Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nederlandse Antillen

Landsverordening van de 14de november 1961 houdende oorschriften ter verhoging van de veiligheid aan boord van enige schepen, niet vallende onder de Schepenwet

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Overheidsorganisatie Nederlandse Antillen
Officiële naam regelingLandsverordening van de 14de november 1961 houdende oorschriften ter verhoging van de veiligheid aan boord van enige schepen, niet vallende onder de Schepenwet
CiteertitelLandsverordening veiligheidsvoorschriften voor kleine schepen
Vastgesteld doorGouverneur van de Nederlandse Antillen
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpopenbare orde en veiligheid; verkeer en vervoer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het tijdstip van inwerkingtreding van de wijzigingsregeling van 11-9-1997 (P.B. 1997, no. 237) is vastgesteld bij landsbesluit van 25-11-1997 (P.B. 1997, no. 251).

Art. 4a ingevoegd bij P.B. 1997, no. 237 en vervolgens nieuw art. 4a en 4b ingevoegd bij P.B. 2007, no. 18 waardoor kennelijk oude 4a vernummerd moet worden tot 4c. Deze wijziging en invoeging ex P.B. 2007, no. 18 treden pas inwerking met ingang van een bij landsbesluit te bepalen tijdstip. Dit landsbesluit is er echter nog steeds niet (wel is er voor een aantal wijzigingen t.g.v. Lvo. Maritiem Beheer de inwerkingtreding bij P.B. 2008, no. 1 bepaald; de bedoelde wijzigingen vallen hier niet onder). Bijgaand de (nog niet geldige) wijzigingen:

Art. 4a.

Met inachtneming van het op 7 juli 1978 te Londen tot stand gekomen Internationale Verdrag betreffende de normen voor zeevarenden inzake opleiding, diplomering en wachtdienst, 1978 (Trb. 1981, Nr.144), zoals herzien te Londen op 7 juli 1995 (Trb. 1996, Nr. 249), worden bij of krachtens landsbesluit, houdende algemene maatregelen, voorschriften gegeven aangaande de bemanning van schepen, waarvoor een certificaat van deugdelijkheid is afgegeven als bedoeld in artikel 2, eerste lid.

Art. 4b.

Bij landsbesluit, houdende algemene maatregelen, kunnen voorschriften van deze landsverordening, alsmede voorschriften die krachtens deze landsverordening worden gegeven, van overeenkomstige toepassing worden verklaard op schepen onder buitenlandse vlag waarmee werkzaamheden worden verricht in de binnenwateren of in de territoriale wateren behorende tot de Nederlandse Antillen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Landsbesluit houdende algemene maatregelen van 27 november 1961 (P.B. 1961, 206)

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-1997opschrift boven art. 4a, art. 4a, 5, 9

11-09-1997

P.B. 1997, no. 237

onbekend
23-11-1961nieuwe regeling

14-11-1961

P.B. 1961, no. 185

1961-1962-40

Tekst van de regeling

Intitulé

Landsverordening van de 14de november 1961 houdende oorschriften ter verhoging van de veiligheid aan boord van enige schepen, niet vallende onder de Schepenwet

Artikel 1

Voor de toepassing van deze landsverordening en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften wordt verstaan onder:

schip : een zeilschip, een werktuiglijk voortbewogen vaartuig kleiner dan 50 m3 bruto inhoud of een werktuiglijk voortbewogen vaartuig in de lokale vaart, zeegaande jachten daaronder niet begrepen;

kapitein : de gezagvoerder van een schip of degene die deze vervangt

schepelingen : allen die zich als scheepsofficieren of scheepsgezellen aan boord bevinden, met uitzondering van de kapitein;

passagiers : alle personen aan boord met uitzondering van de kapitein, de schepelingen en de kinderen beneden de leeftijd van een jaar;

opvarenden : kapitein, schepelingen en passagiers;

lokale vaart : een reis tussen de eilanden van de Nederlandse Antillen;

zeilschip : een schip voldoende zeilen voerende om alleen daarmede veilig te kunnen varen;

werktuiglijk voortbewogenschip : een schip, uitgerust met een motor of een stoommachine als voortstuwingswerktuig;

eigenaar : de persoon, die het beheer over een schip heeft, hetzij hij eigenaar, reder of boekhouder van de rederij van het schip is, hetzij het schip hem in gebruik is gegeven.

het ondernemen van een reis : het brengen van een schip vanuit een der havens van de Nederlandse Antillen tot buiten de hierna voor de eilanden Curaçao, Aruba, Bonaire, St. Maarten, Saba en St. Eustatius omschreven gebiedsbegrenzing:

Curaçao : Het gebied, begrensd door de lijnen vanaf het meest zuidelijke punt van Curaçao (12-02' noorderbreedte 68-48' westerlengte) in de richting 289 naar een punt gelegen op 12-60' noorderbreedte en 69-00' westerlengte en vandaar in de richting 312 naar een punt gelegen op 12-17' noorderbreedte en 69-12' westerlengte, vandaar in de richting noord naar een punt gelegen op 12-23' noorderbreedte en 69-12' westerlengte en vandaar in de richting oost naar de vuurtoren Noordpunt.

Aruba : Het gebied, begrensd door de lijnen gaande van Seroe Colorado (vuurtoren) 69-52'-30'' in de richting zuid r.w. tot de parallel van 12-00' noorderbreedte, langs deze parallel* tot 69-58' westerlengte, vandaar in de richting 315 tot een punt op 12-32' noorderbreedte en 70-06' westerlengte, vandaar in de richting 028 [bedoeld zal zijn: 028] naar de vuurtoren Noordwestpunt.

Bonaire : Het gebied, begrensd door de lijnen gaande van de meest oostelijke punt van Bonaire (68-12'W) in de richting zuid tot de parallel van 12-00' noorderbreedte, vandaar in de richting west tot de meridiaan van 68-17' westerlengte, vandaar in de richting 327 naar een punt op 12-15' noorderbreedte en 68-27' westerlengte, vandaar in de richting 022 naar een punt op 12-20' noorderbreedte en 68-25' westerlengte en vandaar in de richting van de vuurtoren Seroe Ventana.

St. Maarten : Het gebied, begrensd door de lijnen van het snijpunt van de meridiaan van 63-00' westerlengte en 17-58' noorderbreedte in de richting west tot de meridiaan van 63-04' westerlengte vandaar in de richting 309[bedoeld zal zijn 309] naar een punt gelegen op 18-04' noorderbreedte en 63-12' westerlengte en vandaar in de richting 056 [bedoeld zal zijn: 056] naar een punt gelegen op 18-09' noorderbreedte en 63-04' westerlengte en vandaar in de richting oost naar de meridiaan van 63-00' westerlengte.

Saba : Het gebied, begrensd door de parallellen* van 17-35' en 17-41' noorderbreedte en de meridiaan van 63-11' en 63-17' westerlengte.

St. Eustatius : Het gebied, begrensd door de parallellen* 17-27' en 17-33' noorderbreedte en de meridianen van 62-55' en 63-01' westerlengte.

Certificaten van deugdelijkheid

Artikel 2

  • 1. De kapitein van een schip mag geen reis ondernemen zonder dat een geldig certificaat van deugdelijkheid aan boord is of zonder dat voldaan is aan de in artikel 4 bedoelde voorschriften.

  • 2. Een certificaat van deugdelijkheid wordt op schriftelijke aanvrage van de eigenaar of bouwer van het schip afgegeven door of namens de Inspecteur voor de Scheepvaart.

  • 3. De vorm en inhoud van het certificaat van deugdelijkheid worden door de Inspecteur voor de Scheepvaart vastgesteld.

  • 4. Het certificaat van deugdelijkheid vermeldt in ieder geval:

    • a.

      het aantal opvarenden dat ten hoogste tegelijk mag worden vervoerd;

    • b.

      het vaargebied waarin mag worden gevaren.

  • 5. De geldigheidsduur van het certificaat van deugdelijkheid wordt door de Inspecteur voor de Scheepvaart vastgesteld tot een maximum van een jaar. In bijzondere gevallen kan deze geldigheidsduur door of namens de Inspecteur voor de Scheepvaart voor een tijdsduur van ten hoogste drie maanden worden verlengd.

Artikel 3

De eigenaar van een schip is verplicht aan de kapitein de middelen te verschaffen, welke deze voor de juiste naleving van het voorschrift, in artikel 2 lid 1 vermeld, behoeft.

Uitrusting, veiligheids- en reddingsmiddelen

Artikel 4

Bij landsbesluit, houdende algemene maatregelen, worden nadere voorschriften gegeven met betrekking tot zeewaardigheid, uitrusting, veiligheids- en reddingsmiddelen, waaraan moet worden voldaan ten aanzien van schepen, waarvoor een certificaat van deugdelijkheid wordt afgegeven.

Toezicht en aanhouding

Artikel 4a

Met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze landsverordening bepaalde zijn belast de met het toezicht op de naleving van de Schepenwet belaste ambtenaren.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde ambtenaren zijn, uitsluitend voor zover dat voor de vervulling van hun taak redelijkerwijze noodzakelijk is, bevoegd:

    • a.

      alle inlichtingen te vragen;

    • b.

      inzage te verlangen van alle boeken, bescheiden en andere informatiedragers en daarvan afschrift te nemen of deze daartoe tijdelijk mee te nemen;

    • c.

      goederen aan opneming en onderzoek te onderwerpen en deze daartoe tijdelijk mee te nemen;

    • d.

      alle schepen, met uitzondering van de tot woning bestemde gedeelten daarvan zonder de uitdrukkelijke toestemming van de bewoner, te betreden, vergezeld van door hen aangewezen personen.

  • 3.

    Zo nodig, wordt de toegang tot een schip als bedoeld in het tweede lid, onderdeel d, verschaft met behulp van de sterke arm.

  • 4.

    Bij landsbesluit, houdende algemene maatregelen, kunnen regels worden gesteld met betrekking tot de wijze van taakuitoefening van de in het eerste lid bedoelde personen.

  • 5.

    Een ieder is verplicht aan de in het eerste lid bedoelde personen alle medewerking te verlenen die op grond van het tweede lid wordt gevorderd.

Artikel 5

  • 1. Tot het aanhouden van een schip in de in dit artikel omschreven gevallen zijn, behalve de Inspecteur voor de Scheepvaart, bevoegd de in artikel 4a, eerste lid, bedoelde personen.

  • 2. Indien aan een der in lid 1 bedoelde ambtenaren blijkt, dat een schip niet voorzien is van een geldig certificaat van deugdelijkheid, is hij gerechtigd het schip aan te houden.

  • 3. Indien een der in lid 1 bedoelde ambtenaren gegronde redenen heeft voor twijfel of een schip, niettegenstaande een geldig certificaat van deugdelijkheid is afgegeven, voldoende zeewaardig is, dan wel of aan de voorschriften krachtens artikel 4 gesteld, is of zal worden voldaan, alsmede wanneer hem de toegang tot een schip geweigerd wordt, is hij gerechtigd het schip voor onderzoek aan te houden.

  • 4. De expert bij de Scheepvaart Inspectie, die een schip aanhoudt, geeft daarvan onverwijld, onder opgave van redenen, kennis aan de Inspecteur voor de Scheepvaart, hoofd van het District. Laatstgenoemde beslist zo spoedig mogelijk of al dan niet een onderzoek zal worden ingesteld. Indien geen onderzoek zal worden ingesteld heft hij de aanhouding op en geeft hij van die opheffing onverwijld kennis aan de ambtenaar, die het schip heeft aangehouden.

  • 5. Indien schepelingen ten opzichte van hun schip redenen menen te hebben voor twijfel over de zeewaardigheid of de voldoende uitrusting van het schip, zijn zij gerechtigd zich te wenden tot de Inspecteur voor de Scheepvaart.

Artikel 6

  • 1.

    Van elke aanhouding en van de opheffing daarvan geeft de Inspecteur voor de Scheepvaart zo spoedig mogelijk schriftelijk kennis aan de eigenaar en aan de kapitein van het schip, onder opgave van redenen.

  • 2.

    Het is de kapitein van een schip verboden een reis te ondernemen zolang en wanneer het schip op grond van het bepaalde in artikel 5 is aangehouden.

  • 3.

    Wanneer bij het op de aanhouding gevolgde onderzoek blijkt dat het schip in strijd met de aanvankelijke mening op het ogenblik der aanhouding in zeewaardige toestand verkeerde, dan wel op dat ogenblik aan de voorschriften was voldaan, worden de directe kosten van het onderzoek aan de eigenaar vergoed. Indien uit dit onderzoek indirecte kosten zijn voortgevloeid, worden deze overeenkomstig een schatting, verricht door de commissie van onderzoek als bedoeld in artikel 26bis van de Schepenwet, eveneens aan de eigenaar vergoed.

  • 4.

    Geen vergoeding wordt uitgekeerd, indien de aanhouding heeft plaats gehad op grond dat het certificaat van deugdelijkheid niet op eerste aanvraag werd getoond.

Straf- en slotbepalingen

Artikel 7

De eigenaar van een schip, die de kapitein van dat schip door een der middelen, vermeld in artikel 49 onder 2 van het Wetboek van Strafrecht van de Nederlandse Antillen, opzettelijk beweegt ten aanzien van dat schip het verbod, vervat in artikel 6 lid 2 te overtreden of met dat schip een reis te ondernemen of voort te zetten, wanneer op het ogenblik van het ondernemen of voortzetten van die reis geen geldig certificaat als bedoeld in artikel 2 lid 1 is afgegeven of niet voldaan is aan de in artikel 4 bedoelde voorschriften, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren.

Artikel 8

De in artikel 7 strafbaar gestelde feiten worden beschouwd als misdrijven.

Artikel 9

[vervallen]

Artikel 10

Deze landsverordening, welke kan worden aangehaald als "Landsverordening veiligheidsvoorschriften voor kleine schepen", treedt in werking met ingang van de dag na die harer afkondiging.