Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Hoogezand-Sappemeer
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2013
CiteertitelLegesverordening Hoogezand-Sappemeer
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h 
  2. Gemeentewet, art. 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-12-201201-01-2014Onbekend

12-11-2012

Regiokrant, 28 november 2012

Rv 060

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Hoogezand-Sappemeer;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 2 oktober 2012;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet ;

besluitvast te stellen de

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Artikel 1 Begripsomschrijvingen
  • 1. Deze verordening verstaat onder:

  • a. ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c. ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen
  • Leges worden niet geheven voor:

  • a. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c. stukken of verrichtingen, in hun persoonlijk belang benodigd door personen die door een verklaring afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken;

  • d. de afdrukken van stukken, die ten behoeve van nieuwsbladen of van binnen de gemeente gevestigde openbare leeszalen worden afgegeven krachtens een besluit van het college van burgemeester en wethouders;

  • e. vergunningen tot het houden van openbare inzamelingen van gelden;

  • f. activiteitenvergunningen aangevraagdoor organisaties die het CBF keurmerk of een CBF verklaring van geen bezwaar hebben;

  • g. aanvragen omgevingsvergunning voor de activiteit bouw van 'vergunningvrije bouwwerken', verplicht in het kader van Beschermd Dorpsgezicht als bedoeld in de Monumentenwet;

  • h. aanvragen omgevingsvergunningen voor de activiteit bouw van 'vergunningvrije bouwwerken' met een monumentenstatus als bedoeld in de Monumentenwet;

  • i. aanvragen omgevingsvergunning beperkte milieutoets

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling
  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

  • a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen twee weken na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
  • 1 Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
  • 1. Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • 2a. van zuiver redactionele aard zijn;

  • 2b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

  • 2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • 3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • 4. onderdeel 1.4.5. (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadminstratie persoonsgegevens);

  • 5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

  • 6. onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent gedrag);

  • 7. hoofdstuk 16 (kansspelen).

  • 3. een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht
  • 1. De ‘Legesverordening Hoogezand-Sappemeer 2012' van 7 november 2011 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, lid 2 genoemde datum van ingang van de heffing. Zij blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding
  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening Hoogezand-Sappemeer 2013"

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 november 2012.

De voorzitter,

De griffier

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening Hoogezand-Sappemeer 2013

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap bedraagt op de daarvoor door de ambtenaar van de burgerlijke stand vastgestelde dagen uren::  
1.1.1.1in het gemeentehuis, op maandag tot en met vrijdag€262,90
1.1.1.2in het gemeentehuis, voltrokken door een gelegenheidsambtenaar€204,60
1.1.1.3voor een huwelijk zonder ceremonie ('flitshuwelijk')€80,30
1.1.1.4in de borg 'Welgelegen', op maandag tot en met vrijdag tot 17:00 uur €406,15
1.1.1.5in de borg 'Welgelegen', op maandag tot en met vrijdag (17:00 - 22:00 uur) en op zaterdag (9:00 - 17:00 uur)€595,40
1.1.1.6in de borg 'Welgelegen', voltrokken door een gelegenheidsambtenaar op maandag tot en met vrijdag tot 17:00 uur€47,80
1.1.1.7in de borg 'Welgelegen', voltrokken door een gelgenheidsambtenaar op maandag tot en met vrijdag (17:00 - 22:00) en op zaterdag (09:00 - 22:00)€383,65
1.1.1.8in een zelf gekozen locatie, op maandag tot en met vrijdag tot 17:00 uur (exclusief de kosten die de locatie berekent)€262,90
1.1.1.9in een zelf gekozen locatie, op maandag tot en met vrijdag (17:00 - 22:00 uur) en op zaterdag (9:00 - 22:00) (exclusief de kosten die de locatie berekent)€416,35
1.1.1.10in een zelf gekozen locatie, voltrokken door een gelegenheidsambtenaar (exclusief de kosten die de locatie berekent)€204,60
1.1.2Het tarief voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk is, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van dezelfde faciliteiten als bij een huwelijk, gelijk aan de tarieven onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.10.  
1.1.2.1Indien het alleen het opmaken van de akte betreft zijn geen leges verschuldigd.  
1.1.3Het tarief voor het ambtshalve laten fungeren van gemeenteambtenaren als getuigen bij de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap bedraagt per getuige€19,70
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een origineel of duplicaat van een trouwboekje of partnerschapboekje€16,65
1.1.5Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen of opgaven uit de registers van de burgerlijek stand, bedragen per persoon, per akte  
1.1.5.1voor elke inlichting, die door de aanvrager wordt afgehaald €8,85
1.1.5.2bij toezending, ongeacht de wijze waarop €10,65
1.1.6Het tarief voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, bedraagt voor ieder daaraan besteed half uur €21,15
1.1.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijek stand geldt het tarief zoals opgenomen in het Legesbesluit akten burgelijke stand.  

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€48,70
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in subonderdeel 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€48,70
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€48,70
1.2.1.6tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met 13 jaar €30,00
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van 14 jaar en ouder€40,05
1.2.2De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van €45,90
1.2.5Het tarief bedraagt voor het opmaken van een verklaring waarin vermeld wordt dat het oude reisdocument niet kan worden overlegd€15,90

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€48,90
1.3.1.1Het tarief bedraagt voor het opmaken van een verklaring waarin vermeld wordt dat het oude rijbewijs niet kan worden overlegd€15,90
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met €33,50
1.3.3Het tarief bedraagt voor afgifte van het formulier voor een geneeskundige verklaring €1,35

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens  
1.4.2.1per verstrekking aan de publieksbalie€10,30
1.4.2.2per verstrekkin gaangevraagd via de internetkassa op de website €5,15
1.4.2.3per verstrekking per post€12,15
1.4.2.4tot het , onder vorobehoud van goedkeuring door B&W, maken van een éénmalige selectie van verstrekkingen, een basis bedrag van €354,00
1.4.2.4.1verhoogd per verstrekking met €0,25
1.4.2.5indien de verstrekkingen, genoemd onder 1.4.2.4 gevraagd worden door een instelling met ideële doelstelling op een genootschap op geestelijke grondslag, worden de tarieven met 50% verminderd  
1.4.2.6tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift van een persoonslijst€10,30
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.  
1.4.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens  
1.4.4.1per verstrekking aan de publieksbalie €10,30
1.4.4.2.per verstrekking aangevraagd via de internetkassa op de website€5,15
1.4.4.3.1per verstrekking per post€12,15
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens€2,30
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de archiefregisters ten behoeve van genealogisch onderzoek, voor ieder daaraan besteed halfuur€21,45

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting€15,75
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening€15,75
1.7.1.3een afschrift van het burgerjaarverslag€15,75
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van het verslag van een raads- of raadscommissievergadering, indien daarvan een afschrift wordt gemaakt, per pagina € 0,35
1.7.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.4.1een afschrift van een verordening of besluit  
1.7.4.1.11 tot en met 4 pagina's €2.65
1.7.4.1.2van 5 tot en met 10 pagina's€4,70
1.7.4.1.3van 11 tot en met 20 pagina's€6,35
1.7.4.1.4voor iedere pagina meer wordt het tarief van 1.7.4.1.3 verhoogd met €0,20

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag  
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:  
1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde€0,35*
1.8.1.1.2in formaat A3€0,75*
1.8.1.2tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan,  
 formaat A3 tot en met A2€2,45*
 formaat A2 tot en met A1€3,65*
 formaat A1 tot en met A0€4,65*
 formaat groter dan A0€8,40*
1.8.1.2.1kaarten of tekeningen van de gemeente, waaronder bestemmingsplannen, zwart op wit, ter zake van het doen van nasporingen en het m aken van kopieën en/of lichtdrukken, voor ieder daaraan besteed halfuur€20,40*
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:  
1.8.2.1het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, indien het een particuliere aanvraag betreft  
1.8.2.1.1via de internetkassa van de website €2,00*
1.8.2.1.2via de publieksbalie en bij toezending€10,60*
1.8.2.1.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag door makelaars tot het verstrekken van inlichtingen omtrent gegevens met betrekking tot publiekrechtelijke beperkingen €92,35
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen dan wel kopieën van:  
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand, per adres (straat-hnr-lt-toe-aand-wijk-brt-postcd-woonplaats)€0,27*
1.8.3.1.1voor ieder extra geleverd veld bij 1.8.3.1, per adres€0,12*
1.8.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de administratieve kadastrale aanduiding en/of geometrische ligging, dan wel de hypothecaire registratie, dan wel een publiekrechtelijke beperking per inlichting (kadastrale balie) het tarief zoals vermeld in de Regeling tarieven Kadaster  

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€30,05
1.9.2tot het verstrekken van een attestatie de vita of een bewijs van Nederlanderscahp  
1.9.2.1via een verstrekking aan de balie€10,30
1.9.2.2via een verstrekking aangevraagd op de internetkassa van de website€5,15
1.9.2.3via een verstrekking per post€12,15
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€5,35
1.9.4tot het waarmerken van officiële documenten€3,30

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed halfuur€21,45
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.10.2.1een gewaarmerkt afschrift van een in het gemeentearchief berustend stuk waarbij de kosten worden verhoogd met de kosten van kopïeën zoals vermeld in 1.10.2.3€10,30
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk €8,65
1.10.2.3.1een kopie van een archiefstuk op A3 formaat, per kopie€0,35
1.10.2.3.2een kopie van een archiefstuk op A3 formaat, per kopie€0,75
1.10.2.3.3een reader-printerafdruk van een microfiche€0,35
1.10.2.4Het tarief bedraagt voor het uitlenen van archiefbescheiden,  
 per uitlening€32,75
 Bij toezending van de archiefbescheiden wordt het tarief verhoogd met €9,70
1.10.3Het tarief bedraagt voor de verstrekking van openbare akten uit de burgerlijke stand, openbare inschrijvingen in het bevolkingsregister, alsmede afbeeldingen uit de beeldcollectie  
1.10.3.1per verstrekking aangevraagd via de internetkassa op de website€5,15
1.10.3.2per verstrekking aangevraagd op het gemeentehuis, indien het gevraagde ook beschikbaar is via de internetkassa op de website, via eigen informatiedrager of per email €10,30
1.10.3.3per verstrekking aangevraagd op het gemeentehuis, indien het gevraagde niet beschikbaar is via de internetkassa op de website, via eigen informatiedrager of per email €5,15
1.10.4administratiekosten indien het bestelde per post wordt toegezonden€6,15
1.10.4.1portokosten zoals vermeld onder 1.20.1 van deze tabel  
 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€36,30
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet€18,15
 

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet €19,50

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat€56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat€56,50
en voor iedere volgende kansspelautomaat€34,00
1.16.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de Verordening Speelautomatenhallen Hoogezand-Sappemeer, voor de exploitatie van een speelautomatenhal €223,20
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€19,50

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€245,15
1.17.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€1,30
1.17.1.2indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€1,30
1.17.1.3indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€153,35
1.17.1.4indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd metnvt
1.17.1.5indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.17.2Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 1.17.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
1.17.3Het tarief bedoeld in onderdeel 1.17.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.  

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

1.18Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.1tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€34,25
1.18.2tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigregelement€34,25
1.18.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€38,55
1.18.4voor het reserveren van een individuele gehandicaptenparkeerplaats€102,30
1.18.5tot het verkrijgen van een aanstelling als evenementenverkeersregelaar voor bepaalde tijd, met een daarbij behorende aanstellingspas€34,25

Hoofdstuk 19 Diversen

1.19.1De in deze tabel vermelde tarieven van abonnementen gelden bij afhalen. Indien de stukken worden toegezonden worden, voor zover niet elders in deze tabel een bedrag is opgenomen of voor zover elders niet anders is bepaald, de genoemde tarieven met de volgende portikosten verhoogd,  
 bij een gewicht van 0 - 20 grammen€0,46
 bij een gewicht van 20 - 50 grammen€0,92
 bij een gewicht van 50 - 100 grammen€1,39
 bij een gewicht van 100 - 250 grammen€1,85
 bij een gewicht van 250 - 500 grammen€2,31
 bij een gewicht van 500 grammen of meer€2,77
1.19.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.19.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,€9,60
1.19.2.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.19.2.2.1per pagina op papier van A4-formaat€0,35
1.19.2.2.2per pagina op papier van een ander formaat€0,75
1.19.2.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.19.2.1 en 1.19.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze teabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk  
 formaat groter van A3 tot en met A2€2,50
 formaat groter dan A2 tot en met A1€3,75
 formaat groter dan A1 tot en met A0€4,75
 formaat groter dan A0€8,60
1.19.2.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de topografische situatie:  
 bebouwd gebied:  
 levering digitaal (100 * 100 m) per ha€88,00
 levering papieren afdruk (500 * 250 m) per 12,5 ha€44,05
 landelijk gebied:  
 levering digitaal (100 * 100 m) op A3 papier per ha€44,05
 levering papieren afdruk (500 * 250 m) per 12,5 ha€20,65
1.19.2.3.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de fotografische situatie:  
 analoog (100 * 100 m) op A3 papier per ha€14,60
 digitaal (100 * 100 m) per ha€14,60
1.19.2.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€19,50
1.19.2.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€9,30
1.19.2.6Het tarief bedraagt wegens kosten afkondiging als gevolg van een verleende vergunning c.q. ontheffing, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling is opgenomen €21,30
1.19.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning, als bedoeld in artikel 2:71 van de APV, voor de verkoop van vuurwerk, inclusief de kosten voor afkondiging €242,25
1.19.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om een gedoogverklaring coffeeshop €1.247,85

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
2.1.1.1vervallen
2.1.1.2Bouwkosten
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
 Wro: Wet ruimtelijke ordening.
 APV: Algemeen Plaatselijke Verordening
 vooroverleg: een informele fase die vooraf kan gaan aan een complexe formele aanvraag van een omgevingsvergunning. In het vooroverleg laat de gemeente niet alleen weten of zij het plan wenselijk vindt, maar ook of het kansrijk en vergunbaar is. Diverse specialisten beoordelen het plan en geven aan welke procedure van toepassing is, hoeveel tijd daarbij benodigd is, welke documenten de aanvrager moet inleveren en waar deze stukken aan moeten voldoen.
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van  
2.2.1een verzoek tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is€98,20
2.2.2een principeverzoek, bedoeld om te leiden tot een formeel standpunt van het college omtrent de bereidheid om aan een strijdig initiatief planologische medwerking te verlenen€294,60

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
     
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:3,8%
2.3.1.1.1van de bouwkosten met een minimum van €255,75
     
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 25%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van: €98,20
     
 Beoordeling aanvullende gegevens  
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:€98,20
     
 Van rechtswege verleende vergunning  
2.3.1.6Wanneer een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit van rechtswege verleend wordt, bedraagt het tarief:  
 indien van de toetsingen op bestemmingsplan, bouwbesluit, bouwverordening en redelijke eisen van welstan ten minste twee toetsingen hebben plaatsgevonden 50%
 van de op grond van de artikelen in deze titel verschuldigde leges.  
     
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€422,50
     
2.3.3Planologisch strijdig gebruik  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo,bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€98,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€422,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€12.788,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€422,00
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€422,00
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€422,00
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€422,00
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)€212,00
     
2.3.4In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.3.4.1.Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€247,00
2.3.4.1.1De overeenkomstig het in 2.3.4.1 genoemde tarief geheven leges worden vermeederd met de hierna genoemde bedragen indien en vorozover deze op het bouwwerk waarop de beschikking heeft van toepassing zijn  
 a. bouwwerken waarin aan meer dan vier personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden geschaft;  
 b. bouwwerken waarin aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk of verstandelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft;  
 met een oppervlakte van:  
 minder dan 100 m2 €159,00
 100 tot 200 m2 €238,00
 200 tot 300 m2€398,00
 300 tot 500 m2€637,00
 500 tot 1000 m2€934,00
 1000 tot 2000 m2€1.428,00
 2000 tot 3000 m2€1.879,00
 3000 tot 4000 m2€2.079,00
 4000 tot 5000 m2€2.278,00
 5000 tot 6000 m2€2.605,00
 6000 tot 7000 m2 2.887,00
 7000 tot 8000 m2€2.939,00
 8000 tot 9000 m2 €3.007,00
 9000 tot 10.000 m2€3.206,00
 10.000 tot 15.000 m2 €3.808,00
 15.000 tot 20.000 m2€4.007,00
 20.000 tot 30.000 m2€5.011,00
 30.000 tot 40.000 m2€5.344,00
 40.000 tot 50.000 m2€5.678,00
 50.000 m2 of meer€6.012,00
     
2.3.7Sloopactiviteiten  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€122,75
     
2.3.8Aanleggen of veranderen weg  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€422,50
     
2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.13 APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€5,10
     
2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€98,20
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: €98,20
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft€98,20
 in alle andere gevallen op basis van uurtarief  
     
2.3.15Omgevinsgvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
     
2.3.16Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport  
 a. bij een terreingrootte tot 1.000 m2€108,45
 b. bij een terreingrootte van 1.000 m2 tot en met 10.000 m2€429,65
 c. bij een terreingrootte groter dan 10.000 m2naar rato van b
     
2.3.17Advies  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorgeschreven aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies aan ons moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, bepaald door het geldende uurtarief  
     
2.3.20Bodemkwaliteitsverklaring  
2.3.20.1Het tarief bedraagt voor het afgeven van een bodemkwaliteitsverklaring ten aanzien van de milieuhygiënische bodemkwaliteit als bedoeld in de gemeentelijk Nota Bodemtaken:  
 Per adres, tot 1000 m2 grondoppervlak€92,00
 Voor grotere oppervlakten wordt het tarief naar rato verhoogd met €92,00
 per 1000 m2.  
     
2.3.21Gedoogbeschikkingen  
2.3.21.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van een gedoogbeschikking voor het - bouwen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning; - gebruik in strijd met een bestemmingsplan €1.248,05
2.3.21.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van een persoonsgebonden gedoogbeschikking voor de onrechtmatige bewoning van een recreatieverblijf voor maximaal zes maanden €103,30
     
2.3.22Geluidhinder  
 Het tarief bedraagt:  
2.3.22.1voor het ingevolge de Wet geluidhinder aanvragen van een hogere grenswaarde in plaats van de ten hoogste toelaatbaare geluidsbelasting: - per publicatie - per procedure:€60,10
 a. voor gevallen van enkelvoudige aard (één woning, één soort geluidhinder)€269,45
 b. voor gevallen van meervoudige aard (meerdere woningen en/of meerdere soorten geluidhinder)€528,55
 c. in alle andere gevallen op basis van het uurtarief  
2.3.22.2voor het op aanvraag verrichten van een akoestisch onderzoek als onderdeel van het ingevolge de Wet geluidhinder aanvragen van hogere grenswaarde in plaats van de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting wordt het tarief berekend aan de hand van het geldende uurtarief.  

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg en/of een principeverzoek als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerst genoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg en/of het principeverzoek geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning  
2.5.1.1Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, planologisch strijdig of brandveilig gebruik, het aanleggen of veranderen van een weg, de beoordeling van een bodemrapportage of een gedoogbeschikking als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.16 en 2.3.21.1, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%
2.5.1.2iWanneer de aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, planologisch strijdig of brandveilig gebruik, het aanleggen over veranderen van een weg, de beoordeling van een bodemrapportage of een gedoogbeschikking, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.16 en 2.3.21.1 is ingetrokken en dezelfde of nagenoeg dezelfde aanvraag wordt binnen zes weken ingediend, worden de eerder afgedragen leges verrekenend.  
     
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning  
 Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, planologisch strijdig of brandveilig gebruik, het aanleggen of veranderen van een weg, de beoordeling van een bodemrapportage of een gedoogbeschikking als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.16 en 2.3.21.1, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:20%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het niet verder in behandeling nemen of weigeren van een omgevingsvergunning  
2.5.3.1Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, planologisch strijdig of brandveilig gebruik, het aanleggen of veranderen van een weg, de beoordeling van een bodemrapportage of een gedoogbeschikking als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.16 en 2.3.21.1 niet verd in behandeling neemt of weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met een maximum van €2.500,00
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. De teruggaaf bedraagt dan: 75%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit geheven leges  
     
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Een bedrag minder dan € 15,00 wordt niet teruggegeven.  
     
2.5.5Geen teruggaaf  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.10, 2.3.14, 2.3.17, 2.3.20, 2.3.21.2 en 2.3.22 wordt geen teruggaaf verleend.  
     
2.5.6Teruggaaf op grond van start- en/of gereedmelding  
 Indien de meldingen 'start bouw' en 'gereed bouw' tijdig na het begin c.q. gereedkomen van de werkzaamheden schriftelijk bij de gemeente zijn gemeld, kan op verzoek voor iedere melding teruggaaf van de geheven leges, zoals genoemd in artikel 2.3.1 van deze tabel, worden verleend ten bedrage €50,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€98,20

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het opstellen en vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€12.788,00
2.8.2Het tarief bedraagt voor het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij de aanvrager zelf zorg draagt voor een ontwerp-bestemmingsplan €5.115,00
2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het opstellen en vaststellen van een wijziging of een uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en b, van de Wet ruimtelijke ordening€6.138,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikkin

2.10.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: €422,50

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
3.1.1een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet€223,00
3.1.2een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de APV€55,25
3.1.3een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29 van de APV€55,25
3.1.5 een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€55,25
3.1.7een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet (betreft het verstrekken van zwak-alcoholhoudende dranken bij bijzondere gelegenheden van tijdeljke aard - maximaal 12 dagen)€82,85
3.1.8een aanvraag tot het verlenen van een verlof als bedoeld in artikel 5 van de Drank- en Horecaverordening (betreft alcoholvrije dranken)€82,85
3.1.9een aanvraag tot het wijzigen van een exploitatievergunning horeca€55,25

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid APV indien het betreft:  
3.2.1.1een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel€223,00
3.2.1.6een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2:25, tweede lid, van de APV€18,40

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.3.1tot het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld inartikel 3:4, eerste lid, van de APV, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2, voor een seksinrichting of escortbedrijf €223,00
3.3.2tot het wijzigen van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:15, tweede lid, van de APV€55,25

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening €218,00

Hoofdstuk 7 Wet BIBOB

3.7Indien een aanvraag voor een vergunning valt onder de Wet BIBOB (Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) en hiervoor aan het landelijk Bureau BIBOB een advies wordt gevraagd wordt het tarief van de vergunning verhoogd met het actuele tarief van het BIBOB-advies  

Hoofdstuk 8 Kinderopvangbedrijven

3.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau, zoals bedoeld in artikel 1.45, lid 1 en artikel 1.46, lid 1 van de Wet Kinderopvang en Kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk€732,66
3.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een voorziening gastouderopvang, zoals bedoeld in artikel 1.45, lid 2 en artikel 1.46, lid 1 van de Wet Kinderopvang en Kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk€464,48
3.8.3Geen leges zijn verschuldigd indien de aanvraag een uitbreiding van een bestaande locatie betreft, dan wel wijziging van de opvanglocatie van gastouders binnen de gemeente Hoogezand-Sappemeer  

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing, of tot het nemen van een andere beschikking €18,40

Behorende bij raadsbesluit van 12 november 2012

De griffier van de gemeente Hoogezand-Sappemeer