Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schijndel

Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schijndel
Officiële naam regelingVerordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad
CiteertitelVerordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147
  2. Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-201101-09-201101-01-2017nieuwe regeling

22-09-2011

Schijndels Weekblad, 29-09-2011

11.021608

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad 

De raad van de gemeente Schijndel;

gezien het voorstel van de voorzitter van 1 september 2011;

gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;

Besluit

vast te stellen de navolgende verordening:

Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester.

  • b.

    commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad die het functioneringsgesprek voeren.

  • c.

    adviseurs: wethouder(s) of gemeentesecretaris die de commissie van informatie voorzien.

  • d.

    commissaris: commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Brabant.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1. De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen.

  • 2. De commissie voert een keer per jaar een gesprek met de burgemeester.

  • 3. Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 3 Procedure en tijdschema

  • 1. De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.

  • 2. Drie van de gesprekken worden gevoerd in ieder geval vier weken voorafgaand aan de gesprekken die de commissaris van de Koningin met de burgemeester heeft.

  • 3. De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Brabant.

Artikel 4 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters en de waarnemend raadsvoorzitter.

  • 2. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 3. Bij ziekte of langdurige afwezigheid van een commissielid kiest de raad een vervanger.

  • 4. Secretaris van de commissie is de griffier. De griffier staat de commissie bij in haar werkzaamheden.

  • 5. De commissie kan zich in voorkomende gevallen laten informeren door wethouder(s) en gemeentesecretaris.

Artikel 5 Voorzitterschap van de commissie

  • 1. De waarnemend raadsvoorzitter vervult het voorzitterschap van de commissie.

  • 2. De voorzitter leidt het gesprek.

  • 3. De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3. Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van wethouders en secretaris. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 4. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7, lid 1 en artikel 9, lid 4.

  • 5. De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 6. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier, de adviseurs en een mogelijke externe gespreksleider.

Artikel 7 Voorbereiding gesprek

  • 1. Leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om het voorgaand verslag in te zien.

  • 2. Leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3. Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.

  • 4. Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee.

  • 5. Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.

Artikel 8 Het gesprek

  • 1. Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2. Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3. Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 4. De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:

    • a.

      het functioneren van de burgemeester als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium of overleg met de fracties en de fractievoorzitters;

    • b.

      het functioneren van de burgemeester als voorzitter van het college;

    • c.

      het beheer van de portefeuille van de burgemeester, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

    • d.

      de burgemeester en zijn rol in het proces van het dualisme;

    • e.

      de burgemeester als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;

    • f.

      de burgemeester en zijn representatie van de gemeente, zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;

    • g.

      de burgemeester als vertegenwoordiger van de gemeente in andere bestuurlijke organen en als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, rijk en Europa;

    • h.

      de burgemeester en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

    • i.

      de burgemeester en zijn nevenfuncties en integriteit;

    • j.

      de burgemeester en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties.

    • k.

      alle overige door de leden van de commissie en de burgemeester ingebracht bespreekpunten.

  • 5. In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente en de rol van de burgemeester daarin.

  • 6. Het gesprek wordt ook gebruikt om wederzijdse wensen voor de toekomst kenbaar te maken en om eerder gemaakte afspraken te evalueren.

Artikel 9 Verslaglegging

  • 1. Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm in drievoud opgesteld en door de commissie en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.

  • 2. Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek.

  • 3. Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene, conclusies en – waar nodig – afspraken.

  • 4. Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Brabant gestuurd.

Artikel 10 Archivering

  • 1. De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken en het vernietigen van alle overige kopieën.

  • 2. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Inwerkingtreding en titel

  • 1. Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 september 2011.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering.