Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oostflakkee

Verordening Cliëntenparticipatie WWB Oostflakkee 2012 

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oostflakkee
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie WWB Oostflakkee 2012 
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie WWB Oostflakkee 2012 
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ 2009 wordt hierbij ingetrokken.  

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art.  147
  2. Wet werk en bijstand, art. 47

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-01-201301-06-201210-12-2014nieuwe regeling

08-11-2012

Groot Goeree-Overflakkee, 08-01-2013

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie WWB Oostflakkee 2012 

De raad van de gemeente Oostflakkee;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders, d.d. 12 oktober 2012;

gelet op artikel 147, eerste lid gemeentewet, en artikel 47 Wet werk en bijstand (WWB);

overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop cliënten betrokken worden bij de uitvoering van de wet bij verordening te regelen;

besluit:

  • -

    De verordening Cliëntenparticipatie WWB Oostflakkee 2012 vast te stellen;

  • -

    De verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ in te trekken;

  • -

    de vrijwilligersvergoeding ex. artikel 6 lid 3 van de verordening vast te stellen op € 30,- perdeelgenomen vergadering met ingang van 1 juni 2012.

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      De wet: de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

    • b.

      Cliënt: iemand die met de gemeente in verband staat in verband met een recht of aanspraak;

    • c.

      Cliëntenplatform: een uit vertegenwoordigers van cliënten en belangenorganisaties bestaand overlegorgaan met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;

    • d.

      Colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van de participerende gemeenten.

    • e.

      Portefeuillehouders overleg: periodiek overleg tussen portefeuillehouders van de participerende gemeenten.

  • 2. Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de wet.

Artikel 2. Doelstelling

  • 1. Door de gemeenten Dirksland, Goedereede, Middelharnis en Oostflakkee is een gezamenlijk cliëntenplatform als bedoeld in artikel 47 van de wet ingesteld.

  • 2. De colleges bevorderen het instellen en in stand houden van een gemeentelijke overlegstructuur met cliënten en of hun vertegenwoordigers.

  • 3. Het doel van cliëntenparticipatie is cliënten en/of vertegenwoordigers van belangenorganisaties te betrekken bij en invloed te laten uitoefenen op de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van de WWB, IOAW en IOAZ alsmede het gemeentelijk minimabeleid.

Artikel 3. Samenstelling van het cliëntenplatform

  • 1. Het cliëntenplatform bestaat uit cliënten van de participerende gemeenten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

  • 2. Het cliëntenplatform bestaat uit maximaal 2 cliënten per gemeente en maximaal 4 vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

  • 3. De leden van het platform als bedoeld in het tweede lid zijn bekend bij de participerende gemeenten en worden benoemd door de colleges, op voordracht van het portefeuillehouders overleg.

  • 4. De zittingstermijn voor leden van het cliëntenplatform bedraagt twee jaar. De leden kunnen maximaal tweemaal worden herbenoemd. Na een afwezigheid van twee jaren kan een lid dat driemaal twee jaren zitting heeft gehad in het cliëntenplatform, opnieuw worden benoemd.

  • 5. Bij tussentijds aftreden van een lid voorziet het platform zelfstandig in een voordracht voor een opvolger. Tussentijdse vervanging geschiedt voor de resterende zittingstermijn.

  • 6. De leden kiezen uit hun midden een bestuur, bestaande uit een voorzitter, een penningmeester, een secretaris en een algemeen adjunct.

  • 7. De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren waar nodig wel ruggespraak met hun achterban.

  • 8. Het lidmaatschap van het cliëntenplatform is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad dan wel het college van B&W van één der participerende gemeenten.

  • 9. Het cliëntenplatform stelt een huishoudelijk reglement vast.

Artikel 4. Bevoegdheden, grenzen van de bevoegdheden

  • 1.Initiatiefrecht

    • a.

      Het cliëntenplatform heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de uitvoering en (de kwaliteit van) de dienstverlening raken in het overleg met de gemeenten aan de orde te stellen.

    • b.

      Het cliëntenplatform heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taak in voorkomende gevallen, bij voorkeur in overleg met de gemeenten, gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.

  • 2.Informatierecht

    • a.

      Het cliëntenplatform krijgt spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die voor goede cliëntenparticipatie nodig is.

    • b.

      Het cliëntenplatform wordt geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken en enquêtes.

  • 3.Adviesrecht

    • a.

      Het cliëntenplatform wordt betrokken bij de totstandkoming van zaken waarmee de cliënt in de uitvoering rechtstreeks wordt geconfronteerd. Het kan hierbij gaan om formulieren, folders klanttevredenheidsonderzoeken en dergelijke.

    • b.

      Het cliëntenplatform heeft het recht advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en (de kwaliteit van) de dienstverlening betreffen.

    • c.

      Alle adviezen, informatieverzoeken en verbetervoorstellen die door het cliëntenplatform schriftelijk zijn verstrekt worden door de gemeenten beoordeeld. In geval het een advies betreft omtrent een voorstel voor het college of de gemeenteraad, zorgt de gemeente ervoor dat het schriftelijke advies ter kennis komt aan het college of de gemeenteraad.

    • d.

      Indien het cliëntenplatform zich niet kan verenigen met een standpunt van de gemeente, dient zij dit gemotiveerd en schriftelijk kenbaar te maken aan het portefeuillehoudersoverleg.

  • 4.Grenzen van de bevoegdheden

    Het cliëntenplatform is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedure en regelingen

Artikel 5. De overlegvergadering

  • 1. De overlegvergadering vindt eenmaal in het kwartaal plaats of zoveel vaker als de voorzitter dan wel tenminste drie leden dat nodig achten.

  • 2. Een vertegenwoordiger van de gemeenten woont, op verzoek van het platform, doch tenminste 4x per jaar de overlegvergadering bij en kan toelichting geven.

  • 3. Het cliëntenplatform heeft de mogelijkheid derden uit te nodigen in verband met een van de agendapunten van de overlegvergadering.

  • 4. Het cliëntenplatform kan geen beslissingen nemen indien niet ten minste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle beslissingen worden met tweederde meerderheid van stemmen genomen.

  • 5. De vergadering is openbaar. De stukken voor de vergadering zijn bij aanvang van de vergadering voor het publiek beschikbaar.

  • 6. Het cliëntenplatform brengt binnen vier weken na indiening van het adviesverzoek advies uit aan de gemeenten.

Artikel 6. De facilitering

  • 1. De participerende gemeenten stellen allen 25% van het benodigde budget beschikbaar ten behoeve van de werkzaamheden van het cliëntenplatform.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van de colleges, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.

  • 3. De cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties in het cliëntenplatform hebben recht op een vrijwilligersvergoeding conform een door de raad vastgesteld bedrag per deelgenomen vergadering met een maximum van 6 vergaderingen op jaarbasis.

  • 4. De gemeenten stellen vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van het cliëntenplatform.

Artikel 7. De verslaglegging

Jaarlijks brengt het cliëntenplatform aan de colleges verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget.

Artikel 8. Garantstelling

De colleges dragen er zorg voor dat cliënten die lid zijn of zijn geweest van het cliëntenplatform uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld op aanspraken die voortvloeien uit de wet.

Artikel 9. Evaluatie

De colleges evalueren eens per vier jaar het functioneren van het cliëntenplatform en eventueel vaker indien het cliëntenplatform of de colleges tussentijdse evaluatie nodig achten.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1. De colleges kunnen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie WWB Oostflakkee 2012.

  • 3. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 juni 2012.

  • 4. Op de datum van inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ 2009.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare

vergadering van de raad van de

gemeente Oostflakkee, gehouden op [gehouden].

,de voorzitter.

,de griffier.