Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Koninkrijksdeel Curaçao

Aanschrijving fiscale behandeling inkomen in natura van de gouverneur en de gezaghebbers

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieKoninkrijksdeel Curaçao
Officiële naam regelingAanschrijving fiscale behandeling inkomen in natura van de gouverneur en de gezaghebbers
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorMinister van Financiën
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpbelastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Niet alle gegevens over de onstaansbron van de regeling zijn compleet. Mogelijk zijn wijzigingen niet vermeld.

De datum van inwerkingtreding is onbekend. Aannemelijk is dat deze aanschrijving in werking is getreden op 01-12-1997, met terugwerkende kracht tot en met 01-01-1997.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Landsverordening op de inkomstenbelasting 1943

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-10-2010bestendiging Antilliaanse regelgeving in Curaçao

10-10-2010

A.B. 2010, no. 86 en A.B. 2010, no. 87

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanschrijving fiscale behandeling inkomen in natura van de gouverneur en de gezaghebbers

Terzake van bovenstaande problematiek is tussen alle partijen reeds uitgebreid van gedachte gewisseld.

Na ampele bestudering van de stukken heb ik onderstaande beslissing genomen; U gelieve deze brief voorzoveel nodig als een aanschrijving te beschouwen en te behandelen.

Naar ik begrijp bestaat er onzekerheid over de fiscale behandeling van onderstaande punten:

  • 1.

    het gebruik van de ambtswoning;

  • 2.

    het gebruik van de dienstauto, vrij gebruik water, electra en telefoon;

  • 3.

    representatiekosten.

Het is mij gebleken dat het betrekken van de ambtswoning voor de gezaghebbers verplicht is gesteld en dat alle gezaghebbers, indien de keuze gelaten, bij voorkeur de ambtswoning niet zouden betrekken.

Naast het feit dat het gebruik van de ambtswoning in zeer hoge mate een representatief karakter heeft, kan gezien het vorenstaande nauwelijks van woongenot gesproken worden. Onder deze omstandigheden acht ik het gerechtvaardigd te concluderen dat het gebruik van de ambtswoning, fiscaal bezien, een volledig representatief karakter draagt en dus geen aanleiding geeft tot enige bij telling als inkomen in natura.

Wat de overige toelagen betreft valt de overeenkomst op met de verschillende voordelen die aan ex-patriates worden toegekend. Het ligt dan ook voor de hand om. zulks ook te betrekken bij het formuleren van de fiscale behandeling van voornoemde toelagen. I.e. een identieke behandeling is uiteraard gelet op het verschil in karakter tussen enerzijds de representatieve functies en anderzijds de ex-patriates niet mogelijk, doch het maximum van 35% leent zich in casu wel voor analoge toepassing.

Ik keur dan ook goed dat bijtelling voor huurwaarde van de ambtswoning en voor representatiekosten achterwege blijft en dat de, onder, sub 2 genoemde toelagen, slechts tot bijtelling aanleiding geven indien en voorzover zij de grens van 35% van het salaris overschrijden.

Bovenstaande geldt uiteraard, mutatis mutandis, voor de Gouverneur van de Nederlandse Antillen.