Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Skarsterlân

Verordening voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie in de gemeente Skarsterlân

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Skarsterlân
Officiële naam regelingVerordening voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie in de gemeente Skarsterlân
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamercommissie Skarsterlân 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Skarsterlân, vastgesteld bij raadsbesluit van 27 oktober 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 81oa

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-10-201201-01-2014nieuwe regeling

03-10-2012

Skarsterlân Nijs, 10-10-2012

raadsbesluit 73/2012

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Skarsterlân;

- gelet op artikel 81oa van de Gemeentewet;

- gelezen het voorstel van voorzitter en griffier, nummer 73/2012;

besluit:

vast te stellen de Verordening voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie in de gemeente Skarsterlân.

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a Wet: Gemeentewet;

b de raad: de gemeenteraad van elk der deelnemende gemeenten;

c het presidium: de vergadering van raadsvoorzitter en fractievoorzitters in elke raad;

d de commissie: de door elk van de raden ingestelde gemeentelijke rekenkamercommissie waarvan de leden een personele unie vormen;

e de verordening: de door elk van de raden bij verordening vastgestelde regels voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie, als bedoeld in artikel 81 o van de wet;

f het budget: het bedrag dat de raden per jaar gezamenlijk beschikbaar stellen voor het functioneren van de rekenkamercommissie en het verrichten van onderzoeken welke voortvloeien uit toepassing van de verordening;

g voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

h college: college van burgemeester en wethouders.

 

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1 Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie Skarsterlân.

  • 2 De rekenkamercommissie bestaat uit vier leden, de voorzitter daaronder begrepen.

  • 3 De rekenkamercommissie wijst zelf een van de leden als vice-voorzitter aan.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden rekenkamercommissie

De taken en bevoegdheden van de commissie zijn zoals beschreven in artikel 182 tot en met artikel 185 van de wet.

Artikel 4 Benoeming leden

  • 1 De raad benoemt één lid uit zijn midden, twee externe leden en een externe voorzitter. De externe leden maken geen deel uit van de raad.

  • 2 Het lid van de rekenkamercommissie die tevens raadslid is, wordt voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd. De externe leden worden voor een periode van drie jaar benoemd.

  • 3 Voorafgaand aan een benoeming van de voorzitter en de overige leden van de commissie pleegt de raad overleg met de commissie, met uitzondering van de eerste keer.

Artikel 5 Taken voorzitter

  • 1 De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het be-vorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.

  • 2 Bij ontstentenis van de voorzitter treedt de vice-voorzitter op als voorzitter.

Artikel 6 Eed en gedragscode

  • 1 Ten aanzien van de externe leden is artikel 81g van de wet (eed of verklaring en belofte) van overeenkomstige toepassing.

  • 2 Ten aanzien van de externe leden is de door de gemeenteraad vastgestelde gedragscode voor bestuurders van toepassing.

Artikel 7 Ontslag en non-activiteit

  • 1 De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.

  • 2 Het lidmaatschap van een raadslid eindigt:

    a op eigen verzoek;

    b indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    c indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van de rekenkamercommissie te vervullen.

     

  • 3 Het lidmaatschap van een extern lid eindigt:

    a op eigen verzoek;

    b bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie zoals verwoord in de Gemeentewet;

    c wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    d indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is ge-steld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

     

  • 4 De externe leden van de rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.

Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de rekenkamercommissie

  • 1 De externe leden ontvangen een vaste vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie (€ 200 voor de voorzitter, € 160 voor de externe leden) en een vaste vergoeding voor het verrichten van onderzoekswerk (voorzitter € 75 per uur, overige leden € 60 per uur.). De vaste vergoedingen worden met ingang van 2011 jaarlijks geïndexeerd aan de hand van het CBS-indexcijfer voor de gezinsconsumptie. Tevens worden de reiskosten vergoed naar de daarvoor in het algemeen bij de gemeente geldende maatstaf.

  • 2 De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de rekenkamercommissie.

Artikel 9 Ambtelijk secretaris

  • 1 Op voordracht van de commissie benoemt de raad een ambtelijk secretaris.

  • 2 De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3 De secretaris legt verantwoording af aan de voorzitter van de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4 De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging, verzamelen van informatie, de vorming van dossiers en communicatietaken. De secretaris kan ook worden belast met het contracteren van onderzoekers en het verrichten van onderzoekswerk.

  • 5 De secretaris stelt vragen aan de ambtelijke organisatie via de griffier aan de gemeentesecretaris.

Artikel 10 Reglement van orde

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werk-zaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisneming naar de raad.

Artikel 11 Onderwerpselectie en onderzoeksopzet

  • 1 De commissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2 De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3 De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor argumenten aanvoeren.

Artikel 12 Werkwijze

  • 1 De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2 De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3 De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren, via de gemeentesecretaris, de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken.

    De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

     

  • 4 De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5 De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6 De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7 Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8 De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9 Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

     

Artikel 13 Budget

  • 1 De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2 Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    a de vergoedingen aan de externe leden en aan de ambtelijke secretaris;

    b externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    c eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

     

  • 3 De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad, en zal onderdeel uitmaken van de accountantscontrole.

Artikel 14 Intrekking oude regeling

De Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Skarsterlân, vastgesteld bij raadsbesluit van 27 oktober 2010, wordt ingetrokken.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Skarsterlân 2012.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Skarsterlân in zijn openbare vergadering van 3 oktober 2012.

De raad voornoemd,

 

voorzitter griffier