Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nieuw-Lekkerland

Mandaat- en volmachtbesluit De Waard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nieuw-Lekkerland
Officiële naam regelingMandaat- en volmachtbesluit De Waard
CiteertitelMandaat- en volmachtbesluit De Waard
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Awb, afd. 10.1.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

GR De Waard

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-200901-01-2013nieuwe regeling

26-06-2010

Het Kontakt, 8 juli 2010

WRD-0902994/INTERN-03589

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaat- en volmachtbesluit De Waard

Mandaat- en volmachtbesluit De Waard

De colleges van Burgemeester en wethouders en de burgemeesters  van de gemeente Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland geven ieder voor zich en ieder voor zover bevoegd met onderstaand mandaatbesluit de directeur van De Waard volmacht en mandaat voor het uitoefenen van de hieronder genoemde bevoegdheden namens de colleges en de burgemeesters.

 Overwegende dat,

  • -

    met de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie De Waard de gemeenten Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland de gemeenschappelijke regeling tot vorming van een openbaar lichaam "De Waard" zijn aangegaan;

  • -

    het doel van de Gemeenschappelijke Regeling is een optimale kwaliteit van de aan het gemeentebestuur en aan de "klanten" van de gemeente te verlenen diensten en producten te bewerkstelligen en deze producten en diensten voorts op slagvaardige en efficiënte wijze te verlenen;

  • -

    het ten behoeve van het bereiken van deze organisatiedoelstellingen van de gemeente en uit het oogpunt van efficiency wenselijk is om ten behoeve van de uitvoering van taken en de uitoefening van bevoegdheden namens de colleges en de burgemeesters van de in de Gemeenschappelijke Regeling deelnemende gemeenten zoveel als mogelijk op te dragen aan de algemeen directeur van het openbaar lichaam De Waard, hierna te noemen "de algemeen directeur ";

  • -

    bovengenoemde algemeen directeur -met behoud en inachtneming van zijn integrale verantwoordelijkheid- ondermandaat kan verlenen en volmacht kan doorgeven aan de aan hem ondergeschikte afdelingsmanagers, welke functionarissen ondermandaat kunnen verlenen en volmacht kunnen doorgeven aan hoofden en teamleiders dan wel medewerkers, die naar hun oordeel blijk geven van een zodanige mate van taakvolwassenheid, dat zij dat ondermandaat op een kwalitatief goede wijze kunnen uitoefenen;

Gelet op

  • -

    Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede op alle daarvoor in aanmerking komende wettelijke bepalingen, voorschriften en richtlijnen;

  • -

    de artikelen 7 en 20 van de Gemeenschappelijke Regeling werkorganisatie De Waard.

B e s l u i t e n : 

Artikel 1

Aan de algemeen directeur en - bij zijn afwezigheid, verhindering of ontstentenis - zijn als zodanig door het Dagelijks Bestuur van de Werkorganisatie De Waard aangewezen plaatsvervanger algemeen mandaat te verlenen, in de vorm van afdoeningsmandaat en indien van toepassing ondertekeningsmandaat terzake van de uitoefening van alle bestuursbevoegdheden en het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, die - uit welken hoofde dan ook - aan het college dan wel de burgemeester toekomen, een en ander met inachtneming van de hierna te noemen beperkingen en aanwijzingen.

Artikel 2

Te bepalen dat het mandaat onder artikel 1 betrekking heeft op alle bevoegdheden en uitvoeringshandelingen die taakonderdelen betreffen welke functioneel op het desbetreffende organisatieonderdeel worden uitgevoerd. Deze zijn opgenomen in het “Mandaatregister De Waard” en zoals dat ook blijkt uit de functionele toedeling van de budgetten volgens de vastgestelde (gemeente)begroting.

Artikel 3

Aan de algemeen directeur en zijn plaatsvervanger, als omschreven in artikel 1, ondertekeningsmandaat te verlenen voor alle zaken waarvan de beslissingsbevoegdheid bij hun college dan wel de burgemeester blijft, met uitzondering van aanstelling en ontslag van de medewerkers die in dienst zijn van de gemeente (zoals hieronder omschreven in artikel 6, sub a, eerste lid onder g) .

Artikel 4

Te bepalen dat de algemeen directeur ten aanzien van de in artikel 1 en 3 verleende mandaten ondermandaat kan verlenen aan de aan hem ondergeschikte afdelingshoofden. Deze functionarissen kunnen vervolgens ondermandaat verlenen aan teamleiders, dan wel medewerkers. Ook kan er ondermandaat worden verleend aan de zodanig aangewezen plaatsvervangers in het geval van afwezigheid of ontstentenis van de bovengenoemde functionaris.

Artikel 5

Het bepaalde in dit besluit is van overeenkomstige toepassing op door het college respectievelijk de burgemeester verleende volmachten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen dan wel machtigingen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 6

Voor het in artikel 1 verleende mandaat gelden de volgende beperkingen en aanwijzingen:

a.Het mandaat is beperkt tot dagelijkse en gebruikelijke uitvoering en toepassing van regels en voorschriften en daarmee verband houdende handelingen;

Daaruit volgt dat het mandaat tot afdoening niet geldt indien:

1.De afdoening van een zaak niet als routine kan worden aangemerkt en/of een afzonderlijke specifieke beoordeling of afweging noodzakelijk is. Hiertoe worden in elk geval gerekend:

  • a)

    Een weigering of intrekking van beschikkingen, tenzij dat in overeenstemming is met regels en richtlijnen die rechtstreeks volgen uit regelgeving of op schrift gestelde en bekendgemaakte beleidsregels, of indien de intrekking geschiedt op verzoek van de houder van de beschikking.

  • b)

    De beschikking tot het aanzeggen van bestuursdwang, en het opleggen van een dwangsom, tenzij binnen het daarvoor vastgestelde beleid.

  • c)

    De bevoegdheden van de burgemeester t.a.v. de handhaving van de openbare orde en de bestrijding van brand, ongevallen en rampen.

  • d)

    De beslissing op bezwaarschriften en of klachten in de zin van de Awb;

  • e)

    Het instellen van beroep;

  • f)

    Het beslissen omtrent urgentieverklaringen woonruimte;

g) Het aanstellen, schorsen en ontslaan van medewerkers in dienst van werkorganisatie De Waard.

    • 2.

      Het gaat om onderwerpen waarvoor nog geen beleidsregels door de mandaatgever zijn vastgesteld en/of bekendgemaakt;

    • 3.

      De besluiten waarmee algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels worden vastgesteld, dan wel anderszins bevoegdheden betreft waarvoor ingevolge de Algemene wet bestuursrecht of in enig ander wettelijk voorschrift is bepaald dat mandaat niet kan worden verleend;

    • 4.

      Het (buiten het aangaan van een dienstverband) betreft een voordracht voor of benoeming van personen, waartoe de gemeente op grond van een specifieke regeling bevoegd is verklaard, dan wel waartoe de gemeente wordt uitgenodigd.

    • 5.

      De afdoening van zaken die politieke consequenties met zich mee kan brengen, dan wel precedentwerking kan hebben;

    • 6.

      De afdoening van een zaak zou leiden tot strijdigheid met c.q een afwijking van beleid, richtlijnen, algemene of bijzondere aanwijzingen van de mandaatgever, of wettelijke en/of interne voorschriften, danwel plaatsvindt zonder dat er een toereikend budget voor handen is.

    • b.

      In incidentele gevallen kan door de mandaatgever worden bepaald dat er geen gebruik gemaakt kan worden van het mandaat. Tenzij door de mandaatgever uitdrukkelijk anders is aangegeven, geldt het mandaat niet voor beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid ten aanzien van specifieke verzoeken van en correspondentie met bestuursorganen van Provincie en Rijk.

Artikel 7

Terzake van het in artikel 1 omschreven mandaat, het in artikel 3 omschreven ondertekeningsmandaat, alsook het in artikel 4 omschreven te verlenen ondermandaat gelden alle beperkingen, instructies en aanwijzingen die ten aanzien van mandaat in, dan wel op grond van de Algemene wet bestuursrecht, andere wettelijke regelingen en/of dit besluit zijn of worden vastgesteld. 

Artikel 8

Te bepalen dat de algemeen directeur de mandaatgevers op nader vast te stellen wijze informeert over de uitoefening van het mandaat. Terzake van de uitoefening van dat mandaat kunnen de mandaatgevers te allen tijde per geval of in het algemeen instructies en aanwijzingen geven.

Artikel 9

Dit besluit kan worden aangehaald als "Mandaat- en volmachtbesluit De Waard 2010”

Artikel 10

  • 1. Dit besluit treedt, al dan niet met terugwerkende kracht, in werking op 1 juli 2009.

  • 2. Het Mandaat- en volmachtbesluit De Waard 2009 wordt tegelijkertijd met de inwerkingtreding van dit besluit, ingetrokken.

    Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Graafstroom op 22 juni 2010.

    de secretaris, de burgemeester,

    ir. J.C. van Ginkel D.R. van der Borg

    Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Graafstroom op 22 juni 2010.

    de burgemeester,

    D.R. van der Borg

    Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Liesveld

    op 22 juni 2010.

    de secretaris, de burgemeester,

    ir. J.C. van Ginkel K.J.G. Kats

    Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Liesveld op 22 juni 2010.

    de burgemeester,

    K.J.G. Kats

    Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuw-Lekkerland op 22 juni 2010.

    de loco-secretaris, de burgemeester,

    ir. J.C. van Ginkel ir. M. Houtman

    Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Nieuw-Lekkerland op 22 juni 2010.

    de burgemeester,

    ir. M. Houtman

    ALGEMEEN

    BEVOEGDHEIDMandaatgeverMandaatnemerOndermandaat SPECIFIEKE INSTRUCTIE
    Het horen van aanvrager als bedoeld in artikel 4:7 Awb en de belanghebbenden als bedoeld in artikel 4:8 Awb.B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar Met inachtneming van de bepalingen van de Awb. Er is altijd een behandelend ambtenaar bij aanwezig, die voor verslaglegging zorgt.
    Het uitvoeren van de Inspraakverordening.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het voldoen aan de doorzendplicht als bedoeld in artikel 2:3 Awb. B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar Met inachtneming van de bepalingen in de Awb.
    Het in de gelegenheid stellen van de aanvrager om zijn aanvraag binnen een gestelde termijn aan te vullen als bedoeld in artikel 4:5.B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar Indien geen termijn is gesteld waarbinnen de aanvraag moet worden aangevuld, dient een termijn van 14 dagen te worden geboden, met uitzondering van spoedeisende gevallen.
    Het verzenden van voortgangsberichten ingeval een verzoek of aanvraag niet binnen de wettelijke termijn kan worden afgehandeld zoals bedoeld in artikel 4:14 Awb.B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar Het voortgangsbericht wordt twee weken voor het verstrijken van de wettelijke termijn toegezonden aan de aanvrager.
    Het behandelen van een verzoek om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuurB&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Besluiten tot het niet behandelen van een aanvraag vanwege het niet voldoen aan enig wettelijk voorschrift dan wel vanwege onvolledigheid van de verstrekte gegevens en bescheiden als bedoeld in artikel 4:5 AwbB&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar qMits de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen. qMet inachtneming van de bepalingen van de Awb.
    De bevoegdheid tot het voeren van correspondentie in het kader van de voorbereiding en uitvoering van te nemen respectievelijk genomen besluiten, alsmede de afdoening van overige correspondentie van eenvoudige en uitvoerende aard.B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar qBinnen de voorgeschreven termijnen. qDe inhoud kan niet worden aangemerkt als een beschikking.
    Het doen uitgaan en ondertekenen van brieven die uitsluitend feitelijke mededelingen, inlichtingen of eenvoudige statistische gegevens bevatten.B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar De brieven mogen niet zijn gericht op enig rechtsgevolg.
    Het verzenden van brieven bij toezending van verslagen van vergaderingen, informatiemateriaal en uitnodigingen voor vergaderingen.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar Tenzij deze brieven moeten uitgaan van een specifiek daartoe aangewezen ambtelijke secretaris.
    Het invullen en administratief afhandelen van enquêtes welke door instellingen worden gehouden.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het administratief afwikkelen en verstrekken van gegevens aan het Centraal Bureau voor de Statistiek.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het actualiseren van gegevens over de gemeente, opgenomen in periodieke uitgaven of andere gegevensverzamelingen.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het voeren van informatieve correspondentie met derden over gemeentelijk beleid.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar Binnen de daarvoor gestelde termijn.
    Het schriftelijk bevestigen van door bijzondere opsporings- en toezichthoudende ambtenaren mondeling gegeven aanwijzingen, sommaties of opgelegde stopzetting van een werkzaamheid, activiteit, aanleg, bouw c.q. een geconstateerde overtreding bij gebruikmaking van een toestemming, melding, vergunning of ontheffing.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar qIn de bevestiging dient een termijn te worden gesteld waarbinnen de vereiste maatregelen moeten zijn getroffen.
    Het aanschrijven tot het indienen van aanvragen om vergunning, ontheffingen, meldingen e.d. ingevolge wetten en verordeningen.B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar Met uitzondering van aanschrijvingen gericht op de feitelijke en daadwerkelijke uitvoering van bestuursdwang of het opleggen van een dwangsom.
    Het verzoeken om een aanvulling van een aanvraag met een vertaling binnen een gestelde termijn indien de aanvraag of één van de daarbij behorende gegevens of bescheiden in een vreemde taal is gesteld.B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar Indien geen termijn is gesteld waarbinnen de aanvraag moet worden aangevuld, dient een termijn van 14 dagen te worden geboden, met uitzondering van spoedeisende gevallen.
    Het in ontvangst nemen en voor ontvangst ondertekenen van deurwaardersexploten, aangetekende stukken en pakketten.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het vertegenwoordigen van de gemeente of een gemeentelijk bestuursorgaan door middel van het opstellen van een verweerschrift, en eventuele pleitnotities ter voorbereiding van en het voeren van verweer tijdens: 1.Een hoorzitting van Gedeputeerde Staten in administratieve beroepsprocedures als bedoeld in afdeling 7.3 Awb. 2.Een zitting van de rechtbank in beroepszaken of een verzoek om voorlopige voorziening als bedoeld in hoofdstuk 8 Awb. 3.Een openbare zitting van de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State in beroepszaken, hoger beroepszaken dan wel een verzoek om voorlopige voorziening. 4.Een hoorzitting van de belastingkamer van het Gerechtshof in beroepsprocedures belastingzaken. 5.Procedures bij het College van beroep voor het Bedrijfsleven. 6.Een openbare zitting van de Centrale Raad van Beroep in hoger beroepszaken dan wel een verzoek om voorlopige voorziening. 7.In procedures bij de kantonrechter dan wel als gedaagde partij bij procedures bij de voorzieningenrechter van de rechtbank in kort geding. 8.Een hoorzitting van de commissie voor bezwaarschriften als bedoeld in hoofdstuk 7 Awb. 9.Een hoorzitting van Provincie of Rijk.B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar qAfhankelijk van de situatie kan de juridisch specialist in alle fasen van het proces worden betrokken. qGeldt ook voor het ter inzage opvragen van processtukken. qHet (onder)mandaat laat onverlet de schriftelijke machtiging die sommige rechtscolleges eisen. qBij vertegenwoordiging voor de burgerlijke rechter volmacht verstrekken.

    ALGEMENE BEVOEGDHEDEN AFDELINGSHOOFDEN & TEAMLEIDERS

    Het uitvoeren van het Reglement studiefaciliteiten en het verlenen van toestemming tot deelneming aan opleiding, studiebijeenkomsten, congressen e.d. als bedoeld in artikel 15:1:26 en 17:1:1 van het CAR/UWO.B&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleiderqConform geldend reglement. qConform geldend opleidingsplan.
    Het aangaan en beëindigen van overeenkomsten met: 1.Vrijwilligers; 2.Uitzendbureaus/-krachten; 3.Stagiaires.B&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleiderqMet inachtneming van het aantal door burgemeester en wethouders beschikbaar gestelde plaatsen en budget.
    Het vaststellen van personeelsbeoordelingenB&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleiderIn overleg met de betrokken teamleider
    Het verlenen van gewoon verlof als bedoeld in artikel 6:1:1 van het CAR/UWO.B&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleiderConform geldende regels.
    Het verlenen van buitengewoon verlof als bedoeld in artikel 6:4 van het CAR/UWO.B&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleiderConform geldende regels. NAAR P&O
    Het toekennen van kortdurend zorgverlof op grond van artikel 6:4:3 van de CAR/UWO.B&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleiderConform geldende regels.
    Het verlenen van zwangerschaps- en ouderschapsverlof.B&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleider  
    Het verlenen van toestemming voor dienstreizen als bedoeld in artikel 15:1:24 van het CAR/UWO.B&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleiderConform geldende regels.
    Het toekennen van een waarnemingsvergoeding.B&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleider  
    Benoemen tijdelijk personeel voor periode tot en met maximaal 1 jaar.B&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleider  
    Het geven van opdracht tot controle bij ziekte van personeel.B&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleiderBinnen de geldende richtlijnen.
    Het overschrijven van verlofdagenB&WAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleider  

    AFDELING BESTUURSONDERSTEUNING

    TEAM COMMUNICATIE

    BEVOEGDHEIDMandaatgeverMandaatnemerOndermandaat SPECIFIEKE INSTRUCTIE
    Het geven van voorlichtingB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarOverleg met portefeuillehouder bij politiek gevoelige zaken.
    Verzorgen gemeentelijke publicatiesB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Verzorgen persberichten en verzorging persbijeenkomstenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Verzorgen aanvragen Koninklijke onderscheidingen en andere eretekenenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarAlleen na overleg burgemeester circulaires Minister BZK en/of commissaris van de Koningin Gemeentelijke regeling
    Voorbereiding en uitvoering recepties, representaties en jubileaB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Correspondentie m.b.t. uitnodigingen voor vergaderingen, bijeenkomsten voor bestuurdersB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Verzorging uitgifte gemeentegidsB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Verzorgen gemeentelijke websiteB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  

    TEAM JURIDISCHE ZAKEN EN VEILIGHEID

    BEVOEGDHEIDMandaatgeverMandaatnemerOndermandaat SPECIFIEKE INSTRUCTIE
    Het verdagen van de beslissing op bezwaar en het daarvan schriftelijk mededeling doen (artikel 7:10 lid 3 Awb) en het verder uitstellen van de beslissing (artikel 7:10 lid 4 Awb).B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het schriftelijk bevestigen van de ontvangst van een bezwaar- of beroepschrift (artikel 6:14 Awb).B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen nader gestelde regels.
    Het melden van verwerkingen van persoonsgegevens aan het College bescherming persoonsgegevens als bedoeld in artikel 27 van de Wet bescherming persoonsgegevens dan wel het melden van wijzigingen in reeds aan het College bescherming persoonsgegevens gemelde verwerkingen van persoonsgegevensB&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Behandeling klachten (interne klachtbehandeling) B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom als bedoeld in artikel 4:18 AwbB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  

    AFDELING BUITENRUIMTE

    BEVOEGDHEIDMandaatgeverMandaatnemerOndermandaat SPECIFIEKE INSTRUCTIE
    Correspondentie inzake de gemeentelijke begraafplaats. (o.a. afkoop groot onderhoudsrechten)B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de door de raad vastgestelde ´Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen´ en de ´Verordening lijkbezorgingsrechten´
    Het verzorgen van de administratie inzake de gemeentelijke begraafplaats met bijbehorende correspondentie / akten van uitgift van graven.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het uitvoeren van de Wet op de lijkbezorgingBurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van een vergunning voor het plaatsen van een grafmonumentB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de door de raad vastgestelde ´Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen´ en de ´Verordening lijkbezorgingsrechten´
    Besluit tot wel/ niet schudden van een grafB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van verkeersbesluiten als bedoeld in de WegenverkeersWet.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Verlenen van ontheffingen transporten (RDW)B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van een ontheffing inzake hoog- en/of breedvervoer.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarNa advies politie.
    Behandeling aan- en verkopen en (ver)huren en van onroerend goed, excl. groenstroken waaronder: a.overleg met (ver)kopers/ (ver)huurders b.overleg met notaris c.opstellen overeenkomsten d.goedkeuren ontwerpakte e.verlenen opdrachten taxaties f.nemen van de uiteindelijke beslissingB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen begroting of krediet
    Vestigen van mandeligheden, erfdienstbaarheden, recht van opstal of erfpacht ten nutte en ten laste van gemeente-eigendomB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Correspondentie en verlenen grasverpachtingen B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het beslissen tot het sluiten van overeenkomsten van verhuur van volkstuinen en het voeren van correspondentie daaromtrent.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarDe burgemeester ondertekent de overeenkomst.
    Het uitvoeren van de afvalinzamelingB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het uitvoeren van het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP)B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van vergunningen voor de aansluiting op de rioleringB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Uitvoeren van de Verordening Huisvesting Voorzieningen Onderwijs B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het aanbesteden van werk B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar·o.g.v. UAV en UAR ·binnen het aanbestedingenbeleid
    Het uitvoeren van bestekken B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar·Binnen beschikbare Kredieten of begroting
    Het doen van publicaties m.b.t. openbare werkenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar·i.o.m. communicatie
    Het uitvoeren van herstel werkzaamheden aan gemeentelijk eigendom na beschadigingB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Onderhoud infrastructuur bovengronds en ondergrondsB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het uitvoeren van onderhoud aan duikers, beschoeiingen en slotenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het uitvoeren van beleid uitgifte snippergroenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBeoordeling aanvraag aan stappenplan
    Verlenen van vergunningen kabels en leidingen aan nutsbedrijvenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Verlenen toestemming tijdelijk gebruik gemeentegrond i.v.m. bouwactiviteitenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Afhandeling van klachtenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het doen van publicaties m.b.t. openbaar groenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Behandeling verkoop, verhuur en in gebruik geven van groenstrokenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het in gebruik geven van sport- en recreatieaccommodaties.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqMet inachtneming van de vastgestelde gebruiksroosters. qBinnen het daarvoor door burgemeester en wethouders vastgestelde beleid.
    Het vaststellen van sluitingsperiodes voor sportvelden en sporthallen.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    het op naam laten zetten (“overschrijven”) van het kentekenbewijs van een aan te kopen dan wel te verkopen motorvoertuig, met alle daaraan verbonden handelingen.B&WAlgemeen directeurTeamleider  

    AFDELING KLANT CONTACT

    BEVOEGDHEIDMandaatgeverMandaatnemerOndermandaat SPECIFIEKE INSTRUCTIE
    Het afgeven van bewijzen van Nederlanderschap.Burgemeester Algemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het uitvoeren van de in de Kieswet aan burgemeester en wethouders en de burgemeester opgedragen taken met betrekking tot de verkiezingen.B&W/BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarMet uitzondering van de: qVaststelling van de vergoeding voor de voorzitter en leden van de stembureaus en de vergoeding voor gebruikte stemlokalen. qTaken van de burgemeester als voorzitter van het hoofdstembureau.
    Het afnemen van een beëdigde verklaring overeenkomstig artikel 36, tweede lid van de Wet Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het afhandelen van aanvragen en afgeven van rijbewijzen.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het afhandelen van aanvragen en afgeven van reisdocumenten en identiteitskaarten.Burgemeester Algemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het legaliseren van handtekeningen.Burgemeester Algemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het geven van uittreksels, verklaringen en inlichtingen uit de GBA.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarMet inachtneming van het besluit op een verzoek om inlichtingen.
    Het verzorgen en afhandelen van de staat van inlichtingen betreffende een verzoek om naturalisatie en optie tot de Nederlandse nationaliteit.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het afgeven van bewijzen van in leven zijn.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het weigeren of toewijzen van een verzoek om inlichtingen persoonsgegevens GBA.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het beslissen op een verzoek om correctie persoonsgegevens GBA.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het corrigeren van persoonsgegevens GBA.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het beslissen op verzoek om geheimhouding persoonsgegevens GBA.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verzorgen en afhandelen van de staat van inlichtingen betreffende een verzoek om geslachtsnaamwijziging.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het registreren van kiesgerechtigde EU-onderdanen in de GBA.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het afgeven of de weigering als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het behandelen van een verklaring omtrent gedrag.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het afgeven van vreemdelingendocumenten.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Afrekenstaat ontvangen leges t.b.v. rijbewijzen en reisdocumenten.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Benoemen van een extern benoemde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het eenmalig voltrekken van een huwelijkB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarOnder overlegging van een kopie van het benoemingsbesluit en van de beëdiging door de rechtbank
    -het ambtshalve opnemen van gegevens in de GBA -het nemen/afgeven van beschikkingen hieromtrentB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarOok opname ‘vertrokken onbekend waarheen’
    Afgifte verklaring ingeleverd rijbewijs of ongeldig verklaren rijbewijs  Algemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Bestelbevoegdheid en verantwoording voorraad rijbewijzen  Algemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Afgeven van een verklaring vestiging uit/vertrek naar buitenland  Algemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het uitvoeren van de Wet op de lijkbezorging.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van verlof tot uitstel van begrafenis c.q. crematie.Burgemeester Algemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het opgeven van sterftelijsten aan de Inspecteur Registratie en Successie.Burgemeester Algemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Verstrekken inlichtingen uit het kadaster.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het beslissen op eenvoudige aanvragen en het afgeven van beschikkingen op grond van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en het voeren van correspondentie daaromtrentB&W Algemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het afgeven van meer complexe beschikkingen op grond van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en het voeren van correspondentie daaromtrentB&WAlgemeen directeur1.Teamleider KC (per 01-07-2011) 2.Afdelingshoofd (per 01-07-2011)Woningaanvragen boven €20.000,- na besluitvorming B&W
    Het beslissen op een aanvraag om en afgifte van een gehandicaptenparkeerkaart. B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarIn overeenstemming met de instructies zoals deze zijn vastgelegd in de Regeling gehandicaptenparkeerkaart en het BABW.
    Het in ontvangst nemen en voor ontvangst ondertekenen van deurwaardersexploten, aangetekende stukken en pakketten.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verstrekken van vergunningen, ontheffingen en verklaringen ingevolge de Drank- en Horecawet.B&W/BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqIn overleg met de politie en de brandweer. qInrichtingseisen. qIncl. aanvragen inlichtingen uit het register Kamer van Koophandel.
    Het verstrekken van vergunningen op grond van de Wet op de Kansspelen.B&W/BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarPolitie moet worden geïnformeerd.
    Het verlenen van een vergunning, ontheffing en het afdoen van een kennisgeving/melding op grond van hoofdstuk 2 van de APV.B&W/BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarIn overleg met de politie en het team Beheer Openbare Ruimte.
    Het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.6 APV.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van een vergunning, ontheffing en het afdoen van een kennisgeving/melding op grond van hoofdstuk 5 van de APV.B&W/BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het uitvoeren van het StandplaatsenbeleidB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van verklaringen van geen bezwaar voor een fietsvierdaagse, wandelvierdaagse, recreatieve skeelertochten en vriendschappelijke voetbaltoernooien (dorpentoernooien) e.d.B&W/BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van een ontheffing voor het houden van wedstrijden op de rijweg als bedoeld in artikel 148/149 j 10 WVW.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar-Na advies politie -Mandaat geldt niet voor gevallen waarbij vooraf bedenkingen zijn ingebracht.
    Het treffen en uitvoeren van tijdelijke verkeersmaatregelen als bedoeld in artikel 17 Wegenverkeerswet in het kader van optochten, betogingen dan wel evenementen, reconstructies van wegen en omvangrijke bouwactiviteiten.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarVooraf publiceren.
    Aanwijzingsbesluiten verkeersregelaars te nemen en te ondertekenen.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarDe politie geeft een specifiek op de activiteit toegesneden standaardinstructie, voorafgaand aan de activiteit
    Het aanvragen van inlichtingen uit registers justitiële documentatiedienst / strafregisters ten behoeve van de uitvoering van APV en bijzondere wetten. BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaart.b.v. uitvoering: -Rijkswet op het Nederlanderschap; -APV; -bijzondere wetten.
    Het regelen van vervoer van leerlingen naar scholen voor basis- en speciaal onderwijs buiten de gemeente.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarConform de geldende richtlijnen en normen.
    Uitvoering flankerend ouderenbeleid.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarMet inachtneming van het vastgestelde beleid.
    Het uitvoeren van de Algemene subsidieverordening.Burgemeester en wethoudersAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqReguliere aanvragen die conform de begroting zijn. qVoldoet een aanvraag hier niet aan, dan afhandeling door Ontwikkeling
    Het beslissen op aanvragen op grond van de Verordening Leerlingenvervoer.Burgemeester en wethoudersAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqIn beginsel afhandeling door KC qOntwikkeling voert uit in de gevallen dat er sprake is van een beleidsafweging, er nader onderzoek nodig is of er beslist moet worden op basis van de hardheidsclausule.
    Het nemen van toekenningsbesluiten ter uitvoering van de aan de gemeente Nieuw-Lekkerland opgelegde verplichting tot huisvesting van verblijfsgerechtigden overeenkomstig de aan de gemeente Nieuw-Lekkerland opgelegde taakstelling Voor vergunninghouders beschikbare woningaanbod gebruik te maken aanbodmodel van het COA.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen twee weken na het verstrijken van ieder kalender halfjaar dient een overzicht van de aan nieuwkomers toegekende woningen te worden verstrekt.
    Uitvoering Wet kinderopvangBurgemeester en wethoudersAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarConform de volgende werkzaamheden: ·het bijhouden van het register ·Het opnemen van nieuwe registraties in het register
    Het toekennen van huisnummers aan woningen, bedrijfspanden e.d.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Beheren van de basisregistraties adressen en gebouwenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Vaststelling definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten (BAG, art. 8)B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Opmaken p.v. van constatering zoals bedoeld in BAG, art. 10, lid 1 onder b B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistraties en die niet in een ander krachtens de BAG aangewezen brondocumenten zijn opgenomenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Algemene mandaten omgevingsvergunning        
    Het toetsen van schetsplannen en het voeren van correspondentie wat dat betreft.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqMandaat conform regels. qSlechts mandaat indien schetsplan in overeenstemming is met het bestemmingsplan.
    Het voeren van correspondentie m.b.t. de beoordeling van aanvragen om een omgevingsvergunning Hieronder vallen o.a.: a.Het verzenden van ontvangstbevestigingen; (art 3.1 sub 2 Wabo) b.het doen van de mededeling dat geen vergunning nodig is; c.het inwinnen van verplicht advies; d.het ondertekenen van de bij de vergunningen behorende bijlagen; e.het bekendmaken van de verzonden vergunning; overdragen van de vergunningB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het beslissen op een verzoek om intrekking van een omgevingsvergunning op verzoek van de vergunninghouder.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het voeren van correspondentie inzake de beoordeling van constructie-berekeningen, tekeningen en overige in het kader van aanvragen te overleggen tekeningen. B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het voeren van correspondentie betreffende de formele ontvankelijkheidstoets voor aanvragen om vergunningB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar Passend binnen de geldende wettelijke bepalingen ter zake.
    Het beslissen over het al dan niet-ontvankelijk zijn van een aanvraag.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarPassend binnen de geldende wettelijke bepalingen ter zake.
    Het houden van hoorzittingen in het kader van diverse procedures op grond van de Wro, Woningwet dan wel de Wabo.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqIn aanwezigheid van de behandelend ambtenaar. qEr wordt een schriftelijk verslag van de hoorzitting gemaakt.
    Omgevingsvergunning Activiteit: Uit wegenArtikel 2.2 lid 1 onder e Wabo Het verlenen van een omgevingsvergunning voor een uitwegB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Uitvoering Winkeltijdenwet waaronder: a.verlenen ontheffing sluitingsuur b.waarmerken afkondiging winkeltijdenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    OmgevingsvergunningActiviteit: Voeren handelsreclame Artikel 2.2 lid 1 onder h Wabo Het verlenen van een omgevingsvergunning voor (licht)reclamesB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van een verklaring van geen bezwaar op grond van luchtvaartwetgeving met betrekking tot het oplaten van hete lucht ballonen en helikopters.BurgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarNa advies politie.
    Activiteit: Bouwen van een bouwwerk (artikel 2.1 lid 1 onder a Wabo        
    Het beoordelen van bodemonderzoeksrapporten in het kader van het verlenen van bouwvergunningen alsmede het verlenen van vrijstelling van de daarbij aan de orde zijn bodemonderzoekplicht.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de regels van het hiervoor vastgestelde beleid.
    Afdoen van aanvragen om een omgevingsvergunning welke voldoen aan de sneltoetscriteria uit de welstandsnota en zijn gelegen in de reguliere beleidsgebieden en aandachtsgebieden zelfstandig af te doen zonder tussenkomst van de welstandscommissieB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.10 Wabo (voor zover de aanvraag betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid onder a).B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van een omgevingsvergunning in twee fasen ex artikel 2.5 WaboB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het voeren van correspondentie inzake aanvragen voor omgevingsvergunning die slechts met ontheffing kunnen worden afgedaan.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van omgevingsvergunning op grond van artikel 2.1 lid 1 sub a Wabo onder het verlenen van in bestemmings- en uitwerkingsplannen opgenomen ontheffingsmogelijkheden (artikel 3.6 lid 1 onder a. of c. Wro)B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van omgevingsvergunning onder het verlenen van onder artikel 2.1, lid 1 onder c juncto 2.12 lid 2 (tijdelijk) en 2.1, lid 1 onder c juncto 2.12 lid 1 sub a onder 2 opgenomen ontheffingsmogelijkheden.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqVrijstelling ogv artikel 3.22 WRO: afwikkeling conform regels. qVrijstelling ogv artikel 3.23 WRO: conform vastgestelde beleidsregels.
    Het voeren van correspondentie m.b.t. duurzaam en aanpasbaar bouwenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het intrekken van een omgevingsvergunning, waaronder: a.Het intrekken op verzoek van de vergunninghouders b.het voornemen tot de intrekking c.het verlengen van de start van de bouwB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het aanschrijven tot indiening van een aanvraag bouwvergunning, eventueel in combinatie met stilleggen bouw o.g.v. artikel 5.14 Wabo.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het toepassen van bestuursdwang: a.het schriftelijke stilleggen van bouw- en sloopwerkzaamheden b.het doen van mededelingen over aanpassingen tijdens de bouw nadat de bouw is stilgelegd.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Algemene bouwtoezichtelijke werkzaamheden alsmede het controleren op basis van afgegeven vergunningen, opsporen clandestiene bouwwerken/gebruik, zonodig, doen van een voorwaarschuwing waaronder dreiging met bestuursrechtelijke handhaving: (artikel 5.1 ev. Wabo) 1.het schriftelijke verstrekken van informatie; 2.het doen van mededelingen tijdens de bouwwerkzaamheden; 3.het doen van mededelingen nadat is afgeweken van de omgevingsvergunning (bouwwerk nog niet in gebruik); aanpassen, aanvullende gegevens, afwijking akkoord; 4.het doen van mededelingen nadat is afgeweken van de omgevingsvergunning (bouwwerk in gebruik); aanpassen, aanvullende gegevens, afwijking akkoord; 5.het doen van mededelingen over het alsnog aanvragen van een vergunning nadat er is gebouwd / gesloopt zonder vergunning.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verzoeken om advies in het kader van procedures ex artikel 6.4 Wro.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarIn overleg met de portefeuillehouder.
    Het verdagen van de beslissing omtrent een aanvraag om een omgevings- vergunning met ten hoogste zes weken.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarConform wettelijke regeling.
    De bevoegdheid tot het digitaal ondertekenen van ruimtelijke plannenGemeenteraadAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarMet behandelend ambtenaar wordt hier bedoeld: specialisten ruimtelijke ordening, belast met het beheer van ruimtelijke plannen.
    Activiteit: Afwijken van bestemmingsplan Artikel 2.1 lid 1 onder d en 2.12 lid 1 onder a Wabo        
    Het verlenen van een vergunning middels artikel 3.10 Wro. (projectbesluit)B&W Algemeen directeurBehandelend ambtenaar -Uitgebreide procedure, gaat altijd langs B&W
    Het verlenen van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.1 lid 1 sub a. Wabo onder het verlenen van in bestemmings- en uitwerkingsplannen opgenomen ontheffingsmogelijkheden (artikel 3.6 lid 1 onder a. of c. Wro)B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van een omgevingsvergunning met toepassing van een binnenplanse vrijstelling of vrijstelling ex artikel 2.12 lid 1 sub a. WaboB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het inzenden van stukken ex artikel 3.6 en 3.10 Wro naar de provincie, het Rijk en andere bij deze procedure betrokken partijen.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
             
    Activiteit: (Tijdelijk) afwijken van bestemmingsplan Artikel 2.1 lid 1 onder c en art 2.12 lid 1sub a onder 2 Wabo        
    Het verlenen van een (tijdelijke) vergunning met ontheffingB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
             
    Activiteit: Slopen Artikel 2.1 lid 1 onder g en artikel 2.2 lid 2 onder a Wabo        
    Het verlenen van sloopvergunningen en meldingen en het voeren van correspondentie daaromtrent. Hieronder wordt verstaan: a.het verzenden van ontvangstbevestigingen b.kennisgeving ingekomen sloopaanvragen c.positieve reactie op de melding sloopvoornemen d.het afgeven van sloopvergunningen e.het bekendmaken van de verzonden sloopvergunningenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het afgeven van een bericht van ontvangst van kennisgeving tot slopen betreffende bouwwerken met een maximum inhoud van 30 m3, inclusief het geven van aanwijzingen welke bij de sloop in acht moeten worden genomen.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het toepassen van bestuursdwang: a.het schriftelijke stilleggen van bouw- en sloopwerkzaamheden b.Het doen van mededelingen over aanpassingen tijdens de bouw nadat de bouw is stilgelegd.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
             
    Activiteit: Uitvoeren van werk of werkzaamheden op grond van het bestemmingsplanArtikel 2.1 lid 1 onder b        
    Het voeren van correspondentie m.b.t. de beoordeling van aanvragen om een aanlegvergunning.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van aanlegvergunningen conform artikel 3.16 Wro.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
             
    Activiteit: Kappen van boom of vellen van houtopstandArtikel 2.2 lid 1 onder g Wabo        
    Verlenen van vergunning B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Activiteit: Monumenten        
    Het behandelen van aanvragen om restauratievergunning, rijksbijdragen en vaststellingen subsidiabele bijdragen. Hieronder kunnen vallen: a.kennisgeving ingekomen restauratieplannen(ontvangst- bevestiging via postregistratie) b.verzenden verzoeken om advies naar de Rijksdienst en/of provincie. c.Het afgeven van een restauratie- vergunning op grond van de Monumentenwet of de Monumentenverordening en het verdagen van de beslissing hieromtrent. d.Het bekendmaken van de verzonden restauratievergunning e.Het afdoen van declaratiesB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarHet verlenen van een vergunning alleen bij een positief advies van de Monumentencommissie
    Bestuursdwang toe passen voor het  verwijderen van voertuigen die in strijd met de Apv op of langs de openbare weg geplaatst/geparkeerd zijnB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarMet inachtneming van het vastgestelde beleid

    AFDELING MIDDELEN ,

    TEAM PERSONEEL EN ORGANISATIE

    BEVOEGDHEIDMandaatgeverMandaatnemerOndermandaat SPECIFIEKE INSTRUCTIE
    Het uitvoeren van werving- en selectieprocedures voor medewerkers van teams en alle bijbehorende administratieve handelingen zoals het openstellen van een vacature, het opstellen van personeelsadvertenties, het uitnodigen van sollicitanten, het afdoen van spontane/open sollicitaties en het verzenden van afwijzingen.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqIn overleg met het afdelingshoofd. qMandaat geldt niet voor de functie van afdelingshoofd en teamleider.
    Het uitvoeren van de uitkerings- en pensioenverordening wethouders.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het vergoeden van schade als gevolg van vervulling van dienstbetrekking tot € 250.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het opstellen van benoemings- en ontslagbesluiten en de administratieve afhandeling daarvan.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqIn overleg met het afdelingshoofd. qOndertekening van de besluiten door het betreffende afdelingshoofd.
    Het toekennen van vergoedingen op basis van de geldende rechtspositie.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het uitvoeren van het cafetariamodel van de CAR /UWOB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het uitvoeren van de verplaatsingskostenregeling ingevolge de CAR/UWO.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het uitvoeren van de secundaire arbeidsvoorwaardenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Uitvoering bezoldigingsverordening B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarOp basis van UPV
    Het afhandelen van aanvraagformulieren voor ouderdomspensioen, invaliditeitspensioen, uitkering FPU, aanmelding AAW en mutaties daarop.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het verlenen van voorschotten op het salaris.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarIn overleg met het afdelingshoofd.
    Het uitvoeren van de regeling vergoeding van reis- en verblijfskosten.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen geldende richtlijnen en normen.
    Het afgeven van verklaringen inzake de hoogte van het inkomen van gemeentepersoneel in het kader van een overeenkomst die door betrokkene wordt aangegaan.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Uren kopen en verkopenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaaroConform geldende regels. oInformeren MT
    Het afgeven van verklaringen inzake de hoogte van het inkomen van gemeentepersoneel in het kader van een overeenkomst die door betrokkene wordt aangegaan.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Verlenen opdracht beeldschermkeuringen / uitvoeren interventiesB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  

    TEAM FACILITAIRE ZAKEN

    BEVOEGDHEIDMandaatgeverMandaatnemerOndermandaat SPECIFIEKE INSTRUCTIE
    Het bijhouden van een register en registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken (Wkpb)B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarVerslaggeving jaarlijks voor 1 maart
    Aankoop kantoorartikelen en kantoormachinesB&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Aangaan onderhoudscontracten t.b.v. kantoorapparatuurB&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het vaststellen van gebruiksroosters van sport- en recreatieaccommodaties.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarPer 1/1/2010 naar FZ Was eerst gemandateerd aan OR
    Gebruik openbare basisscholen door derdenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarPer 1/1/2010 naar FZ Was gemandateerd aan OR

    TEAM INFORMATIE & SYSTEEMBEHEER

    BEVOEGDHEIDMandaatgeverMandaatnemerOndermandaat SPECIFIEKE INSTRUCTIE
    Het toezenden van inlichtingen en uittreksels aan derden uit het niet-openbare archief.B&WAlgemeen directeurBehandelende ambtenaarMet inachtneming van de bepalingen in de Archiefwet 1995 en de WOB.
    Het versturen van ontvangstbevestigingen.B&W / burgemeesterAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar Binnen nader gestelde regels.
    Het in ontvangst nemen en voor ontvangst ondertekenen van poststukken, postwissels en cheques.Burgemeester Algemeen directeurBehandelend ambtenaar Bodedienst  
    Het vernietigen van archiefbestanden zoals omschreven in lijsten als bedoeld in de Archiefwet 1995.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het aankopen van hard- en software t.b.v. de gemeentelijke organisatieB&W / burgemeesterAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleider  
    Afsluiten onderhoudscontracten t.b.v. hard- en software voor de organisatieB&W / burgemeesterAlgemeen directeurAfdelingshoofd / teamleider  
    Mandaten uitvoering Wet BAG        
    Het beheren van de basisregistraties adressen en gebouwenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten (art. 8 Wet BAG) B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  

    AFDELING FINANCIEN

    BEVOEGDHEIDMandaatgeverMandaatnemerOndermandaat SPECIFIEKE INSTRUCTIE
    Het verstrekken van een opdracht aan de accountant voor het uitvoeren van (deel)controles.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het treffen van betalingsregelingen, het versturen van betalingsherinneringen, het versturen van aanmaningen en het verlenen van uitstel van betaling.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het invorderen van schulden aan de gemeente op basis van privaatrechtelijke overeenkomsten.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarMet uitzondering van het inschakelen van een gerechtsdeurwaarder.
    Toezending van het door de raad vastgestelde jaarverslag, de jaarrekening, de begroting en begrotingswijzigingen aan GS.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Aangaan van en correspondentie over geld-/kasgeldleningen en rekening-courantovereenkomsten.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarConform financieringsstatuut
    Opgaven aan Rijk.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Aangaan, wijzigen en opzeggen van (tijdelijke) verzekeringen (o.a. CAR-verzekering).B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarOok het telefonisch afsluiten van verzekeringen is toegestaan.
    Opdrachte geven tot het taxeren van (kunst)objecten i.h.k.v. het aangaan van verzekeringenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het afdoen van schadeclaims van derden.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqMits in overeenstemming met het standpunt van de WA-verzekeraar. qMits het bedrag van de schadeclaim valt binnen het zgn. eigen risico ingevolge de WA-polis.
    Verhaal van schade aan gemeentelijke eigendommen op derden (incl. het aansprakelijk stellen van derden).B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBehalve verhaal in rechte.
    Het uitzetten van kasgelden.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Het verzenden van nota’s en declaraties en alle correspondentie daarop betrekking hebbende, het doen van aangiften voor rijksbelastingen.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het oninbaar verklaren van vorderingen B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarTot € 2500 per debiteur
    Het uitzetten van middelen via callgeld, deposito en spaarrekeningB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Het uitzetten van middelen via (staats)obligaties, MTN´s, Cp´s en CD´s, onderhandse geldleningen zoals vastgelegd in de treasuryparagraafB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Het beleggen van middelen in garantieproductenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Het opnemen van kasmiddelen in de vorm van kasgeldleningen in rekening-courant.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Vaststellen zelfbeheerbudgetten dorpshuizenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarVaststelling en uitbetaling van de zelfbeheerbudgetten.
    Aangelegenheden met betrekking tot bestaande gemeentegaranties.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    BTW grondexploitatie.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Ondertekenen journaallijsten van baten en lasten.Burgemeester/ wethouder financiën/ secretarisAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarOndertekenen geschiedt samen met financieel medewerker.
    Het aantrekken van middelen via callgeld of kasgeldB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Betalingsopdrachten voorbeiden en versturenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Bankcondities en tarieven afsprekenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Het afsluiten van derivatentransactiesB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Het vaststellen van kredietfaciliteitenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Het aantrekken van middelen via onderhandse leningen en MTN´s zoals vastgelegd in de treasuryparagraafB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarBinnen de gestelde voorwaarden in het treasurystatuut.
    Aangiften en afdrachten rijksbelastingenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarOp basis van de Rijksbelastingwetgeving

    AFDELING ONTWIKKELING

    BEVOEGDHEIDMandaatgeverMandaatnemerOndermandaat SPECIFIEKE INSTRUCTIE
    OmgevingsvergunningActiviteit: Veranderen beschermd rijksmonumentArtikel 2.1 lid 1 onder f j˚ 2.15 Wabo Het behandelen van aanvragen om restauratievergunning, rijksbijdragen en vaststellingen subsidiabele bijdragen. Hieronder kunnen vallen: f.kennisgeving ingekomen restauratieplannen(ontvangst- bevestiging via postregistratie) g.verzenden verzoeken om advies naar de Rijksdienst en/of provincie. h.Het afgeven van een restauratie- vergunning op grond van de Monumentenwet of de Monumentenverordening en het verdagen van de beslissing hieromtrent. i.Het bekendmaken van de verzonden restauratievergunning j.Het afdoen van declaratiesB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarHet verlenen van een vergunning alleen bij een positief advies van de Monumentencommissie
    Het inzenden van stukken ex artikel 3.6 en 3.10 Wro naar de provincie, het Rijk en andere bij deze procedure betrokken partijen.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Vergunning verlenen op grond van de HuisvestingsverordeningB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Toewijzen starterlening naar aanleiding van advies SVNB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het voeren van correspondentie betreffende het opmaken van akten tot aan- en verkoop van onroerend goed.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Het voeren van correspondentie m.b.t. genomen besluiten betreffende aan- en verkoop van onroerend goed.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Verzoeken uitbrengen taxaties ten behoeve van aan- en verkoop percelen grond.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    Behandelen van planschadeverzoekenB&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaar  
    De bevoegdheid tot het digitaal ondertekenen van ruimtelijke plannenGemeenteraadAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarMet behandelend ambtenaar wordt hier bedoeld: specialisten ruimtelijke ordening, belast met het beheer van ruimtelijke plannen.
    Het uitvoeren van de Algemene subsidieverordening.Burgemeester en wethoudersAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqReguliere aanvragen die conform de begroting zijn worden behandeld door Klant Contact. qVoldoet een aanvraag hier niet aan, dan afhandeling door Ontwikkeling
    Uitvoering Wet kinderopvangBurgemeester en wethoudersAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarConform de volgende werkzaamheden: ·Het laten uitvoeren van controle op het register ·Het aanschrijven van registraties
    Het beslissen op aanvragen op grond van de Verordening Leerlingenvervoer.Burgemeester en wethoudersAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarqIn beginsel afhandeling door KC qOntwikkeling voert uit in de gevallen dat er sprake is van een beleidsafweging, er nader onderzoek nodig is of er beslist moet worden op basis van de hardheidsclausule.
    Vergunning verlenen, weigeren of intrekken op basis van de Leegstandswet voor het tijdelijk verhuren van woningen.B&WAlgemeen directeurBehandelend ambtenaarVerlenen van de vergunning alleen in overeenstemming met de Leegstandswet of daarop gebaseerde verordeningen of beleidsregels, of als de intrekking op verzoek van de vergunninghouder gebeurt