Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Vlist

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Vlist
Officiële naam regelingReglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand
CiteertitelReglement burgerlijke stand gemeente Vlist 2009
Vastgesteld door
Onderwerp
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-08-200901-01-2015Nieuwe regeling

21-07-2009

De IJsselbode, 28-07-2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke stand gemeente Vlist 2009

Burgemeester en wethouders van de gemeente Vlist;

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

B e s l u i t e n:

Vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van de wet);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van de wet);

  • e.

    gemeentehuis: alle huizen die bij collegebesluit als zodanig zijn aangewezen. Voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen alle huizen die voldoen aan de onder artikel 4 van dit reglement genoemde voorwaarden.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a. ambtenaren in dienst van de gemeente Vlist;

    • b. ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

  • 4. Het college kan een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen voor één dag, indien deze door de rechtbank is beëdigd en door een andere gemeente benoemd is als (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand

Artikel 3. Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

Artikel 4. Locatie

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht de wettelijke taken in het gemeentekantoor te Stolwijk.

  • 2. Huwelijksvoltrekkingen of het geregistreerd partnerschap vinden plaats in het Raadhuis te Haastrecht en het gemeentekantoor te Stolwijk. Een gratis huwelijk of gratis geregistreerd partnerschap vinden plaats in het gemeentekantoor te Stolwijk.

  • 3. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen hun wettelijke taken met betrekking tot de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap verrichten in andere locaties, dan genoemd in artikel 4 lid 2, mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

    • ·

      De locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Vlist;

    • ·

      De locatie mag een gebouw zijn maar trouwen in de openlucht is ook mogelijk. Er dient wel een alternatief te zijn in verband met slecht weer (bijv. een partytent);

    • ·

      De locatie mag niet in strijd zijn met de goede zeden;

    • ·

      De locatie is tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen vrij toegankelijk;

    • ·

      Huwelijken worden uitsluitend voltrokken in de openbaarheid;

    • ·

      De locatie moet toegankelijk zijn voor mindervaliden;

    • ·

      Voor het voltrekken van huwelijken in gebouwen kan zonder gebruiksvergunning of gebruiksmelding toestemming worden gegeven als er minder dan 50 personen aanwezig zijn. Als de locatie beschikt over een zogenoemde gebruiksvergunning/gebruiksmelding geldt het maximum aantal van 50 personen niet;

    • ·

      Indien er getrouwd wordt in bijvoorbeeld een tent, is het mogelijk dat er een vergunning tijdelijk bouwsel noodzakelijk is (door wanden omgeven bouwsel). Deze vergunning dient aangevraagd te worden bij Brandweer K5;

    • ·

      Als een bruidspaar kiest voor een eigen locatie, dan zijn de kosten van huur, inrichting, aankleding en benodigde verzekeringen voor hun eigen rekening. Het bruidspaar is aansprakelijk voor eventuele schade die aan de locatie wordt toegebracht;

    • ·

      Het bruidspaar en de gemeente sluiten een overeenkomst. In deze overeenkomst wordt o.a. de clausule opgenomen dat de gemeente Vlist niet aansprakelijk is voor welke vorm van schade of overlast dan ook als gevolg van de keuze van de locatie;

    • ·

      De eigenaar/beheerder van de locatie dient vooraf schriftelijk toestemming te geven. Hiervoor is een standaardformulier opgesteld;

    • ·

      De huwelijksvoltrekking vindt plaats in aanwezigheid van de gemeentebode. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode zijn de enige gemeentelijke vertegenwoordigers en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk;

    • ·

      In Nederland bestaat een scheiding tussen kerk en staat en om deze reden wordt het niet toegestaan om op een en dezelfde locatie een huwelijk te voltrekken in één ceremonie waarbij het huwelijk tevens wordt ingezegend door een kerk- of geloofsgemeenschap;

    • ·

      Op een gekozen locatie is het niet mogelijk de ceremonie kosteloos te laten plaatsvinden;

    • ·

      Er dient voldoende parkeergelegenheid te zijn (niet op of langs de openbare weg).

  • 4. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5. Leiding van de dienst

De teamleider van de Frontoffice, of bij diens afwezigheid de directeur Bedrijfsvoering, is belast met de leiding en de verdeling van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand (Frontoffice) is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor de kosteloze huwelijksvoltrekking en registreren van partnerschap op maandag van 9.00 uur tot 10.00 uur.

    • b.

      voor de huwelijksvoltrekking en registreren van partnerschap op maandag van 10.00 uur tot 16.30 uur en op dinsdag tot en met zaterdag van 09.00 tot 16.30 uur.

    • c.

      voor overige werkzaamheden op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur, woensdag van 8.30 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 16.00 uur in de oneven weken en in de even weken van 8.30 tot 12.30 uur en van 13.00 uur tot 19.00 uur (in de maanden mei tot en met augustus iedere week).

  • 2. De Frontoffice is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de Frontoffice niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. De Frontoffice kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat de Frontoffice regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. De Frontoffice zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat de Frontoffice gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de Frontoffice.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Vlist 2009.

  • 2. Het treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. Het reglement burgerlijke stand gemeente Vlist 1999 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 21 juli 2009.

De locosecretaris, De voorzitter,

Drs. M.A.I. Born A.Z. Evenhuis-Meppelink