Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Veghel

Beleidsregels intern klachtrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Veghel
Officiële naam regelingBeleidsregels intern klachtrecht
CiteertitelBeleidsregels intern klachtrecht 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 9:1 tot en met 9:12a en 4:81

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-03-201203-01-2017Nieuwe regeling

01-03-2012

Stadskrant Veghel, 14-03-2012

18343

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels intern klachtrecht

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Veghel, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

overwegende, dat het gewenst is de beleidsregels over het intern klachtrecht te actualiseren;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 25 oktober 2011;

 

gezien het instemmingbesluit van de Ondernemingsraad van 15 december 2011;

 

gelet op de artikelen 9:1 tot en met 9:12a en 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (de wet);

 

 

b e s l u i t e n:

 

1. De Beleidsregel intern klachtrecht 2006 in te trekken

2. Vast te stellen de

Beleidsregels intern klachtrecht 2012

Artikel 1 Toepassingsbereik

Deze beleidsregels zijn niet van toepassing op klachten van medewerkers van de gemeente Veghel over gedragingen van bestuursorganen in hun hoedanigheid als werkgever of gedragingen van leidinggevenden of collega’s.

Artikel 2 Centraal meldpunt

  • 1. Het college wijst een centraal meldpunt klachten aan.

  • 2. Het centraal meldpunt:

  • a. registreert ingekomen klaagschriften en stuurt deze onmiddellijk door aan de klachtbehandelaar;

  • b. ondersteunt de bewaking van de voortgang van de behandeling van de klachten;

  • c. registreert de bevindingen, oordelen en de daaraan verbonden conclusies over de klachten;

  • d. verzorgt de jaarlijkse publicatie van de klachten.

Artikel 3 De klachtbehandelaar

  • 1. De informele afhandeling van een klacht en de voorbereiding van de formele afhandeling van een klacht door het bestuursorgaan geschiedt door:

  • a. de teamleiders voor klachten over medewerkers van hun team;

  • b. de managers voor klachten over hun teamleiders en van medewerkers die niet onder een teamleider vallen;

  • c. een lid van de directie voor klachten over medewerkers van meerdere afdelingen of van managers;

  • d. de algemeen directeur voor klachten over de directeur bedrijfsvoering;

  • e. de burgemeester voor klachten over  de gemeentesecretaris/de algemeen directeur;

  • f. de burgemeester voor klachten over (leden van) het college van burgemeester en wethouders;

  • g. de locoburgemeester voor klachten over de burgemeester;

  • h. de voorzitter van de raad voor klachten over (leden van) de raad en de griffier;

  • i. de plaatsvervangend voorzitter van de raad voor klachten over de voorzitter van de raad;

  • j. de griffier voor klachten over medewerkers van de griffie.

  • 2. Bij afwezigheid van de klachtbehandelaar neemt diens plaatsvervanger de afhandeling van de mondelinge klacht dan wel de (voorbereiding van de) afhandeling van het klaagschrift over.

Artikel 4 Mondelinge klachten

De bestuurder of medewerker die voor het eerst kennis neemt van een mondelinge klacht brengt de klager zo spoedig mogelijk in contact met de klachtbehandelaar.

Artikel 5 Formele en informele wijze van afwikkeling van de klacht

  • 1. De klachtbehandelaar handelt de klacht, als klager en aangeklaagde daar mee in kunnen stemmen, bij voorkeur op informele wijze af zonder tussenkomst van het bestuursorgaan.

  • 2. Indien klager of aangeklaagde aangeeft een formele afwikkeling van de klacht te wensen bereidt de klachtbehandelaar de formele afhandeling van de klacht door het bestuursorgaan voor.

  • 3. Onder informele afwikkeling en voorbereiding van de formele afwikkeling van een klacht zijn begrepen alle handelingen die verband houden met:

  • a. de bevestiging van de ontvangst van de klacht aan klager en aangeklaagde;

  • b. het beoordelen of de klacht voldoet aan de in artikel 9:4 van de wet gestelde ontvankelijkheideisen en het zo nodig bieden van de mogelijkheid tot aanvulling van de klacht;

  • c. het vaststellen of sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 9:8, eerste en tweede lid van de wet (uitzonderingen op de plicht tot behandeling van een klacht);

  • d. een onderzoek naar de beklaagde gedraging, waaronder begrepen het horen van klager en degene op wiens gedrag de klacht betrekking heeft, zo mogelijk in elkaars aanwezigheid;

  • e. het concluderen dat zich een situatie voordoet als bedoeld in artikel 9:5 van de wet (naar tevredenheid tegemoet komen aan klacht);

  • f. het concluderen dat zich een situatie voordoet als bedoeld in artikel 9:10, tweede lid van de wet (afzien van horen);

  • g. het informeren van klager, aangeklaagde en het centraal meldpunt over de bevindingen, het oordeel daarover en eventuele daaraan te verbinden conclusies.

  • 4. Tot de voorbereiding van de formele behandeling van de klacht behoort tevens het zo nodig uitbrengen van een rapportage aan het betrokken bestuursorgaan over de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, het oordeel daarover en de eventuele conclusies die daaraan verbonden moeten worden.

  • 5. Indien zich een situatie voordoet als bedoeld in artikel 9:5 van de wet deelt de klachtbehandelaar de klager schriftelijk mede er vanuit te gaan dat de klacht naar tevredenheid is afgehandeld. Klager wordt daarbij uitdrukkelijk gewezen op de mogelijkheid om een andersluidend standpunt aan te geven, waarna de formele behandeling van de klacht wordt voortgezet. Een afschrift van de mededeling wordt gezonden aan aangeklaagde en het centraal meldpunt.

Artikel 6 Bevoegdheid afhandeling klaagschrift

  • 1. De afhandeling van een klaagschrift waarbij sprake is van een situatie zoals genoemd in artikel 5 derde lid onder b, c en e geschiedt door de klachtbehandelaar.

  • 2. In andere situaties dan genoemd in het vorige lid geschiedt de afhandeling van een klaagschrift door het betrokken bestuursorgaan.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

Artikel 8 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als Beleidsregels intern klachtrecht 2012

Ondertekening

Aldus besloten in zijn openbare vergadering

van 1 maart 2012

 

 

 

De griffier,        De voorzitter,

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders

in zijn vergadering van 17 januari 2012

 

 

 

 

De secretaris,   De burgemeester,

Aldus vastgesteld op 17 januari 

De burgemeester