Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Hoogezand-Sappemeer
Officiële naam regelingVerordening behandeling bezwaar- en beroepschriften
CiteertitelVerordening behandeling bezwaar- en beroepschriften
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-07-201101-01-2018Nieuwe regeling

18-07-2011

Regiokrant, 27-07-2011

Rv 043, 18 juli 2011

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    beroepsorgaan: het gemeentelijk bestuursorgaan, dat dient te beslissen op een beroepschrift;

  • b

    verwerend orgaan: het bestuursorgaan, dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • c

    commissie: commissie voor bezwaar- en beroepschriften, als bedoeld in artikel 2 en in artikel 6;

  • d

    wet: wet van 4 juni 1992 (Stbl. 1992, 315) en zoals sindsdien gewijzigd, houdende algemene regels van bestuursrecht (Algemene wet bestuursrecht).

Hoofdstuk 2 Behandeling bezwaar- en beroepschriften

Paragraaf 1 De algemene commissie

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1. Er is een algemene commissie ter voorbereiding van de beslissingen op gemaakte bezwaren en op ingestelde administratieve beroepen als bedoeld in artikel 1:5 van de wet.

  • 2. De algemene commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaar- en beroepschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van wettelijke voorschriften met betrekking tot:

    • a.

      belastingzaken en Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      sociale zaken en Wet maatschappelijke ondersteuning.

Artikel 3 Samenstelling van de algemene commissie

  • 1. De algemene commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste vier leden, met dien verstande, dat de in deze verordening bedoelde zittingen worden gehouden door een voorzitter en twee leden. De voorzitter en de leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door de gemeenteraad op voorstel van burgemeester en wethouders.

  • 2. De voorzitter en de leden mogen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan.

  • 3. De algemene commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4 Secretariële ondersteuning

Burgemeester en wethouders voorzien in een adequate invulling van het secretariaat van de algemene commissie.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de algemene commissie treden af op de dag van het aftreden van de gemeenteraad. Ze kunnen worden herbenoemd, met dien verstande dat de zittingsduur per persoon niet meer dan twaalf jaar zal zijn.

  • 2. De voorzitter en de leden van de algemene commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 3. De aftredende voorzitter en de leden van de algemene commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Paragraaf 2 De commissie bezwaar- en beroepschriften sociale voorzieningen

Artikel 6 Inleidende bepaling

  • 1. Er is een commissie bezwaar- en beroepschriften sociale voorzieningen ter voorbereiding van de beslissingen op gemaakte bezwaren en op ingestelde administratieve beroepen als bedoeld in artikel 1:5 van de wet tegen besluiten in sociale voorzieningen.

  • 2. Onder besluiten in sociale zaken in het eerste lid worden verstaan besluiten op grond van sociale regelingen zoals de Wet werk en bijstand.

Artikel 7 Samenstelling van de commissie bezwaar- en beroepschriften sociale voorzieningen

  • 1. De commissie bezwaar- en beroepschriften sociale voorzieningen bestaat uit een voorzitter en ten minste vier leden, met dien verstande, dat de in deze verordening bedoelde zittingen worden gehouden door een voorzitter en twee leden. De voorzitter en de leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door de gemeenteraad op voorstel van burgemeester en wethouders.

  • 2. De voorzitter en de leden mogen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan.

  • 3. De commissie bezwaar- en beroepschriften sociale voorzieningen regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 8 Secretariële ondersteuning

Burgemeester en wethouders voorzien in een adequate invulling van het secretariaat van de commissie sociale voorzieningen.

Artikel 9 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie bezwaar- en beroepschriften sociale voorzieningen treden af op de dag van het aftreden van de gemeenteraad. Ze kunnen worden herbenoemd, met dien verstande dat de zittingsduur per persoon niet meer dan twaalf jaar zal zijn.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie bezwaar- en beroepschriften sociale voorzieningen kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 3. De aftredende voorzitter en de leden van de commissie bezwaar- en beroepschriften sociale voorzieningen blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Paragraaf 3 Procedure

Artikel 10 Ingediend bezwaar- of beroepschrift

  • 1. Op het ingediende bezwaar- of beroepschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. Het bezwaar- of beroepschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

  • 3. Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de wet wordt vermeld dat een commissie over het bezwaar of beroep zal adviseren.

Artikel 11 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de artikelen

  • -

    2:1, tweede lid,

  • -

    6:6, voor wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld,

  • -

    6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie,

  • -

    7:4, tweede lid,

  • -

    7:6, vierde lid,

  • -

    7:18, tweede en zesde lid en

  • -

    7:20, vierde lid,

van de wet worden voor de toepassing van deze verordening (namens de commissie) uitgeoefend door de voorzitter van de commissie.

Artikel 12 Vooronderzoek

  • 1. De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaar- of beroepschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 13 Hoorzitting

  • 1. De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

  • 2. De voorzitter beslist over de toepassing van de artikelen 7:3 en 7:17 van de wet.

  • 3. Indien de voorzitter op grond van de in het tweede lid genoemde artikelen besluit van het horen af te zien doet hij daarvan mededeling aan: a. de belanghebbenden; b. het verwerend orgaan.

Artikel 14 Verweerschrift

Het verwerend orgaan is verplicht om uiterlijk tien dagen voor de zitting een verweerschrift bij de commissie in te dienen.

Artikel 15 Uitnodiging zitting

  • 1. De voorzitter deelt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste drie weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens deze zitting.

  • 2. Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3. De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid, wordt zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval twee weken voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, als genoemd in het eerste, tweede en derde lid.

Artikel 16 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist, dat de meerderheid van het aantal leden, waaronder in ieder geval de voorzitter dan wel zijn plaatsvervanger aanwezig is.

Artikel 17 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaar- of beroepschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 18 Openbaarheid zitting

  • 1. De zitting van de algemene commissie is openbaar.

  • 2. De deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

  • 4. De zitting van de commissie bezwaar- en beroepschriften Sociale voorzieningen is besloten.

Artikel 19 Schriftelijke verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in de artikelen 7:7 en 7:21 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 2. Het verslag houdt een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

  • 3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 20 Nader onderzoek

  • 1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie dit onderzoek houden.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist over een dergelijk verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 21 Advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    • a.

      De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

    • b.

      Indien bij een stemming de stemmen staken, dan beslist de stem van de voorzitter.

    • c.

      Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid zulks verlangt

  • 3. Het advies is gemotiveerd.

  • 4. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 22 Uitbrengen en toezenden advies

  • 1. Het schriftelijke advies wordt, onder medezending van het in artikel 19 bedoelde verslag en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig aan het verwerend orgaan uitgebracht en gelijktijdig aan de belanghebbenden toegezonden.

  • 2. Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de wet ontoereikend is voor het uitbrengen van een advies door de commissie, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Hoofdstuk III Jaarverslag

Artikel 23 Verslaglegging werkzaamheden

De commissies brengen jaarlijks vóór 15 april een verslag uit over hun werkzaamheden.

Hoofdstuk IV Slotbepalingen

Artikel 24 Inwerkingtreding en overgangsbepalingen

  • 1. Deze verordening treedt de dag na bekendmaking in werking.

  • 2. Diezelfde dag vervalt de op 30 september 2008 vastgestelde Verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften.

Artikel 25 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 18 juli 2011.

De Raad voornoemd,

De heer M.L.M. Vermeend, plv. voorzitter.

Mevr. C.A.M. Bodewes, raadsgriffier.