Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bergambacht

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bergambacht
Officiële naam regelingReglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand
CiteertitelReglement burgerlijke stand
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpn.v.t.

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

art. 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, art. 1 t/m 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-04-201226-06-2015nieuwe regeling

13-03-2012

Gemeentepagina, 11 april 2012

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

Bijlage: Beleidsregels behorende bij het Reglement burgerlijke stand [Klik hier om het document te downloaden]

Burgemeester en wethouders van Bergambacht;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en

de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluiten:

vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke

stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    huis der gemeente: alle huizen welke door de raad dan wel het college als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffendat de ambtenaar in dienst is van de gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. Het is de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand niet toegestaan elders huwelijksvoltrekkingen of registratie van een partnerschap te verrichten op commerciële basis.

Artikel 4 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het huis der gemeente.

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Leiding van de dienst

Het Hoofd van de afdeling Samenleving is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

      • a.

        voor huwelijksvoltrekkingen en het registreren van partnerschappen op

        maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur;

      • b.

        voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur;

      • c.

        voor ondertrouw ( ook bij partnerregistratie) en erkenning op maandag tot en met vrijdag op afspraak.

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of op andere door het college aangewezen dagen

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

  • 6. Op maandag om 09.00 uur wordt de mogelijkheid gegeven om kosteloos te trouwen of het partnerschap te registreren. Deze mogelijkheid is enkel bestemd voor inwoners van de gemeente Bergambacht.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 2.

    Het treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.

  • 3.

    Het reglement van 24 juni 1999 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 13 maart 2012.

de secretaris, P.van Willigen

de burgemeester, A.van Erk