Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Ubbergen

Verordening Gemeente Basisregistratie Personen Ubbergen 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Ubbergen
Officiële naam regelingVerordening Gemeente Basisregistratie Personen Ubbergen 2011
CiteertitelVerordening BRP 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet en Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-2011Onbekend

06-10-2011

Rozet

1438

Tekst van de regeling

Raadsbesluit

Nr.

De raad van de gemeente Ubbergen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 30 augustus 2011;

gelet op de betrekkelijke bepalingen van de Gemeentewet en de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

besluit:

Vast te stellen de volgende “Verordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen Ubbergen 2011" vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen
 de Wet:de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
 Besluit:het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
 basisadministratie:de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Ubbergen als bedoeld in artikel 2 van de wet;
 basisregistratie personen:de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente ;
 GBA-V:de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;
 verantwoordelijke:het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;
 beheerder:de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;
 autorisatiebesluit:een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;
 ingeschrevene:degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;
 geregistreerde:degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;
 afnemer:bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;
 binnengemeentelijk afnemer:elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
 derde:elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;
 vrije derde:een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;
 authentiek gegeven:een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.
Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer
  • 1. De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen is het college van burgemeester en wethouders;

  • 2. Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is de functionaris die daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen.

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

De basisregistratie personen heeft tot doel:

  • 1.

    de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;

  • 2.

    de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien van gegevens;

  • 3.

    een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • 4.

    gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt

In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V
  • 1. De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie alsmede de verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente;

  • 2. De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de wet;

  • 3. De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden
  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen gegevens uit de basisadministratie verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet.

  • 2.

    Zij stellen hiervoor nadere regels.

Overige bepalingen

Artikel 7

Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van Ubbergen 2009, vastgesteld op 12 maart 2009 ingetrokken.

Artikel 8

Deze verordening treedt in werking op 1 november 2011.

Artikel 9

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen Ubbergen 2011(Verordening BRP 2011).

Vastgesteld door de raad van de gemeente Ubbergen in zijn openbare vergadering van

6 oktober 2011.

H.W.G.M. Vreman, P.G.I. Wilbers,

griffier.voorzitter.