Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nederlandse Antillen

LANDSBESLUIT van de 8ste december 1992, no. 34, houdende een nieuwe regeling van de taken en bevoegdheden van het Departement van Financiën

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Overheidsorganisatie Nederlandse Antillen
Officiële naam regelingLANDSBESLUIT van de 8ste december 1992, no. 34, houdende een nieuwe regeling van de taken en bevoegdheden van het Departement van Financiën
CiteertitelInstellingsbesluit Departement van Financiën
Vastgesteld doorGouverneur van de Nederlandse Antillen
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-1992Nieuwe regeling

08-12-1992

P.B. 1993, no. 16

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

LANDSBESLUIT van de 8ste december 1992, no. 34, houdende een nieuwe regeling van de taken en bevoegdheden van het Departement van Financiën

Artikel 1

Er is een Landsdepartement genaamd Departement van Financiën, verder te noemen het Departement, ressorterende onder de Minister van Financiën.

Artikel 2

  • 1. Aan het hoofd van het Departement, staat de Directeur van het Departement van Financiën, verder te noemen de Directeur, met als standplaats Curaçao.

  • 2. Het ambstgebied van de Directeur omvat de Nederlandse Antillen.

Artikel 3

  • 1. De Directeur is onder verantwoordelijkheid van de Minister van Financiën, verder te noemen de Minister, belast met de leiding van het Departement.

  • 2. De Directeur is tevens belast met de uitoefening van de hem krachtens wettelijke en andere regelen toegekende bevoegdheden.

  • 3. De Directeur stemt de uitvoering van de artikel 6 genoemde taken af met de daar te noemen instanties.

  • 4. De Directeur bevordert de samenwerking met onder andere de in artikel 7 te noemen instanties, bij de uitvoering van de taken die in de artikelen 4 en 5 worden aangeduid en omschreven. De Directeur is bevoegd, mandaat te verlenen aan de directeuren van departementen en overheidsdiensten.

Artikel 4

Het Departement heeft binnen de overheid een adviserende, controlerende en signalerende taak ten behoeve van de Regering in het algemeen en ten behoeve van de Minister in het bijzonder.

Artikel 5

  • 1.

    De Directeur adviseert de Regering en de Minister over de financiële aspecten van het overheidsbeleid en in het bijzonder over het macro-economisch, monetair en budgettair beleid.

  • 2.

    Het Departement bereidt in overleg met andere departementen en overheidsdiensten de Landsbegroting voor.

  • 3.

    Het Departement oefent preventief en repressief toezicht uit op de uitvoering van het beleid en de daaraan verbonden uitputting van de begroting door de departementen en overheidsdiensten.

  • 4.

    Het Departement oefent toezicht uit op:

    • -

      het beheer en de administratie van gelden en andere roerende goederen;

    • -

      de administratie en de besteding van gelden.

Ten behoeve van het toezicht kan de Directeur de accountantsdienst, verzoeken een onderzoek in te stellen. In de onderzoeken ten behoeve van het toezicht, wordt mede de naleving van wettelijke en andere regels op het gebied van administratievoering, begrepen.

  • 5.

    Het Departement beheert de fondsen die worden aangewend om de structurele begrotingstekorten van Land en Eilanden te dekken.

  • 6.

    Het Departement geeft opdracht tot het betaalbaar stellen van schulden en het innen van vorderingen, voorzover deze taken niet worden uitgevoerd door de andere departementen en overheidsdiensten.

  • 7.

    Het Departement voert betalingen ten laste van het land uit en int vorderingen ten behoeve van het Land. Waar nodig is het Departement bevoegd dwangmaatregelen toe te passen bij de invordering, zoals beslaglegging en executoriale verkoping.

  • 8.

    Het Departement voert de centrale boekhouding van het Land en stelt de jaarrekening op.

  • 9.

    Het Departement adviseert over de technische, financiële en administratieve aspecten van ontwikkelings- en andere projecten. In dat kader draagt het Departement zorg voor:

    • -

      het voorbereiden en houden van openbare aanbestedingen;

    • -

      de gunning en het afwikkelen van de opdrachten namens het Land of de Eilandgebieden;

    • -

      het uitoefenen van toezicht op de technische en financiële aspecten van de uitvoering;

    • -

      de uitvoering van de procedure regels die met Nederland zijn overeengekomen betreffende de uitvoering van ontwikkelingsprojecten.

  • 10.

    Het Departement adviseert over het beheer van onroerend goed dat het Land in eigendom heeft.

  • 11.

    Het Departement voert namens de Regering het beheer over het onroerend goed dat het Land in eigendom heeft.

Artikel 6

De Directeur stemt de uitvoering van de taken van het Departement af met andere departementen en overheidsdiensten en

  • -

    instellingen, waar dit de integrale en beleidsuitvoering door de overheid als geheel, kan bevorderen. In het bijzonder geldt dat voor:

  • -

    het monetair beleid. Hierover wordt overlegd met de Bank Nederlandse Antillen;

  • -

    toezicht en controle op de administratie van beheer van gelde, de besteding van gelden en de naleving van voorschriften op het gebied van de accountantsmaatschap die belast is met de controle op de jaarrekening en de advisering op het terrein van de administratieve organisatie;

  • -

    de consequenties van wet- en regelgeving op fiscaal terrein voor de inning van invordering van schulden wegens belastingheffingen. hierover wordt overlegd met ede Belastingdienst.

Artikel 7

  • 1.

    Het Departement werkt samen met andere departementen en overheidsdiensten met betrekking tot:

    • -

      het opstellen van de Landsbegroting op basis van budgetaanvragen,. die door departementen en diensten worden ingediend bij het Departement;

    • -

      het opstellen van suppletoire begrotingen bij (dreigende) overschrijding van de eerder vastgestelde begroting;

    • -

      het beschikbaar krijgen bij het Departement van geaggregeerd informatie over de uitvoering die binnen het Departement bruikbaar is bij het uitvoeren van de adviserende en coördinerende rol.

In het bijzonder wordt hierbij gedacht aan de Belastingdienst, de Douane, de Sociale Verzekeringsbank en de Dienst Informatieverzorging, voor zover deze laatste gegevens beschikbaar heeft die (gemakkelijk) tot beleidsinformatie kunnen worden bewerkt.

  • 2.

    Het Departement is belast met de uitvoering van de procedureregels die de Nederlandse Antillen en Nederland zijn overeengekomen in het kader van de uitvoering van de ontwikkelingssamenwerking tussen beide landen.

Artikel 8

  • 1. Dit Landsbesluit treedt in werking op 1 december 1992.

  • 2. De instructie voor de Administrateur van Financiën in de Kolonie Curaçao, vastgesteld bij beschikking van de 1ste juli 1911, no. 402 (P.B. 1911, no. 26), zoals gewijzigd, komt te vervallen.

  • 3. Dit Landsbesluit kan worden aangehaald als: “Instellingsbesluit Departement van Financiën”.