Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Veghel

Privacyreglement voor de Gemeentelijke Basisregistratie Personen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Veghel
Officiële naam regelingPrivacyreglement voor de Gemeentelijke Basisregistratie Personen
CiteertitelPrivacyreglement Gemeentelijke Basisregistratie Personen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet bescherming persoonsgegevens; Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens; Verordening gemeentelijke basisregistratie personen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-03-2012Nieuwe regeling

20-03-2012

Stadskrant Veghel, 28 maart 2012

19685

Tekst van de regeling

Intitulé

Privacyreglement voor de Gemeentelijke Basisregistratie Personen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veghel;

 

gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen;

 

besluit:

 

vast te stellen het volgende:

 

Privacyreglement voor de Gemeentelijke Basisregistratie Personen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

a.de wet:de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b. Besluithet Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
c.verordening:de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 22 april 2010.
d.basisadministratie:de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Veghel als bedoeld in artikel 2 van de wet;
e.basisregistratie personen:de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Veghel;
f.college Het college van burgemeester en wethouders
g.GBA-V:de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;
h.autorisatiebesluit:een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;
i.ingeschrevene:degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de basisadministratie is opgenomen;
j.geregistreerde:degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Veghel en over wie de verantwoordelijke de in artikel 4 genoemde persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;
k.authentiek gegeven:een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt;
l.aangehaakt gegeven:in de basisregistratie personen over de ingeschrevenen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet;
m.verantwoordelijke:het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;
n.bewerker:degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd;
o.beheerder:de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;
p.afnemer:bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;
q.binnengemeentelijke afnemer:  elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
r.derde:  elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;
s.vrije derde:een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet.
  •  

  •  

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie personen

  • 1. Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is het hoofd van de afdeling belast met de uitvoering van de wet.

  • 2. De beheerder is bevoegd richtlijnen te geven met betrekking tot nadere invulling te geven aan:

  • a. (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

  • b. (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

  • c. verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen;

  • d. Beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer;

  • 3. De richtlijnen bedoeld in het tweede lid dienen stipt te worden gevolgd door alle personen die toegang hebben tot de basisregistratie personen.

Artikel 3 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:

  • a. de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van het KlantContactCentrum

  • b. de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet bepaald:

  • 2. De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in bijlage 1 vermelde gegevenssets in de basisregistratie personen. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3. Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, hebben de in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers, rechtstreekse toegang tot de in Bijlage 2 vermelde gegevens in de GBA-V. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie aan de in bijlage 3 genoemde beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevenssets en de voorwaarden waaronder deze worden verstrekt, kunnen bij convenant worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet aan de in bijlage 4 bij dit reglement aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder;

  • 2. De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;

  • 3. De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit.

  • 4. In bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.

Artikel 10 Protocolplicht

De beheerder draagt zorg voor het bijhouden van een protocol voor het verstrekken van gegevens, conform het ‘Digitaal beveiligingsplan GBA en waardedocumenten’.

Artikel 11 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

  • 1. Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder;

  • 2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;

  • 3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12 Recht op correctie

  • 1. Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder;

  • 2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;

  • 3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.

Artikel 14 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 15 Vernietiging

Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.

Artikel 16 Inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement treedt in werking op de 1e dag na die van de bekendmaking.

  • 2. Als dan vervalt het Privacyreglement Gemeentelijke Basisregistratie Personen wat in werking getreden is op 1 januari 2010 (oud reglement).

Artikel 17 Slotbepaling

Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement Gemeentelijke Basisregistratie Personen” (Privacyreglement BRP) 2012.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Veghel,

 

 

 

 

 

de secretaris,                                     de burgemeester,

De heer R.E.C. Kleijnen                      mevrouw mr. I.R. Adema

Bijlage 1 Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisadministratie en de GBA-V

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

 

 
 KlantContactCentrum (KCC) 
  KCC - Publieksplein  GBA, Burgerlijke stand, bijschrijving paspoort, naamswijziging, kieswet volmachtverlening, rampenbestrijding, vergunningverlening (t.b.v. uitvoering van APV/ omgevingsvergunning/ drank- en horecabedrijf), gevonden voorwerpen, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, gehandicaptenparkeerkaart, leerlingenvervoer.
Communicatie-
 Vergunning & handhaving (V&H) 
Handhaving Opsporingsambtenaren openbare ruimte
VergunningenOmgevingsvergunning (op basis van Woningwet, de Wet Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening), drank- en horecabedrijf, winkeltijden, kansspelen
OndersteuningVergunningen/ontheffingen/meldingen/kennisgevingen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), drank- en horecabedrijf, winkeltijden, kansspelen
 Organisatieondersteuning (O&O) 
Informatievoorziening (archief, gegevens- en applicatiebeheer) Dispensatie niet- openbare archiefonderdelen
 Omgevingsvergunning in het kader van GEO – informatie (op basis van Woningwet, de Wet Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Servicedesk en beheer-
 Ontwikkeling & samenleving (O&S) 
Inrichten en Beheren SamenlevingSociale wetgeving, werk en bijstand, Sociale werkvoorziening, Leerplicht
Ontwikkelen Ruimte en SamenlevingOnderwijs, educatie en huisvesting
 Ruimte 
Ruimtelijke Ordening en RealiseringInfrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, de Wet Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening), huisvesting.
REO - RuimteOmgevingsvergunning in het kader van grondbeheer en gebiedsontwikkeling (op basis van Woningwet, de Wet Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening), huisvesting.
 Adviesdiensten (AD) 
Bestuurlijk en Juridisch Vergunningen/ontheffingen/meldingen/kennisgevingen op grond van de algemene plaatselijke verordening (APV), WOZ, belastingen, drank- en horeca, winkeltijden, kansspelen.
Financiën WOZ, gemeentelijke belastingen en heffingen.
Personeel & organisatiePensioenen raad en commissie, wachtgeld gemeentepersoneel
 Beheer Openbare Ruimte (BOR) 
BOROmgevingsvergunning in het kader van de uitvoering beheer openbare ruimte(op basis van Woningwet, de Wet Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening).

 

In het ‘Autorisatiemodel gemeente als buitengemeentelijke afnemer (GABA)’ zijn de maximaal te verstrekken buitengemeentelijke gegevenssets per wettelijke taak weergegeven. Voor het verstrekken van binnengemeentelijke gegevens (met uitzondering van het KlantContactCentrum), kan de criteria van buitengemeentelijke gegevenssets worden gehanteerd zoals beschreven in dit autorisatiemodel. Voor de inhoud van de gegevenssets wordt verwezen naar het ‘Stappenplan toetreding GABA’, bijlage 13 ‘Taken’ opgesteld door het agentschap BPR.

 

 

 

Bijlage 2 Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen

                                                                  

 
WMOWMOMutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden, immigratie.
OptimISD (sociale dienst)Sociale wetten, inburgering, nieuwkomersMutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden, immigratie.
Bestuurssecretariaat Jubilea100 jarigen Huwelijksjubilea (vanaf 50 jaar huwelijk)
AdviesdienstenGedecoreerden, Regeling op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje- NassauMutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden, immigratie.
RBL BNO (Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noord Oost)Uitvoering leerplichtwetAlle GBA gegevens in de leeftijdscategorie 0-23 jaar.
BSOB (Belasting Samenwerking Oost Brabant)Belastingen, WOZ, Invordering (gemeentelijke belastingen en heffingen)Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden, immigratie.
RuimteGeïnteresseerden in bouwgrond, woningzoekende.Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden, immigratie.
KlantContactCentrumPolitie (adhoc)Volgens artikel 96, lid 2 wet GBA
Beheer openbare ruimte (groene zaken)Begraafplaatsadministratie. In Key2Datadistributie is een indicatie geplaatst bij personen voor de volgende administratie, waarbij de medewerker een e-mail met persoonsgegevens ontvangt.  Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden, immigratie.
Khon RaadGedwongen opname psychiatrisch ziekenhuisAlle GBA gegevens.

 

Bijlage 3 Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar aan, met het ook op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt

                                                             

 

 
Key2DatadistributieOpslag van de persoonsgegevens t.b.v. geautomatiseerde uitwisseling van persoonsgegevens.In Key2Datadistributie zijn indicaties voor het automatisch afnemen van persoonsgegevens geplaatst bij de volgende applicaties: Key2Financiën, GiSVG, Key2Burgerzaken, Gegevensmagazijn, Key2Klantcontact, GWS4all.conform de specificaties in DDS
Key2FinancieënFinanciële administratieconform de specificaties in DDS
Key2Klantcontact Klantencontact informatie, documentmanagementsysteem.conform de specificaties in DDS
GiSVGVergunning, kadastrale informatie, belastingheffing en de WOZconform de specificaties in DDS
GegevensmagazijnMidofficepakket t.b.v. digitale dienstverleningconform de specificaties in DDS
GWS4allSociale administratieconform de specificaties in DDS

 

Bijlage 4 Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt

Om in aanmerking te komen voor gegevensverstrekking uit de GBA, dienen vrije derden te voldoen aan de criteria:de verzoeker is geen (rechts)persoon met winstoogmerk;

het verzoek betreft geen commercieel doel;

de verzoeker kan niet op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;

het doel betreft een maatschappelijk of gemeentelijk belang of het doel ligt in het verlengde van het gemeentelijk beleid.

 

Vrije derden krijgen gegevens verstrekt op basis van maximaal de algemene en verwijsgegevens genoemd in artikel 100, lid 2 Wet GBA. Deze gegevens worden verder telefoonboekgegevens uit de GBA genoemd en betreffen: algemene en verwijsgegevens over de naam, geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerder geregistreerde echtgenoot, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum, en de datum van overlijden.

 

Met in achtneming van artikel 100 is het mogelijk dat het college van Veghel bepaalde vrije derden aanwijzen. In onderstaand overzicht zijn deze vrije derden opgenomen.

 

 
Instellingen en organisaties/ stichtingen ten behoeve van:-Maatschappelijke dienstverlening-Jeugdwelzijnswerk-Ouderenzorg in de gemeente Veghel  Maatschappelijk doel gericht op het verbeteren van de situaties van bepaalde achterstandsgroeperingen.Wetenschappelijk of medisch onderzoek.Een doel met een maatschappelijk belang, gemeentelijk belang of in het verlengde van het gemeentelijk beleid.De verzoeker betreft een door de gemeente gesubsidieerde instelling en het verzoek past in de doelstelling waarvoor de subsidie is verleend.Telefoonboekgegevens uit de GBA (m.u.v. persoonsgegevens met geheimhouding adresgegevens).
IBN arbeidsintegratieT.b.v. de wsw- (wet sociale werkvoorziening) geïndiceerden.Adhoc door Johanna van Tilburg per e-mail.Jaarlijks via afdeling Ontwikkeling en Samenleving.  Telefoonboekgegevens uit de GBA (m.u.v. persoonsgegevens met geheimhouding adresgegevens).
Natuurlijke personen Alleen in belang van de betrokkene en indien:Het verzoek voor met naam genoemde personen en met voorafgaande schriftelijke toestemming van betrokkene (persoon/ gezaghouder).Het een verzoek om gegevens van ouders, kinderen, echtgenoten en geregistreerde partners voor elkaar betreft. Alleen verstrekken indien deze op hetzelfde adres in de GBA staan ingeschreven.Telefoonboekgegevens uit de GBA
Woningcorporatie AREATen behoeve van de bijhouding van de huurderadministratie, de woningtoewijzing, en ter bestrijding van de woonfraude. Het adhoc verstrekken van gegevens of het verzoek om acute bestandsvergelijking wordt alleen verstrekt indien deze door de contactpersoon van AREA (Lisette Brus en Jeanne School) per mail worden opgevraagd. Deze verzoeken worden rechtstreeks gedaan bij het KCC. Een grootschalige bestandsvergelijking dient (zolang er nog geen sprake is van een convenant waarin prestatieregels zijn vastgelegd) uitgevoerd te worden door gemeente Veghel zelf (verantwoordelijke afdeling Ontwikkeling & Samenleving; Ontwikkelen Ruimte en Samenleving).Telefoonboekgegevens uit de GBA (m.u.v. persoonsgegevens met geheimhouding adresgegevens). (En indien op basis van een convenant maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA)
Ziekenhuizen  Voor het uitoefenen van patiëntenzorg en het verlenen van medische zorg.Wetenschappelijk of medisch onderzoek.Verzoek ten behoeve van het bijhouden van het medisch archief van overleden personen.In basis mutatiegegevens van overlijden en maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA.

 

Bijlage 5 Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens (aangehaakte gegevens) die aan hen verstrekt zijn.

 

                                                                  

 
KlantContactCentrum Leerplichtambtenaar  Binnengemeentelijke afnemersindicatie, adreshistorie, voogdijgegevens, onderzoeksgegevens, gegevens betreffende systeembeheer en autorisaties, burgerlijke staat, rijbewijsgegevens, stemdistricten, persoonslijsten van vertrokken personen (m.u.v. de verwijsgegevens), interne aantekeningen (zoals stembureauleden, erkenning ongeboren vrucht, onderzoek enz.), gezinsrelatie/gezinsverhouding, briefadres

 

 

Toelichting

Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen van het privacyreglement.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het reglement betreft de basis­registratie personen. Dat is een combinatie van de basisadministratie, waarin persoons­gegevens van personen die in gemeente Veghel woonachtig zijn en de registratie van gegevens van niet-inwoners. Om over de gegevens van niet-inwoners te kunnen beschikken is een besluit van de minister van Binnenlandse Zaken nodig, het onder g in dit artikel genoemde autorisatiebesluit.

De basisregistratie bevat naast gegevens van inwoners en niet-inwoners de zogenaamde aangehaakte gegevens. Dat zijn gegevens van voormalige inwoners van gemeente Veghel, die nog in gebruik zijn, maar die strikt formeel geredeneerd niet tot de basisadministratie worden gerekend.

 

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen

Het beheer van de basisregistratie personen is belegd bij is het hoofd van de afdeling belast met de uitvoering van de wet.

 

Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V.

Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een "online verbinding" kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Lid 1, sub a regelt de toegang van de beheerder en de medewerkers bij de afdelingen die uitvoering geven aan de Wet GBA.  Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals belastingen of Sociale Zaken, kan het regionale politiekorps op dezelfde wijze toegang hebben tot de GBA. Dit is geregeld in artikel 96, tweede lid van de Wet GBA.

 

Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Er zijn binnengemeentelijke afnemers aan wie systematisch gegevens worden verstrekt zonder dat hun rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen is gegeven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties.

 

Artikel 6. Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht in artikel 96 tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de integratie van de basisadministratie in de basisregistratie. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

 

Artikel 8. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Gemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van artikel 100 van de Wet GBA bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan zogenaamde vrije derden. Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening. Met de wijziging van artikel 100 van de wet GBA per 1 september 2001 heeft de wetgever de categorie van personen en instellingen die de gemeente van gegevens kan voorzien aanzienlijk beperkt.

 

Het verstrekken van gegevens aan commerciële bedrijven behoort niet tot het doel van de GBA en staat in beginsel op gespannen voet met de primaire doelstelling van de basisadministraties. Om die reden wordt gegevensverstrekking op grond van artikel 100 aan commerciële instellingen en bedrijven volledig uitgesloten. Commerciële instellingen zoals incassobureaus en postorderbedrijven hebben dus geen recht op gegevensverstrekking. Ook de categorie van gegevens die mogen worden verstrekt, is verder afgebakend. Over het algemeen mogen alleen de in artikel 100, tweede lid  Wet GBA vermelde gegevens worden verstrekt. Ingevolge artikel 102 van de Wet GBA heeft de burger het recht geheimhouding tot verstrekking van zijn gegevens te vragen. In dat geval wordt de gevraagde informatie niet verstrekt. Onder artikel 100 Wet GBA is gegevensverstrekking alleen mogelijk aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen.

 

Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, een gemeentelijk belang, of de verstrekking in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

 

Aan particulieren mogen gegevens worden verstrekt ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang. Verplicht is gesteld dat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard. Daarnaast moeten informatieverstrekkingen die plaatsvinden op basis van artikel 100 worden geprotocolleerd.

 

Artikel 9 Terugmeldplicht

Dit artikel regelt de verplichting van bestuursorganen om bij gerede twijfel aan de juistheid van de authentieke gegevens terug te melden aan de beheerder van de basisadministratie. Gegevensuitwisselingen beperken zich in het algemeen niet uitsluitend tot de authentieke gegevens. Ook in de niet-authentieke gegevens kunnen eventuele fouten voorkomen, die door daartoe door het college aan te wijzen afnemers teruggemeld moeten kunnen worden.

 

Op grond van artikel 62, vierde lid, van de wet GBA is het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend om

nadere regels te stellen omtrent de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de basisadministratie;

nadere regels te stellen omtrent de kennisgeving door het college aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding;

binnengemeentelijke afnemers aan te wijzen die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.

 

De ‘terugmelding aan de basisadministratie’ houdt zowel terugmelding in aan de eigen basisadministratie van de gemeente Veghel als ook aan de basisadministraties van de andere gemeenten.

 

Artikelen 10 tot en met 13

De wet GBA regelt uitputtend de rechten van de burger met betrekking tot inzage, correctie en verwijdering van diens gegevens in de basisadministratie. Op het deel van de basisregistratie, dat niet als basisadministratie wordt aangemerkt, is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. De rechten die de burger op grond van die wet heeft, zijn overgenomen in dit reglement.

 

Artikel 14. Beveiliging

De GBA stelt een aantal eisen op het gebied van beveiliging:

Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

 

Het daarin gestelde is uit te splitsen naar de volgende aandachtsgebieden:

Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;

de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;

de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

 

In de gemeente Veghel zijn er maatregelen getroffen op deze terreinen. De maatregelen zijn opgenomen in een beveiligingsplan.

 

Artikel 16 Inwerkingtreding

Gegeven de wijzigingen in het reglement stellen wij voor om het Privacyreglement Basisregistratie Personen van 1 januari 2010, waarin in het zelfde onderwerp werd voorzien, in zijn geheel te vervangen door het onderhavig Privacyreglement basisregistratie personen (BRP) 2012.