Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Koninkrijksdeel Curaçao

LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, van de 4de februari 2009 tot wijziging van het Landsbesluit dagscholen v.w.o., h.a.v.o., m.a.v.o.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieKoninkrijksdeel Curaçao
Officiële naam regelingLANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, van de 4de februari 2009 tot wijziging van het Landsbesluit dagscholen v.w.o., h.a.v.o., m.a.v.o.
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorGouverneur van de Nederlandse Antillen
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-10-2010bestendiging Antilliaanse regelgeving in Curaçao

10-10-2010

A.B. 2010, no. 86 en A.B. 2010, no. 87

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, van de 4de februari 2009 tot wijziging van het Landsbesluit dagscholen v.w.o., h.a.v.o., m.a.v.o.

Artikel I

In het Landsbesluit dagscholen v.w.o., h.a.v.o., m.a.v.o. worden de volgende wijzigingen aangebracht:

A

In artikel 1 wordt de definitie van “school” vervangen door:

school: een school voor v.w.o., h.a.v.o. of v.s.b.o. of een combinatie van twee of meer van deze schooltypen;

B

  • 1.

    In de artikelen 2, 3, 4, 6 en 8 wordt het woord “basisonderwijs” telkens vervangen door: funderend onderwijs

  • 2.

    In artikel 3, eerste lid, wordt “zesde” vervangen door: achtste

  • 3.

    In artikel 3, vierde lid, wordt “zes” vervangen door: acht

C

In artikel 4, eerste lid, wordt “artikel 20” gewijzigd in: artikel 21.

D

De artikelen 17, 18, 19, 19a en 19b komen als volgt te luiden:

Artikel 17

  • 1.

    In het derde leerjaar van een school voor v.w.o. of h.a.v.o. in de eilandgebieden Bonaire en Curaçao volgen de leerlingen onderwijs in de vakken, vermeld in de onderstaande tabel. Zij volgen in dat leerjaar ten minste het aantal wekelijkse lessen dat in de tabel is aangegeven:

VakkenAantal lessen per vak of per groep van vakken
Nederlandse taal4
Engelse taal3
Papiamentu2
Spaanse taal3
Algemene sociale wetenschappen5
Wiskunde4
Algemene natuurwetenschappen5
Culturele en artistieke vorming2
Lichamelijke opvoeding2
Studiekeuzebegeleiding1
  • 2.

    Indien het bevoegd gezag dit wenst volgen leerlingen op hun verzoek daarbij 2 of 3 wekelijkse lessen in de Franse of Duitse taal.

  • 3.

    In het derde leerjaar van een school voor v.w.o. of h.a.v.o. in de eilandgebieden Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten volgen de leerlingen onderwijs in de in onderstaande tabel aangegeven vakken met de daarbij vermelde aantallen wekelijkse lessen:

VakkenAantal lessen per vak of per groep van vakken
Nederlandse taal4
Engelse taal4
Twee van de talen :  
Spaanse taal3
Franse taal3
Duitse taal3
Algemene sociale wetenschappen5
Wiskunde4
Algemene natuurwetenschappen5
Culturele en artistieke vorming2
Lichamelijke opvoeding2
Studiekeuzebegeleiding1
  • 4.

    Het vak Spaanse taal wordt afgesloten met een centrale toets. Indien de toets met een voldoende is afgerond, wordt een certificaat, als bedoeld in artikel 1 van het Landsbesluit landsexamens, uitgereikt.

  • 5.

    De leerlingen volgen gedurende het derde leerjaar in alle vakken samen ten minste 33 en ten hoogste 36 wekelijkse lessen.

§ 3. Het profielenonderwijs

Artikel 18

  • 1.

    Voor een leerling van een school voor v.w.o. is de normatieve studielast van de periode van het profielenonderwijs 4800 uren en bestaat uit:

het gemeenschappelijk deel van ten hoogste 1920 uren,

het profieldeel van ten minste 1880 uren, en

het vrije deel van ten hoogste 1000 uren.

  • 2.

    Voor een leerling van een school voor h.a.v.o. in de eilandgebieden Bonaire en Curaçao is de normatieve studielast van de periode van het profielenonderwijs 3200 uren en bestaat uit:

het gemeenschappelijk deel van ten hoogste 1480 uren,

het profieldeel van ten minste 1040 uren, en

het vrije deel van ten hoogste 680 uren.

  • 3.

    Voor een leerling van een school voor h.a.v.o. in de eilandgebieden Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten is de normatieve studielast van de periode van het profielenonderwijs 3200 uren en bestaat uit:

    • a.

      het gemeenschappelijk deel van ten hoogste 1240 uren,

    • b.

      het profieldeel van ten minste 1040 uren, en

    • c.

      het vrije deel van ten hoogste 920 uren.

Artikel 19

  • 1.

    Het gemeenschappelijk deel van elk profiel in het v.w.o. in de eilandgebieden Bonaire en Curaçao omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Nederlandse taal en literatuur480
Engelse taal en literatuur400
Papiamentu240
Spaanse, Franse of Duitse taal 240
algemene natuurwetenschappen120
algemene sociale wetenschappen120
culturele en artistieke vorming160
lichamelijke opvoeding160
  • 2.

    Het gemeenschappelijk deel van elk profiel in het v.w.o. in de eilandgebieden Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Nederlandse taal en literatuur480
Engelse taal en literatuur400
Spaanse, Franse of Duitse taal 480
algemene natuurwetenschappen120
algemene sociale wetenschappen120
culturele en artistieke vorming160
lichamelijke opvoeding160
  • 3.

    In afwijking van het eerste lid is een leerling die een van de vakken Spaanse taal, Franse taal of Duitse taal volgt in het profieldeel of in het vrije deel vrijgesteld van het volgen van dat vak in het gemeenschappelijke deel.

  • 4.

    In afwijking van het eerste en tweede lid is een leerling, die in het bezit is van het diploma h.a.v.o. vrijgesteld van het volgen van onderwijs in de vakken algemene natuurwetenschappen, algemene sociale wetenschappen en culturele en artistieke vorming.

  • 5.

    Het profieldeel van het profiel natuur en techniek in het v.w.o. omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Wiskunde B600
natuurkunde480
scheikunde440

met dien verstande dat de leerling dit vakkenpakket uitbreidt met een van de navolgende vakken met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Wiskunde D440
Informatica40
Aardrijkskunde440
Biologie480
  • 6.

    Het profieldeel van het profiel natuur en gezondheid in het v.w.o. omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Wiskunde A520
Biologie480
Scheikunde440

met dien verstande dat de leerling dit vakkenpakket uitbreidt met een van de navolgende vakken met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Wiskunde D440
Informatica440
Aardrijkskunde440
Natuurkunde480
  • 7.

    Het profieldeel van het profiel economie en maatschappij in het v.w.o. omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Economie 480
Wiskunde A520

met dien verstande dat de leerling dit vakkenpakket uitbreidt met twee van de navolgende vakken met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Geschiedenis440
Aardrijkskunde440
Informatica440
Management en organisatie440
Spaanse, Franse of Duitse taal en literatuur480
  • 8.

    Het profieldeel van het profiel cultuur en maatschappij in het v.w.o. omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Wiskunde C480
Geschiedenis480
Een kunstvak (beeldende vorming, muziek,dans of drama of Spaanse, Franse of Duitse taal en literatuur480

met dien verstande dat de leerling dit vakkenpakket uitbreidt met een van de navolgende vakken met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Aardrijkskunde440
Management en organisatie440
Informatica440
Economie480
  • 9.

    De leerling volgt tevens onderwijs in ten minste één door de leerling te kiezen vak, genoemd in onderdeel a. Het vrije deel van elk profiel in het v.w.o. kan omvatten:

    • a.

      vakken genoemd in het zesde tot en met negende lid, voor zover nog niet gekozen, met dien verstande dat:

  • 1.

    van de vakken wiskunde A, wiskunde B en wiskunde C er slechts één deel kan uitmaken van het profiel en dat wiskunde D uitsluitend kan worden gekozen indien ook wiskunde B deel uitmaakt van het profiel, en

  • 2.

    van de kunstvakken beeldende vorming, muziek, drama en dans er slechts één deel kan uitmaken van het profiel;

    • b.

      door het bevoegd gezag vast te stellen vakken en andere programmaonderdelen.

Artikel 19a

  • 1.

    Het gemeenschappelijke deel van elk profiel in het h.a.v.o. omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Nederlandse taal en literatuur400
Engelse taal en literatuur360
Algemene natuurwetenschappen120
Algemene sociale wetenschappen120
Culturele en artistieke vorming120
Lichamelijke opvoeding120
  • 2.

    In afwijking van het eerste lid zijn de leerlingen in de profielen natuur en techniek en natuur en gezondheid vrijgesteld van het volgen van onderwijs in het vak algemene natuurwetenschappen.

  • 3.

    In afwijking van het eerste lid omvat elk profiel in de eilandgebieden Bonaire en Curaçao tevens het vak Papiamentu met een studielast van 240 uur.

  • 4.

    Het profieldeel van het profiel natuur en techniek in het h.a.v.o. omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Wiskunde B360
natuurkunde400
scheikunde320
  • 5.

    Het profieldeel van het profiel natuur en gezondheid in het h.a.v.o. omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Wiskunde A360
Biologie400
Scheikunde320
  • 6.

    Het profieldeel van het profiel economie en maatschappij in het h.a.v.o. omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Economie400
Wiskunde A320

met dien verstande dat de leerling dit vakkenpakket uitbreidt met een van de navolgende vakken met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Geschiedenis320
Aardrijkskunde320
Informatica320
Management en organisatie320
Spaanse, Franse of Duitse taal en literatuur400
  • 7.

    Het profieldeel van het profiel cultuur en maatschappij in het h.a.v.o. omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Spaanse, Franse of Duitse taal en literatuur400
Geschiedenis 320

met dien verstande dat de leerling dit vakkenpakket uitbreidt met een van de navolgende vakken met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

Een kunstvak (beeldende vorming,muziek,dans of drama)360
Aardrijkskunde320
Management en organisatie320
Informatica320
Economie400
  • 8.

    De leerling volgt tevens onderwijs in ten minste een door de leerling te kiezen vak, genoemd in onderdeel a. Het vrije deel van elk profiel in het h.a.v.o. kan omvatten:

    • a.

      vakken genoemd in het vijfde tot en met achtste lid, voor zover nog niet gekozen, en tevens het vak wiskunde D, met dien verstande dat:

  • 1.

    van de vakken wiskunde A en wiskunde B er slechts één deel kan uitmaken van het profiel en dat wiskunde D uitsluitend kan worden gekozen indien ook wiskunde B deel uitmaakt van het profiel, en

  • 2.

    van de kunstvakken beeldende vorming, muziek, drama en dans er slechts één deel kan uitmaken van het profiel;

    • b.

      het vak algemene natuurwetenschappen;

    • c.

      door het bevoegd gezag vast te stellen vakken en andere programmaonderdelen die alle leerlingen volgen;

    • d.

      door het bevoegd gezag vast te stellen vakken, genoemd in artikel 19.

Artikel 19b

  • 1.

    Door het bevoegd gezag vast te stellen vakken en andere programmaonderdelen van het vrije deel, bedoeld in de artikelen 19, negende lid onderdeel b, en 19a, achtste lid onderdeel b, hebben een normatieve studielast van 40 uren of een geheel veelvoud daarvan. Het bevoegd gezag kan, met toestemming van de met het toezicht daarop belaste instantie, indien de aard van een ander programmaonderdeel daartoe noodzaakt, de studielast van dat andere programmaonderdeel in afwijking van de eerste volzin vaststellen op minder dan 40 uren.

  • 2.

    Indien het bevoegd gezag bij de vaststelling van vakken en andere programmaonderdelen andere instellingen of deskundige personen van buiten de school betrekt, kan het onderwijs in die vakken en andere programmaonderdelen, onverminderd de verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag voor het onderwijs aan de school, de met het toezicht daarop belaste instantie gehoord, mede worden verzorgd door die andere instellingen of deskundige personen.

E

Artikel 19c vervalt.

F

In artikel 20, vijfde lid, wordt aan de tabel onder “a. sector techniek” een nieuw sectordeel toegevoegd, dat luidt als volgt:

informatie- en communicatietechnologie 8 24 24

G

Na artikel 20a wordt ingevoegd artikel 20b dat luidt als volgt:

Artikel 20b

  • 1.

    Het bevoegd gezag van een school kan een leerling in bijzondere gevallen op diens verzoek, of indien de leerling minderjarig is, op verzoek van diens ouders, voogden of verzorgers:

    • a.

      ontheffing verlenen voor één van de vakken van de basisvorming met uitzondering van, voor de eilandgebieden Bonaire en Curaçao, het vak Papiamentu dan wel, voor de eilandgebieden Saba, Sint Eustatius, Sint Maarten, het vak Engelse taal. Het bevoegd gezag bepaalt bij de ontheffing welk onderwijs voor de leerling in de plaats komt voor het vak waarvoor ontheffing is verleend;

    • b.

      ontheffing verlenen voor het volgen van onderwijs in het vak lichamelijke opvoeding, indien de leerling vanwege diens lichamelijke gesteldheid niet in staat is dit onderwijs te volgen;

    • c.

      een aan het niveau van de leerling aangepast programma van het vak Papiamentu aanbieden, in het geval dat diens moedertaal een andere is dan het Papiamentu;

    • d.

      ontheffing verlenen voor het volgen van onderwijs in een van de talen Spaans, Frans of Duits, genoemd in artikel 19, eerste en tweede lid, in de volgende gevallen:

  • 1.

    de leerling heeft een stoornis die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke stoornis die effect heeft op taal;

  • 2.

    de leerling volgt onderwijs in het profiel Natuur en techniek of het profiel Natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal verhindert naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding.

  • 2.

    Het bevoegd gezag geeft de met het uitoefenen van het toezicht daarop belaste instantie kennis van de verleende ontheffing, vermeldt de gronden waarop deze ontheffing berust alsmede welk onderwijs voor de leerling in de plaats komt voor het vak waarvoor ontheffing is verleend.

  • 3.

    Bij de ontheffingen, bedoeld in het eerste lid, onderdelen b en d, sub 1, is een medische indicatie vereist. Bij ministeriële beschikking met algemene werking kunnen nadere regels gesteld worden met betrekking tot de in het eerste lid bedoelde ontheffingen.

H

Artikel 21 komt als volgt te luiden:

Artikel 21

  • 1.

    Indien het bevoegd gezag dat wenst, volgen de leerlingen in het eerste tot en met derde leerjaar van een school voor v.w.o. en h.a.v.o., en voor alle leerjaren in het v.s.b.o. wekelijks ten hoogste twee lessen godsdienstonderwijs dan wel levensbeschouwelijke vorming, met dien verstande dat de in de artikelen 16, 17 en 20 genoemde maximum aantallen wekelijkse lessen in acht worden genomen.

  • 2.

    Indien het bevoegd gezag dat wenst, kan godsdienstonderwijs dan wel levensbeschouwelijke vorming opgenomen worden in het vrije deel van het profielenonderwijs aan een school voor v.w.o. dan wel h.a.v.o., met dien verstande dat de maximale studielast hiervoor respectievelijk 240 en 160 uur bedraagt.

I

In artikel 27, vierde lid, wordt “het sectorprogramma’s” gewijzigd in: de sectorprogramma’s.

J

Artikel 32, eerste lid, komt als volgt te luiden:

1.Dit landsbesluit kan worden aangehaald als ‘Landsbesluit scholen v.w.o., h.a.v.o, v.s.b.o.”.

Artikel II

Dit landsbesluit treedt in werking met ingang van de dag na die der uitgifte van het Publicatieblad, waarin het geplaatst is en werkt terug tot en met 1 augustus 2007.

Nota-toelichting

bij het Landsbesluit, houdende algemene maatregelen, van de 4de februari 2009 tot wijziging van het Landsbesluit dagscholen v.w.o., h.a.v.o., m.a.v.o.

Algemeen

Inleiding

De ontwikkelingen in het onderwijs gaan voort. Zo zijn er per 1 augustus 2007 een aantal aanpassingen ingevoerd in zowel het v.w.o., het h.a.v.o. en het v.s.b.o. Deze aanpassingen worden in de artikelsgewijze toelichting besproken. Voorts is van de gelegenheid gebruik gemaakt enkele technische aanpassingen te maken; met name wordt hier gedoeld op de omschrijving van het begrip ‘school’ in artikel 1 en de citeertitel van het Landsbesluit dagscholen v.w.o., h.a.v.o., m.a.v.o.

Financiële gevolgen

De bekostiging van het onderwijs is een aangelegenheid van de eilandgebieden. Het ontwerp heeft dus voor het Land geen financiële gevolgen. Het ontwerp betreft de uitvoering van reeds bestaande wetgeving. De financiële gevolgen voor de eilandgebieden zullen naar verwachting nihil zijn.

Advies Raad van Advies (RvA no. RA/36-08-LB)

Het ontwerp en de nota van toelichting zijn aangepast overeenkomstig de opmerkingen van de Raad van Advies. Wat betreft de opmerking van de Raad inzake de financiële gevolgen voor de eilandgebieden, kan worden opgemerkt dat het onderhavige landsbesluit is opgesteld op basis van documenten die met de eilandgebieden zijn besproken. Het landsbesluit, dat in de praktijk reeds vanaf augustus 2007 wordt uitgevoerd, leidt niet tot wijziging in de omvang van de aan te bieden vakken en heeft derhalve geen financiële gevolgen.

Ten slotte is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de vermelding van basisonderwijs in een aantal artikelen te wijzigen in funderend onderwijs.

II.Artikelsgewijze toelichting

Artikel I, onderdeel D, artikel 17

Dit artikel is aangepast aan het nieuwe taalbeleid.

In het eerste lid is aangegeven dat op de benedenwinden 4 talen worden aangeboden, waarbij ook het Spaans verplicht is. In het tweede lid wordt de mogelijkheid geboden dat het bevoegd gezag daarbij, indien een leerling daarvoor kiest, Frans of Duits als extra taal aanbiedt. Op de bovenwinden is het Spaans niet verplicht.

Omdat Papiamentu in de praktijk geen keuzevak is op de bovenwinden, is dit in het derde lid vervallen. Het bevoegd gezag biedt dan twee van de drie andere talen aan.

Het vierde lid is om dezelfde reden als het tweede lid aangepast. In het onderhavige ontwerp wordt geregeld dat het vak Spaans verplicht wordt afgesloten met een centrale toets, waarna bij voldoende resultaat een certificaat wordt uitgereikt. Dit certificaat moet overlegd worden bij het eindexamen, indien de kandidaat geen Spaans in zijn pakket heeft

Artikel I, onderdeel D, artikel 18

Vanwege de wijzigingen in de profielen en de veranderingen van de studielast per vak is de studielast van het gemeenschappelijk deel, het profieldeel en het vrije deel veranderd. Vanwege het feit dat havo-leerlingen op de bovenwinden twee vakken in het vrije deel krijgen en op de benedenwinden één, is er een verschil in de studielast in het gemeenschappelijk deel en het vrije deel.

Artikel I, onderdeel D, artikel 19

Dit is een specificatie van artikel 10c van de Landsverordening voortgezet onderwijs. De tabel is uitgesplitst voor de benedenwinden en bovenwinden. In het derde en vierde lid zijn de vrijstellingen opgenomen. Het huidige tweede lid is daarmee, en vanwege dezelfde reden als bij artikel 17, tweede lid, gewijzigd. In het negende lid worden de keuzes in het vrije deel geregeld, waarbij vanwege overlap met name de wiskundekeuzes beperkt zijn.

Artikel I, onderdeel D, artikel 19a

Aan de wijziging van dit artikel liggen dezelfde argumenten ten grondslag als voor artikel 19.

Artikel I, onderdeel D, artikel 19b

In het eerste lid is de zinsnede “behoudens godsdienstonderwijs of levenbeschouwelijk vorming” verwijderd, omdat er geen reden is om wat deze vakken betreft af te wijken van de studielastbenadering.

Artikel I, onderdeel E, artikel 19c

Dit artikel is komen te vervallen, omdat het is opgenomen in het nieuwe artikel 20b dat ontheffingen regelt.

Artikel I, onderdeel G, artikel 20b

In dit artikel zijn de mogelijkheden tot ontheffing geregeld. In onderdeel b. wordt de ontheffing geregeld van het huidige artikel 19c, eerste lid. Onder c. wordt de ontheffing geregeld van het huidige artikel 19c, derde lid, met dien verstande dat de verblijfsduur op het eiland geen rol meer speelt. Dit betekent dat iedere kandidaat voor het vak Papiamentu gelijkelijk beoordeeld wordt middels een centraal examen, maar dat het programma en de beoordeling van het schoolexamen voor de groep met de andere moedertaal kan verschillen. Onder d. wordt ontheffing verleend voor leerlingen met een bepaalde of verwachte stoornis. Een leerling met een vorm van dyslexie kan hier bijvoorbeeld onder vallen. Dit geldt alleen voor leerlingen in het vwo die een extra taal hebben; daarmee wordt aangesloten bij de geldende Nederlandse wetgeving.

Met het tweede lid wordt beoogd te voorkomen dat er teveel afwijkingen zullen ontstaan bij het vervangend onderwijs.

Het derde lid ziet erop dat, om fraude te voorkomen, een medische indicatie is vereist.

Omdat in de toekomst bij het verlenen van ontheffingen mogelijk andere inzichten zullen prevaleren is in het vierde lid gekozen voor een ministeriële beschikking met algemene werking om details te regelen.

Artikel I, onderdeel H, artikel 21

Met de wijzigingen is dit artikel is de maximale studielast, die aan het vak godsdienst en levensbeschouwelijke vorming besteed mag worden in alle schooltypen en alle leerjaren geregeld.

De Minister van Onderwijs en Cultuur