Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Boskoop

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Boskoop
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2012
CiteertitelLegesverordening Boskoop 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, Gemeentewet
  2. artikel 1 Wet regeling grondslag heffing rechten Nederlandse identiteitskaart

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2013Nieuwe regeling

15-12-2011

Gouwe Koerier

2011/72

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Boskoop;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 8 november 2011;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van

de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van

rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

B E S L U I T:

vast te stellen de

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012

(Legesverordening Boskoop 2012).

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a. ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een

hele dag wordt aangemerkt;

b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c. ’maand’: het tijdvak dat loopt van n-de dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)-de

dag in de volgende kalendermaand;

d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de n-de dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)-de dag

in het volgende kalenderjaar;

e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

 

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse

identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

 

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de

dienst is verleend.

 

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de

Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

 

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze

verordening behorende tarieventabel.

2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel

genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

 

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende

schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of

andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of

uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden

betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;.

b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in

geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

2. Het college van burgemeester en wethouders kan in de gevallen genoemd in het vorig lid

onder b bepalen, dat een voorlopig bedrag wordt betaald. Het bedrag wordt vastgesteld tot

ten hoogste het bedrag dat vermoedelijk aan leges is verschuldigd.

3. Het voorlopig betaalde bedrag wordt in mindering gebracht op het vastgestelde bedrag van

de verschuldigde leges.

4. Met betrekking tot een ingevolge artikel 2, tweede lid, onderdeel c, van de Invorderingswet

1990, met een belastingaanslag gelijkgestelde beschikking inzake een bestuurlijke boete is

het eerste lid, onderdeel b, van overeenkomstige toepassing, voor zover deze gelijktijdig

wordt opgelegd met de vaststelling van de aanslag.

5. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de genoemde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding bij invordering

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze

verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een

met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling en op een aanvraag als

bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die

dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

 

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van de tarieventabel behorende bij deze verordening,

indien de wijzigingen:

a. van zuiver redactionele aard zijn;

b. relatief gering en maximaal € 10,00 bedragen, maar waarvan de verlaging of verhoging

gewenst is in verband met de aantallen die van het betreffende product worden afgenomen;

c. evident benodigd zijn omdat de daadwerkelijke kosten van een product aanzienlijk hoger

blijken te zijn dan het in de tarieventabel opgenomen bedrag;

d. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie

maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de

Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel

betreft:

1. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

2. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

3. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

4. hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging

van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de

heffing en de invordering van de leges.

 

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders en de heffingsambtenaar kunnen voor

bepaalde gevallen deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover

toepassing, gelet op het belang dat de verordening beschermt, zal leiden tot onbillijkheid van

overwegende aard.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

1. De ‘Legesverordening Boskoop 2011’ van 9 december 2010 wordt ingetrokken met ingang

van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat

zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van

bekendmaking.

3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

4. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Legesverordening Boskoop 2012’.

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad voornoemd,

gehouden op 15 december 2011.

De griffier,                                                                                      De voorzitter,

(mw. drs. J.A.M. Timmerman)                                                      (J. Rijsdijk)

 

Tarieventabel Legesverordening Boskoop 2012 1

 

Titel 1Algemene dienstverlening 
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand 
1.1.1   
1.1.1.1Gedurende de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand vanmaandag tot en met vrijdag, met uitzondering van maandag 09.00 en 10.00 uur € 317,30
1.1.1.2Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand opmaandagmiddag (12.00 uur – 17.00 uur) tot en met vrijdag€ 529,00
1.1.1.3Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand op zaterdag enzondag€ 793,50
1.1.1.4Voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op delokatie Flora-Rosarium wordt het tarief onder 1.1.1.1 en 1.1.1.3 vermeerderd meteen toeslag van€ 250,00
1.1.2   
1.1.2.1Gedurende de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand opmaandagmiddag (12.00 uur – 17.00 uur) tot en met vrijdag€ 317,30
1.1.2.2Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand opmaandagmiddag (12.00 uur – 17.00 uur) tot en met vrijdag€ 529,00
1.1.2.3Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand op zaterdag enzondag€ 793,50
1.1.3Onverminderd het bepaalde in 1.1.1 t/m 1.1.2.3 bedraagt het tarief voor devoltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonderhuis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 423,10
1.1.4Onverminderd het bepaalde in 1.1.1 t/m 1.1.2.3 bedraagt het tarief voor hetomzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huisop grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 423,10
1.1.5   
1.1.5.1een trouwboekje of partnerschapboekje€ 15,70
1.1.5.2Het verstrekken van een duplicaattrouwboekje of duplicaatpartnerschapsboekje€ 26,05
1.1.6   
 1.1.6.1 voor de periode van een jaar, per categorie € 268,50
 1.1.7 Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van deburgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 16,45
 1.1.8 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stukals bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoalsdat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand 
 1.1.9 Het op verzoek laten spelen van het carillon € 26,35
   
Hoofdstuk 2Reisdocumenten 
 1.2.1   
 1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingenof een reisdocument voor vreemdelingen € 48,70
 1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijdenbevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) € 48,70
 1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die opgrond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordtbehandeld (faciliteitenpaspoort) € 48,70
 1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument € 9,35
 1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een aluitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 21,85
 1.2.1.6 tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in eenreisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 9,35
 1.2.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in deleeftijd tot en met dertien jaar, als bedoeld in artikel 2, tweede lid van dePaspoortwet € 30,00
 1.2.1.8 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in deleeftijd van veertien jaar en ouder, als bedoeld in artikel 2, tweede lid van dePaspoortwet € 40,05
 1.2.2 De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van  45,90
 1.2.3  
 1.2.4 Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderdmet een bedrag per bijschrijvingssticker van € 21,80
 1.2.5 Indien aan de aanvrager – op het moment van de aanvraag korter dan 11 jaargeleden – reeds een reisdocument wordt verstrekt, welk document bij de aanvraagniet kan worden overlegd, worden de terzake verschuldigde leges verhoogd met € 26,30
   
 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 
 1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetafgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 34,25
 1.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 34,00
 1.3.3 Het tarief onder 1.3.1 wordt, indien de aanvrager het voorgaande rijbewijs niet kanoverleggen, verhoogd met € 13,05
   
 Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisadministratiepersoonsgegevens 
 1.4.1  
 1.4.2  
 1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 9,15
 1.4.2.1.1 tot het verstrekken van een afschrift uit de Gemeentelijke Basisadministratiepersoonsgegevens, per verstrekking € 9,15
 1.4.2.2  
 1.4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen € 767,10
 1.4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen € 3.287,25
 1.4.2.2.3 voor 1000 verstrekkingen € 5.555,30
 1.4.2.2.4 voor 5000 verstrekkingen € 23.147,60
 1.4.2.2.5 voor iedere volgende verstrekking € 3,45
 1.4.2.3 tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgavevan verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen inde gemeente € 253,75
 1.4.3  
 1.4.4   
 1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 9,15
 1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurendede periode van één jaar: 
 1.4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen € 767,10
 1.4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen € 3.287,25
 1.4.4.2.3 voor 1000 verstrekkkingen € 5.555,30
 1.4.4.2.4 voor 5000 verstrekkingen € 23.147,60
 1.4.4.2.5 voor iedere volgende verstrekking € 3,45
 1.4.5  € 16,45
   
 Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister 
 1.5  € 9,10
   
 Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 
 1.6.1   € 67,05
   
 Hoofdstuk 7 Bestuursstukken 
 1.7.1  
 1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting € 118,90
 1.7.1.2 een afschrift van de gemeenterekening € 118,90
 1.7.2   
 1.7.2.1 tot het verstrekken van: 
  een afschrift van het verslag van de Ronde Tafel of een raadsvergadering, perpagina 
  - in zwart-wit € 0,50
  - in kleur € 1,00
  met een maximum van € 16,70
  een afschrift van de stukken behorende bij een van de Ronde Tafel of eenraadsvergadering, per pagina 
  - in zwart-wit € 0,50
  - in kleur € 1,00
  met een maximum van € 16,70
 1.7.2.2   
 1.7.2.2.1 op de verslagen van de raadsvergaderingen € 66,05
 1.7.2.2.2 op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen € 118,90
 1.7.3  
 1.7.3.1 tot het verstrekken van een niet nader genoemd stuk, met dien verstande dat ergeen leges verschuldigd zijn, indien de gevraagde bestuursstukken digitaal wordentoegezonden € 16,70
   
 Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie 
 1.8.1  
 1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde € 4,95
 1.8.1.1.2 in formaat A3 € 7,50
 1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan,voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld inonderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per lichtdruk € 15,45
 1.8.2  
 1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratiegebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen € 4,95
 1.8.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 7,50
 1.8.2.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet1988 € 4,95
 1.8.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van deMonumentenwet 1988 € 4,95
 1.8.2.5 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie,bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijkebeperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleendeverklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheidpubliekrechtelijke beperkingen € 4,95
 1.8.3  
 1.8.3.1 het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres € 4,95
1.8.3.2 het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, pergelegde relatie € 4,95
 1.8.3.3 het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat € 4,95
   
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken 
 1.9   
 1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,05
1.9.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vita (bewijs van in leven zijn) € 9,15
 1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of een foto € 9,40
 1.9.4 tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap € 9,15
 1.9.5 tot het waarmerken van door de belanghebbende zelf overlegde stukken, per pagina € 9,40
   
Hoofdstuk 10Gemeentearchief 
 1.10.1  € 16,45
 1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverkrijgen van: 
 1.10.2.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina € 4,95
 1.10.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 4,95
   
Hoofdstuk 11Huisvestingswet 
 1.11  
 1.11.1 tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid,van de Huisvestingswet € 39,55
 1.11.2 tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 vande Huisvestingswet € 26,30
   
Hoofdstuk 12Leegstandswet 
 1.12.  
 1.12.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaandewoonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet € 67,05
 1.12.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeldin artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet € 67,05
   
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie-niet opgenomen - zie onderdeel 1.20.4 
   
Hoofdstuk 14Marktstandplaatsen 
 1.14  
 1.14.1 voor een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 van de Markt-verordening2007 (individuele vergunning) € 34,05
   
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet 
 1.15  
 1.15.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het VrijstellingenbesluitWinkeltijdenwet € 101,15
   
Hoofdstuk 16Kansspelen 
 1.16  
 1.16.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen vaneen aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op dekansspelen is bepaald in het Speelautomatenbesluit 
 1.16.2 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van eenvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 101,15
 1.16.3 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van eenvergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen(prijsvraagvergunning) € 101,15
   
Hoofdstuk 17 Kinderopvang 
 1.17  
 1.17.1 een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, peruittreksel € 5,10
 1.17.2 inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46van de Wet kinderopvang, per verstrekking € 5,10
   
 Hoofdstuk 18Telecommunicatie 
 1.18  
 1.18.1 in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze vanuitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van deTelecommunicatiewet 
  tot een tracélengte van 100 meter € 542,15
  met een tracélengte van 100 tot 1000 meter € 774,50
  met een tracélengte vanaf en boven 1000 meter € 1.161,80
 1.18.2 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente,andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogdmet € 77,40
 1.18.3 indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling vanaanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met € 77,40
   
 Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer 
   
 1.19.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglementverkeersregels en verkeerstekens 1990 € 116,65
 1.19.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regelingvoertuigen € 34,05
 1.19.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 vanhet Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 34,05
 1.19.4 voor de medische keuring door de GGD Midden-Holland voor de aanvraag van eeninvalidenparkeerkaart € 79,45
   
 Hoofdstuk 20Diversen 
 1.20  
 1.20.1.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.10 van de AlgemenePlaatselijke Verordening voor het gebruiken van de weg of een weggedeelte andersdan de publieke functie daarvan: 
  voor een oppervlakte tot 15m2 € 39,20
  voor een oppervlakte van 15m2 tot 25m2 € 67,10
  voor een oppervlakte van 25m2 of meer € 154,85
 1.20.1.2 Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.18 van de AlgemenePlaatselijke Verordening voor het innnemen van een standplaats- voor het plaatsen, oprichten of hebben van een voertuig, kraam, keet of dergeijkevoor de koopvan waren, promotie en andere activiteiten, met een geldigheidsduurvan: 
  maximaal 1 week € 39,20
  masimaal 1 maand € 77,40
  maximaal 1 kwartaal € 116,65
  maximaal 1 jaar € 154,85
  langere periode dan 1 jaar € 335,60
 1.20.2 tot het verkrijgen van een huisnummerbesluit € 26,30
 1.20.3  
 1.20.3.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabelof in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 15,70
 1.20.3.2 afschriften, doorslagen, printen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor nietelders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
 1.20.3.3 per pagina op papier van A4-formaat 
  - in zwart-wit € 0,50
  - in kleur € 1,00
 1.20.3.4 per pagina op papier van A3-formaat 
 - in zwart-wit € 1,00
  - in kleur € 2,00
 1.20.3.5 kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in dezetabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart,tekening of lichtdruk € 15,45
 1.20.3.6 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten wordenopgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijkeregeling een tarief is opgenomen, per pagina € 7,90
 1.20.3.7 fotokopieën van stukken die voor het publiek ter inzage liggen, voor ieder daaraanbesteed kwartier of gedeelte daarvan(deze informatie is veelal op de website digitaal gratis beschikbaar) € 16,45
 1.20.4  
 1.20.4.1 tot het verkrijgen van een beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze titelof in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 134,20
 1.20.5  
 1.20.5.1 Indien in het kader van een procedure uit titel 1 op grond van enig wettelijkvoorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, danworden deze feitelijke kosten aan de aanvrager in rekening gebracht, onverminderdhet bepaalde in deze titel. Tot de adviseurs behoren onder andere het Landelijkbureau Bibob, de brandweer, de Milieudienst Midden-Holland en de aangewezenadviseurs zoals de Agrarische Adviescommissie, Stibos, Watersnip Advies feitelijke kosten
 1.20.5.2 Het tarief voor het controleren van de kadastrale aanduiding van een perceel en deeigendomsgegevens daarvan, per aanvraag € 17,50
 1.20.5.3 Het tarief voor het nazoeken en controleren van bedrijfsgegevens bij de Kamer vanKoophandel, per aanvraag € 17,50
 1.20.6   
 1.20.6.1 Als een vergunning of ontheffing als bedoeld in Hoofdstuk 20 wordt geweigerd,bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteitverschuldigde leges 
 1.20.7  
 1.20.7.1 Indien sprake is van teruggaaf van leges geldt het minimum aanslagbedrag van € 33,45
 1.20.8 Geen teruggaaf legesdeel 
 1.20.8.1 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen: 1.20.5 wordt geenteruggaaf verleend 
   
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning 
 Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 
 2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
 2.1.1.1 aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, vande Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989(UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van deaanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken ofwerkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt indeze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in heteconomisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken ofwerkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
 2.1.1.2 bouwkosten: 
  de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, vande Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989(UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een ramingvan de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631,uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien hetbouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titelonder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeerzou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waaropde aanvraag betrekking heeft; 
 2.1.1.3 sloopkosten: 
  de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid,van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989(UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van desloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel ofgedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkostenverstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten wordenbetaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
 2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
 2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebbendezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
 2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven endie betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een anderwettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijkvoorschrift bedoeld. 
   
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principeverzoek 
 2.2  
 2.2.1 - om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of eenvoorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, 
  - om beoordeling van een conceptaanvraag om omgevingsvergunning, 
  - om in principe medewerking te verlenen aan een voorgenomen project € 236,65
   
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning 
 2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om eenomgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor deverschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijkbestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor deextra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekendnaar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling ofandere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
2.3.1Bouwactiviteiten 
 2.3.1.1  
 2.3.1.1.1 indien de bouwkosten tot en met € 50.000,00 bedragen 2,1%
   met een minimum van
   € 134,20
 2.3.1.1.2 indien de bouwkosten meer dan € 50.000,00 bedragen 2,5%
 2.3.1.2  
 2.3.1.2.1 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor toetsing aanwelstandscriteria is vereist: 
 2.3.1.2.2 - indien de commissie Ruimtelijke Kwaliteit niet behoeft te adviseren maar erambtelijk kan worden getoetst, het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedragverhoogd met € 55,80
 2.3.1.2.3 - indien hierover het advies van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit moet wordeningewonnen, het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met een opveelvouden van € 5,-- naar boven af te ronden bedrag, ingeval de bouwkostenbedragen: 
  lager dan 4.000,-- € 55,00
  van € 4.000,-- tot € 25.000,--vermeerderd met 2‰ van de bouwkosten € 51,00
  van € 25.000,-- tot € 120.000,--vermeerderd met 1,1‰ van de bouwkosten € 77,00
  van € 120.000,-- tot € 230.000,--vermeerderd met 1,1‰ van de bouwkosten € 123,00
  van € 230.000,-- tot € 455.000,--vermeerderd met 0,6‰ van de bouwkosten € 262,00
  € 455.000,-- en hogervermeerderd met 0,25‰ van de bouwkosten € 494,00
  adviezen inzake reclames (per advies) € 55,00
  het maximumtarief voor onderdeel 2.3.1.2.3 bedraagt € 500.494,00
 2.3.1.2.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.2 bedraagt het tarief voor adviseringRuimtelijke Kwaliteit, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediendna aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: € 101,50
 2.3.1.2.5 De kosten voor vooroverleg, beoordeling conceptaanvraag of principeverzoekbedragen per advies € 126,85
 2.3.1.2.6 De kosten voor een locatiebezoek worden op basis van bestede uren verrekendtegen een tarief van € 100,45 per uur
 2.3.1.2.7 Het onder 2.3.1.2 berekende tarief wordt verhoogd met de feitelijke kosten voor het,op verzoek van de aanvrager, inhuren van een onafhankelijke deskundige indien decommissie Ruimtelijke Kwalitiet van de Stichting Dorp, Stad en Land negatiefadviseert en een second opinion wenselijk is. 
 2.3.1.2.8 Het onder 2.3.1.2 berekende tarief wordt verhoogd, indien de aanvraag betrekkingheeft op een activiteit met betrekking tot een Rijksmonument of een Gemeentelijkmonument en de centrale monumentencommissie van de Stichting Dorp, Stad enLand adviseert € 253,75
 2.3.1.3   
 2.3.1.3.1 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in datonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van debouwactiviteit: 20%
  van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 
  Beoordeling aanvullende gegevens 
 2.3.1.4 behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de indat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: 10%
 2.3.2Aanlegactiviteiten 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op eenaanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagthet tarief: 
  indien de aanlegkosten exclusief BTW: minder bedragen dan € 10.000,--, 27,54‰van die aanlegkosten met een minimum van: € 55,35
  € 10.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 45.000,--, vermeerderd met17,4‰ van het bedrag waarmee die aanlegkosten € 10.001,-- te boven gaan; € 299,50
  € 45.001,-- bedragen of meer, doch minder dan € 115.000,--, vermeerderd met16,5‰ van het bedrag waarmee die aanlegkosten 45.001,-- te boven gaan; € 969,65
  € 115.001,-- bedragen of meer, doch minder dan € 225.000,--, vermeerderd met9,7‰ van het bedrag waarmee die aanlegkosten € 115.001,-- te boven gaan; € 2.226,15
  € 225.001,-- bedragen of meer, vermeerderd met 4,54‰ van het bedrag waarmeedie aanlegkosten € 225.001,-- te boven gaan; € 3.386,90
 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteitals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is vaneen bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo,bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
 2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast(buitenplanse kleine afwijking): € 853,15
 2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast(buitenplanse kleine afwijking): € 853,15
 2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast(buitenplanse afwijking): € 3.250,00
 2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 853,15
 2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking vanexploitatieplan): € 853,15
 2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd ismet de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijkeordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijkingvan provinciale regelgeving): € 853,15
 2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd ismet de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijkeordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijkingvan nationale regelgeving): € 853,15
 2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking vanvoorbereidingsbesluit): € 853,15
 2.3.3.9 Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op glaswarenhuizenkleiner dan 3.000 m2 en er sprake is van planologisch strijdig gebruik, bedraagt hettarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: € 853,15
2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteitals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake isvan een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo,geldt het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.3, met dien verstande dat de toeslagvan 9‰ van de bouwkosten vervalt. 
 2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
 2.3.5.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteitals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief bijeen brutovloeroppervlak van: 
  minder dan 100 m2 € 493,70
  100 m2 - 499 m2vermeerderd met € 0,73 per m2 boven de 100 m2 € 493,70
  500 m2 - 999 m2vermeerderd met € 0,49 per m2 boven de 500 m2 € 811,40
  1000 m2 - 1499 m2vermeerderd met € 0,29 per m2 boven de 1000 m2 € 1.077,95
  1500 m2 of meervermeerderd met € 0,19 per m2 boven de 1500 m2 € 1.235,70
 2.3.5.2 Het onder 2.3.5.1 berekende tarief wordt verhoogd met de feitelijke kosten vooradvies en beoordeling van de brandweer in het kader van preventie, op basis vanhet geldende uurtarief. 
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten 
 2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteitmet betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onderb, van de Wabo bedraagt het tarief: 
 2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, herstellen, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen vaneen Rijksmonument of Gemeentelijk monument € 426,55
 2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- ofdorpsgezicht 
 2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopenvan een bouwwerk bedraagt het tarief:  
  in gevallen waarvoor op grond van de Bouwverordening een vergunning ofontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van deWabo, 
  Voor een hoeveelheid vrijkomend sloopafval: 
  Tot 50m3 € 67,05
  Van 50m3 tot 150 m3 € 134,20
  Van 150 m3 tot 500 m3 € 235,40
  500 m3 en meer € 402,75
 2.3.7.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening ofvoorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van deWabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning ofontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van deWabo: € 309,80
 2.3.7.2  
  Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of eenasbesthoudend product aanwezig is, wordt het in onderdeel 2.3.7 bepaalde tariefverhoogd metvoor het beoordelen van het asbestinventarisatierapport € 165,20
 2.3.7.2.1 Het tarief voor het verstrekken van een asbestzak, die nodig is voor eensloopmelding als bedoeld in de Bouwverordening bedraagt: 
2.3.8Aanleggen of veranderen weg 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op hetaanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een wegwaarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt hettarief: € 264,50
 2.3.9 Uitweg/inrit 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken,hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor opgrond van een bepaling in een provinciale verordening, of artikel 2.12. van deAlgemene plaatselijke verordening, een vergunning of ontheffing is vereist, alsbedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt hettarief: € 264,50
2.3.10 Kappen 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen ofdoen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in eenprovinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening eenvergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef enonder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 77,40
 2.3.11 Opslag van roerende zaken 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslagvan roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente,waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.10van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,bedraagt het tarief: 
 2.3.11.1 indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld inartikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: 
  voor een oppervlakte van tot 15 m2 € 39,20
  voor een oppervlakte van 15 m2 tot 25 m2 € 77,40
  voor een oppervlakte vanaf  25 m2 of meer € 154,85
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 199 nvt
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op eenhandeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawetontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 309,80
 2.3.14Andere activiteiten 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichtenvan een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dithoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
 2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieactiviteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld inartikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 154,85
 2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening ofwaterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnenzijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo,bedraagt het tarief: € 154,85
 2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft € 154,85
 2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft € 154,85
 2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen 
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasenplaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
 2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking metbetrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van detarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fasebetrekking heeft; 
 2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking metbetrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van detarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweedefase betrekking heeft. 
 2.3.15.3 In afwijking van de vorige twee leden van dit artikel, bedraagt het tarief voor het inbehandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking met betrekking tot deeerste fase voor activiteiten, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1, onder a, van de Wabo:60% van het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.1 
 2.3.15.4 In afwijking van de vorige twee leden van dit artikel, bedraagt het tarief voor het inbehandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking met betrekking tot detweede fase voor activiteiten, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1, onder a, van de Wabo:60% van het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.1 
 2.3.16 Beoordeling bodemrapport 
  Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstukbedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeelbedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 
 2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 413,10
 2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 487,20
 2.3.17 Advies 
 2.3.17.1 Indien in het kader van een procedure uit titel 2 op grond van enig wettelijkvoorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, danworden deze feitelijke kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekeninggebracht, onverminderd het bepaalde in deze titel. Tot de adviseurs behoren onderandere het Landelijk bureau Bibob, de Milieudienst Midden-Holland, de brandweeren de aangewezen adviseurs, zoals de Agrarische Adviescommissie, Stibos,Watersnip advies feitelijke kosten
2.3.18Plot-, print- en inbindkosten 
  Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstukbedraagt het tarief voor het plotten, printen en inbinden van documenten,berekeningen en tekeningen bij het indienen van een digitale aanvraag, de feitelijkekosten zoals deze aan de gemeente berekend worden. feitelijke kosten
 2.3.19Achteraf ingediende aanvraag 
  Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.8, 2.3.9, 2.3.10 en 2.3.11 bedraagt hettarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang ofgereedkomen van de activiteit: € 0,20
  van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 
 2.3.20Wijziging tenaamstelling 
  Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van detenaamstelling van een verleende omgevingsvergunning bedraagt: € 134,20
 2.3.21Kadaster 
  Het tarief voor het controleren van de kadastrale aanduiding van een perceel en deeigendomsgegevens daarvan, per aanvraag € 17,50
2.3.22Kamer van Koophandel 
  Het tarief voor het nazoeken en controleren van bedrijfsgegevens bij de Kamer vanKoophandel, per aanvraag € 17,50
   
Hoofdstuk 4Vermindering 
 2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door eenaanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag of eenprincipeverzoek als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraagbetrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van deconceptaanvraag of principeverzoek geheven leges in mindering gebracht op deleges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om deomgevings-vergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
 2.4.1.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning in de fase van behandeling vanvooroverleg, conceptaanvraag of principeverzoek is beoordeeld door de commissieRuimtelijke Kwaliteit (welstand), worden de ter zake van het vooroverleg of debeoordeling van de conceptaanvraaaag of principeverzoek geheven leges voortoetsing welstandscriteria in mindering gebracht op de leges voor het in behandelingnemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
   
Hoofdstuk 5Teruggaaf 
 2.5.1  
  Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project datgeheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld inde onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling isgenomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van deleges. De teruggaaf bedraagt: 
 2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 5 weken na het inbehandeling nemen ervan 75%
 2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 5 weken na het in behandeling nemenervan 50%
 2.5.2  
  Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheelof gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in deonderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van devergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mitsdeze aanvraag is ingediend binnen 3 jaren na verlening van de vergunning en vande vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25%
  van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigdeleges. 
 2.5.3   
 2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel ofgedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in deonderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf vaneen deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%
  van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigdeleges. 
 2.5.4  
  Indien sprake is van teruggaaf van leges geldt het minimum aanslagbedrag van  € 130,00
 2.5.5  
  Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen:2.3.1.2, 2.3.1.3, 2.3.1.4, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.5.2, 2.3.7.2, 2.3.16, 2.3.17 en 2.3.18 wordt teruggaaf verleend. 
   
Hoofdstuk 6Niet van toepassing 
   
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 
 2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijzigingvan een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandighedenbeoordeeld, geringe wijziging in het project: € 171,40
   
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 
 2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetvaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van deWet ruimtelijke ordening € 1.599,65
 2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigenvan een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wetruimtelijke ordening € 1.144,65
2.8.3 vervallen 
   
Hoofdstuk 9Sloopmelding n.v.t., zie slopen 2.3.7 
   
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking 
 2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om eenandere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 853,15
   
 Titel 3Dienstverlening onder Europese dienstenrichtlijn 
Hoofdstuk 1Horeca 
 3.1.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet  € 335,60
 3.1.1.2 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen vaneen vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet bij een bestaandehoreca-inrichting, die in het bezit is van een horecavergunning o.g.v. artikel 3 van deDrank- en Horecawet, en waar zich alleen een wijziging van een leidinggevendevoordoet binnen 12 maanden na afgifte van die horecavergunning, bedraagt € 67,05
 3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld inartikel 30 van de Drank- en Horecawet € 67,05
 3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 34,05
 3.1.4 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen vaneen exploitatievergunning op grond van artikel 2.28 van de Algemene PlaatselijkeVerordening € 201,35
   
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten 
 3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om eenvergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25,eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementenvergunning),indien het betreft: 
 3.2.1.1 een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel C-klasse € 335,60
 3.2.1.2 een evenement met een verhoogd risicoprofiel B-klasse € 201,35
 3.2.1.3 een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen van een melding bedoeld inartikel 2.25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening en met een laagrisicoprofiel A-klasse € 67,05
 3.2.1.4 een klein evenement in de vorm van een optocht, niet zijnde een betoging, op deweg, met een laag risicoprofiel A-klasse € 34,05
 3.2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor hetorganiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemeneplaatselijke verordening € 101,15
   
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven 
 3.3  
 3.3.1 een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld inartikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan eenwijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2: € -
 3.3.1.1 voor een seksinrichting € 735,30
 3.3.1.2 voor een escortbedrijf € 735,30
 3.3.2 wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging vanhet beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweedelid, van de Algemene plaatselijke verordening: € -
 3.3.2.1 voor een seksinrichting € 275,70
  voor een escortbedrijf € 275,70
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte n.v.t. 
   
Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening n.v.t. 
   
Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening 
 3.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van eeninrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening(Gebruiksvergunning voor inrichtingen/werken, geen bouwwerken zijnde) € 134,20
   
Hoofdstuk 7In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of anderebeschikking of dienstverlening 
 3.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om eenandere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 67,05
 3.7.2 Indien in het kader van een procedure uit titel 1 op grond van enig wettelijkvoorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, danworden de feitelijke kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekeninggebracht, onverminderd het bepaalde in deze titel. Tot de adviseurs behoren hetLandelijk bureau Bibob, de brandweer, de Milieudienst Midden-Holland en deaangewezen adviseurs als Agrarische Adviescommissie, Stibos, Watersnip advies. feitelijke kosten
 3.7.3 Het tarief voor het controleren van de kadastrale aanduiding van een perceel en deeigendomsgegevens daarvan, per aanvraag € 17,50
 3.7.4 Het tarief voor het nazoeken en controleren van bedrijfsgegevens bij de Kamer vanKoophandel, per aanvraag € 17,50
   
   
   
  Behorende bij raadsbeluit 15 december 2011 
  De griffier van de gemeente Boskoop 
   
   
  mw. drs. J.A.M. Timmerman