Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Littenseradiel

Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Littenseradiel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Littenseradiel
Officiële naam regelingProcedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Littenseradiel
CiteertitelProcedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Littenseradiel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling is deze regeling per 1 januari 2020 vervallen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Bezoldigingsverordening gemeente Littenseradiel 2010

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-201201-01-2020Nieuwe regeling

22-05-2012

Nijsnet, 31-05-2012

Collegebesluit, 22-05-2012, nr. 7

Tekst van de regeling

Intitulé

Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Littenseradiel

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Littenseradiel;

overwegende dat bij besluit van 18 oktober 2011 is vastgelegd dat de gemeente Littenseradiel per 1 januari 2013 voor het beschrijven en waarderen van functies aansluiting zoekt bij het sectorale functiewaarderingssysteem HR21 en ter zake een licentieovereenkomst heeft gesloten;

overwegende dat het noodzakelijk is dat in lijn met de uitgangspunten van HR21 een nieuwe procedureregeling, afgestemd op een generieke wijze van beschrijven en waarderen, wordt vastgesteld;

gelet op het bepaalde in de Bezoldigingsregeling van de gemeente Littenseradiel;

gelezen de instemming van de ondernemingsraad van 25 juli 2011 met betrekking tot de aansluiting bij HR21;

gelezen de bereikte overeenstemming in de Commissie voor Georganiseerd Overleg van 27 maart 2012 ter zake de inhoud van deze regeling;

b e s l u i t:

vast te stellen de Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Littenseradiel

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    functie: het samenstel van feitelijke taken en/of werkzaamheden dat de functiehouder op basis van een vastgestelde (generieke) functiebeschrijving dient uit te voeren;

  • b.

    functiebeschrijving: de generieke beschrijving die krachtens een algemeen verbindend voorschrift door het college van burgemeester en wethouders als zodanig is vastgesteld voor één of meerdere gelijkwaardige functies. De generieke beschrijving vloeit logisch voort uit de organisatiestructuur en verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de gemeente Littenseradiel. De generieke functiebeschrijving is een resultaatgerichte weergave van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken;

  • c.

    normbeschrijving: de generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21. De normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks);

  • d.

    lokale functiebeschrijving: de volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) functiebeschrijving;

  • e.

    functiehouder:

    • -

      de ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en/of Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) van de gemeente Littenseradiel, of;

    • -

      de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, als bedoeld in artikel 2:5 van de CAR, is aangegaan;

  • f.

    functiewaardering: het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode;

  • g.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Littenseradiel;

  • h.

    bestuurder: de bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR);

  • i.

    directie: de algemeen directeur/gemeentesecretaris en de adjunct-directeur;

  • j.

    externe deskundige: een door de systeemhouder (VNG) erkend deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werking van HR21;

  • k.

    gecertificeerde gebruiker: de volgens de normering van de extern deskundige opgeleide lokale gebruiker die geautoriseerd is om te werken met HR21;

  • l.

    Toetsings- en indelingscommissie: de paritair samengestelde commissie die de waarderingsresultaten van de lokale functiebeschrijvingen toetst (zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid) en die tevens het indelingsadvies toetst in geval van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde of bij een ingrijpende organisatorische verandering (zoals bedoeld in artikel 5, tweede lid).

Artikel 2 Vaststelling functiebeschrijvingen

  • 1. De bestuurder, of in opdracht de directie, selecteert (in samenspraak met de externe deskundige en/of een gecertificeerde gebruiker) per functie een normbeschrijving uit HR21. Indien de normbeschrijving voor de functie onvolledig is, dan wel een voor de functie dekkende normbeschrijving niet beschikbaar is, wordt een lokale functiebeschrijving opgesteld.

  • 2. De geselecteerde normbeschrijving(en) en/of lokale functiebeschrijving(en), wordt/worden besproken binnen de directie en door of namens de bestuurder voorlopig vastgesteld. De voorlopig vastgestelde functiebeschrijving(en) wordt/worden door de bestuurder ter informatie aangeboden aan de ondernemingsraad.

  • 3. Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25, eerste lid, van de WOR, dan stelt de bestuurder de ondernemingsraad in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de functiebeschrijvingen. Artikel 25, tweede tot en met zesde lid, en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.

  • 4. Met inachtneming van het bepaalde in het tweede of derde lid legt de bestuurder de functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het college. Het college stelt de aldus voor de gemeentelijke functies tot stand gekomen (norm- en lokale) functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 3 Vaststelling waarderingen

  • 1. In opdracht van het college worden door de gecertificeerde gebruiker en/of externe deskundige, aan de hand van de in HR21 vastgelegde functiewaarderingsmethode, alle lokale functiebeschrijvingen gewaardeerd.

  • 2. De waarderingsresultaten van de lokale functiebeschrijvingen worden ter toetsing aangeboden aan de (paritair samengestelde) toetsings- en indelingscommissie.

  • 3. De waarderingsresultaten worden opgenomen in een eindadvies functiewaardering aan het college. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

    • a.

      een motivering, gerubriceerd per invalshoek en dimensie, van de subscores en de totaalscore per lokale functiebeschrijving;

    • b.

      een overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle lokale functiebeschrijvingen;

    • c.

      een gecombineerd overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen;

    • d.

      een verslag van de toetsing als bedoeld in het tweede lid van dit artikel.

  • 4. Het college stelt de waarderingen vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het college stelt de waarderingen van de normbeschrijvingen en de lokale functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 4 Vaststelling conversietabel

  • 1. Het college stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.

  • 2. Door middel van toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen omgezet naar functionele schalen.

Artikel 5 Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar en beroep

  • 1.

    De directie adviseert het college, op basis van de geldende actuele en zonodig geactualiseerde functiebeschrijvingen, over de indeling van de functies in norm- en/of lokale functiebeschrijvingen.

  • 2.

    In geval van een organisatiebrede functiebeschrijvingronde, of indien er sprake is van een ingrijpende organisatorische verandering, wordt het indelingsadvies ter toetsing voorgelegd aan de toetsings- en indelingscommissie. De bestuurder en de gecertificeerde gebruiker en/of extern deskundige zijn als adviseur(s) aanwezig bij de vergaderingen van de toetsings- en indelingscommissie.

    De toetsings- en indelingscommissie bestaat uit:

    • a.

      een lid aan te wijzen door het college, niet zijnde een bestuurder van de gemeente of anderszins werkzaam voor of bij de gemeente;

    • b.

      een lid aan te wijzen door de werknemersdelegatie vanuit de Commissie voor Georganiseerd Overleg, niet werkzaam bij of voor de gemeente of vaste adviseur van de werknemersdelegatie in de Commissie voor Georganiseerd Overleg;

    • c.

      een voorzitter, aan te wijzen door de leden onder a. en b.

  • 3.

    Het college maakt aan de functiehouder schriftelijk bekend welke (norm- of lokale) functiebeschrijving zij voornemens is op de functie van toepassing te verklaren (indelingsbesluit). In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging.

  • 4.

    De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld binnen vier weken zijn/haar zienswijze over de indeling in de norm- of lokale functiebeschrijving zowel schriftelijk als mondeling aan het college kenbaar te maken. Degene die zijn/haar zienswijze mondeling naar voren wil brengen, kan dit doen ten overstaan van de medewerker P&O. Van hetgeen mondeling naar voren is gebracht, wordt een verslag gemaakt. Het college legt de zienswijze ter advisering voor aan de indelings- en toetsingscommissie.

  • 5.

    Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in het vierde lid, maakt het college, indien van toepassing na kennisneming van de ingediende zienswijze(n) van de functiehouder(s) en het advies van de toetsings- en indelingscommissie, schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging. Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb.

  • 6.

    Tegen het besluit zoals bedoeld in het vorige lid, kan de functiehouder schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij het college. Het college legt het bezwaarschrift ter advisering voor aan de bezwarencommissie zoals bedoeld in artikel 7:13 Awb juncto artikel 2 van de Verordening bezwarencommissie gemeente Littenseradiel.

Artikel 6 Nieuwe en gewijzigde taken

  • 1. Jaarlijks wordt, in het planningsgesprek zoals bedoeld in de regeling Jaargesprekken, vastgelegd welke taken de functiehouder worden opgedragen.

  • 2. In de regeling Jaargesprekken zijn algemene regels opgenomen over de wijze waarop afspraken worden gemaakt over nieuwe en gewijzigde taken.

  • 3. Indien aan een functiehouder, door of namens de directie, structureel nieuwe of gewijzigde taken worden opgedragen, dan heroverweegt het college, na en met inachtneming van het advies van de directie, de indeling in de functiebeschrijving.

  • 4. Indien de heroverweging leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan is het bepaalde in artikel 5 (met uitzondering van het tweede lid) van overeenkomstige toepassing. In het geval dat de heroverweging niet leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan wordt de functiehouder hiervan onverwijld in kennis gesteld.

Artikel 7 Wijziging functiebeschrijvingen

  • 1. Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het college, door of namens de bestuurder bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.

  • 2. Een voorstel tot heroverweging van de bestaande functiebeschrijvingen kan ook worden ingediend door de OR.

Artikel 8 Nadere regels

Het college kan nadere regels stellen omtrent hetgeen in deze procedureregeling is neergelegd voor zover aard en strekking van deze regeling zich daartegen niet verzet. Indien en voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, is hiervoor instemming vereist van de Commissie voor Georganiseerd Overleg.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist het college.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die waarop zij bekend is gemaakt.

  • 2.

    De Procedureregeling organieke functiewaardering 2003 van 11 november 2003 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Littenseradiel.

Ondertekening

Wommels, 22 mei 2012

Het college voornoemd,

, burgemeester.

, secretaris.