Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Verordening Regeling 65 plus gemeente Naarden 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regelingVerordening Regeling 65 plus gemeente Naarden 2012
CiteertitelVerordening Regeling 65 plus gemeente Naarden 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpRegeling 65 plus

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

n.v.t.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201201-07-201201-01-2015Nieuwe regeling

04-07-2012

Gemeenteblad

RV 12.043

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Naarden;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Naarden, nummer RV 12.043

 

b e s l u i t :

onder gelijktijdige intrekking van de verordening Regeling 65 plus gemeente

Naarden 2008,

 

vast te stellen de

Verordening Regeling 65 plus gemeente Naarden 2012

Artikel 1 Begrippenlijst

a. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader

    worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand

   (\WWB) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

b. In deze regeling wordt verstaan onder;

    Minimum inkomen; Inkomsten zoals omschreven in artikel 32 WWB exclusief de

    vrij te laten middelen zoals omschreven in artikel 31 WWB.

    Vrij te laten vermogen; het vermogen wat buiten beschouwing wordt gelaten zoals

    bedoeld in artikel 34 lid 2 WWB.

    Co-ouderschap; een ouder deelt feitelijk de zorg voor een kind dat met een

    bewijsbare regelmaat beurtelings bij zijn ouders verblijft.

    Zelfstandige huisvesting; woonruimte met een eigen was- en kookgelegenheid

    waarvoor aantoonbaar huur, onderhuur of kostgeld wordt betaald, aan personen die

    niet behoren tot verwanten in de eerste graad van de aanvrager.

    Peildatum; 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de

    tegemoetkoming wordt aangevraagd.

Artikel 2 Doelstelling

Doel van de Regeling 65 plus is aan inwoners, die langdurig een minimuminkomen

hebben en de leeftijd van 65 jaar hebben bereikt, in staat te stellen noodzakelijke

vervangingen van duurzame gebruiksgoederen te doen, door middel van een jaarlijkse

financiële tegemoetkoming.

Artikel 3 Doelgroep

a. De Regeling 65 plus is toegankelijk voor gezinnen en alleenstaanden in de zin van

    artikel 3 en 4 WWB;

    - die staan geregistreerd als inwoner van Naarden in de gemeentelijke

       Basisadministratie, EN

    - waarvan minstens een gezinslid de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt, EN

    - die op de aanvraagdatum over zelfstandige huisvesting beschikken, EN

    - die op de peildatum gedurende vijf jaar of langer een minimuminkomen ontvangen, EN

    - die op de peildatum een vermogen hebben onder de grens van het vrij te laten

      vermogen.

b. Voor de vaststelling van de gezinssamenstelling geldt de situatie op de peildatum.

c. Wanneer de onder a. genoemde periode van vijf jaar is onderbroken door een

    periode van maximaal 6 maanden per kalenderjaar, dan wordt deze buiten

    beschouwing gelaten wanneer het inkomen in dat jaar niet meer dan 110% van het

    minimum bedraagt.

d. Wanneer de aanvrager in de 12 maanden voorafgaand aan de aanvraag de wettelijke

    langdurigheidstoeslag heeft ontvangen, of op grond van een voorliggende voorziening

    een bijdrage voor de vervanging of aanschaf van de inventaris van de woning heeft

    ontvangen, bestaat geen recht op de tegemoetkoming. Een bijdrage op grond van deze

    regeling of een lening geldt niet als voorliggende voorziening. Wanneer de aanvrager

    een bijdrage heeft ontvangen die lager is dan de toeslag op basis van deze regeling dan

    kan het verschil tussen beide worden toegekend.

e. In uitzondering op de onder 3a gestelde voorwaarde van zelfstandige huisvesting

    kan een inwoner van een AWBZ instelling, niet zijnde een verpleegtehuis, in

    aanmerking komen voor een aangepaste tegemoetkoming.

f. Op deze regeling is geen draagkrachtregeling van toepassing.

Artikel 4 Aanvragen

a. Om voor tegemoetkoming in aanmerking te komen moet bij de afdeling sociale

    zaken een aanvraag worden ingediend door middel van een daartoe vastgesteld

    formulier.

b. Aanvrager is verplicht om inlichtingen te verstrekken, dan wel inzage te verlenen,

    in alle zaken die van belang zijn om het recht te kunnen vaststellen.

c. Aanvrager is verplicht uit eigen beweging aan de gemeente wijzigingen in

    persoonlijke en financiële omstandigheden door te geven, waarvan in redelijkheid kan

    worden vermoed dat deze wijzigingen gevolgen hebben voor het recht op subsidie.

d. Een aanvraag kan worden jaarlijks worden ingediend vanaf 1 oktober tot 31

    december.

e. Burgemeester en wethouders kennen de tegemoetkoming ambtshalve toe aan

    belanghebbenden die vijf jaar of langer van de gemeente Naarden een bijstandsuitkering

    krachtens de WWB ontvangen.

Artikel 5 De tegemoetkoming

a. De tegemoetkoming is gelijk aan de norm van de Langdurigheidstoeslag, zoals

    omschreven in artikel 36 WWB voor de toepasselijke gezinssamenstelling.

b. Voor inwoners van een AWBZ instelling zoals omschreven onder 3e

    bedraagt de tegemoetkoming 50% van de onder a. genoemde norm.

c. De tegemoetkoming wordt jaarlijks toegekend

Artikel 6 Controle en terugvordering

a. De gemeente is als uitkerende instantie bevoegd de verstrekte inlichtingen te

    controleren op volledigheid en juistheid door het laten overleggen van bewijsstukken

    en eventueel door het inwinnen van inlichtingen bij belastingdienst, UWV en/of

    andere uitkerende instanties.

b. Bij gebleken opzettelijk vermelden van onjuiste gegevens kan de reeds verstrekte

    tegemoetkoming van aanvrager worden teruggevorderd.

Artikel 7 Uitvoering

a. Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van deze

    regeling.

b. De uitvoering wordt door burgemeester en wethouders gemandateerd aan het hoofd

    sociale zaken.

c. Tegen een besluit op grond van deze regeling kan bij burgemeester en wethouders

    bezwaar worden aangetekend.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2012.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 4 juli 2012.

 

De voorzitter, De griffier,