. Het tarief voor het voeren van deze procedure bedraagt€ 459,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) worden de feitelijke kosten voor eventuele onderzoeken in rekening gebracht. Het tarief voor het voeren van deze procedure bedraagt€ 231,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 97,00
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 97,00
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 97,00
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 97,00
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 97,00
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens de Monumentenverordening 2009 aangewezen monument, waarvoor op grond van artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 231,00
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€ 231,00
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van de gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€ 51,00
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
2.3.7.1.Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief€ 97,00
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 51,00
2.3.9Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 51,00
 Bovenop dit tarief worden kosten doorberekend ten behoeve van de aanleg van het openbare gedeelte van de inrit en kosten in verband met bijzondere omstandigheden, zoals verplaatsen kolk, lichtmast, etc. De kosten die in rekening worden gebracht zijn gebaseerd op de beleidsnotitie inritten. "Beleidsnotitie inritten"
2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 30,00
2.3.10AHandelsreclame  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:15 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1 (bouwactiviteit) bedraagt het tarief  
2.3.10A.1Indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder h, van de Wabo€ 64,00
2.3.10A.2Indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat die handelsreclame aan de onroerende zaak wordt gemaakt of gevoerd, bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder i van de Wabo€ 64,00
2.3.11Opslag van roerende zaken  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: Gereserveerd
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:Gereserveerd
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998Gereserveerd
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tariefGereserveerd
2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 51,00
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft€ 51,00
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft€ 51,00
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: Het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase:Het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
2.3.16Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig of archeologisch bodemrapportGereserveerd
2.3.17Advies  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo:Het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:gereserveerd
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:gereserveerd

Vervolg tabel: Hfdst 4 t/m 6

Hoofdstuk 4 Vermindering  
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:0%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:0%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:0%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  
     
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
     
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;75%
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;50%
2.5.1.3indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 6 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.25%
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 24 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Een bedrag minder dan € 35 wordt niet teruggegeven.n.v.t.
2.5.5Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 (advies) en 2.3.18 (verklaring van geen bedenkingen) wordt geen teruggaaf verleend.n.v.t.
     
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning  
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€ 72,00

Vervolg Tabel: Hfdst 7 t/m 10 en Titel 3 Hfdst 1 en 2

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 72,00
     
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten  
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening worden de feitelijke kosten voor het laten opstellen van een bestemmingsplan en de bijbehorende onderzoeken in rekening gebracht. Het tarief voor het voeren van de desbetreffende procedure bedraagt:€ 459,00
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening worden de feitelijke kosten voor het laten opstellen van een wijzigingsplan en de bijbehorende onderzoeken in rekening gebracht. Het tarief voor het voeren van de betreffende procedure bedraagt:€ 345,00
     
Hoofdstuk 9 Sloopmelding  
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening "Bouwverordening"
     
Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde beschikking  
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 51,00
     
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn  
Hoofdstuk 1 Horeca  
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 148,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 11,60
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 17,50
     
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten  
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2010 (evenementenvergunning)€ 20,30
3.2.2Het tarief als genoemd in artikel 3.2.1 wordt vermeerderd met een bedrag als hieronder staat aangegeven:  
 - indien ten behoeve van het evenement verkeersmaatregelen nodig zijn;€ 52,00
 - indien ten behoeve van het evenement een tijdelijke gebruiksvergunning is vereist;€ 52,00
 - indien sprake is van een grootschalig evenement, waarmee bedoeld wordt een meerdaags evenement of een evenement met minimaal 500 deelnemers/bezoekers;€ 52,00
3.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 of 5:23 van de APV 2010 tot het organiseren van een commerciële rommelmarkt, kofferbakmarkt fancyfair, braderie of andere soortgelijke markt€ 52,00
3.2.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een markt als bedoeld in artikel 4 van de Marktverordening gemeente Bellingwedde 2010€ 310,00
3.2.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening:€ 310,00
3.2.5.1geldig voor maximaal 7 aaneengesloten dagen€ 20,30
3.2.5.2geldig voor 1 jaar€ 154,00
3.2.5.3Geldig voor onbepaalde tijd€ 310,00

Vervolg tabel Hdst: 3 t/m 7

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven  
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van (een wijziging van) een exploitatievergunning als genoemd in artikel 3 van de Algemene plaatselijke verordening € 696,00
     
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (gereserveerd)  
   
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (gereserveerd)  
   
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening  
3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening, met een oppervlakte van  
 Minder dan 100 m²€ 175,00
 100 tot 200 m²€ 207,00
 200 tot 300 m²€ 229,00
 300 tot 400 m²€ 254,00
 400 tot 500 m²€ 277,00
 500 tot 1.000 m²€ 404,00
 1.000 tot 2.000 m²€ 634,00
 2.000 tot 3.000 m²€ 809,00
 3.000 tot 4.000 m²€ 979,00
 4.000 tot 5.000 m²€ 1.154,00
 5.000 tot 10.000 m²€ 1.385,00
 10.000 tot 20.000 m²€ 1.845,00
 20.000 tot 30.000 m²€ 2.191,00
 30.000 tot 40.000 m²€ 2.424,00
 40.000 tot 50.000 m²€ 2.768,00
 50.000 m² of meer€ 3.000,00
     
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 25,80
3.8Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen, aanbrengen of hebben van een voorwerp, niet zijnde een vaartuig, op, in of boven openbaar water€ 66,00