Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Verordening functioneren burgemeester 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Hoogezand-Sappemeer
Officiële naam regelingVerordening functioneren burgemeester 2009
CiteertitelVerordening functioneren burgermeester 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 147, 149 en 61a van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-200901-01-2018Nieuwe regeling

15-12-2009

Regiokrant, 22 december 2009

22-12-2009, Rv 082

Tekst van de regeling

Verordening functioneren burgemeester 2009

Hoofdstuk I Begripsbepaling

Artikel 1 Begrippen

  • In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a. Gesprekken: functioneringsgesprekken van de commissie vanuit de raad met de burgemeester;

  • b. Commissie: de commissie functioneren burgemeester die is samengesteld uit raadsleden als leden die de gesprekken voeren;

  • c. Commissaris: de Commissaris van de Koningin in de provincie Groningen;

  • d. Minister: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • e. Verslag: de conclusies van de commissie over het functioneren van de burgemeester, inclusief eventuele minderheidsstandpunten en eventuele eisen ter zake van zijn/haar functioneren in aanvulling op de profielschets;

  • f. Voorzitter: de voorzitter van de commissie

  • g. Adviseurs: één wethouder namens het college van burgemeester en wethouders zijnde de eerste loco-burgemeester en de gemeentesecretaris, die de commissie van informatie voorzien.

Hoofdstuk II Invulling

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1 De commissie voert gesprekken met de burgemeester op basis van deze verordening.

  • 2 De commissie voert tenminste drie en maximaal zes gesprekken per ambtsperiode

  • 3 Eén gesprek van de in het tweede lid genoemde gesprekken vindt plaats op een zodanig moment dat voldaan kan worden aan de vereisten rond herbenoeming zoals genoemd in artikel 61a Gemeentewet

  • 4 De verslagen van de gesprekken in een ambtsperiode wegen mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 3 Procedure en tijdschema

  • 1. De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.

  • 2. De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de Commissaris.

Artikel 4 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat, behoudens lid 3 van dit artikel, uit de fractievoorzitters als leden.

  • 2. De commissie kent geen plaatsvervangende leden

  • 3. Bij ziekte of langdurige afwezigheid van een commissielid kan de raad een vervanger kiezen.

  • 4. De commissie laat zich bijstaan door de griffier.

  • 5. De commissie laat zich informeren door de adviseurs.

Artikel 5 Voorzitterschap van de commissie

  • 1. De commissie wijst uit haar midden één van de leden aan als voorzitter en wijst ook een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 2. De voorzitter leidt het gesprek.

  • 3. De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

  • 4. De commissie kan zich laten bijstaan door een externe gespreksleider. De commissie bepaalt de rol van de externe gespreksleider.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie en draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie

  • 2. De raadsgriffier is geen lid van de commissie.

  • 3. Bij afwezigheid van de raadsgriffier wordt deze vervangen door de plaatsvervangend griffier.

Artikel 7 Geheimhouding

  • 1. De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3. Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen commissieleden daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van de adviseurs. Zij winnen niet op andere wijze inlichtingen of informatie in en overleg met andere derden.

  • 4. De commissie verstrekt, conform artikel 86 eerste lid van de Gemeentewet, geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 10 lid 1 en 12 lid 4.

  • 5. De commissie, noch de raad zal de geheimhouding uit het eerste lid opheffen.

  • 6. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7. De geheimhoudingsplicht blijft na de ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8. Het in dit artikel bepaalde is, conform artikel 86 eerste lid van de Gemeentewet, van overeenkomstige toepassing op de griffier, de adviseurs, de Commissaris en een mogelijke externe gespreksleider.

Artikel 8 Voorbereiding

  • 1. De leden commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het voorgaand verslag in te zien.

  • 2. Leden commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3. Als onderdeel van deze voorbereiding voert de commissie een besloten bespreking met de adviseurs.

  • 4. In deze bespreking wordt de agenda voor het gesprek met de burgemeester opgesteld.

Artikel 9 Werkwijze commissie

  • 1. Van elke commissievergadering wordt tenminste vier (werk)dagen van tevoren aankondiging gedaan namens de voorzitter door de griffier, aan de commissieleden en de adviseurs. De burgemeester ontvangt tenminste vier (werk)dagen vóór elk functioneringsgesprek met hem/haar, daarvoor een uitnodiging.

  • 2. De commissie vergadert niet indien niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 3. Indien het tot een stemming komt, beslist de commissie bij meerderheid van stemmen. Elk lid heeft één stem. In het verslag kunnen leden van de commissie van minderheidsstandpunten blijk geven.

  • 4. Voor zover deze verordening daarin niet voorziet, wordt ten aanzien van de werkwijze van de commissie en de orde van de vergaderingen gehandeld naar de regels voor overeenkomstige gevallen, gegeven in de Gemeentewet en in het Reglement van orde voor de vergadering van de raad. In gevallen waarin ook deze regelingen niet voorzien, beslist de commissie.

  • 5. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 10 Raad inzake herbenoeming

  • 1. Na de bespreking zoals omschreven in het derde lid van artikel 2 inzake herbenoeming en de vaststelling en verzending van het betreffende verslag verricht de raad vervolgens de volgende handelingen volgtijdelijk vóór vier maanden voor het einde van de ambtstermijn:

  • - bespreking van het vastgestelde verslag met de burgemeester;

  • - overleg met de Commissaris over het functioneren van de burgemeester;

  • - verzending van de aanbeveling inzake de herbenoeming aan de Minister door tussenkomst van de Commissaris.

  • 2. De raad verstrekt bij zijn aanbeveling het verslag van de commissie als bedoeld in artikel12, het verslag van de beraadslagingen van de raadsvergadering, waarin de aanbeveling is vastgesteld, alsmede overige voor de beoordeling van de aanbeveling relevante informatie. De raad verstrekt de burgemeester afschriften van voornoemde stukken.

Artikel 11 Het gesprek

  • 1. Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2. Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3. Uitgangspunten bij het gesprek zijn de profielschets waarop de burgemeester is benoemd en eventuele aanvullende eisen uit lid 6.

  • 4. De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:

    de burgemeester als

  • a. als voorzitter van de raad zijn rol in het Presidium /Agendacommissie of overleg met de fractievoorzitters en contacten met de raad(sleden);

  • b. in het proces van dualisme;

  • c. als voorzitter van het college;

  • d. als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet

  • e. die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name handhaving van openbare orde en veiligheid;

  • f. in zijn contacten met inwoners, organisaties en bedrijven;

  • g. als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, rijk en Europa;

  • h. en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

  • i. en zijn nevenfuncties en integriteit;

  • j. en zijn aan de profielschets gerelateerde compententies;

  • k. en de realisatie van eventueel eerder gemaakte afspraken.

  • 5. In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente.

  • 6. Tijdens het gesprek kunnen in aanvulling op de profielschetsafspraken gemaakt worden over het toekomstig functioneren van de burgemeester. Daarbij kunnen ook toekomstige ontwikkelingen in de gemeente betrokken worden. Deze afspraken worden expliciet als aanvullende eisen aangegeven in het verslag.

Artikel 12 Verslaglegging

  • 1. Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm in drievoud opgesteld en door de commissie en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.

  • 2. Het verslag bevat feitelijke gegevens van tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek.

  • 3. Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

  • 4. Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris van de Koningin gestuurd.

Artikel 13 Archivering

De griffier draagt zorg voor een vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder de agenda en het vastgestelde verslag.