Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Koninkrijksdeel Curaçao

LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, van de 22ste juni 2001 tot intrekking van de Invoerregulering van een aantal goederen 1991 (P.B. 1992, no. 42).

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieKoninkrijksdeel Curaçao
Officiële naam regelingLANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, van de 22ste juni 2001 tot intrekking van de Invoerregulering van een aantal goederen 1991 (P.B. 1992, no. 42).
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorGouverneur van de Nederlandse Antillen
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-10-2010bestendiging Antilliaanse regelgeving in Curaçao

10-10-2010

A.B. 2010, no. 86 en A.B. 2010, no. 87

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, van de 22ste juni 2001 tot intrekking van de Invoerregulering van een aantal goederen 1991 (P.B. 1992, no. 42).

Artikel I

De Invoerregulering van een aantal goederen 1991 (P.B. 1992, no. 42) wordt ingetrokken.

Artikel II

De ministeriële beschikking met algemene werking van de 28ste december 2000 tot intrekking van de Invoerregulering van een aantal goederen 1991 (P.B. 1992, no. 42) (P.B. 2000, no. 165) wordt ingetrokken.

Artikel III

Dit landsbesluit treedt in werking met ingang van de dag na die der uitgifte van het Publicatieblad, waarin het geplaatst is.

NOTA VAN TOELICHTING

behorende bij het Landsbesluit, houdende algemene maatregelen, van de 22ste juni 2001 tot intrekking van de Invoerregulering van een aantal goederen 1991 (P.B. 1992 no. 42).

Inleiding

In verband met de afbouw van de marktprotectie is bij de op grond van artikel 2, eerste lid, onderdeel e, van de Landsverordening bijzondere bevoegdheden regering (P.B. 2000, no. 66) vastgesteld ministeriële beschikking met algemene werking van de 28ste december 2000, in het Publicatieblad afgekondigd op 29 december 2000 (P.B. 2000, no. 165), de Invoerregulering van een aantal goederen 1991 (P.B. 1992, no. 42) ingetrokken.

Artikel 5, eerste en vierde lid, van de Landsverordening bijzondere bevoegdheden regering bepaalt, dat zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes maanden na afkondiging van een krachtens artikel 2 van genoemde landsverordening vastgestelde ministeriële beschikking met algemene werking, een landsbesluit, houdende algemene maatregelen, wordt afgekondigd van gelijke strekking als de ministeriële beschikking met algemene werking en dat op het tijdstip van inwerkingtreding van het landsbesluit, houdende algemene maatregelen, de ministeriële beschikking met algemene werking wordt ingetrokken. Het onderhavige ontwerp-landsbesluit dient om aan genoemde bepalingen te voldoen.

Algemeen

Sinds de jaren ’70 bestaat er een stelsel van beschermende maatregelen ten behoeve van lokaal geproduceerde goederen. De gedachte achter dit stelsel was het beschermen van de werkgelegenheid in de jonge lokale industrie, het zogenaamde “infant industry” argument. Uit verschillende rapporten is echter gebleken dat na 30 jaar het protectiebeleid niet tot de gewenste resultaten heeft geleid. Naast de monopolisatie op de lokale markt en het hoge prijsniveau heeft dit beleid het concurrentievermogen van de lokale bedrijven op de internationale markt niet positief beïnvloed.

Het stelsel van marktprotectie kent verschillende vormen van protectie, waaronder invoerregulering. Invoerregulering biedt de mogelijkheid om naast economische heffing, bij bepaalde producten de invoer te beperken c.q. te reguleren. In totaal zijn 13 producten door regulering beschermd. Alle door invoerregulering beschermde producten genieten ook van protectie via economische heffingen.

Het onderhavige ontwerp-landsbesluit, houdende algemene maatregelen

Het onderhavige landsbesluit beoogt de bestaande invoerregulering in te trekken. Dit geschiedt in het kader van de afbouw van het marktprotectiebeleid, zoals neergelegd in het Regeerakkoord 1999-2002 en de door de Raad van Ministers geaccordeerde beslispunten in de Kadernota Afbouw Marktprotectie. In zijn advies van 12 mei 2000 inzake het gezamenlijke memorandum van het Departement van Economische Zaken en de Dienst Economische Zaken van het eilandgebied Curaçao van 10 februari 2000 heeft de Sociaal-Economische Raad reeds uitgesproken zich te kunnen vinden in het voornemen van de Regering om de marktprotectie af te bouwen. Met de door de Raad geplaatste kanttekeningen is bij het samenstellen van eerder genoemde Kadernota rekening gehouden.

Door het intrekken van de invoerregulering kunnen bestaande en nieuwe bedrijven zonder belemmeringen tot de markt toetreden. De bedrijven ten behoeve invoerregulering is gehandhaafd, maken ook gebruik van de hierboven reeds aangestipte vorm van protectie, te weten economische heffingen. In het kader van de afbouw van de marktprotectie zullen ook deze economische heffingen geleidelijk worden afgebouwd.

De betrokken bedrijven kunnen de periode van afbouw van de economische heffingen benutten om de noodzakelijke omschakeling te bewerkstelligen, teneinde zich aan te passen aan de veranderde economische situatie op nationaal en mondiaal niveau. Dit laatste in het licht van de strategische noodzaak om het nationaal economisch gebeuren aan te sluiten op de externe handelsbetrekkingen. Hierbij denke men aan toekomstige WTO-onderhandelingen en samenwerkingsmogelijkheden met andere landen en/of handelsblokken.

Het behoeft nauwelijks of geen betoog dat de globalisatie invloed heeft op de wijze waarop in dit nieuwe tijdperk aan het economisch beleid vorm zal moeten worden gegeven. In haar beleidsvoornemens heeft de Regering uiteengezet dat de centrale rol van de overheid moet zijn het zoveel mogelijk bevorderen van marktwerking en het creëren van de nodige kaders, waardoor het bedrijfsleven de kansen in de groei van de wereldhandel ten volle zal kunnen benutten. Het marktprotectiebeleid is gezien deze veranderde economische situatie niet langer geschikt voor het bevorderen van de noodzakelijke economische groei.

Financiële consequenties

Aan de intrekking van de invoerregulering zijn geen directe negatieve financiële gevolgen voor de overheden verbonden. Invoerregulering betreft het beperken c.q. reguleren van de import van bepaalde producten. Met de intrekking van de Invoerregulering van een aantal goederen 1991 zullen de daarin genoemde producten niet meer onderhevig zijn aan invoerregulering. Deze producten kunnen vanaf die datum dus zonder importbeperkingen worden ingevoerd. Bij invoer van deze producten dienen uiteraard wel de geldende economische heffingen te worden betaald. Intrekking van invoerregulering betekent op zich geen afname van inkomsten voor de overheid. De afbouw van de economische heffingen uiteraard wel, doch de financiële consequenties daarvan zullen in de nota van toelichting bij het desbetreffende landsbesluit aan de orde komen.