Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Menterwolde

Verordening Burgerinitiatief Menterwolde 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Menterwolde
Officiële naam regelingVerordening Burgerinitiatief Menterwolde 2012
CiteertitelVerordening Burgerinitiatief Menterwolde 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening Burgerinitiatief 2012

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-06-2012Nieuwe regelgeving

26-04-2012

Tussenklappen 30 mei 2012

Verordening Burgerinitiatief No. 5/4/2012

Tekst van de regeling

No.: 5/4.

 

De raad van de gemeente Menterwolde;

gelezen het Intiatiefvoorstel van de fractie van de PvdA d.d. 12 februari 2012 en het aanvullend voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d 13 april 2012;

overwegende dat het gewenst is dat burgers een instrument hebben om een onderwerp of voorstel op de agenda van de raad te plaatsen;

B E S L U I T :

vast te stellen de

VERORDENING BURGERINITIATIEF MENTERWOLDE 2012

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. raad: gemeenteraad van Menterwolde;

b. college: het college van burgemeester en wethouders van Menterwolde;

c. burgerinitiatief: een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een onderwerp of een voorstel op de agenda van de vergadering van de raad te plaatsen;

d. ingezetenen: personen ingeschreven in het bevolkingsregister van de gemeente Menterwolde;

e. agendacommissie: de commissie als genoemd in art. 6 van de Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Menterwolde 2011.

 

Artikel 2. Plaatsing burgerinitiatief

  • 1. De raad plaatst een burgerinitiatief op de agenda van zijn vergadering, indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.

  • 2. Een verzoek is niet ontvankelijk indien het:

    a. niet door ten minste 50 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund;

    b. een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat, of

    c. niet voldoet aan de voorwaarden gesteld in artikel 5.

     

Artikel 3. Initiatiefgerechtigden

  • 1. Initiatiefgerechtigd zijn degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad, alsmede ingezetenen van de gemeente die tenminste de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt en met uitzondering van hun leeftijd voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad.

  • 2. Voor de beoordeling of aan de vereisten van initiatiefgerechtigheid is voldaan, is de situatie op de dag van indiening van het verzoek bepalend.

Artikel 4. Voorwaarden burgerinitiatief

  • 1. Een burgerinitiatief kan geen betrekking hebben op:

    a. een onderwerp wat niet behoort tot de bevoegdheid van het gemeentebestuur;

    b. een vraag over het gemeentelijk beleid;

    c. een onderwerp dat staat vermeld op de Lange Termijn Agenda van de raad;

    d. een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

    e. een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur, of

    f. een onderwerp waarover tijdens de raadsperiode, van indiening van het burgerinitiatief, door de raad een besluit is genomen.

     

  • 2. Een burgerinitiatief over een onderwerp of voorstel dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad, maar wel valt onder de bevoegdheid van het gemeentebestuur, zal door de raad, eventueel vergezeld van zijn advies, worden doorgezonden naar het college of naar de burgemeester in zijn hoedanigheid van portefeuillehouder.

  • 3. Het college of de burgemeester zal een onderwerp of voorstel als bedoeld in lid 2 behandelen als het ware een burgerinitiatief.

Artikel 5. Indiening burgerinitiatief

  • 1. Het verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatief op de agenda van de vergadering van de raad wordt schriftelijk ingediend bij de voorzitter van de raad. Formulieren voor indiening van een burgerinitiatief zijn bij de griffier verkrijgbaar en kunnen, na invulling, weer bij de griffier worden ingeleverd. De griffier zal de initiatiefnemer gedurende de verdere procedure adviseren en begeleiden.

  • 2. 2. Het verzoek bevat ten minste:

    a. een nauwkeurig omschrijving van het burgerinitiatief;

    b. een toelichting op het burgerinitiatief, en

    c. de achternaam, de voornaam, adres, de geboortedatum en de handtekening(en) van de initiatiefnemer(s);

    d. een lijst met de achternamen, voornamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

     

  • 3. Voor de indiening van het verzoek wordt gebruik gemaakt van het in bijlage I van deze verordening opgenomen model.

Artikel 6. Behandeling burgerinitiatief

  • 1. De agendacommissie plaatst het burgerinitiatief op de voorlopige agenda voor de eerstvolgende vergadering van de raad na de datum van indiening van het initiatief. De agendacommissie beoordeelt of het verzoek voldoet aan de vereisten zoals gesteld in artikel 5. Indien de agendacommissie van oordeel is dat het verzoek niet ontvankelijk is, stelt zij de raad voor om het verzoek niet ontvankelijk te verklaren Er dient ten minste drie weken te liggen tussen de dag van indiening van het burgerinitiatief en de dag van de vergadering waarin over het burgerinitiatief wordt beslist.

  • 2. Indien de agendacommissie voorstelt het initiatief in behandeling te nemen, legt hij het initiatief vervolgens om preadvies voor aan het college. Het preadvies wordt samen met het burgerinitiatief aan de raad voorgelegd.

  • 3. 3. De voorzitter van de raad nodigt de initiatiefnemer(s) schriftelijk uit voor de vergadering waarvoor het burgerinitiatief is geagendeerd. De initiatiefnemer heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn burgerinitiatief mondeling nader toe te lichten.

  • 4. Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatief een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit in het daarvoor gebruikelijke huis-aan-huis blad en op de gemeentelijke website.

  • 5. Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit mededeling gedaan aan de initiatiefnemer en wordt hij ingelicht over de vervolgstappen inzake de uitwerking van het burgerinitiatief.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als "Verordening Burgerinitiatief Menterwolde 2012"

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

Ondertekening

Muntendam, 26 april 2012.

De raad voornoemd,

De voorzitter,                 De griffier,

(E.A. van Zuijlen)          (F.A.P. Grit)

 

Verordening Burgerinitiatief Menterwolde 2012 1

Aan de gemeenteraad van Menterwolde

Ter attentie van de voorzitter, dhr./mw. ............................................................

Ondergetekende verzoekt hierbij het volgende voorstel/onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen:

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................

Toelichting op voorstel/onderwerp:

....................................................................................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................................................................................

Naam: .........................................................

Eerste voornaam en verdere letters: .........................................................

Geboortedatum: .........................................................

Adres: .........................................................

Postcode: .........................................................          Woonplaats: .........................................................

Telefoon: .........................................................           E-mail: .........................................................

Handtekening: .........................................................

Datum: .........................................................

 

Het verzoek gaat vergezeld van een lijst met namen, adressen, geboortedata en handtekeningen van ........ initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

Het burgerinitiatief kunt u indienen bij de raadsgriffier.

dhr./mw: ..................................................................................................................

Kerkstraat 2 te Muntendam

Toelichting 1 Toelichting bij Verordening burgerinitiatief Menterwolde 2012 (artikelsgewijs)

1. In deze modelbepalingen is ervoor gekozen de term "burgerinitiatief " te hanteren ter aandui-ding van het voorstel (of onderwerp) dat door een burger bij de raad kan worden ingediend. Het biedt de mogelijkheid dat burgers een onderwerp bij de raad aandragen, zonder dat een concreet voorstel is bijgevoegd. Te denken valt hier aan de wens om in de raad over de pro-blematiek in een bepaalde wijk te discussiëren. Uiteraard staat het burgers ook vrij om een concreet voorstel in te dienen. Het is aan de raad om te beslissen of het nadere uitwerking door de indieners behoeft.

2. Uit dit artikel volgt dat de raad een burgerinitiatief op de agenda van een raadsvergadering moet plaatsen indien er sprake is van een geldig verzoek, ingediend door een initiatiefgerech-tigde. De gemeenteraad zal zich in dat geval dus moeten uitspreken over het burgerinitiatief. Van een geldig verzoek is sprake als

(a) het door tenminste 50 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund

(b) het onderwerp van het burgerinitiatief niet in artikel 4 is uitgezonderd en

(c) aan de in artikel 5 gestelde procedurele voorwaarden wordt voldaan. In artikel 3 (zie hierna) wordt nader omschreven wanneer een persoon initiatiefgerechtigd is.

Om te borgen dat het initiatief draagvlak heeft bij de lokale bevolking en dat het gaat om za-ken het algemeen belang dienende, dient het initiatief te worden ondersteund door tenminste 50 inwoners van 16 jaar en ouder.

3. Bij indiening van een burgerinitiatief kan worden getoetst of de indiener/initiatiefnemer vol-doet aan de vereisten van een initiatiefgerechtigde. Het verzoek vindt immers formeel op dat moment plaats. Om te kunnen onderzoeken of op dat moment wordt voldaan aan de vereisten, zijn verschillende gegevens nodig. Welke dat zijn wordt geregeld in artikel 5. Daarnaast kan de raad overwegen om vast te leggen op welke wijze de controle van de initiatiefgerechtigd-heid plaatsvindt.

4. Het is weinig efficiënt om de raad te belasten met de beraadslaging over een onderwerp waarover de raad uiteindelijk geen beslissende bevoegdheid heeft. Daar komt bij dat de af-stand tussen burger en bestuur alleen maar zou worden vergroot als de burger na het doorlo-pen van de burgerinitiatiefprocedure te horen krijgt dat de raad niets met het burgerinitiatief kan doen, omdat hij "er niet over gaat". Een vraag over gemeentelijk beleid kan ook geen on-derwerp van een burgerinitiatief zijn. Voor dit soort vragen staan andere wegen open, zoals het spreekrecht in een commissie- of raadsvergadering of het spreekuur van een wethouder. Tevens zijn onderwerpen uitgesloten die vermeld staan op de Lange Termijn Agenda van de raad. De onderwerpen die op deze lijst voorkomen, komen in elk geval in de raad aan de orde en kunnen om deze reden worden uitgesloten. Ook moet voorkomen worden dat het burger-initiatief andere procedures zoals de bezwaar- of de klachtprocedure doorkruist. Met het oog hierop kan worden bepaald dat het burgerinitiatief geen bezwaar tegen een genomen besluit of een klacht over een gedraging van het gemeentebestuur kan inhouden. Tenslotte is het evenmin de bedoeling dat zaken, die recent nog in de raad aan de orde zijn geweest, opnieuw onderwerp van bespreking worden als gevolg van een burgerinitiatief. Dit zou de besluitvor-ming in de raad te zeer kunnen frustreren. Het is aan de initiatiefnemer om aan te tonen dat het initiatief een nieuw voorstel betreft dat nog geen onderwerp van een raadsbesluit in de lo-pende raadsperiode is geweest. Een burgerinitiatief dat wordt doorgestuurd naar college of burgemeester als portefeuillehouder, is geen burgerinitiatief meer volgens de definitie van ar-tikel 1 van deze verordening. Lid 3 is bedoeld om te voorkomen dat college of burgemeester een initiatief om die reden terzijde kan schuiven.

5. Het ligt voor de hand om het burgerinitiatief bij de voorzitter van de raad te laten indienen. Zolang de burgemeester nog voorzitter van de raad is, ontvangt hij in die hoedanigheid de voorstellen. Om de voortgang van het burgerinitiatief ordelijk te laten verlopen, is het onver-mijdelijk dat aan het verzoek een aantal minimumeisen wordt gesteld. Het is uit praktische overwegingen zoals uniformiteit, overzichtelijkheid en duidelijkheid raadzaam, dat indiening van een burgerinitiatief plaatsvindt door middel van een standaardformulier. Op dit formulier zal de initiatiefnemer naast het voorstel en een toelichting in ieder geval zijn personalia moe-ten aangeven. Ter voorkoming van fraude met namen kan gevraagd worden naar personalia, zoals adressen en geboortedata. Op grond van deze gegevens kan de gemeente onderzoeken of het initiatief de steun van voldoende daartoe gerechtigde personen heeft. Zie het voorbeeld "Verzoek Burgerinitiatief" in bijlage 1.

6. De burger moet erop kunnen vertrouwen dat de raad zijn voorstel spoedig toetst aan de ver-eisten en een besluit neemt over de behandeling. Hierin voorziet het eerste lid. Het gaat erom een termijn te kiezen die niet te lang is, maar ook niet zo kort dat er onvoldoende tijd is om het voorstel te kunnen controleren. Verzoeken waarover de raad niet bevoegd is, kan de raad doorzenden naar het college of de burgemeester als portefeuillehouder. Met het derde tot en met vijfde lid worden vooral waarborgen gecreëerd voor transparantie bij de afhandeling van een burgerinitiatief door de raad. Op grond van het vijfde lid wordt de indiener / initiatiefne-mer altijd schriftelijk meegedeeld wat er met het ingediende voorstel gebeurt.