Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Ubbergen

Verordening Rekenkamercommissie 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Ubbergen
Officiële naam regelingVerordening Rekenkamercommissie 2012
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 81 ev. van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-2012Onbekend

22-11-2012

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Raadsbesluit

De raad van de gemeente Ubbergen;

gelet op artikel 81 ev. van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 11 oktober 2012

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening Rekenkamercommissie 2012

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a. commissie: rekenkamercommissie;

  • b. voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • c. klankbordgroep: twee leden uit het midden van de gemeenteraad en de griffier;

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1. De raad stelt een rekenkamercommissie in.

  • 2. De rekenkamercommissie bestaat uit één lid, zijnde de voorzitter.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De raad benoemt , op voordracht van de klankbordgroep, de voorzitter van de commissie.

  • 2. De voorzitter wordt voor een periode van twee jaar benoemd. Hierna beslist de raad of herbenoeming plaatsvindt. De voorzitter kan voor één keer herbenoemd worden.

  • 3. De voorzitter draagt zorg voor het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze.

Artikel 4 Eed/gelofte

Ten aanzien van het afleggen van de eed is artikel 81g van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Ontslag

  • 1. De raad ontslaat de voorzitter:

    a. op eigen verzoek;

    b. bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de commissie;

    c.wanneer de voorzitter bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf isveroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd dievrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    d.indien de voorzitter bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegensschulden is gegijzeld;

    e. na een keer herbenoemd geweest te zijn

  • 2. De voorzitter van de commissie kan door de raad worden ontslagenwanneer hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen.

  • 3. De voorzitter van de commissie kan door de raad worden ontslagen wanneer hij naar het oordeel van de raad onvoldoende presteert.

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden

  • 1. De voorzitter ontvangt een vergoeding op basis van periodieke declaraties in te dienen bij de griffier, waarbij het budget van de gemeente leidend is.

  • 2. De vergoedingen genoemd in het eerste lid komen ten laste van het budget van decommissie.

Artikel 7 Klankbordgroep

  • 1. Er wordt een klankbordgroep ingesteld waarin twee leden (een lid van de coalitie en een lid van de oppositie) en de griffier als klankbordleden worden benoemd.

  • 2. Deze personen dienen als klankbord/aanspreekpunt voor de voorzitter voor alle aangelegenheden de commissie betreffende.

  • 3. Deze klankbordgroep kan gevraagd en ongevraagd advies aan de voorzitter geven.

Artikel 8 Secretaris

  • 1. De taak van secretaris wordt onderdeel van het takenpakket van de voorzitter.

  • 2. De secretariële ondersteuning wordt vanuit de griffie voor maximaal twee uur per weekverzorgd.

Artikel 9 Reglement van Orde

De commissie stelt een reglement van orde vast. Hierin wordt ook een onderdeel

opgenomen als gedragsprotocol. De commissie zendt het reglement ter kennisneming naar de

raad.

Artikel 10 Onderzoeksprotocol

De commissie stelt een onderzoeksprotocol op voor haar activiteiten op het

gebied van onderzoek.

Artikel 11 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1. De voorzitter bepaalt de onderwerpen die worden onderzocht. Hij formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast. Hij voert onderzoek uit naar de(maatschappelijke) effecten van het gemeentelijke beleid en naar de efficiency en effectiviteit vanhet gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, alsmede van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

  • 2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie terkennisneming aan de raad voorgelegd.

  • 3. De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De commissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. De commissie kan dit verzoek gemotiveerd afwijzen.

Artikel 12 Werkwijze

  • 1. De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De commissie is bevoegd bij alle leden van raad, college, ambtelijke organisatie,externe deskundigen, bestuurders en medewerkers de mondelinge en schriftelijke inlichtingen inte winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken.

  • 4. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht degevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 5. Het werkterrein van de commissie strekt zich uit over alle organen, sectoren, diensten engesubsidieerde instellingen. Het gaat hierbij om de rol van de gemeente als subsidiegever ofopdrachtgever.

  • 6. De rapporten van de commissie zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) kan de commissie rapporten, die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 7. De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 8. De voorzitter voert onderzoek uit en/of begeleidt onderzoek.

  • 9. De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op hetconcept-onderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken met hoor en wederhoor.Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest.

    De commissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 10. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota metconclusies en aanbevelingen en zienswijze van betrokkenen erop zo spoedig mogelijk, ondertoezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 13 Budget

  • 1. De commissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken. Het budget wordt daarmee als kaderstellend voor de commissie gehanteerd.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden, behalve de vergoeding voor de voorzitter, de kosten gebracht van:

    a. de door de commissie ingeschakelde externe onderzoekers;

    b. overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De voorzitter is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

  • 4. De raadsgriffier treedt op als budgethouder.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2. Op de eerste dag na die van bekendmaking vervalt de Verordening Rekenkamercommissie zoals vastgesteld op 16 december 2010, het Reglement van Orde van de Rekenkamercommissie en het Onderzoeksprotocol, zoals vastgesteld op 19 mei 2011.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamercommissie 2012.

Vastgesteld door de raad van de gemeente Ubbergen in de openbare raadsvergadering van 22 november 2012.

de griffier, de voorzitter,

H.W.G.M.Vreman P.G.I.Wilbers