Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Spijkenisse

Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Spijkenisse
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van rioolheffing 2013
CiteertitelVerordening rioolheffing 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

1. Deze regeling volgt op de Verordening rioolheffing 2012

2. Deze regeling wordt ingetrokken door de Verordening rioolheffing 2014, maar blijft van toepassing op belastbare feiten die zich hebben voorgedaan in de periode van 01-01-2013 tot en met 31-12-2013

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 216
  2. Gemeentewet, art. 228a

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Artikelen 6.1 tot en met 6.18 van de Beleidsregels invordering gemeentelijke belastingen 2012

2. Richtlijnen voor de aanwijzing van belastingplichtigen met betrekking tot de onroerende-zaakbelastingen, het rioolrecht, de milieuheffing en de hondenbelasting

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-201201-01-2014nieuwe regeling

12-12-2012

Weekblad Spijkenisse, 27-12-2012

IWPBZ/2012/86F

Tekst van de regeling

De raad der gemeente Spijkenisse;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 5 december 2012;

gelet op artikel 228a van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de navolgende Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing 2013.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    eigendom: een roerende of onroerende zaak of een zelfstandig gedeelte daarvan;

  • b.

    gemeentelijke riolering: een voorziening of combinatie van voorzieningen voor inzameling, verwerking, zuivering of transport van afvalwater, hemelwater of grondwater, in eigendom, in beheer of in onderhoud bij de gemeente;

  • c.

    water: huishoudelijk afvalwater, bedrijfsafvalwater, hemelwater of grondwater.

Artikel 2 Aard van de belasting

Onder de naam rioolheffing wordt een directe belasting geheven ter bestrijding van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan:

  • a.

    de inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, alsmede de zuivering van huishoudelijk afvalwater; en

  • b.

    de inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde hemelwater, alsmede het treffen van maatregelen teneinde structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.

Artikel 3 Belastbaar feit en belastingplicht

  • 1. Onder de naam 'rioolheffing' wordt een belasting geheven van degene die bij het begin van het belastingjaar het genot heeft krachtens eigendom, bezit of beperkt recht van een eigendom dat direct of indirect is aangesloten op de gemeentelijke riolering.

  • 2. Met betrekking tot de belasting als bedoeld in het eerste lid wordt, ingeval het eigendom een onroerende zaak is, als genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht aangemerkt degene die bij het begin van het belastingjaar als zodanig in de kadastrale registratie is vermeld, tenzij blijkt dat hij op dat tijdstip geen genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht is.

Artikel 4 Zelfstandige gedeelten

Indien gedeelten van een in artikel 2 bedoeld eigendom blijkens hun indeling bestemd zijn om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt, wordt de belasting geheven ter zake van elk als zodanig bestemd gedeelte, met dien verstande dat indien twee of meer van die gedeelten tezamen als een geheel worden gebruikt, deze als één eigendom worden aangemerkt.

Artikel 5 Maatstaf van heffing

De belasting als bedoeld in artikel 2 wordt geheven per eigendom.

Artikel 6 Belastingtarieven

  • 1. Ingeval het eigendom een onroerende zaak is, bedraagt de belasting als bedoeld in artikel 2:

    • a.

      voor eigendommen die in hoofdzaak tot woning dienen € 121,20;

    • b.

      voor eigendommen die niet in hoofdzaak tot woning dienen € 242,35.

  • 2. Ingeval het eigendom een roerende zaak is, bepaalt de verkeersopvatting welk van de in het eerste lid vermelde tarieven van toepassing is op dat eigendom.

Artikel 7 Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 8 Wijze van heffing

De belasting als bedoeld in artikel 2 wordt bij wege van aanslag geheven.

Artikel 9 Termijnen van betaling

  • 1. a. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen, waarvan de eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en de tweede termijn één maand later.

    b. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 en in afwijking van onderdeel a moeten, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso worden afgeschreven, de aanslagen worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de dagtekening van het aanslagbiljet nog kalendermaanden in het kalenderjaar overblijven, met een maximum van tien termijnen, waarbij de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld als een volle maand wordt aangemerkt. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elke volgende termijn telkens een maand later.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 10 Vrijstellingen

Geen rioolheffing wordt geheven voor:

  • a.

    gebouwde eigendommen, met hun gebouwde aanhorigheden, welke in hoofdzaak zijn bestemd voor de openbare eredienst of voor openbare bijeenkomsten van genootschappen op geestelijke grondslag – andere dan kerkgenootschappen, die rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid zijn, voor het gezamenlijk beleven van en het zich bezinnen op de aan die genootschappen ten grondslag liggende levensovertuiging;

  • b.

    onroerende zaken die in hoofdzaak worden gebruikt voor de publieke dienst van de gemeente;

  • c.

    de op begraafplaatsen, urnentuinen en crematoria aanwezige onroerende zaken met hun gebouwde aanhorigheden, met uitzondering van woningen;

  • d.

    ongebouwde eigendommen met een oppervlakte van minder dan twintig vierkante meter;

  • e.

    openbare land- en waterwegen en banen voor openbaar vervoer per rail, een en ander met inbegrip van kunstwerken;

  • f.

    waterverdedigings- en waterbeheersingswerken die worden beheerd door organen, instellingen of diensten van publiekrechtelijke rechtspersonen;

  • g.

    rioleringswerken en onroerende zaken die zijn bestemd voor de zuivering van riool- en ander afvalwater en die worden beheerd door organen, instelling of diensten van publiekrechtelijke rechtspersonen;

  • h.

    gebouwde eigendommen, voor zover de totale oppervlakte van de verdiepingen tezamen, van buitenmuur tot buitenmuur aan de binnenzijde gemeten, in totaal niet uitgaat boven de twintig vierkante meter.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de belasting.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De ‘Verordening rioolheffing 2012' van 13 december 2011 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening rioolheffing 2013’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Spijkenisse d.d. 12 december 2012

de griffier,
H.C. Landheer
de voorzitter,
M. Salet