Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Menameradiel

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning van de gemeente Menaldumadeel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Menameradiel
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning van de gemeente Menaldumadeel
CiteertitelVerordening Ambtelijke Bijstand en Fractieondersteuning gemeente Menaldumadeel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingstredingbesluit 30-10-2003

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, Art. 33, lid 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-10-2003nieuwe regeling

30-10-2003

-

15-10-2003

Tekst van de regeling

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning artikel 33 Gemeentewet

De raad van de gemeente Menaldumadeel besluit;

gelet op artikel 33, derde lid van de Gemeentewet;

vast te stellen:

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning van de gemeente Menaldumadeel.

§ 1. Ambtelijke bijstand

Artikel 1

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in, of afschrift van, documenten die openbaar zijn;

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2.

    De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier gegeven. Indien de gevraagde informatie niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden gegeven, kan de griffier een ambtenaar verzoeken de gevraagde informatie te geven.

  • 3.

    Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2

  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      het raadslid reeds volledig gebruik heeft gemaakt van de aan hem maximaal beschikbaar gestelde uren ambtelijke bijstand van 10 uur per jaar.

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

  • 1.

    Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris,

  • 2.

    Indten overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

§ 2. Fractieondersteuning

Artikel 5

  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage wordt jaarlijks middels de begroting vastgesteld.

Artikel 6

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende kaderstellende en contro-lerende rol te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen, onder andere bedoeld:

  • a)

    uitgaven voor campagne- dan wel partijbelangen. voor dergelijke uitgaven wordt verwezen naar de wet Subsidiëring politieke partijen.

  • b)

    uitgaven voor controle of contra expertise, voor deze uitgaven dient een beroep te worden gedaan op het onderzoeksbudget zoals dit in de begroting is opgenomen.

  • c)

    persoonlijke onkosten van fractieleden, voor deze uitgaven wordt verwezen naar het stelsel van onkostenvergoedingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e.

      opleidingen voor raads- en commissieleden.

§ 3. Slotbepaling

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking per 30 oktober 2003.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Ambtelijke Bijstand en Fractieondersteuning gemeente Menaldumadeel".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad 30 oktober 2003.

de voorzitter,

de griffier,