Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Vlist

Informatieprotocol

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Vlist
Officiële naam regelingInformatieprotocol
CiteertitelInformatieprotocol
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Bij de twee wetsartikelen is de naam van de wet (Gemeentewet) toegevoegd.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-11-200501-01-2017Onbekend

29-11-2005

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Informatieprotocol

De raad van de gemeente Vlist;

Gelezen het voorstel van de raadswerkgroep Dualisme

Besluit:

In te stemmen met het Protocol Informatievoorziening aan de raad (Informatieprotocol) en deze over 2 jaar te evalueren.

1. Jaarmarkten en gewone marktdagen

Op het gebied van het instellen, afschaffen of veranderen van jaarmarkten of gewone marktdagen verschaffen burgemeester en wethouders in alle gevallen vooraf inlichtingen over de uitoefening van de desbetreffende bevoegdheden.

2. Civiele verdediging

Burgemeester en wethouders verschaffen steeds vooraf inlichtingen over de uitoefening van de desbetreffende (nood)bevoegdheden, tenzij burgemeester en wethouders gelet op de bijzondere aard van deze materie op grond van (nood)wetgeving door andere overheden/bestuursorganen zijn gedwongen tot een restrictieve invulling van deze specifieke informatieplicht.

3. Rechtsgedingen, bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures

Gelet op het bepaalde in de artikelen 160, vierde lid en 169, vijfde lid van de Gemeentewet worden besluiten tot het voeren van zowel strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuursrechtelijke procedures op de lijst van ingekomen stukken voor de raad opgenomen.

In het uitzonderlijke geval dat in afwijking van deze regel door burgemeester en wethouders, om wat voor reden dan ook, in vertrouwelijkheid zou worden besloten tot het voeren van gerechtelijke procedures, wordt de raad daarover zo spoedig mogelijk separaat geïnformeerd, indien nodig onder oplegging van geheimhouding.

Van arbeidsrechtelijke geschillen met de directie terzake van hun functioneren, zal de raad onder oplegging van geheimhouding worden geïnformeerd.

4. Privaatrechtelijke rechtshandelingen

Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en het college neemt pas een besluit nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen voorzover het betreft:

  • ·

    investeringen groter dan € 50.000,00;

  • ·

    aankoop en verkoop van goederen en diensten groter dan € 50.000,00;

  • ·

    ruil van goederen en diensten groter dan € 50.000,00;

  • ·

    het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties groter dan € 50.000,00;

  • ·

    nieuwe meerjarige verplichtingen waarvan de jaarlijkse lasten groter zijn dan € 10.000,00;

  • ·

    het vestigen, beëindigen of wijzigen van erfdienstbaarheden en ander beperkte rechten en kwalitatieve verplichtingen, zowel ten laste als ten behoeve van de gemeente, indien daarmee een bedrag groter dan € 50.000,00 gemoeid is;

  • ·

    het verhuren, verpachten of op enige andere wijze in gebruik geven, alsmede het opzeggen van de huur, pacht of ingebruikgeving van gemeentelijke eigendommen, waaronder begrepen jacht- en visserijrechten, met dien verstande dat in geval van ontbinding de schadevergoeding per geval van ontbinding niet meer mag bedragen dan € 50.000,00;

  • ·

    het op gronden van redelijkheid en billijkheid dan wel wegens oninbaarheid afboeken van vorderingen op huurders, pachters of gebruikers van gemeente-eigendommen en op hen die hebben aangenomen ten behoeve van de gemeente iets te doen of te leveren, indien daarmee een bedrag groter dan € 50.000,00 gemoeid is;

  • ·

    het aanbesteden van werken, goederen voor een bedrag groter dan € 100.000,00;

  • ·

    het inkopen van werken, goederen voor een bedrag groter dan € 50.000,00;

  • ·

    het aanvaarden van erfstellingen, legaten of schenkingen, voor zover daaraan geen bezwarende voorwaarden zijn verbonden groter dan € 10.000,00; tenzij de aangelegenheid past binnen een door de raad voor dat doel vastgestelde exploitatiebegroting of een ander door de raad vastgesteld financieel kader.

Het voorgaande is niet van toepassing als een en ander deel uitmaakt van de reguliere planning- en controlcyclus en in de dat kader aangeven financiële plafonds.

5. Publiekrechtelijke samenwerkingsverbanden

Burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester informeren de raad voorafgaand aan besluitvorming over het aangaan en beëindigen van alle publiekrechtelijke samenwerkingsverbanden waartoe het college respectievelijk de burgemeester bevoegd zijn te besluiten indien deze samenwerkingsverbanden:

  • ·

    worden aangegaan voor de periode van een jaar of langer; of

  • ·

    meerjarige verplichtingen met zich brengen waarvan de jaarlijkse lasten groter zijn dan € 10.000,00, tenzij de aangelegenheid past binnen een door de raad voor dat doel vastgestelde exploitatiebegroting of een ander door de raad vastgesteld financieel kader.

6. Overige besluiten met ingrijpende gevolgen voor de gemeente

Alle door burgemeester en wethouders te nemen besluiten die – de (actuele) bestuurlijke en politieke verhoudingen mede in aanmerking genomen – redelijkerwijs ingrijpende gevolgen voor de gemeente kunnen hebben, maar waarvoor onder punt 1 tot en met 5 van dit protocol geen regeling is getroffen, zullen evenzeer aan de raad worden voorgelegd om zijn eventuele wensen en bedenkingen vooraf te horen.

Over de bestaande aangelegenheden wordt de raad als regel op hoofdlijnen geïnformeerd. Op verzoek van de raad verstrekt het college meer gedetailleerde informatie.

Indien een voorgenomen besluit van het college conform dit protocol aan de raad wordt voorgelegd om het gevoelen te peilen en tijdens de behandeling in de desbetreffende commissie blijk dat de commissie unaniem met het voorstel kan instemmen, kan afzonderlijke agendering voor de raad achterwege blijven en wordt de raad geacht geen bezwaar te hebben tegen het voorstel.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Vlist, gehouden op 29 november 2005.

De griffier, de voorzitter,

Mw. Mr. K.T. Lambregtse J. Verburg (plv.)