Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Vlist

Verordening op de auditcommissie gemeente Vlist 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Vlist
Officiële naam regelingVerordening op de auditcommissie gemeente Vlist 2012
CiteertitelVerordening op de auditcommissie gemeente Vlist 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-04-201229-05-2013Nieuwe regeling

27-03-2012

De IJsselbode, 17 april 2012

Onbekend
17-04-201229-05-201316-04-2015Wijziging artikel 3 (samenstelling en benoeming)

28-05-2013

De IJsselbode, 2 juli 2013

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de auditcommissie gemeente Vlist 2012

De raad van de gemeente Vlist;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet en de (controle)verordening ex artikel 213 van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

vast te stellen de

Verordening op de auditcommissie gemeente Vlist 2012

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de auditcommissie;

  • b.

    raad: de Gemeenteraad van Vlist;

  • c.

    accountant: de door de raad benoemde accountant als bedoeld in artikel 1, onder a, van de Controleverordening gemeente Vlist 2010;

  • d.

    controleprotocol: een protocol waarin de raad de accountant nadere aanwijzingen geeft over zijn controle;

  • e.

    controleverordening: Controleverordening gemeente Vlist 2010.

Artikel 2 Instelling

Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als auditcommissie.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1. De commissie bestaat uit minimaal drie raadsleden en maximaal één lid per fractie. Bij afwezigheid mag dit lid worden vervangen door een plaatsvervangend lid uit dezelfde fractie. Zowel raadsleden als commissieleden kunnen benoemd worden in de auditcommissie.

  • 2. De raad benoemt de leden van de commissie en hun plaatsvervangers.

  • 3. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. Indien door een vacature het aantal leden onder het in het eerste lid benoemde minimum is gekomen, voorziet de raad onverwijld in de ontstane vacature.

  • 5. De griffier (of zijn plaatsvervanger) is adviseur en secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 6. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie, zoals de accountant, de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, de (financieel) controller of een vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden

  • 1. De auditcommissie is een adviesorgaan ten behoeve van de raad voor wat betreft zijn controlerende functie.

  • 2. De commissie adviseert de raad over het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole, zoals bepaald in artikel 2, tweede lid, van de controleverordening.

  • 3. De commissie voert het periodiek (afstemmings-)overleg met de accountant, zoals bepaald in artikel 4, derde lid, van de controleverordening. Het overleg betreft een afstemming omtrent de specifieke invulling van de controleopdracht.

  • 4. De commissie legt de raad een advies ter besluitvorming voor over het controleprotocol voor de accountant. Dit advies is het resultaat van het in het tweede lid omschreven overleg.

  • 5. De commissie bespreekt met de portefeuillehouder de uitkomsten van de managementletter, rekening houdend met de rolverdeling en de verantwoordelijkheden van beide bestuursorganen. De commissie bespreekt met de accountant het verslag van bevindingen over de controle van de jaarrekening.

  • 6. De commissie vervaardigt, na ontvangst en bespreking van het verslag van bevindingen van de accountant (accountantsverslag), een advies ter besluitvorming aan de raad. Dit advies is de weerslag van een eigen onderzoek op hoofdlijnen van de commissie van de jaarrekening, de accountantsverklaring en het accountantsverslag.

  • 7. De commissie adviseert de raad over de wijze van behandeling van specifieke rapportages van de accountant in opdracht van de raad.

  • 8. De commissie brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over de overige zaken in het licht van de gemeentelijke planning en control cyclus en de daarvoor in gebruik zijnde instrumenten.

  • 9. De commissie adviseert de raad over de uitvoering en de aanpassingen van de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212, 213 en 213a van de Gemeentewet.

  • 10. De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2006.

Artikel 6 Vergaderingen, werkwijze en geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 2. De commissie vergadert ten minste tweemaal per jaar of zo vaak zij dat nodig acht voor een goede uitoefening van haar taak.

  • 3. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproepingen – spoedeisende gevallen uitgezonderd – ten minste zeven dagen voor de vergadering aan de leden worden verzonden.

  • 4. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van onderwerpen relevante stukken worden zo mogelijk tegelijkertijd aan de leden toegezonden.

  • 5. Van iedere vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. De besluitenlijst wordt door de commissie vastgesteld.

  • 6. De adviezen en besluitenlijsten van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur anders bepaalt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de raad haar opheft.

  • 7. Op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder ten aanzien van de stukken die hij aan de commissie overlegt. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de raad haar opheft.

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1. De leden van de commissie hebben één stem in de besluitvorming. De uit hun midden gekozen voorzitter stemt mee.

  • 2. Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen. Staken de stemmen, dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 3. Indien één der leden van de commissie dit wenst, wordt een minderheidsstandpunt bij een advies ter kennisname gebracht aan de raad.

  • 4. De auditcommissie kan slechts beraadslagen en besluiten wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden bij aanvang van de vergadering aanwezig is.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking onmiddellijk na de bekendmaking ervan.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de ‘Verordening op de auditcommissie gemeente Vlist 2012’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2012.

De griffier, De voorzitter,

P.A.M. Goedvolk A.Z. Evenhuis-Meppelink