Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Koninkrijksdeel Curaçao

MINISTERIËLE-BESCHIKKING MET ALGEMENE WERKING van de 3de februari 2005 ter uitvoering van artikel 114, tweede lid, van het Landsbesluit toezicht luchtvaart (P.B. 2003, no. 56)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieKoninkrijksdeel Curaçao
Officiële naam regelingMINISTERIËLE-BESCHIKKING MET ALGEMENE WERKING van de 3de februari 2005 ter uitvoering van artikel 114, tweede lid, van het Landsbesluit toezicht luchtvaart (P.B. 2003, no. 56)
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorMinister van Verkeer en Vervoer
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Landsbesluit toezicht luchtvaart (P.B 2003, no. 56), artikel 114, tweede lid

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-10-2010bestendiging Antilliaanse regelgeving in Curaçao

10-10-2010

A.B. 2010, no. 86 en A.B. 2010, no. 87

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

MINISTERIËLE-BESCHIKKING MET ALGEMENE WERKING van de 3de februari 2005 ter uitvoering van artikel 114, tweede lid, van het Landsbesluit toezicht luchtvaart (P.B. 2003, no. 56)

Artikel 1

In deze beschikking wordt verstaan onder:

  • a.

    RVSM luchtruim: het luchtruim vanaf FL 290 tot en met FL 410 waarin een reductie van de verticale separatie van 2000 naar 1000 voet tussen vliegtuigen wordt toegepast (reduced vertical separation minimum);

  • b.

    vliegniveau ("Flight Level –FL"): een vlak van constante atmosferische druk in relatie tot het referentie-drukvlak van 1013.2 hectopascals (hPa), dat van soortgelijke vlakken is gescheiden door bepaalde drukintervallen;

  • c.

    vliegplan: bepaalde inlichtingen verstrekt aan luchtverkeersdiensten met betrekking tot een voorgenomen vlucht, dan wel een deel daarvan;

  • d.

    staatsluchtvaartuigen: daar onder worden luchtvaartuigen begrepen die vluchten uitvoeren voor defensie, douane of politie;

  • e.

    CAR/SAM: "Caribbean/South American"

  • f.

    CARSAMMA: "CAR/SAM Regional Monitoring Agency"

  • g.

    LOA: "Letter of RVSM approval"

  • h.

    directie: Directie Luchtvaart;

  • i.

    de directeur: de Directeur van de Directie Luchtvaart

  • j.

    ferry vlucht: een vlucht niet tegen vergoeding uitgevoerd voor het verplaatsen van een luchtvaartuig;

  • k.

    height keeping performance: de geobserveerde prestatie van een luchtvaartuig met betrekking tot handhaving van haar geselecteerde vliegniveau;

  • l.

    humanitaire vlucht: een vlucht uitgevoerd ten behoeve van humanitaire doeleinden;

  • m.

    gebruiker van een luchtvaartuig: een natuurlijk persoon of rechtspersoon die ofwel als eigenaar of houder van een luchtvaartuig dit ter zijner beschikking heeft en dit onder zijn verantwoordelijkheid laat deelnemen aan het luchtverkeer;

  • n.

    maintenance vlucht: een vlucht uitgevoerd met een luchtvaartuig welke eerder goedgekeurd was om vluchten uit te voeren in het RVSM luchtruim die in verband met het onbruikbaar worden van een apparatuur (vereist voor de uitvoering van vluchten in het RVSM-luchtruim) toegelaten wordt om te vliegen naar een onderhoudsfaciliteit waar herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd teneinde te voldoen aan RVSM vereisten of goedkeuring te verkrijgen om vluchten uit te mogen voeren in het RVSM-luchtruim;

  • o.

    monitoring vlucht: een vlucht uitgevoerd om de "height keeping performance" van een luchtvaartuig te toetsen;

  • p.

    monitoring service provider: een door ICAO aangewezen instantie waarvan gebruikers van een luchtvaartuig zich kunnen bedienen teneinde "monitoring" vluchten uit te voeren;

  • q.

    HMU: "Height-Monitoring Unit";

  • r.

    GMU: "Global Positioning System Monitoring Unit".

Artikel 2

  • 1.

    Het RVSM luchtruim in het vluchtinformatiegebied Curaçao is:

    • a.

      lateraal begrensd door de posities met de hierna genoemde coördinaten:

1230N07030W-1230N07125W-1420N07400W

1600N07400W-1700N07300W-1700N07140W

1600N07140W-1600N06800W-1541N06704W

1124N06758W-1230N07030W;

    • b.

      verticaal begrensd vanaf FL 290 tot en met FL 410.

  • 2.

    De verticale separatie tussen luchtvaartuigen in het RVSM –luchtruim is minimaal 1000 voet, mits de luchtvaartuigen die verticaal van elkaar gescheiden dienen te worden, goedgekeurd zijn om vluchten uit te voeren in het RVSM-luchtruim en er geen sprake is van bijzonderheden als bedoeld in artikel 14 die kunnen leiden tot de opschorting van RVSM. Indien zulks niet het geval is, dient een verticale separatie van minimaal 2000 voet te worden aangehouden.

Artikel 3

  • 1.

    Met ingang van 20 januari 2005 zullen alleen luchtvaartuigen die goedgekeurd zijn om vluchten uit te voeren in het RVSM luchtruim toegestaan worden om een vliegplan in te dienen en vluchten uit te voeren in het vluchtinformatiegebied Curaçao tussen FL 290 en FL 410 inclusief, met uitzondering van:

    • a.

      staatsluchtvaartuigen:

    • b.

      internationale burgerluchtvaartuigen die humanitaire, "maintenance" of "ferry" vluchten uitvoeren.

  • 2.

    Voor het uitvoeren van vluchten in het RVSM-luchtruim wordt voldaan aan de algemene vereisten neergelegd in “Section D” van de bij deze beschikking gevoegde bijlage

  • 3.

    Behoudens het bepaalde in het vierde lid, is het niet toegestaan met een Nederlands- Antilliaans geregistreerd burgerluchtvaarttuig vluchten uit te voeren in een luchtruim aangeduid als RVSM luchtruim tenzij:

    • a.

      de gebruiker van het luchtvaartuig aan de vereisten vastgelegd in "Section F" van de bij deze beschikking behorende bijlage voldoet;

    • b.

      het luchtvaartuig aan de vereisten vastgelegd in "Section E" van de bij deze beschikking behorende bijlage voldoet; en

    • c.

      de directeur toestemming heeft verleend voor het uitvoeren van zulke vluchten.

  • 4.

    De directeur kan van de voorwaarden, bedoeld in het derde lid, afwijken zulks met inachtneming van de bepalingen opgenomen in "Section A" van de bij deze beschikking gevoegde bijlage.

  • 5.

    Door de directie wordt een register bijgehouden van alle nationale luchtvaartuigen en luchtvaartuigen die vluchten uitvoeren met een vergunning tot vluchtuitvoering als bedoeld in artikel 10 van de Luchtvaartlandsverordening of een LOA als bedoeld in artikel 8, die goedgekeurd zijn om vluchten uit te voeren in het RVSM-luchtruim.

Artikel 4

Voor het uitvoeren van vluchten binnen het RVSM luchtruim van het vluchtinformatiegebied Curacao, worden de procedures ten aanzien van luchtverkeers-leiding neergelegd in "Section G" van de bij deze beschikking behorende bijlage in acht genomen.

Artikel 5

De gebruikers van een luchtvaartuig implementeren conform de richtlijnen neergelegd in "Section H" van de bij deze beschikking behorende bijlage een geschikte "monitoring" programma teneinde te garanderen dat voldaan wordt aan de vereisten met betrekking tot "height keeping performance".

Artikel 6

Voor verticale en laterale afwijkingen als bedoeld in paragraaf a, onderdeel 2, van "Section I" van de bij deze beschikking behorende bijlage wordt het formulier getiteld "RVSM-1 FORM-RVSM incident report" neergelegd in paragraaf a van deze "Section" behoorlijk ingevuld.

Artikel 7

  • 1. De aanvraag om goedkeuring te verkrijgen teneinde vluchten te mogen uitvoeren in het RVSM-luchtruim door niet goedgekeurde luchtvaartuigen, geschiedt door indiening bij de directie van een behoorlijk ingevuld en door de aanvrager ondertekend formulier getiteld "RVSM-2 Form- Application for RVSM approval for aircraft without approval", waarvan het model in paragraaf b van "Section I" van de bij deze beschikking behorende bijlage is neergelegd.

  • 2. De aanvraag om goedkeuring te verkrijgen teneinde vluchten te mogen uitvoeren in het RVSM-luchtruim door goedgekeurde luchtvaartuigen, geschiedt door indiening bij de directie van een behoorlijk ingevuld en door de aanvrager ondertekend formulier getiteld "RVSM-3 Form-Application for RVSM approval for aircraft with approval", waarvan het model in paragraaf b van "Section I" van de aan deze beschikking gevoegde bijlage is neergelegd.

Artikel 8

De directie houdt zich bij het verlenen van een LOA aan gebruikers van luchtvaartuigen niet zijnde luchtvaartmaatschappijen die vluchten wensen uit te voeren in het RVSM-luchtruim, aan de richtlijnen opgenomen in paragraaf c van "Section I" van de bij deze beschikking behorende bijlage.

Artikel 9

De gebruiker van een luchtvaartuig die een "monitoring" vlucht wenst uit te voeren door gebruik te maken van de "height monitoring units"”, verzendt een behoorlijk ingevuld formulier getiteld "RVSM HMU MONITORING PROFORMA-RVSM 5 FORM", waarvan het model in "Section I" van de bij deze beschikking behorende bijlage is neergelegd, naar een door de ICAO erkende "provider" van de betreffende diensten.

Artikel 10

  • 1. De goedkeuring om vluchten uit te voeren in het RVSM-luchtruim kan door de directie worden ingetrokken of geschorst indien een luchtvaartuig of de gebruiker van een luchtvaartuig niet meer aan de vereisten voldoet om vluchten uit te voeren in het RVSM-luchtruim.

  • 2. Indien een luchtvaartuig of de gebruiker van een luchtvaartuig niet meer aan de vereisten, bedoeld in het eerste lid, voldoet stelt de gebruiker van een luchtvaartuig de directie binnen 48 uur hiervan in kennis.

Artikel 11

  • 1. De directie verzendt de registratie van de goedkeuring om vluchten uit voeren in het RVSM-luchtruim van de CAR/SAM door middel van een "CARSAMMA F2 FORM" zoals neergelegd in paragraaf d van Section I van de bij deze beschikking behorende bijlage naar de CARSAMMA.

  • 2. De directie verzendt de intrekking van een goedkeuring als bedoeld in het eerste lid door middel van een "CARSAMMA F3 FORM" naar de CARSAMMA.

Artikel 12

De gebruiker van een luchtvaartuig verzendt voordat een vlucht wordt uitgevoerd het formulier getiteld "Flight Information Form (FIF)" opgenomen in paragraaf f van "Section I" van de aan deze beschikking gevoegde bijlage naar een "GMU monitoring service provider".

Artikel 13

Alle gebruikers van een luchtvaartuig die een verzoek hebben ingediend voor het uitvoeren van vluchten in het RVSM luchtruim implementeren conform "Section J" van de bij deze beschikking behorende bijlage, door de directie goedgekeurde opleidings-programma’s voor piloten, vluchtadviseurs ("flight dispatchers") en onderhoudspersoneel die betrokken zijn bij de uitvoering van zulke vluchten ten einde te garanderen dat dit personeel de benodigde training heeft gevolgd en haar taken naar behoren uitoefent.

Artikel 14

RVSM in het gehele vluchtinformatiegebied Curaçao of een gedeelte daarvan kan worden opgeschort door:

  • a.

    meldingen van piloten betreffende zware turbulenties of andere hevige meteorologische condities; en

  • b.

    het onbruikbaar worden van luchtverkeersleidingsapparatuur.

Artikel 15

Deze ministeriële beschikking wordt in het Publicatieblad geplaatst.

Artikel 16

Deze ministeriële beschikking treedt in werking met ingang van de dag na die van de uitgifte van het Publicatieblad, waarin het geplaatst is en werkt terug tot en met 20 januari 2005 om 05:01 LT.

Artikel 17

Deze ministeriële beschikking wordt aangehaald als: Beschikking implementatie reductie verticale separatie van 2000 naar 1000 voet.

TOELICHTING

behorende bij de Beschikking implementatie reductie verticale separatie van 2000 naar 1000 voet.

Deze beschikking is een uitvoering van het Landsbesluit toezicht luchtvaart (P.B. 2003, no. 56). Het betreft een implementatie van voorschriften met betrekking tot de “Reduced Vertical Separation Minimum (RVSM)”. Met deze beschikking wordt voldaan aan de vereisten en procedures voor de goedkeuring van het uitvoeren van vluchten in het RVSM luchtruim, welke neergelegd zijn in de aan deze beschikking gevoegde bijlage.

De constante toename van het luchtverkeer, de wens om luchtvaarttuigen vluchten te laten uitvoeren op de meest efficiënte vlieghoogtes en de vraag om het luchtruim beter te gebruiken, hebben ertoe geleid dat de reductie van de verticale separatie (RVSM) van 2000 voet naar 1000 voet vanaf FL 290 tot en met FL 410 op 20 januari 2005 in het vluchtinformatiegebied Curaçao (Curaçao FIR) zal worden geïmplementeerd.

Regionaal is vastgesteld dat de implementatie op 20 januari 2005 om 09:01 UTC (Coordinated Universal Time) of 05:01 LT (Lokale Tijd) plaatsvindt.

Door de reductie van de verticale separatie komen er 6 vliegniveaus bij. Dit heeft tot gevolg dat:

• de en-route capaciteit toeneemt, waardoor vertragingen afnemen;

• er meer mogelijkheden zijn om vliegtuigen op de optimale economische hoogte te laten vliegen; en

• de werkdruk bij de luchtverkeersleiders wordt verminderd.