Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Muiden

Treasurystatuut Muiden 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Muiden
Officiële naam regelingTreasurystatuut Muiden 2012
CiteertitelTreasurystatuut Muiden 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 212 gemeentewet, Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en de Regeling uitzetting en derivaten decentrale overheden (Ruddo)

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-2012Onbekend

20-09-2012

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

De Raad van de Gemeente Muiden;

 

Gelet op de verordening ex artikel 212 van de gemeentewet, de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en de Regeling uitzetting en derivaten decentrale overheden (Ruddo);

 

B E S L U I T

 

Het Treasury-statuut van de Gemeente Muiden vast te stellen.

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

I Begrippenkader

Artikel 1.

In dit statuut wordt verstaan onder:

-Financiering. Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode vanminimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen;

-Geldstromenbeheer. Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnende organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer);

-Intern liquiditeitsrisico. De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning enmeerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van deverwachtingen;

-Kasgeldlimiet. Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het totaalvan de jaarbegroting van de gemeente Muiden bij aanvang van het jaar;

-Kredietrisico. De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig)na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit;

-Liquiditeitenbeheer. Het aantrekken van benodigde en het uitzetten van overtollige liquidemiddelen voor een periode tot één jaar;

-Liquiditeitenplanning. Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaveningedeeld per tijdseenheid;

- Liquiditeitsrisico. Het risico dat de gemeente Muiden over onvoldoende liquide middelen beschikt om de lopende betalingen te verrichten;

- Onderhandse geldlening. Lening waarbij de voorwaarden van de lening in onderling overleg met degeldgevende partij kan worden vastgesteld;

- Relatiebeheer. Het onderhouden van relaties met financiële ondernemingen.- Renterisico. Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente Muiden door rentewijzigingen;

- Renterisiconorm. Een bij de aanvang van het jaar op basis van de Wet Fido gefixeerd percentagevan het begrotingstotaal van het openbare lichaam;

- Rentetypische looptijd. Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basisvan de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening nietbeïnvloedbare constante rentevergoeding;

- Rentevisie. Toekomstverwachting over de renteontwikkeling;

- Saldobeheer. Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen;

- Treasuryfunctie. De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen enbeheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden,de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie

bestaat uit drie deelfuncties: Risicobeheer; het beschermen tegen de financiële risico’s (renterisico,koersrisico, intern liquiditeitsrisico en kredietrisico); Financiering: het verzekeren van de toegang tot

de financiële markten (relatiebeheer) en het aantrekken (financiering) van benodigde en het uitzetten(beleggen) van overtollige financiële middelen; Liquiditeiten- en werkkapitaalbeheer: het optimaliserenvan de financiële logistiek (geldstromenbeheer en saldo- en liquiditeitenbeheer);

-Uitzetting. Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomencondities en bedingen.

II Doelstellingen van de treasuryfunctie

Artikel 2.

De treasuryfunctie van de gemeente Muiden dient tot:

1. Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;

2. Het beschermen van vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste financiëlerisico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, liquiditeitsrisico’s en kredietrisico’s;

3.Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van degeldstromen en financiële posities;

4.Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido respectievelijk delimieten en richtlijnen van dit statuut.

5. Plannen en beheren van geldstromen op een dusdanige wijze dat de gemeente Muiden enerzijds aan haar verplichtingen kan voldoen en anderzijds geen onnodige directe liquiditeiten aanhoudt.

6. Het toezien op en rapporteren over de treasury.

Hoofdstuk 2: Risicobeheer

III Uitgangspunten risicobeheer

Artikel 3.

Bij het uitzetten of aantrekken van middelen worden de bepalingen zoals neergelegd in de Wet Fido en de Wet Ruddo in acht genomen.

IV Renterisicobeheer

Artikel 4.

1. De kasgeldlimiet wordt niet overschreden conform de Wet Fido;

2. De renterisiconorm wordt niet overschreden conform de Wet Fido;

3. Nieuwe leningen/uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en deliquiditeitenplanning

4.De rentetypische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening/uitzetting wordt zo veelmogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie;

5.Binnen de kaders gesteld onder lid 3 en lid 4, streeft de gemeente Muiden naar spreiding in de rentetypische looptijden van uitzettingen;

V Kredietrisicobeheer

Artikel 5.

Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasuryfunctie gelden de volgende uitgangspunten:

1. Uitzetting van middelen langer dan 3 maanden uit hoofde van de treasury vindt uitsluitend plaats bij:

- Nederlandse overheden en andere publiekrechterlijke lichamen met een solvabiliteitsratio van 0%;

- Financiële ondernemingen waarbij op het moment van uitzetten ten minste een AA-minusrating van twee ratingbureaus is afgegeven;

2. Uitzetting van middelen voor 3 maanden en korter uit hoofde van de treasury vindt uitsluitend plaats bij:

- Nederlandse overheden en andere publiekrechterlijke lichamen met een

solvabiliteitsratio van 0%;

- Financiële ondernemingen waarbij op het moment van uitzetten ten minste een A-rating van twee ratingbureaus is afgegeven;

3. Bij het verstrekken van leningen uit hoofde van de publieke taak worden zekerheden of garanties geëist.

4. Zodra het totale bedrag van uitzettingen boven de € 1.500.000, maar onder € 4.000.000 uitkomt, mogen niet alle gelden meer bij één partij worden uitgezet. In dat geval is het maximum € 1.500.000 per partij.

5. Zodra het totale bedrag van uitzettingen boven de € 4.000.000 komt, mag er maximaal 33% van het totale bedrag bij één partij zijn ondergebracht.

VI Intern liquiditeitsbeheer

Artikel 6.

1.De gemeente Muiden beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een adequate liquiditeitsplanning.

VII Valutarisicobeheer

Artikel 7.

Valutarisico’s worden door de gemeente Muiden uitgesloten. Leningen worden uitsluitend aangegaanof gegarandeerd in de Europese geldeenheid (de euro).

Hoofdstuk 3: Financiering gemeente Muiden

VIII Financiering

Artikel 8.

Bij het aantrekken van financieringen gelden de volgende uitgangspunten:

1. Financieringen worden enkel aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak.

2. Financiering met vreemd vermogen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbareliquide middelen te gebruiken teneinde het renteresultaat te optimaliseren.

3.Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financieringen zijn: onderhandse leningen en vastegeldleningen.

4.De gemeente Muiden vraagt offertes op bij minimaal twee partijen voordat een financiering wordt aangetrokken.

IX Relatiebeheer

Artikel 9.

Relatiebeheer omvat het onderhouden van relaties met financiële ondernemingen. De treasury van de gemeente Muiden beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemenfinanciële diensten.

1.Bankrelaties dienen wat betreft hun kredietwaardigheid minimaal te voldoen aan de eisen die zijngesteld in de Wet Fido en de Wet Ruddo.

2.Financiële ondernemingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen enverzekeraars) dienen onder Nederlands of anderszins EU-toezicht te vallen, zoals De NederlandseBank en de verzekeringskamer.

3. Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en daarvan een vergunning als geldmakelaar / financiële dienstverlener te hebben ontvangen.

4. Het aantrekken van financieringen bij publieke lichamen is toegestaan.

5. Relaties worden tevens gewogen op hun maatschappelijk verantwoord gedrag.

Hoofdstuk 4: Kasbeheer

X Geldstromenbeheer

Artikel 10.

Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te beperken wordt het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd binnen één bank.

XI Saldo- en liquiditeitenbeheer

Artikel 11.

Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:

1.Indien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat dan kan de gemeente Muiden kortlopende financieringenaantrekken. Hierbij wordt de kasgeldlimiet niet overschreden;

2.De toegestane korte termijn financieringsinstrumenten zijn callgeld, kasgeldleningen enkredietlimiet op rekening courant;

3.Bij minimaal twee partijen worden offertes opgevraagd. Gunning vindt plaats op basis van het voordeligste effectieve rentepercentage, de hoogste rating of een combinatie van beiden.

Hoofdstuk 5: Administratieve organisatie en interne controle

XII Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle

Artikel 12.

In het kader van treasury gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied vanadministratieve organisatie en interne controle, wat al in diverse artikelen is uitgewerkt:

1.De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijzeschriftelijk vastgelegd;

2. Bevoegdheden zijn via delegatie en mandaat nader schriftelijk vastgelegd;

3. Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkstevoorwaarden het vier-ogen principe bij beslissingen evenals registratie en controle door eenafzonderlijke functionaris.

XIII Verantwoordelijkheden

Artikel 13.

De (functie)verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente Muiden staan in dit artikel benoemd:

De Raad

De raad is verantwoordelijk voor:

• Het vaststellen van treasurydoelstellingen, het treasurybeleid, globale richtlijnen en limieten in het treasurystatuut;

• Het vaststellen van de treasuryparagraaf.

Het College

Het college is verantwoordelijk voor:

• Het (doen) uitvoeren van het treasurybeleid zoals vastgesteld in het treasurystatuut evenals de treasuryparagraaf;

De Gemeentesecretaris

De gemeentesecretaris is verantwoordelijk voor:

• Het fiatteren/ondertekenen van contracten m.b.t. het aangaan van leningen en uit te zetten middelen (tweede handtekening).

De Treasurer (in casu Hoofd Financiën)

De treasurer is verantwoordelijk voor:

• Het ontwikkelen van het treasurybeleid en het doen van beleidsvoorstellen in het kader van de treasury;

• Het fiatteren/ondertekenen van contracten m.b.t. het aangaan van leningen en uit te zetten middelen (eerste handtekening).

• Het voeren van de interne controle (door het stellen van een paraaf op de transactiebevestiging) door het controleren of de transactiebevestiging van derden overeenkomt met de door de medewerker belast met treasury verstrekte schriftelijke informatie;

• Het controleren en goedkeuren van de liquiditeitsprognose.

• Het zorgdragen voor een goede kwaliteit van de informatie die het ambtelijk apparaat aanlevert aan de medewerker belast met treasury over toekomstige uitgaven en ontvangsten.

De Medewerker Financiën

De medewerker Financiën is belast met:

• het aangaan van leningen en uitzetten van middelen conform het treasurystatuut en de treasuryparagraaf evenals de schriftelijke vastlegging van de aan de beslissing ten grondslag liggende informatie. De voorgestelde beslissing kan alleen na fiattering/ondertekening door de treasurer en gemeentesecretaris worden uitgevoerd;

• Het uitvoeren van de overige activiteiten met betrekking tot de treasuryfunctie zoals:

  • -

    schriftelijk vastleggen van de treasurytransacties, inclusief de voorwaarden per transactie;

  • -

    liquiditeitsplanning en rentevisie;

  • -

    treasuryparagraaf (in begroting en rekening);

  • -

    relatiebeheer.

XIV Bevoegdheden

Artikel 14.

In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven

alsmede de daarbij benodigde fiattering.

ActiviteitBevoegd functionaris(eerste handtekening)Autorisatie(tweede handtekening)
Saldo, liquiditeiten- en geldstromenbeheer
1.Het uitzetten van geld.Treasurer Gemeentesecretaris
Financiering
2.Het afsluiten van kredietfaciliteiten en het aantrekken van gelden zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf.Treasurer Gemeentesecretaris

XV Informatievoorziening

Artikel 15.

In onderstaande tabel is uiteengezet welke informatie ten minste moet worden verstrekt.

InformatieInformatie- verstrekkerInformatie- ontvangerFrequentie
a.Liquiditeitenplanning Ambtelijke organisatieTreasurer2x per jaar (en zo vaak als nodig is)
b.Beleidsplannen treasury in treasury-paragraaf van begroting TreasurerCollegeJaarlijks
c.Evaluatie treasury activiteiten in treasuryparagraaf van de jaarrekening TreasurerCollegeJaarlijks
d.Verantwoording n.a.v. treasuryparagraaf via jaarverslag TreasurerRaadJaarlijks
e.Informatie aan derden (toezichthouder en CBS)TreasurerMinisterie van BZK en het CBSKwartaal

XVI Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Het “Treasurystatuut Muiden 2000” vastgesteld op 15 juni 2000 wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    De datum van inwerkingtreding van dit statuut is 1 juni 2012.

  • 3.

    Dit statuut wordt aangehaald als “Treasurystatuut Muiden 2012”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van 20 september 2012,

de raad voornoemd,

M.L. de Pater – van der Meer

voorzitter

drs. A.W.G.J. van Kessel

Griffier