Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpverordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-03-201110-03-201110-09-2013Nieuwe regeling

09-03-2011

gemeenteblad

RV11.012

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Naarden;

Gezien de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning van 19 december 2002;

Gezien het amendement ‘Kosten functioneren raad’ van 3 november 2010;

Gelet op artikel 33 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

Vast te stellen de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1

1 Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

   a feitelijke informatie van geringe omvang;

   b inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

   c bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere

      bijstand.

2 De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de

   griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door

   tussenkomst van de gemeentesecretaris door een ambtenaar gegeven.

3 Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie

   bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in

   kennis. De secretaris beslist.

4 De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de

   griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet

   door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de

   griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de

   gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

5 De raad of een raadscommissie dient als orgaan van de gemeente een verzoek om

   ambtelijke bijstand rechtstreeks in bij het college. Het college beslist op het

   verzoek.

Artikel 2

1 Ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, wordt verleend

   tenzij:

   a het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft

       op de werkzaamheden van de raad;

   b dit het belang van de gemeente kan schaden;

   c het bijstand, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, betreft en het

      raadslid reeds volledig gebruik heeft gemaakt van het hem op grond van artikel

      5, eerste lid, beschikbaar gestelde aantal keren ambtelijke bijstand;

   d andere moverende redenen.

2 De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid

   geweigerd wordt.

3 Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de

   secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat

   het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt

geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan

de burgemeester. Het college beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek op

voorstel van de burgemeester. Over het voorstel wint de burgemeester eerst het advies in van het directieteam

Artikel 4 Nieuw Artikel

1 Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende

   bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

2 Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen

   bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. Het college

   beslist zo spoedig mogelijk over de zaak op voorstel van de burgemeester. Over

   het voorstel wint de burgemeester eerst het advies in van het directieteam.

Artikel 5

1 Elk raadslid heeft 3 keer per jaar recht op ambtelijke bijstand als bedoeld

   in artikel 1, eerste lid, onderdeel c.

2 De secretaris houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand als

   bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c bij, waarin per verzoek om

   bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

   a welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

   b over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

   c welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

   d hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

   e de reden waarom een verzoek is geweigerd.

Artikel 6

De secretaris verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het college

desgewenst een afschrift van het verzoek uit het register.

Artikel 7

1 Een raadslid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijk bijstand of de inhoud

   van het gegeven advies geheim wordt gehouden.

2 Indien het college of leden van het college informatie wensen over een

   verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij

   zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 8

1 De fracties, zoals bedoeld in artikel 8 van het reglement van orde, ontvangen

    jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het

    functioneren van de fractie.

2 Deze bijdrage bestaat uit € 500,- voor elke fractie.

3 Voordat een fractie een uitgave doet in het kader van het fractiebudget dient men daarvoor een verzoek in

    bij de griffier. De griffier beoordeelt of de uitgave voldoet aan de voorwaarden voor besteding van het

    fractiebudget.

4 Als een fractie het niet eens is met de beoordeling van de griffier volgens lid 3 van dit artikel, dan kan die

    fractie bezwaar aantekenen bij het presidium. Het presidium doet zo snel mogelijk hierover uitspraak.

Artikel 9

1 Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende

   en controlerende rol te versterken.

2 De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

   a uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

   b betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden

      instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties

      (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een

      gespecificeerde, reële declaratie;

   c giften;

   d uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden

      ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

   e algemene opleidingen voor raads- en commissieleden tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de

      politieke uitgangspunten van de deelnemers..

Artikel 10

Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 8, tweede lid,

vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken

fracties.

Artikel 11

1 De griffier legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan het presidium een overzicht

   voor betreffende de bestedingen van het fractiebudget door de fracties.

2 De raad stelt bij de behandeling van de jaarrekening de uitgaven vast.

Paragraaf 3 Slotbepaling

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking op de dag nadat deze door de raad is vastgesteld.

Op dat tijdstip vervalt de Regeling ambtelijke bijstand vastgesteld bij

raadsbesluit van 19 december 2002.

Artikel 13

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening ambtelijke bijstand en

fractieondersteuning 2011.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering

der gemeente Naarden, gehouden op woensdag 9 maart 2011.

de voorzitter,

de griffier,