Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Millingen aan de Rijn

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2013 Millingen aan de Rijn

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Millingen aan de Rijn
Officiële naam regelingTarieventabel behorende bij de Legesverordening 2013 Millingen aan de Rijn
CiteertitelTarieventabel Legesverordening 2013 Millingen aan de Rijn
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpTarieventabel leges

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De ‘Legesverordening 2012 Millingen aan de Rijn van 20 december 2011 met bijbehorende tarieventabel, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artikel 156, eerste en tweede lid aanhef en onderdeel h en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet
  2. Verordening leges 2013 Millingen aan de Rijn.
  3. artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, inhoudende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb.2011, 440)

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-201201-01-2014Nieuwe regeling

18-12-2012

De Rozet, 27-12-2012

Z-12-01192

Tekst van de regeling

Indeling tarieventabel

Indeling tarieventabel  
Titel 1Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2Reisdocumenten
Hoofdstuk 3Rijbewijzen
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiesregister
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7Bestuursstukken
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10Gemeentearchief
Hoofdstuk 11Huisvestingswet
Hoofdstuk 12Leegstandwet
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie
Hoofdstuk 14Marktstandplaats
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16Kansspelen
Hoofdstuk 17Kabels en Leidingen
Hoofdstuk 18Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 19Diversen
  
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunningen
Hoofdstuk 1Begripsomschrijving
Hoofdstuk 2Beoordeling schetsplan dan wel conceptaanvraag
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4Verminderingen
Hoofdstuk 5Teruggaaf
Hoofdstuk 6Principeverzoeken
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8Bestemmingswijziging zonder activiteit
Hoofdstuk 9Sloopmelding
Hoofdstuk 10In deze titel niet genoemde aanvragen
  
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1Horeca
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening
Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 7Kinderopvang
Hoofdstuk 8In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk/ geregistreerd partnerschap   
1.1.1.1Maandag t/m donderdag van 09.00 tot 17.00 uur, m.u.v. dinsdag om 09.15 uur    274,00
1.1.1.2op vrijdagen van 09.00 tot 17.00 uur   305,00
1.1.1.3op zaterdagen van 09.00 tot 17.00 uur   439,00
1.1.1.4 dinsdag om 9.15 uurKostenloos  
1.1.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk/ geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek   54,00
1.1.3n.v.t.   
1.1.4Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen voor de voltrekking van een huwelijk/geregistreerd partnerschap, per getuige    10,50
1.1.5Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier   17,00
1.1.6Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.  

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 50,35
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)50,35
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)    €    50,35
1.2.1.4Vervallen 2012  
1.2.1.5Vervallen 2012   
1.2.1.6Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag  van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt. 31,85
1.2.1.7Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag  van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder41,90
1.2.1.8tot het verstrekken van een reisdocument indien het eerder verstrekte document bij de aanvraag niet of niet volledig kan worden overgelegd worden de tarieven als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 verhoogd met      €      32,80
1.2.2.1de tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 46,60

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs 38,00
1.3.2Het tarief bedraagt voor het verwerken van een proces-verbaal c.q. verklaring van vermissing, boven het tarief als bedoeld in 1.3.1 32,80
1.3.3Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met 34,10
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking 6,40
1.4.2.2per verstrekking op internationaal uittreksel papier12,70
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:  
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking         6,40
1.4.4.2per verstrekking op internationaal uittreksel papier 12,70
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in, artikel 10, tweede lid van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens2,27
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier  €   17,00
1.4.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het vervaardigen van een spreadsheet met gegevens uit het GBA voor ieder daaraan besteed kwartier    €    17,00
1.4.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van GBA gegevens door middel van selectie basis tarief van € 102,- vermeerderd met € 0,10 per regel.         €102,00 plus € 0,10 per regel

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiesregister

N.v.t.

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

N.v.t.

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting 14,80
1.7.1.2een afschrift van de toelichting op de gemeentebegroting 29,81
1.7.1.3een afschrift van de gemeenterekening 14,80
1.7.1.4een afschrift van de toelichting op de gemeenterekening 29,81
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1tot het verstrekken van:  
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering of een carrouselvergadering, per pagina 0,27
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij de politieke markt, per pagina 0,27
1.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor één kalenderjaar:  
1.7.2.2.1op de verslagen van de raadsvergaderingen inclusief verzending 14,40
1.7.2.2.2op alle stukken, met uitzondering van de stukken als bedoeld in onderdeel 1.7.1, behorende bij raadsvergadering, inclusief verzending 37,50
1.7.2.2.3op de verslagen van de raadsvergaderingen exclusief verzending  €  5,15
1.7.2.2.4op alle stukken met uitzondering van de stukken als bedoeld in onderdeel 1.7.1 behorende bij de politieke markt, exclusief verzending  €   32,60
1.7.2.3tot het verstrekken van een afschrift van een gemeentelijke verordening per pagina 0,37
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.3.1tot het verstrekken van:  
1.7.3.1.1een afschrift van het verslag van een raadscommissievergadering, per pagina0,27
1.7.3.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina0,27
1.7.3.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar  
1.7.3.2.1op de verslagen van de raadsvergaderingen van een raadscommissie20,70
1.7.3.2.2op de stukken behorende bij de raadsvergadering van een raadscommissie36,75
1.7.3.3een afschrift van een gemeentelijke verordening per pagina0,27

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie of een pdf bestand  van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:  
1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde 0,27
1.8.1.1.2in formaat A3 0,65
1.8.1.2tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan of een pdf bestand, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan op:  
1.8.1.2.1A2 of A1 formaat 7,77
1.8.1.2.2A0 formaat 9,32
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:  
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen 15,55
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet 15,55
1.8.2.3van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988  €  5,18
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988  €  5,18
1.8.2.5de kadastrale massale output 6,25
1.8.2.6het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publieke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen        €        15,53  
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:  
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand, per adres 6,25
1.8.3.2het relatiebestand adres kadastraal perceel, per gelegde relatie 6,25
1.8.3.3het adressencoördinatenbestand, per adrescoördinaat 6,25
1.8.4Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van kadastrale informatie middels de gemeentelijke aansluiting op het kadasternetwerk, per inlichting 6,25
1.8.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het digitaal verstrekken van gegevens van een geregistreerd object, pand of verblijfsobject voor niet wettelijk bepaalde afnemers, per (verblijfs)object/pand met een minimum bedrag van € €     0,11  155,30

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag 30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een verklaring van in leven zijn 6,40
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening  6,40
1.9.4tot het verkrijgen van een of meerdere gewaarmerkte kopieën per vijfvoud 6,40

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier 17,00
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.10.2.1.1een afschrift of fotokopie of pdf bestand van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A4 formaat 0,27
1.10.2.1.2per pagina op A3 formaat 0,65
1.10.2.1.3per pagina op A2 of A1 formaat 7,70
1.10.2.1.4per pagina op A0 formaat 9,25
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk 3,10

Hoofdstuk 11 Huisvesting

N.v.t.

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet 76,30
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet 76,30

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening31,60

Hoofdstuk 14 Marktstandplaats

N.v.t.

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet        26,15
1.15.2tot het overdragen, intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing   20,90

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van 12 maanden voor één speelautomaat       56,50
1.16.1.2voor een periode van 12 maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat en voor iedere volgende speelautomaat€ €56,50 34,00
1.16.1.3voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd226,50
1.16.1.4voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat en voor iedere volgende speelautomaat€ €226,50 136,00
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)15,60

Hoofdstuk 17 Kabels en leidingen

1.17.1.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het nemen van een instemmingsbesluit ingevolge de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren bedraagt    €  202,00
1.17.1.2Het bovenstaande tarief wordt, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, verhoogd met coördinatiekosten per meter (m1) te leggen kabels en leidingen, behalve indien het nieuwbouwtrajecten betreft.      €      1,81
1.17.2.Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding ingevolge de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren bedraagt  €   35,40
1.17.3Het in 1.17.1.1 en 1.17.2 genoemde tarief wordt indien over een melding coördinatieoverleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met      €      279,00
1.17.3.1Het in 1.17.1.1 en 1.17.2 genoemde tarief wordt indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.          Begroting
1.17.3.2Indien een begroting als bedoeld in 1.17.3.1 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.   

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

1.18.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)40,70
1.18.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) indien de eerder uitgegeven kaart bij de aanvraag niet overlegd kan worden76,30
1.18.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een gehandicaptenparkeerplaats102,00

Hoofdstuk 19 Diversen

1.19.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.19.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 4,50
1.19.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën of pdf bestanden van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.19.1.2.1per pagina op papier van A4-formaat 0,27
1.19.1.2.2per pagina op papier van A3-formaat 0,65
1.19.1.2.3per pagina op papier van A2 of A1 formaat 7,70
1.19.1.2.4per pagina op papier van A0-formaat9,25
1.19.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.19.1.1 en 1.19.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
1.19.1.3.1per kaart, tekening of lichtdruk op A2 of A1 formaat7,70
1.19.1.3.2per kaart, tekening of lichtdruk op A0 formaat9,25
1.19.1.4een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen 17,00
1.19.1.4stukken of uittreksels, welke op aanvraag moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina    €     0,27
1.19.1.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina    €    4,20
1.19.1.6Vervangende hondenpenning14,00
1.19.1.7Plattegrond van de gemeente2,15
1.19.1.8tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de APV (gebruik openbare weg)  13,20
1.19.1.9om ontheffing voor het stoken van bijvoorbeeld vreugdevuren en andere vuren als bedoeld in artikel 5:34 van de APV 52,30  
1.19.2Het tarief bedraagt voor een aanvraag om een repressieve inzet van de brandweer, gemeld vanuit een Particuliere Alarm Centrale, waarbij het bevoegd gezag geen eisen stelt aan deze installaties, de particuliere en de Particuliere Alarm Centrale contractueel alarmopvolging zijn overeengekomen en er geen sprake is van een directe noodsituatie zoals vermeld in de Wet op de veiligheidsregio's.          €          562,00
1.19.3Het tarief bedraagt voor een aanvraag om een repressieve inzet van de brandweer, gemeld vanuit een Openbaar Brandmeld Systeem, waarbij het bevoegd gezag eisen stelt aan deze installaties en de alarmopvolging, de alarmopvolging niet op de juiste wijze heeft plaatsgevonden dan wel door de gebruiker onvoldoende toezicht is gehouden op het gebruik van het Openbaar Brandmeld Systeem en er geen sprake is van een directe noodsituatie zoals vermeld in Wet op de veiligheidsregio's.              €                                  562,00
1.19.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aan derden schriftelijk verstrekken van bodeminformatie/milieuhygiënische bodemgesteldheid per kadastraal object/perceel.      €      58,30

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
2.1.1.1aanlegkosten:
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en technische installatiewerken 2012 (UAV 2012 , voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.2bouwkosten:
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg / beoordeling schetsplan danwel conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om beoordeling van een schetsplan danwel conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:  
 percentage van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld        25%
2.2.2Indien de conceptaanvraag betrekking heeft op omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten en de conceptaanvraag voor advies dient te worden voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingevolge artikel 48, eerste lid van de Woningwet wordt dit bedrag verhoogd met de overeenkomstig artikel 2.3.1.2 berekende (volledige) kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (ongeacht of het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit positief of negatief luidt). Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van de conceptaanvraag uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.  

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.1.1.1a. indien de bouwkosten minder dan € 225.000,- bedragen: van de bouwkosten, met een minimum bedrag van 1,93% €  114,00
 b. indien de bouwkosten € 225.000,- of meer bedragen: vermeerderd met:   van de meerdere bouwkosten € 4.342,50 1%
 Welstandstoets 
2.3.1.2Indien de onder 2.3 bedoelde omgevingsvergunning voor advies wordt voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingevolge artikel 48, eerste lid van de Woningwet, wordt het onder 2.3.1 genoemde bedrag verhoogd met 1,9 ‰ met een minimum van € 46,- ingeval van geraamde bouwkosten van € 1,- tot en met € 500.000,-, plus van het gedeelte van de bouwsom van € 500.000,01 tot en met € 1.000.000,-                                 plus van het gedeelte van de bouwsom van € 1.000.000,01 tot en met € 2.5000.000,-                             van € 2.500.000,01 tot en met € 5.0000.000,-                             plus van het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.000,01 en meer                                                       Voor woningbouw van hetzelfde type welke in één complex worden uitgevoerd geldt bij de tariefberekening het volgende: bij complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen, wordt het tarief berekend zoals hierboven vermeld; bij complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 5 woningen berekend; bij complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 6 woningen berekend; bij complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 8 woningen berekend; bij complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 10 woningen berekend; bij complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 12 woningen berekend; bij complexen van 51 tot en met 60 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 14 woningen berekend; bij complexen van 61 en meer gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 16 woningen berekend. Hierbij geldt dat etage- en galerijwoningen e.d. als één bouwblok worden beschouwd. Het tarief wordt dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok.   In het geval er sprake is van een bouwvergunning waarnaast ook een monumentenvergunning noodzakelijk is en hiervoor tevens een integraal advies door het Gelders Genootschap wordt uitgebracht, geldt een factor van 1,8 x het reguliere tarief. Indien er meerdere extra disciplines voor de advisering van het Gelders Genootschap nodig zijn, geldt een factor van 2,2 x het regulier tarief. Illegale bouwwerken, geldt de factor 1,5 x reguliere tarief; Formele behandelingen en verslaglegging adviezen vooroverleg bouw- en verbouwplannen wordt het bedrag bepaald bij de definitieve aanvraag. Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit volledig verschuldigd.    1,2  ‰ 0,8  ‰ 0,5  ‰ 0,25 ‰
2.3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afgeven van een beschikking, houdende verlenging van de termijn als bedoeld in artikel 2.23 WABO€    185,00
 Advies derden 
2.3.1.4Indien ten aanzien van een aanvraag tot een omgevingsvergunning advies van derden wordt ingewonnen, worden de onder dat punt bedoelde bedragen verhoogd met het bedrag van de externe advieskosten. Het op deze wijze berekende legesbedrag wordt voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager schriftelijk medegedeeld.   Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld. Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de gemaakte externe advieskosten volledig verschuldigd.Begroting   
 Achteraf ingediende aanvraag 
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:€    127,00
2.3.1.5.1De leges verband houdende met een aanvraag onder 2.3.1.5. komen niet voor restitutie in aanmerking. 
2.3.1.5.2.Indien de aanvraag als bedoeld onder 2.3.1.5 voor advies wordt voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, geldt dat het ingevolge 2.3.1.2 berekende bedrag aan verschuldigde leges wordt vermenigvuldigd met factor 1,5 
2.3.2Aanlegactiviteiten 
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:    €      76,00
2.3.2.2N.v. t.  
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij al dan niet sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º of 2º van de Wabo wordt toegepast:€   185,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 
2.3.3.2.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, wordt in rekening gebracht€ 1.577,00
2.3.3.2.2Als het college van burgemeester en wethouders op grond van deze aanvraag (positief) besluit tot het (laten) opstellen van een ruimtelijke onderbouwing voor een projectbesluit danwel buiten toepassingverklaring, wordt naast de leges in artikel 2.3.3.2.1  in rekening gebracht€ 5.046,00
2.3.3.2.3Als het college van burgemeester en wethouders besluit tot start van tervisielegging op grond van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, wordt naast de leges op grond van artikel 2.3.3.2.1 en 2.3.3.2.2 in rekening gebracht€ 2.597,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€    185,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€    185,00
2.3.3.5indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€    185,00
2.3.3.6indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€    185,00
2.3.3.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€    185,00
2.3.3.8indien artikel 50 lid 3 van de Woningwet wordt toegepast (doorbreken aanhoudingsplicht)€    185,00
2.3.3.9indien artikel 50a, lid 3 van de Woningwet wordt toegepast (doorbreken aanhouding exploitatieplan)€    185,00
2.3.4Exploitatieplan 
2.3.4.1Indien een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12 lid 6 van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend€    185,00
2.3.4.2Indien de aanvraag moet worden getoetst aan de regels van een exploitatieplan  €     62,00  

2.3.5Brandveilig gebruik   
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo, bedraagt het tarief vermeerderd met een verhoging ingevolge artikel 2.3.5.2   €  784,00
2.3.5.2De verhoging bedraagt per volle eenheid van 100 vierkante meter gebruiksoppervlakte:   
2.3.5.2.1gebouwen met een gezondheidszorgfunctie ingeval het bouwwerk betreft een bejaardenoord, of ziekenhuis ingeval het bouwwerk betreft een tehuis met woon- dagverblijf  €     52,30 €     78,00
2.3.5.2.2gebouwen met een logiesfunctie   
 ingeval het bouwwerk betreft een hotel€ 105,00
 ingeval het bouwwerk betreft een discotheek€ 52,30
 ingeval het bouwwerk betreft een restaurant, café, kantine, kinderdagverblijf of wijkcentrum€ 52,30
 ingeval het bouwwerk betreft een sporthal of sportzaal        € 52,30
2.3.5.2.3gebouwen met een onderwijsfunctie ingeval het bouwwerk betreft een onderwijsinstelling €        26,15
2.3.5.2.4overige gebouwen   
 Bij de indeling in bovenstaande categorieën gelden de definities zoals gehanteerd in het Bouwbesluit. €      105,00
2.3.5.2.5Bij een gebouw met een gecombineerde gebruiksfunctie wordt de opslag per volle eenheid van 100 vierkante meter zoals bedoeld in artikel 2.3.5.2 berekend naar rato van het aantal vierkante meters per categorie. Het basisbedrag ingevolge artikel 2.3.5.1 wordt per gebruiksvergunning slechts eenmaal berekend.   

2.3.6Revisie brandveilig gebruik 
2.3.6.1Indien de aanvraag betrekking heeft op een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een omgevingsvergunning brandveilig gebruik is afgegeven maar waar sedertdien enkel interne bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden waarbij de vergunningsvoorwaarden niet worden gewijzigd en of administratieve wijzigingen            €       78,40
2.3.6.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in 2.11.1 van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een gebruiksvergunning is afgegeven maar waar sedertdien bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij het vloeroppervlak van het pand wordt gewijzigd en of wijzigingen in het pand waarbij de vergunningsvoorwaarden worden gewijzigd            €     392,00  
2.3.6.3Indien de bouwkundige wijziging een uitbreiding in vierkante meters gebruiksoppervlakte betreft wordt het onder artikel 2.3.5.1 vermeerderd met het van toepassing zijnde tarief uit artikel 2.3.5.2 per volle eenheid van 100 vierkante meter uitbreiding gebruiksoppervlakte. 

2.3.7Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Groesbeek 2006 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.7.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:  €      94,00
2.3.7.1.1voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€      94,00
2.3.7.1.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Millingen aan de Rijn 2009  aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€      94,00
2.3.8Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht   Dit onderdeel is m.i.v. 2013 vervallen
2.3.9Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€       10,90
   
2.3.10Kappen   
 n.v.t. 
 2.3.11 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€    185,00
2.3.11.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998€    185,00
2.3.12Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€    185,00
2.3.13Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.13.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€    185,00
2.3.13.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.13.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft::€    185,00
2.3.13.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: €    185,00
2.3.14Omgevingsvergunning in twee fasen
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.14.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;
2.3.14.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
  2.3.15 Beoordeling bodemrapport 
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief,  
2.3.15.1indien bij de aanvraag een beoordeling van de resultaten van een vooronderzoek inzake de gesteldheid van de bodem als bedoeld in NEN 5725 dient plaats te vinden  € 331,40
2.3.15.2indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een onderzoeksrapport betreffende de bodemgesteldheid moet worden verstrekt als bedoeld in NEN 5740,€      62,80
2.3.16Advies 
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Begroting
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€    185,00
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€      92,50

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 De vermindering bedraagt: 
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten: 
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;€  107,90
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten: 
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;€  215,75
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten: 
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.€  323,65

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van niet in behandeling nemen aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten
 Als een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1  niet (verder) in behandeling wordt genomen, wordt 50 % van de verschuldigde leges in rekening gebracht
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraagomgevingsvergunning voor bouwactiviteiten
 Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten, doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken, wordt 50% teruggaaf van de op grond van onderdeel 2.3.1.1 geheven leges verleend.
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten
 Indien van een verleende vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten geen gebruik wordt gemaakt en binnen 1 jaar na verlening van de vergunning, deze vergunning op schriftelijk verzoek van de aanvrager wordt ingetrokken, wordt teruggaaf van 50% van de ingevolge onderdeel 2.3.1.1 geheven leges verleend.
2.5.4 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten
2.5.4.1Indien de gevraagde vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten wordt geweigerd, wordt van de ingevolge 2.3.1.1 verschuldigde leges 50% in rekening gebracht. De kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit blijven volledig verschuldigd.
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen en welstand
 De aanvrager is de kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en welstand volledig verschuldigd. Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.4, 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Principeverzoeken

  Het tarief voor een verzoek tot beoordeling van een principeverzoek door het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot de vraag of op basis van de beoogde uitwerking van dat plan, herziening (artikel 3:1 Wro), projectbesluit (artikel 3:10 Wro), wijziging (artikel 3.6 lid 1 onder a Wro) of nadere uitwerking (artikel 3:6 lid 1 onder b Wro) zou kunnen worden verleend bedraagt.                                                                                 Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning of een voor een herziening, projectbesluit, wijziging of nader uitwerking, op basis van het principeverzoek, uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, wordt het bedrag ad € 314,- met de daarvoor verschuldigde deze leges verrekend.  €314,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€   185,00
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot herziening of uitwerking van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid en artikel 3.6 lid 1 sub b van de Wet ruimtelijke ordening, wordt in rekening gebracht€ 1.577,00
2.8.1.2Als het college van burgemeester en wethouders op grond van deze aanvraag (positief) besluit tot het (laten) opstellen van een voorontwerpbestemmingsplan, wordt naast de leges in artikel 2.8.1.1 in rekening gebracht€ 5.046,00
2.8.1.3Als het college van burgemeester en wethouders besluit tot start van tervisielegging op grond van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, wordt naast de leges op grond van artikel 2.8.1.1 en 2.8.1.2 in rekening gebracht€ 2.597,00
2.8.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 sub a Wet ruimtelijke ordening wordt in rekening gebracht 50% van de bedragen voor de respectievelijke fasen genoemd in de artikelen 2.8.1.1 t/m 2.8.1.3. 
Hoofdstuk 9 Sloopmelding

N.v.t.

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde aanvragen

2.10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: €    140,00
2.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot overschrijving van een verleende omgevingsvergunning €     11,60
2.10.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het maken van (handels)reclame als bedoeld in artikel 4:15 van de APV€     64,25
2.10.3.1Indien de onder 2.10.3 bedoelde vergunning voor advies wordt voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, wordt het onder 2.10.3 genoemde bedrag verhoogd met€     45,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een nieuwe vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet 89,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde vergunning ingevolge artikel 30, van de Drank- en Horecawet. Hierbij gaat het om administratieve wijzigingen die geen expliciete controle van de inrichting vragen.  €      13,25    
3.1.3Het tarief bedraagt  voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet 15,70
3.1.4Voor de exploitatie van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:28 van de APV 47,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1Tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de APV met een te verwachten bezoekersaantal tot en met 1.500 personen vanaf 1.500 personen€ € 26,35 79,00
3.2.2Tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 4:6 van de APV:  
3.2.2.1geldig voor één dag 13,25
3.2.2.2geldig voor een aaneengesloten periode van twee of meer dagen doch niet langer dan één week 21,00
3.2.2.3geldig voor een aaneengesloten periode ten hoogste één jaar 74,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunningaanvraag voor seksinrichting en/of escortbedrijf als bedoeld in Hoofdstuk 3 van de APVBegroting
3.3.1Voor een aanvraag als bedoeld in 3.3 wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager de kosten medegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld. Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten volledig verschuldigd. In de genoemde tarieven worden in elk geval opgenomen: a. kosten van deskundigen, indien en voor zover die deskundigen dienen te worden ingeschakeld, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. b. de kosten van openbare kennisgeving indien en voor zover deze noodzakelijk zijn, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde publicatiekosten, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.  

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

N.v.t.

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

N.v.t.

Hoofdstuk 6 Brandbeveilingsverordening

3.6Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting (bijv. een tent) op basis van de Brandbeveiligingsverordening bedraagt voor inrichtingen waar meer dan 50 mensen gelijktijdig in aanwezig zullen zijn met een bruto oppervlakte tot 200 m²: van 200 m² tot 300 m² van 300 m² tot 400 m² van 400 m² tot 500 m² van 500 m² tot 600 m² van 600 m² tot 700 m² van 700 m² tot 800 m² van 800 m² tot 900 m² van 900 m² tot 1000 m² van 1000 m² of meer            € € € € € € € € € €            26,50 53,00  79,50  106,00  132,00  159,00  185,00  212,00  238,00  269,00

Hoofdstuk 7 Kinderopvang

3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
3.7.1een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel 6,35
3.7.2Inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per verstrekking6,35
3.7.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het in exploitatie nemen van de hierna genoemde categoriën gelden naastgenoemde tarieven;  
 - gastouder367,00
 - gastouderbureau505,00
 - kinderdagverblijf712,00
 - buitenschoolse opvang712,00
 - peuterspeelzaalwerk712,00
 - wordt de aanvraag ingetrokken voordat de GGD-inspectie plaatsvindt dan wordt, afgezien van de categorie, een tarief gehanteerd van160,00

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

  3.8  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag  
3.8.1Vervallen 2013  
3.8.2Vervallen 2013  
3.8.3tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van geld (o.a. collecte) of goederen als bedoeld in artikel 5:13 van de APV  €   13,25
3.8.4tot het verkrijgen van een ontheffing voor recreatief nachtverblijf buiten een kampeerterrein als bedoeld in artikel 4:18 van de APV 15,90
3.8.5tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5:18 van de APV:  
3.8.5.1geldig voor één dag 13,25
3.8.5.2geldig voor een aaneengesloten periode van twee of meer dagen doch niet langer dan één week 21,00
3.8.5.3geldig voor een aaneengesloten periode van één maand of een gedeelte daarvan, doch langer dan één week 29,00
3.8.5.4geldig voor een aaneengesloten periode in één kalenderjaar, welke langer duurt dan vier maanden 121,00
3.8.6Vervallen 2013   
3.8.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 25,00

Ondertekening

Deze Tarieventabel behoort bij het raadsbesluit van 18 december 2012 tot vaststelling van de 'Legesverordening 2013 Millingen aan de Rijn'.

 

 

De raadsgriffier,                              De voorzitter,