Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oostflakkee

Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening Oostflakkee 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oostflakkee
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening Oostflakkee 2012
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpClientenparticpatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 147, eerste lid Gemeentewet en artikel 7, tiende lid, van de Wet sociale werkvoorziening;

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-03-201302-01-201306-03-2013intrekking

24-01-2013

Groot Goeree-Overflakkee, 05-03-2013

Z-13-02104/636
01-01-201206-03-2013Nieuwe regeling

15-12-2011

2011-XIV-10

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Oostflakkee;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders, d.d. 15 november 2011;

gelet op artikel 147, eerste lid Gemeentewet en artikel 7, tiende lid, van de Wet sociale werkvoorziening;

overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening nadere regels te stellen met betrekking tot de participatie van geïndiceerden bij de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening;

besluit:

vast te stellen de verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening Oostflakkee 2012

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1 In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a cliëntenparticipatie Wsw: de gestructureerde wijze waarop het algemeen bestuur van het werkvoorzieningschap Binnenhof Wsw-gerechtigden betrekt in de beleidsvoorbereiding, beleidsvaststelling, uitvoering en evaluatie van het Wsw-beleid;

  • b beleid arbeidsparticipatie: de samenhangende wijze waarop het algemeen bestuur van werkvoorzieningschap Binnenhof in haar beleid en verantwoordelijkheden, werkt aan de verbetering van de mogelijkheden tot deelname aan reguliere arbeid van Wsw-gerechtigden en aangepaste arbeid waar nodig;

  • c Cliëntenraad Wsw: de door het dagelijks bestuur van werkvoorzieningschap Binnenhof als zodanig erkende cliëntenraad van Wsw-gerechtigden, hierna te noemen: Wsw-raad;

  • d Wsw-gerechtigden: ingezetenen van de gemeente die voor de Wsw geïndiceerd zijn of hun wettelijk vertegenwoordigers, te weten:

    • Wsw-gerechtigden op de wachtlijst;

    • Wsw-gerechtigden als werknemer van een SW-bedrijf of

    • Wsw-gerechtigden als werknemer bij een reguliere werkgever en/of hun vertegenwoordigers die als zodanig gerechtigd zijn.

     

Artikel 2 Doelstellingen

  • 1 Het beleid cliëntenparticipatie Wsw heeft de volgende doelstellingen:

  • a het bewerkstelligen dat belanghebbenden bij het beleid inzake de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het voor hen gevoerde beleid;

  • b het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het Wsw-beleid, gericht op het bieden van gelijke arbeidsmogelijkheden aan burgers met een functiebeperking of chronische aandoening wat bijdraagt aan het realiseren van volwaardig burgerschap.

Artikel 3 Beleidsterreinen

  • 1 In het kader van de cliëntenparticipatie Wsw wordt de Wsw-raad onder andere betrokken bij het bestuurlijke Wsw-beleid en de volgende onderwerpen:

  • 2 - visie van de raad ten aanzien van de invulling van de doelstelling ‘de cliënt centraal en waar mogelijk werk bij een gewone werkgever’;

    - verordeningen Cliëntenparticipatie en PGB, en eventuele andere verordeningen;

    - wachtlijstbeheer;

    - beleid van de raad om werkgevers actief te benaderen voor het beschikbaar stellen van werkplekken voor begeleid werken;

    - beleid m.b.t. behoud verworven vaardigheden wachtende Wsw-gerechtigden (sluitende aanpak);

    - keuze begeleidingsorganisaties voor mensen die begeleid willen werken zonder gebruik te maken van het PGB;

    - beleid inzake de kwaliteit van het werk in beschutte omgevingen dan wel de rol die het bestuur van de WGR hierbij speelt. De OR heeft hier een ook rol in de richting van de directie van het SW-bedrijf;

    - verantwoording van het schap met betrekking tot gemeentelijk Wsw-beleid;

    - financiële verantwoording met betrekking tot de Wsw;

    - gemeentelijk beleid met betrekking tot benutten faciliteiten SW-bedrijf voor andere groepen;

    - beleid gemeente met betrekking tot verwijderen van wachtlijst Wsw bij weigering ‘passend’ werk aanbod door het schap;

    - de Wsw-raad mag adviseren over de klachten- of bezwaarprocedures en regelingen.

     

Artikel 4 Werkwijze

  • 1Advies

    a. In het kader van de cliëntenparticipatie Wsw-beleid vraagt het dagelijks bestuur van het schap de Wsw-raad tijdig (6 weken van tevoren) om advies.

    b. De Wsw-raad is ook gerechtigd uit eigener beweging advies uit te brengen aan het dagelijks bestuur van het schap.

    c. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de Wsw-raad in ieder geval om advies bij de onderwerpen als bedoeld in artikel 3.

    d. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

    e. De aan de Wsw-raad gevraagde adviezen worden binnen 8 weken uitgebracht. De adviestermijn gaat in als de Wsw-raad de benodigde stukken ontvangen heeft.

    f. Het advies van de Wsw-raad wordt schriftelijk meegedeeld aan het dagelijks bestuur van het schap.

    g. In het geval dat het dagelijkse bestuur van het schap afwijkt van het advies van de Wsw-raad, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van de Wsw-raad is afgeweken.

    h. Het dagelijks bestuur van het schap voorziet de Wsw-raad van de informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. 

  • 2Overleg

    a. Tussen het dagelijks bestuur van het schap en de Wsw-raad vindt minimaal 2 keer per jaar een structureel overleg plaats.

    b. Van overleg en afspraken met de Wsw-raad doet het dagelijks bestuur van het schap binnen 8 weken schriftelijke rapportage aan de cliëntenraad. Daarbij wordt in ieder geval aangegeven wat er met de door de Wsw-raad gegeven adviezen is gedaan.

    c. Indien er geen Wsw-raad functioneert, zal het dagelijks bestuur van het schap de totstandkoming van een Wsw-raad actief bevorderen.

    d. De samenwerking tussen het dagelijks bestuur van het schap en de Wsw-raad wordt jaarlijks geëvalueerd en eventueel wordt de verordening daarop aangepast of gewijzigd.

  • 3Samenstelling

    a. De Wsw-raad bestaat uit personen als bedoeld in artikel 1 Wsw.

    b. De Wsw-raad telt maximaal 5 leden.

    c. De leden worden door het algemeen bestuur van het schap benoemd op voordracht van de Wsw-raad.

    d. De leden kiezen uit hun midden een bestuur en benoemen een voorzitter.

Artikel 5 Faciliteiten

  • 1 Het algemeen bestuur van het schap stelt aan de Wsw-raad zodanige middelen ter beschikking dat de cliëntenraad redelijkerwijze in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige Wsw-gerechtigden in het kader van de Wsw.

  • 2 De middelen als bedoeld in het eerste lid worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting.

     

  • 3 De gemaakte kosten worden voor 1 april aan het dagelijks bestuur van het schap verantwoord.

  • 4 Voor niet reguliere activiteiten kan de Wsw-raad bij het dagelijks bestuur van het schap een

    projectsubsidie aanvragen.

     

Artikel 6 Hardheidsclausule

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de raad.

Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening Oostflakkee 2012.

     

  • 2 Zij treedt in werking op het moment dat de gemeenschappelijke regeling Binnenhof is gewijzigd in die zin dat de bevoegdheden die de Wet sociale werkvoorziening toekent aan de raad zijn overgedragen van de gemeenschappelijke regeling aan de raad.

     

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de  gemeente Oostflakkee, gehouden op  15 december 2011.

de voorzitter. 

de griffier.