Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Vlist

Verordening op de heffing en invordering van leges 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Vlist
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2013
CiteertitelLegesverordening 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201301-01-2014Nieuwe regeling

18-12-2012

De IJsselbode, 08-01-2013

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

De raad van de gemeente Vlist;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 31 oktober 2012;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • f.

    college: het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam leges worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht , voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht , voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets); Een aanvraag omgevingsvergunning (inclusief eventueel vooroverleg) mits, het volgende bouwwerk betreft:

    • -

      het plaatsen / geplaatst houden van ooievaarspalen.

    • -

      het plaatsen van een smeed -of gietijzeren hekwerk;

    • -

      het terugbrengen van de oorspronkelijke rieten kap;

    • -

      het restaureren of herstellen van nog aanwezige (vergunningsplichtige) karakteristieke bouwwerken.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1. De Legesverordening 2012 van 29-11-2011 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2013.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 december 2012.

de griffier, de voorzitter,

P.A.M. Goedvolk A.Z. Evenhuis-Meppelink

BIJLAGE - Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2013.Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister (vervallen)

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (vervallen)

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding (vervallen)

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (vervallen)

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:  
1.1.1.1maandag van 09:00 uur tot 10:00 uur Kosteloos
1.1.1.2maandag van 10:00 uur tot vrijdag 12:00 uur€ 340,30
1.1.1.3vrijdag vanaf 12:00€ 453,75
1.1.1.4Zaterdag€ 794,10
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:  
1.1.2.1maandag van 09:00 uur tot 10:00 uur kosteloos
1.1.2.2maandag van 10:00 uur tot vrijdag 12:00 uur€ 340,30
1.1.2.3vrijdag vanaf 12:00€ 453,75
1.1.2.4Zaterdag€ 794,10
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 340,30
1.1.4Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 57,30
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.5.1een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering€ 27,75
1.1.5.2een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering (vervallen)-------------
1.1.5.3Een trouwboekje of partnerschapboekje (duplicaat)€ 37,40
1.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld :  
1.1.6.1alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermelde aangifte (vervallen)------------
1.1.6.2alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en getrouwde paren of geregistreerde partners, als voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar (vervallen)------------
1.1.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van lijsten als in 1.1.6.1 en 1.1.6.2 bedoeld :  
1.1.7.1voor de periode van een maand (vervallen)------------
1.1.7.2voor de periode van drie maanden (vervallen)------------
1.1.7.3voor de periode van zes maanden (vervallen)------------
1.1.7.4voor de periode van een jaar (vervallen)------------
1.1.8Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 10,55
1.1.9Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
1.1.10Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Indien omzetting plaatsvindt in het bijzijn van een Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand gelden de onder 1.1.1.2, 1.1.1.3 of 1.1.1.4 genoemde tarieven.€ 58,30
1.1.11Het tarief bedraagt ter zake van het benoemen van een niet in dienst van de gemeente Vlist zijnde (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand voor één dag€ 75,00
1.1.12Het tarief bedraagt ter zake van het aanleveren van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap, per getuige.€ 16,60
1.1.13De tarieven genoemd in 1.1.1.2, 1.1.1.3 en 1.1.1.4 worden verhoogd indien men wil afwijken van de dagen en tijdstippen genoemd in het Reglement op de burgerlijke stand 2009 voor het sluiten van een huwelijk of geregistreerd partnerschap met€ 53,60
1.1.14Het tarief bedraagt ter zake het verstrekken van een uittreksel burgerlijke stand t.b.v. art. 93 van de pensioenwetkosteloos
1.1.15Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring van huwelijksbevoegdheid het in het “Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stbl. 1969, nr. 36)” genoemde recht of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd  

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 50,35
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€ 50,35
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 50,35
1.2.1.4tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 (vervallen)------------
1.2.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse Identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet  
1.2.2.1.Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt€ 31,85
1.2.2.2.In andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1.€ 41,90
1.2.3De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.2. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 46,60
1.2.4Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument in verband met vermissing, de terzake verschuldigde leges, verhoogd met€ 27,15

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 39,85
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met het tarief zoals dat is opgenomen in de Regeling spoedprocedure afgifte rijbewijzen spoed of zoals deze regeling laatstelijk is vervangen of gewijzigd  
1.3.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen€ 9,65
1.3.4Het tarief genoemd onder 1.3.1 wordt bij vermissing verhoogd met € 27,15
1.3.5Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verkorte aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 39,85
1.3.6Het tarief van de eigen verklaring, eigen verklaring met geneeskundig verslag en eigen verklaring met geneeskundig verslag voor C en D wordt verhoogd met een bedrag van € 8,90

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 6,00
 per verstrekking aan derden€ 6,00
 per afschrift aan derden€ 7,70
 per afschrift samenlevingsverband aan derden€ 10,45
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen (vervallen)------------
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen (vervallen)------------
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen (vervallen)------------
1.4.2.2.4voor 5.000 verstrekkingen (vervallen)------------
1.4.2.2.5voor 10.000 verstrekkingen (vervallen)------------
1.4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente (vervallen)------------
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens(vervallen).  
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag(vervallen):  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking (vervallen)------------
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar(vervallen)::  
1.4.4.2.1voor 100 verstrekkingen (vervallen)------------
1.4.4.2.2voor 500 verstrekkingen (vervallen)------------
1.4.4.2.3voor 1.000 verstrekkingen (vervallen)------------
1.4.4.2.4voor 5.000 verstrekkingen (vervallen)------------
1.4.4.2.5voor 10.000 verstrekkingen (vervallen)------------
1.4.5Verstrekking van gegevens aan afnemers en bijzondere derden: In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in de Wet GBA artikel 5 en uitgewerkt in het Besluit GBA artikel 9 en 10, geldt het tarief zoals dat is bepaald in artikel 37 A van de regeling GBA of zoals deze regeling laatstelijk is vervangen of gewijzigd  
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 11,35
1.4.7Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een persoonslijst uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens€ 15,60
1.4.8Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens t.b.v. art. 93 van de pensioenwetkosteloos
1.4.9Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag uit geautomatiseerd bestand per selectie: Verstrekking overige statistische getallen per selectie. Verstrekking leeftijdsopbouw statistiek€ 24,90 € 24,90

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister (vervallen)

1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet------------

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:  
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina (vervallen)------------
 met een maximum per bericht van (vervallen)------------
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s (vervallen)------------
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier (vervallen)------------
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking (vervallen)------------
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.  
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens (vervallen)------------
1.6.4Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 2 en 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit Kostenvergoeding rechten betrokkenen WBP of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.(vervallen)  

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting € 61,80
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening€ 61,80
1.7.1.3een afschrift van het burgerjaarverslag (vervallen)------------
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1tot het verstrekken van:  
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering€ 3,05
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering€ 3,05
1.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
1.7.2.2.1op de verslagen van de raadsvergaderingen (vervallen)------------
1.7.2.2.2op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen (indien per post verzonden)€ 206,45
1.7.2.2.3Als onder 1.7.2.2.2 met dien verstande dat de bij de raadsvergadering behorende stukken worden afgehaald op het gemeentekantoor€ 116,95
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.3.1tot het verstrekken van:  
1.7.3.1.1een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie€ 3,05
1.7.3.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie€ 3,05
1.7.3.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
1.7.3.2.1op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie (vervallen)------------
1.7.3.2.2 op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie€ 206,45
1.7.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.4.1tot het verstrekken van het gemeenteblad (vervallen)------------
1.7.4.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad (vervallen)------------
1.7.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.5.1een afschrift van de ....... verordening (vervallen)------------

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:  
1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde (vervallen)------------
1.8.1.1.2in formaat A3 (vervallen)------------
1.8.1.2tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm2 lichtdruk (vervallen)------------
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:  
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen€ 5,10
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet (vervallen)------------
1.8.2.3de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 (vervallen)------------
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 (vervallen)------------
1.8.2.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€ 14,20
1.8.2.6Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijk aanduiding, per inlichting (kadastraal nummer)€ 14,20
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:  
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres (vervallen)------------
1.8.3.2het gemeentelijke relatiebestand adreskadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie (vervallen)------------
1.8.3.3het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat (vervallen)------------

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1terzake van het in behandeling nemen van een verklaring omtrent gedrag geldt het tarief zoals dat opgenomen is in art. 1 van de Regeling leges en afdrachtvergoeding afgifte verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke en rechtspersonen of zoals deze regeling laatstelijk is vervangen of gewijzigd.  
1.9.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn€ 7,70
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€ 7,70
1.9.4tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap€ 7,70
1.9.5tot het verkrijgen van alle andere verklaringen, tot welker afgifte het gemeentebestuur bevoegd is  

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 10,55
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina (vervallen)-------------
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk (vervallen)-------------

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.11.1tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet€ 36,78
1.11.2tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet€ 15,00
1.11.3tot het verstrekken van gegevens uit het register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet, een tarief blijkend uit een begroting van de kosten welke voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager worden meegedeeld.  
1.11.4tot het verlenen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet€ 113,15
1.11.5tot het verlenen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet€ 113,15
1.11.6tot het verlenen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet€ 113,15
1.11.7tot het verkrijgen van een (medische) urgentieverklaring op grond van artikel 2.6.1. van de Huisvestingsverordening K5 van de gemeente Vlist€ 73,26
1.11.8Indien aanvullend medisch advies noodzakelijk is ter beoordeling van de urgentieverklaring bedragen de aanvullende leges, het bedrag zoals is vastgesteld door de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD).€ 217,85

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 113,45
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet€ 113,45

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (vervallen)

1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.13.1tot het verkrijgen van een gemeentegarantie------------
1.13.2tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening------------

Hoofdstuk 14 Standplaatsen op de weekmarkt en standplaatsen buiten de weekmarkt om

1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:  
1.14.1een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening 2010 (individuele vergunning)€ 34,25
1.14.2inschrijving op de wachtlijst als bedoeld in artikel 9 van het Marktreglement 2010Kosteloos
1.14.3verlenging van de inschrijving als bedoeld in onderdeel 1.14.2Kosteloos
1.14.4doorhaling van de inschrijving op de wachtlijst bedoeld in artikel 10 van het Marktreglement 2010Kosteloos
1.14.5overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een ander als bedoeld in artikel 12 van het Marktreglement 2010Kosteloos
1.14.6vergunning om zich op de standplaats te laten vervangen als bedoeld in artikel 18, tweede lid, van het Marktreglement 2010Kosteloos
1.14.7ontheffing om de standplaats tot de sluitingstijd van de markt te blijven innemen als bedoeld in artikel 20, tweede lid, van het Marktreglement 2010Kosteloos

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 34,25
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander (vervallen)------------
1.15.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing (vervallen)-------------

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat€ 56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaat, voor de eerste kansspelautomaat € 56,50
en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 34,00
1.16.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd€ 226,50
1.16.1.4voor twee of meer kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat€ 226,50
en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 136,00
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 17,00
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning) (vervallen)--------------

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren Vlist 2011€ 113,45
1.17.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 10,20 met een maximum van € 101,75
1.17.1.2indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 10,20 met een maximum van € 101,75
1.17.1.3indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 56,70
1.17.1.4indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren Vlist 2011, verhoogd met€ 56,70
1.17.1.5indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.17.2Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

1.18Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 44,25
1.18.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen (vervallen)-----------
1.18.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 16,95
1.18.3.1Het tarief als bedoeld in 1.19.3 wordt in de hierna genoemde gevallen verhoogd:  
1.18.3.1.1indien de aanvrager voor het stellen van de indicatie op een spreekuur moet verschijnen of op het huisadres van de aanvrager een onderzoek moet worden afgenomen (standaard procedure) met€ 110,80
1.18.3.1.2indien de aanvrager voor het stellen van de indicatie op een spreekuur moet verschijnen en er informatie moet worden opgevraagd bij een behandelend (huis)arts (uitgebreide procedure) met€ 147,70
1.18.3.1.3indien bij de aanvrager voor het stellen van de indicatie op het huisadres van de aanvrager een onderzoek moet worden afgenomen, met (dit betreft een toeslag op de bedragen genoemd in 1.18.3.1.1 of 1.18.3.1.2 € 24,20
1.18.3.2tot het verkrijgen van een gehandicapten parkeerplaats als bedoeld in artikel 156 Wegenverkeerswet 1994 j.o. artikel 29 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 296,70
1.18.3.2.1tot het verkrijgen van een ander kentekenbord bij een bestaande gehandicaptenparkeerplaats€ 57,50
1.18.4indien de ontheffing betrekking heeft op meerdere motorvoertuigen of voertuigencombinaties wordt het onder 1.19.1 genoemde bedrag vermeerderd voor elk(e) volgend(e) motorvoertuig of voertuigencombinatie en dergelijke met€ 44,25
1.18.5tot het verlengen van de geldigheidsduur of een wijziging van een reeds verleende ontheffing€ 29,50
1.18.6Het verlenen van een ontheffing op grond van artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen€ 43,50

Hoofdstuk 19 Diversen

1.19.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.1.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel ...van de [naam verordening] (vervallen)-------------
1.19.1.2enz. (vervallen)-------------
1.19.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.19.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 9,05
1.19.2.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.19.2.2.1per pagina op papier van A4-formaat per dubbelzijdige pagina van A4-formaat€ 0,30 € 0,50
1.19.2.2.2per pagina op papier van een A3- formaat per dubbelzijdige pagina op papier van een A3-formaat€ 1,00 € 1,60
1.19.2.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:  
A0 – (84,1 cm x 118,9 cm A1 – (59,4 cm x 84,1 cm A2 – (42,0 cm x 59,4 cm€ 17,00 € 11,30 € 9,10
1.19.2.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 62,40
1.19.2.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,50
1.19.3waarvan op grond van de Algemene wet bestuursrecht of op grond van een ander wettelijk vereiste en voor zover daarvoor elders in deze tarieventabel geen tarief is bepaald, het besluit dient te worden bekend gemaakt of waarvan het aanvragen van de vergunning bekend moet worden gemaakt, waarbij al dan niet gelegenheid wordt geboden een zienswijze in te dienen (vervallen)-------------

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1Tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar iskosteloos
2.2.2Tot het beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning€ 113,45

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
     
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 200.000 bedragen: 3,24 %
 van de bouwkosten, met een minimum van:€ 78,30
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen:3,15%
van de bouwkosten;  
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen:3,01%
van de bouwkosten;  
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen:2,83%
van de bouwkosten;  
2.3.1.1.5indien de bouwkosten € 2.000.000 tot € 5.000.000 bedragen:2,60%
van de bouwkosten;  
2.3.1.1.6indien de bouwkosten € 5.000.000 of meer bedragen:2,32%
van de bouwkosten, met een maximum van: € 1.000.000  
     
 Welstandstoets/monumententoets  
2.3.1.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo en toetsing aan de Monumentenverordening van de gemeente Vlist en/of de welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet plaats moet vinden wordt:  
2.3.1.2.1Indien hierover het advies van de monumentencommissie behoeft te worden ingewonnen, het overeenkomstig in onderdeel 2.3.1.1.1, 2.3.1.1.2, 2.3.1.1.3, 2.3.1.1.4, 2.3.1.1.5 en 2.3.1.1.6 berekende bedrag vermeerderd met€ 250,00
2.3.1.2.2Indien hierover het advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen, het overeenkomstig in onderdeel 2.3.1.1.1, 2.3.1.1.2, 2.3.1.1.3, 2.3.1.1.4, 2.3.1.1.5 en 2.3.1.1.6 berekende bedrag vermeerderd met een op veelvouden van € 5,00 naar boven af te ronden bedrag, ingeval de bouwkosten bedragen:  
 lager dan € 4.000,00€ 55,00
 van € 4.000,00 tot € 25.000,00€ 51,00
 plus 2,00 ‰ van de bouwkosten  
 van € 25.000,00 tot € 120.000,00€ 77,00
 plus 1,10 ‰ van de bouwkosten  
 van € 120.000,00 tot € 230.000,00€ 123,00
 plus 1,10 ‰ van de bouwkosten  
 van € 230.000,00 tot € 455.000,00€ 262,00
 plus 0,60 ‰ van de bouwkosten  
 vanaf € 455.000,00 en hoger€ 494,00
 plus 0,25 ‰ van de bouwkosten  
2.3.1.2.3De leges als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 worden berekend tot een maximum van € 20.000.000,00 aan bouwkosten.  
     
 Extra welstandstoets/monumententoets  
2.3.1.2.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.1.2 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets/monumententoets noodzakelijk is:kosteloos
     
 Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:€ 600,00
 Wanneer er in onderdeel 2.3.1.3 sprake is van een startend en geheel nieuw te vestigen bedrijf (niet zijnde verplaatsing) en er voor deze aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld, zullen de kosten van het advies en beoordeling voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager worden meegedeeld, blijkend uit een begroting van de kosten.  
     
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:10%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een maximum van € 1.000,00.  
     
 Beoordeling aanvullende gegevens  
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:kosteloos
     
 Buiten behandeling stellen (niet ontvankelijke) aanvraag  
2.3.1.6Indien de gevraagde vergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo, nadat de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen, wegens onvolledigheid conform artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling wordt gesteld, bedraagt het tarief:€ 113,45
     
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:2,15 %
van de aanlegkosten, met een minimum van:€ 85,05
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):25%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; met dien verstande dat de verhoging minimaal € 53,45 en maximaal € 494,20 bedraagt.  
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):25%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; met dien verstande dat de verhoging minimaal € 53,45 en maximaal € 494,20 bedraagt.  
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):50%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; met dien verstande dat de verhoging minimaal € 53,45 en maximaal € 988,55 bedraagt.  
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):25%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; met dien verstande dat de verhoging minimaal € 53,45 en maximaal € 494,20 bedraagt.  
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):50%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; met dien verstande dat de verhoging minimaal € 53,45 en maximaal € 988,55 bedraagt.  
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):50%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; met dien verstande dat de verhoging minimaal € 53,45 en maximaal € 988,55 bedraagt.  
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):50%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; met dien verstande dat de verhoging minimaal € 53,45 en maximaal € 988,55 bedraagt.  
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):50%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; met dien verstande dat de verhoging minimaal € 53,45 en maximaal € 988,55 bedraagt.  
     
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 273,80
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 273,80
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 1.005,85
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)€ 502,85
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 1.005,85
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 1.005,85
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 1.005,85
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 1.005,85
     
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 248,70
     
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 113,45
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€ 113,45
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 113,45
     
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
2.3.7.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 113,45
     
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 113,45
     
2.3.9Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 113,45
     
2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 34,25
     
2.3.11Opslag van roerende zaken  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie <of de gemeente>, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening <of artikel 2:10, vijfde lid van de Algemene plaatselijke verordening> een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:€ 34,25
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:€ 34,25
     
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:kosteloos
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998€ 113,45
     
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 113,45
     
2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 113,45
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:€ 113,45
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
     
2.3.16Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€ 490,55
2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 490,55
 als het een bureau onderzoek betreft en  
2.3.16.3voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 981,10
 als het een inventariserend onderzoek of een begeleiding betreft.  
     
2.3.17Advies  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:kosteloos
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vier activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:3%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  
2.4.3Indien de aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a van de Wabo en deze aanvraag volledig wordt ingediend, dat wil zeggen dat het schriftelijk opvragen van ontbrekende gegevens niet nodig is, bedraagt de vermindering 2% van de leges als genoemd in artikel 2.3.1.1, met een minimum van € 5,00.  

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan75%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.3 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan25%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 3 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:25%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:25%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
     
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Een bedrag minder dan € 75,00 wordt niet teruggegeven.  
     
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.  

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:kosteloos

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 113,45

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 850,70
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€ 850,70

Hoofdstuk 9 Sloopmelding (vervallen)

2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening (vervallen)-------------

Hoofdstuk 10 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving

2.10.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk geldt de tekst van de Woningwet en Wet ruimtelijke ordening zoals deze luidden op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wabo.  
2.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een gewijzigde aanvraag tot het verlenen van een bouwvergunning eerste fase als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet:25%
 van de tarieven genoemd in subonderdeel 2.3.1.1, met een minimum als genoemd in dit subonderdeel.  
2.10.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een bouwvergunning tweede fase als bedoeld in artikel 56a van de Woningwet:75%
 van de tarieven genoemd in subonderdeel 2.3.1.1. met een minimum als genoemd in dit subonderdeel.  
2.10.4Met betrekking tot de aanvragen bedoeld in de onderdelen 2.10.1 en 2.10.2 zijn de subonderdelen 2.3.1.2 tot en met 2.3.1.5 en 2.3.16 en 2.3.17 van hoofdstuk 3 en hoofdstuk 5 van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat:  
2.10.4.1subonderdeel 2.3.3.1 toepassing vindt als artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, of artikel 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (binnenplanse wijziging of ontheffing; ontheffing binnen beheersverordening);  
2.10.4.2subonderdeel 2.3.3.2 toepassing vindt als artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening worden toegepast (ontheffing van bestemmingsplan op grond van algemene maatregel van bestuur);  
2.10.4.3subonderdeel 2.3.3.3 toepassing vindt als artikel 3.10 of artikel 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (projectbesluit of buitentoepassingverklaring beheersverordening);  
2.10.4.4subonderdeel 2.3.3.4 toepassing vindt als artikel artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (tijdelijke ontheffing van bestemmingsplan);  
2.10.4.5subonderdeel 2.3.3.5 toepassing vindt als artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast (ontheffing van exploitatieplan).  

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

2.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking € 113,45

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 198,50
3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 56,70
3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 17,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:  
3.2.1.1 een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel€ 34,25
3.2.1.2 een herdenkingsplechtigheid€ 34,25
3.2.1.3 een braderie€ 34,25
3.2.1.4 een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg (vervallen)-----------
3.2.1.5een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg (vervallen)-----------
3.2.1.6een klein evenement als bedoeld in artikel 2.25, derde lid, van de Algemene plaatselijke verordeningkosteloos
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening€ 34,25
3.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een markt. (vervallen)------------

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:  
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:  
3.3.1.1 voor een seksinrichting € 1.361,25
3.3.1.2voor een escortbedrijf€ 453,75
3.3.2wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:  
3.3.2.1voor een seksinrichting€1.361,25
3.3.2.2voor een escortbedrijf€ 453,75

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet€ 113,45

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (vervallen)

3.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing of vergunning als bedoeld in de <Leefmilieuverordening … [naam gebied]>:  
3.5.1indien het betreft <activiteit vermelden>-------------
3.5.2enz.-------------

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening gemeente Vlist 2012: met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting met een gebruiksoppervlakte van meer dan 1.000 m² met € 0,1529 per m² met een maximum van€ 198,90 € 751,45
3.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening gemeente Vlist 2012 welke niet op tijd is ingediend (uiterlijk 14 dagen voor het gebruik van de inrichting) wordt in plaats van € 198,90 het volgende bedrag in rekening gebracht: met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting met een gebruiksoppervlakte van meer dan 1.000 m² met € 0,1529 per m² met een maximum van€ 276,30 € 751,45

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 113,45
3.7.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing of toestemming op grond van de bepalingen in de Algemene Plaatselijke Verordening, anders dan artikel 3:4 lid 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening en anders dan de exploitatievergunning zoals genoemd onder 3.7.3€ 34,25
3.7.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar voor het laten opstijgen van een vrije ballon op grond van de Luchtvaartwet en het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen€ 16,65
3.7.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning€ 105,10

Behorende bij raadsbesluit van 18 december 2012

De griffier van Vlist,

P.A.M. Goedvolk