Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Muiden

Verordening PC-regeling gemeente Muiden 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Muiden
Officiële naam regelingVerordening PC-regeling gemeente Muiden 2012
CiteertitelVerordening PC-regeling gemeente Muiden 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2012Onbekend

05-07-2012

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Muiden;

gelezen het raadsvoorstel nr. 804[DecosDocument.volgnr.] d.d. 22 mei 2012;

gelet op de Gemeentewet;

B E S L U I T :

De Verordening PC-regeling gemeente Muiden 2012 vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de Verordening PC-regeling gemeente Muiden 2009.

Artikel 1. Begrippenlijst

  • a.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • b.

    In deze regeling wordt verstaan onder;

Minimum inkomen:inkomsten zoals omschreven in artikel 32 WWB exclusief de vrij te laten middelen zoals omschreven in artikel 31 WWB.

Vrij te laten vermogen:het vermogen wat buiten beschouwing wordt gelaten zoals bedoeld in artikel 34 lid 2 WWB.

Co-ouderschap:een ouder deelt feitelijk de zorg voor een kind dat met een bewijsbare regelmaat beurtelings bij zijn ouders verblijft.

Budget:toe te kennen maximale bedrag op grond van deze regeling, bedoeld voor de aanschaf van een pc en eventuele toebehoren.

Peildatum: 1 september van het schooljaar waarin het budget wordt aangevraagd.

Artikel 2. Doelstelling

Doel van de PC-regeling is aan huishoudens met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm met één of meer schoolgaande kinderen vanaf groep 6 van de basisschool tot en met de leeftijd van 17 jaar in staat te stellen één PC met eventuele randapparatuur aan te schaffen.

Artikel 3. Doelgroep

  • a. De PC-regeling 2012 is toegankelijk voor alleenstaande ouders en gezinnen in de zin van artikel 3 en 4 WWB;

    • -

      die staan geregistreerd als inwoner van de gemeente Muiden in de gemeentelijke basisadministratie; EN

    • -

      er behoort minimaal één schoolgaand kind tot het huishouden; EN

    • -

      het schoolgaand kind zit minimaal in groep 6 van de basisschool; EN

    • -

      het schoolgaand kind is jonger dan 18 jaar; EN

    • -

      het gezinsinkomen is niet hoger dan 110% van de bijstandsnorm; EN

    • -

      die op de peildatum een vermogen hebben onder de grens van het vrij te laten vermogen.

  • b. Voor de vaststelling van de gezinssamenstelling geldt de situatie op de peildatum.

  • c. In geval van co-ouderschap wordt slechts eenmaal een budget toegekend, aangezien met de aanschaf van een laptop het probleem van het beurtelings bij beide ouders verblijven kan worden ondervangen. Indien de individuele situatie hiertoe aanleiding geeft kan een andere oplossing worden gezocht.

Artikel 4. Aanvragen

  • a. Om voor een budget in aanmerking te komen moet bij de afdeling sociale zaken een aanvraag worden ingediend door middel van een daartoe vastgesteld formulier.

  • b. Aanvrager is verplicht om inlichtingen te verstrekken, dan wel inzage te verlenen, in alle zaken die van belang zijn om het recht te kunnen vaststellen.

Artikel 5. De hoogte van het budget

  • a. Het maximale budget bedraagt € 700,- per huishouden.

  • b. Aanvrager komt maximaal eens per 5 jaar in aanmerking voor de toekenning van een budget op grond van deze regeling, mits men nog aan de voorwaarden voldoet.

Artikel 6. Declareren

  • a. Declaraties kunnen worden ingediend vanaf het moment dat de toekenningsbeschikking is afgegeven, tot uiterlijk 5 jaar na de datum van de toekenningsbeschikking.

  • b. Declaraties kunnen worden uitbetaald door middel van het hiervoor vastgestelde declaratieformulier tezamen met de bewijsstukken van de gemaakte kosten. Als aanschafbewijs van de PC dient een nota te worden overgelegd die op naam van de budgethouder is gesteld.

  • c. Betaling op grond van een pro-forma nota is mogelijk. Uiterlijk 2 weken na deze betaling dient een aanschafbewijs zoals vermeld onder b. van dit artikel te worden overgelegd.

  • d. Aanvrager is verplicht zich desgevraagd bij de uitkerende instantie te legitimeren voordat tot betaling wordt overgegaan.

  • e. Wanneer een declaratie wordt ingediend door een ander dan de aanvrager is een schriftelijke machtiging vereist met een kopie van de legitimatie van de aanvrager en de legitimatie van de declarant.

  • f. Uitbetaald wordt op het bij de afdeling Sociale Zaken bekende bankrekening-nummer of een door de aanvrager opgegeven bankrekeningnummer.

Artikel 7. Kosten

De volgende kosten zijn declarabel op het budget van deze regeling:

  • -

    aanschaf één PC per huishouden,

  • -

    aanschaf printer,

  • -

    aanschaf printercartridges,

  • -

    aanschaf hard- of software die in het kader van school- of huiswerkactiviteiten, worden aangeschaft,

  • -

    aanschaf andere noodzakelijke randapparatuur,

  • -

    eventuele service/reparatiekosten.

Artikel

8. Controle en terugvordering

  • a.

    De gemeente is als uitkerende instantie bevoegd de verstrekte inlichtingen te controleren op volledigheid en juistheid door het laten overleggen van bewijsstukken en eventueel door het inwinnen van inlichtingen bij belastingdienst, UWV en/of andere uitkerende instanties.

  • b.

    Bij gebleken opzettelijk vermelden van onjuiste gegevens kan de reeds verstrekte tegemoetkoming van aanvrager worden teruggevorderd conform het gemeentelijk debiteurenbeleid.

Artikel 9. Uitvoering

  • a. Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van deze regeling.

  • b. De uitvoering wordt door burgemeester en wethouders gemandateerd aan het hoofd sociale zaken.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2012.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad

van de gemeente Muiden van 5 juli 2012.

M.L. de Pater – van der Meer

voorzitter

drs. A.W.G.J. van Kessel

griffier