Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Graafstroom

Evenementenbeleid gemeente Molenwaard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Graafstroom
Officiële naam regelingEvenementenbeleid gemeente Molenwaard
CiteertitelEvenementenbeleid Graafstroom
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, APV Graafstroom

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-06-201125-09-2014nieuwe regeling

12-04-2011

het Kontakt, 9 juni 2011

GRM1010925/INT06935

Tekst van de regeling

Hoofdstuk 1: Inleiding

Evenementen zijn belangrijk voor de gemeente. Evenementen hebben vaak een functie in het versterken van de saamhorigheid binnen de kernen. Bovendien verhogen ze de aantrekkelijkheid van de gemeente. Naast positieve kanten hebben evenementen ook negatieve kanten. Zo kunnen evenementen overlast veroorzaken voor mensen die dicht bij de evenementenlocaties wonen en werken. De overlast heeft niet alleen met geluid te maken. Ook de bereikbaarheid van de woning of het bedrijf, het tijdelijk verdwijnen van parkeerplaatsen, verkeersopstoppingen en vervuiling van de openbare ruimte zijn nadelen van evenementen.

Een belangrijke reden voor het vaststellen van een kader is om helderheid te scheppen in het aantal evenementen dat als risicovol beschouwd dient te worden, in de zin van overlast voor omwonenden of veiligheid van publiek bij evenementen. Met andere woorden, het doel van het vaststellen van het evenementenbeleid is om het plaatsvinden van evenementen te bevorderen en tegelijkertijd de negatieve kanten van evenementen te minimaliseren. In dit beleid zijn zowel procedurele als inhoudelijke aspecten vastgelegd om te bereiken dat duidelijkheid wordt gecreëerd voor alle bij de organisatie van evenementen betrokken partijen.

Afbakening

Het begrip ‘evenement’ is zeer ruim omschreven in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV); zie hoofdstuk 2. Onder het begrip ‘evenement’ vallen zowel activiteiten die in de open lucht plaatsvinden als activiteiten die in (horeca)inrichtingen plaatsvinden.

Voor de toepasbaarheid van het beleid alsmede de relevantie van de onderwerpen in het beleid zal een nadere afbakening van beleid nodig zijn. De afbakening ziet op de regelgeving die van belang is bij het onderwerp ‘evenementenbeleid’. Zo zullen o.m. de volgende regelingen/wetten hier verder buiten behandeling worden gelaten, maar vanzelfsprekend dient wel aan de regelingen en wetten indien van toepassing voldaan te worden:

  • -

    (tijdelijke) gebruiksvergunning (bouwverordening);

  • -

    ontheffing geluidsnormen (artikel 4:6 APV);

  • -

    tijdelijke verkeersmaatregel zoals afsluiting van een weg (Wegenverkeerswet);

  • -

    ontheffing Zondagswet als men iets op zondag vóór 13.00 uur wil organiseren;

  • -

    Drank- en Horecawet (o.a. ontheffing alcoholverstrekking buiten inrichtingen);

  • -

    loterijvergunningen (Wet op de kansspelen);

  • -

    toestemming ballonvaarten, etc. (Luchtvaartwet);

  • -

    Brandveiligheidverordening.

Hoofdstuk 2: Wettelijk Kader

Het wettelijk kader voor evenementen wordt in de eerste plaats geboden door de APV. In

Hoofdstuk 2, afdeling 7, van de APV wordt het begrip evenement omschreven.

Artikel 2:24 Begripsbepaling

  • 1. In deze afdeling wordt onder evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

    • a.

      bioscoopvoorstellingen;

    • b.

      markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en artikel 5:22 van deze verordening;

    • c.

      kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

    • d.

      het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

    • e.

      betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

    • f.

      activiteiten als bedoeld in artikel 2:9 en 2:39 van deze verordening.

  • 2. Onder evenement wordt mede verstaan:

    • a.

      een herdenkingsplechtigheid;

    • b.

      een braderie;

    • c.

      een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van deze verordening, op de weg;

    • d.

      een feest, muziek of wedstrijd op of aan de weg;

    • e.

      een klein evenement.

  • 3. Onder klein evenement wordt o.a. verstaan een straatfeest of buurtbarbecue op een dag, waar geen alcohol wordt geschonken.

Artikel 2:25 Evenement

  • 1. Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

  • 2. Geen vergunning is vereist voor een klein evenement, indien:

    • a.

      het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 100 personen;

    • b.

      het evenement tussen 07.00 en 00.00 uur plaats vindt;

    • c.

      het geluidsniveau tussen 0.700 en 18.00 uur niet meer bedraagt dan 50 dB(A), tussen 18.00 en 22.00 uur niet meer bedraagt dan 45 dB(A) en van 22.00 tot 24.00 uur niet meer bedraagt dan 40 dB(A), gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde woning;

    • d.

      het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten;

    • e.

      er geen alcohol geschonken wordt

  • 3. Het verbod van het eerste lid geldt niet voor een wedstrijd op of aan de weg, voor zover in het geregeld onderwerp wordt voorzien door artikel 10 juncto 148, van de Wegenverkeerswet 1994.

Artikel 2:26 Ordeverstoring

Het is verboden bij een evenement de orde te verstoren.

Hoofdstuk 3: Categorisering evenementen

Als nadere uitwerking van de APV worden de evenementen ingedeeld in drie categorieën.

Klein evenement (categorie A)

Kleine evenementen hebben een laag risico. Voorbeelden van dergelijke evenementen zijn: buurtbarbecue en een kleine braderie.

Een evenement valt in categorie A als:

  • -

    Het aantal aanwezigen (deelnemers/publiek) maximaal 100 personen is op hetzelfde moment

  • -

    Het evenement plaats vindt tussen 07.00 en 00.00 uur

  • -

    Het geluidsniveau tussen 0.700 en 18.00 uur niet meer bedraagt dan 50 dB(A), tussen 18.00 en 22.00 uur niet meer bedraagt dan 45 dB(A) en van 22.00 tot 24.00 uur niet meer bedraagt dan 40 dB(A), gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde woning

  • -

    Er geen alcohol verstrekking plaats vindt

  • -

    Het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten

Indien aan één van de voorwaarden niet voldaan wordt valt het evenement in categorie B.

Regulier evenement (categorie B)

Een regulier evenement is een middelgroot evenement met een op voorhand gemiddeld risico. Bij reguliere evenementen dienen maatregelen te worden getroffen om het evenement in goede banen te leiden en de veiligheid te waarborgen. Voorbeelden van reguliere evenementen zijn: rommelmarkten en kleinschalige tentfeesten.

Een evenement valt in categorie B als:

  • -

    Het aantal aanwezigen (deelnemers/publiek) ligt tussen de 100 en 500 personen op hetzelfde moment

  • -

    Het evenement plaats vindt tussen 07.00 en 01.00 uur

Indien aan één van de voorwaarden niet voldaan wordt valt het evenement in categorie C.

Groot evenement (categorie C)

Grote evenementen hebben een verhoogd risico. Maatregelen zullen nodig zijn om het evenement in goede banen te leiden. De voorbereiding van het evenement zal intensief zijn waarbij de hulpdiensten nauw betrokken zullen zijn. Voorbeelden van dergelijke evenementen zijn: Piratenfeest en Melkwegpop.

Een evenement valt in categorie C als:

  • -

    Het aantal aanwezigen (deelnemers/publiek) ligt tussen de 500 en 5000 personen op hetzelfde moment

  • -

    Het evenement vindt plaats tussen 07.00 en 01.00 uur

Toelichting:

Bij het aantal bezoekers wordt uitgegaan van de grootste hoeveelheid die op één moment aanwezig is. (Een voorbeeld indien een evenement de hele dag duurt en er komen de hele dag door 1000 bezoekers maar er zijn er gelijktijdig nooit meer dan 450 bezoekers aanwezig dan valt het evenement in categorie B en dus niet in C.)

Hoofdstuk 4: Beleid/afwegingskader

In dit hoofdstuk wordt het beleid per categorie beschreven.

Klein evenement (categorie A)

  • -

    Geen vergunning of melding is nodig

  • -

    Er worden geen voorwaarden gesteld

Regulier evenement (categorie B)

  • -

    Een evenementen vergunning is nodig

  • -

    De beslistermijn voor de vergunning is 6 weken (de verdaag termijn bedraagt 4 weken)

  • -

    Indien gewenst wordt de vergunning bij een jaarlijks terugkerend evenement verleend voor 5 jaar (de vergunning is definitief nadat de definitieve datum waarop het evenement plaatsvindt bekend wordt gemaakt aan de gemeente, dit dient minimaal 6 weken van te voren te gebeuren).

  • -

    Voldaan moet worden aan de gestelde voorwaarden zoals beschreven in hoofdstuk 6

Groot evenement (categorie C)

Het volgende beleid geldt voor de grote evenementen met uitzondering van de aan Koninginnedag gerelateerde feesten:

  • -

    Een evenementvergunning is nodig

  • -

    De beslistermijn voor de vergunning is 8 weken (de verdaagtermijn bedraagt 4 weken)

  • -

    De vergunning wordt verleend voor 1 jaar

  • -

    Maximaal één evenement per dag in de openlucht / tent in de gemeente Molenwaard

  • -

    Maximaal 12 evenementen per jaar in de openlucht / tent in de gemeente Molenwaard *

  • -

    Voldaan moet worden aan de gestelde voorwaarden zoals beschreven in hoofdstuk 6

*De selectiecriteria zijn als volgt:

  • 1.

    vergunningaanvragen dienen uiterlijk 1 juni van het voorafgaande jaar te worden aangevraagd; toewijzing door de gemeente vindt plaats uiterlijk 1 augustus van het voorafgaande jaar;

  • 2.

    organisatoren die in het voorafgaande jaar een vergunning hebben ontvangen hebben het eerste recht op een vergunning

  • 3.

    inwoners/organisaties en ondernemers van de gemeente hebben voorrang;

  • 4.

    indien er meer gegadigde zijn zal na stap 3 toewijzing plaatsvinden door middel van loting;

  • 5.

    na 1 augustus geldt wie het eerst komt, het eerst maalt.

Koninginnedag feesten

Voor de aan Koninginnedag gerelateerde feesten welke vallen in categorie C geldt het volgende beleid:

  • -

    Een evenementvergunning is nodig

  • -

    De beslistermijn voor de vergunning is 8 weken (de verdaagtermijn bedraagt 4 weken)

  • -

    Vergunningaanvragen dienen uiterlijk 1 juni van het voorafgaande jaar te worden aangevraagd, toewijzing vindt plaats op uiterlijk 1 augustus van het voorafgaande jaar

  • -

    De vergunning wordt verleend voor 1 jaar

  • -

    Voldaan moet worden aan de gestelde voorwaarden zoals beschreven in hoofdstuk 6

Hardheidsclausule/afwijkingen van het beleid

De burgemeester is bevoegd van het evenementenbeleid af te wijken, indien strikte toepassing van dat beleid voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met dit beleid te dienen doel en met de belangen ter waarborging waarvan dit beleid is opgesteld.

Een en ander betekent ook dat de burgemeester in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen, de zedelijkheid of de gezondheid of om andere zwaarwichtige redenen gemotiveerd van dit beleid kan afwijken.

Hoofdstuk 5: Evenemententerreinen

Locaties

Grote evenementen die plaatsvinden in de openlucht / tent mogen op de volgende locaties plaatsvinden, een uitzondering wordt gemaakt voor de aan Koninginnedag gerelateerde feesten:

  • 1.

    Bleskensgraaf: terrein achter De Spil

  • 2.

    Groot-Ammers: (parkeer)terrein nabij sporthal De Reiger

  • 3.

    Oud-Alblas: terrein aan de Beemtweg

De genoemde locaties zijn geschikt voor het houden van grotere evenementen gelet op de oppervlakte, de verkeerssituatie en de eventueel te verwachten geluidsoverlast voor omliggende bebouwing.

Voor de aan de Koninginnedag gerelateerde grote evenementen zijn de volgende locaties toegestaan:

  • -

    Molenaarsgraaf: Polderweg Oost

  • -

    Ottoland: Hoefweg

  • -

    Goudriaan: De Heuvel (achter de Groot Drukkerij)

  • -

    Streefkerk: Randweg

  • -

    Groot-Ammers: (parkeer)Terrein nabij sporthal De Reiger

  • -

    Nieuwpoort: Het Hoofd

  • -

    Wijngaarden: Terrein ter hoogte van Oosteinde 48

  • -

    Bleskengraaf: Terrein achter de Spil

  • -

    Oud-Alblas: Beemdweg

Verantwoordelijkheden organisatoren

De organisatoren zijn in alle gevallen verantwoordelijk voor:

  • -

    Het reserveren van het terrein bij de eigenaar

  • -

    Voldoende parkeergelegenheid

  • -

    Waarborging van de bereikbaarheid van het terrein voor hulpdiensten

  • -

    Waarborging van de doorgang voor de hulpdiensten op de openbare weg

Hardheidsclausule/afwijkingen van het beleid

De burgemeester is bevoegd om ontheffing te verlenen voor andere dan in deze paragraaf genoemde locaties, indien strikte toepassing van dat beleid voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met dit beleid te dienen doel en met de belangen ter waarborging waarvan dit beleid is opgesteld.

Hoofdstuk 6: Voorwaarden

In het nu volgende hoofdstuk worden per thema de voorwaarden per evenementcategorie waaraan voldaan moet worden beschreven. Deze voorwaarden zullen ook opgenomen worden in de vergunning.

6.1 Veiligheidsplan

Klein evenement (categorie A)

-Veiligheidsplan is niet verplicht

Regulier evenement (categorie B)

-Veiligheidsplan is niet verplicht

Groot evenement (categorie C)

-Veiligheidsplan is verplicht voor evenementen die plaatsvinden in de openlucht / tent.

Toelichting:

In een veiligheidsplan dienen de volgende zaken opgenomen te worden:

  • -

    Contactgegevens van organisatie en hulpdiensten

  • -

    Programma van het evenement

  • -

    Te nemen veiligheidsmaatregelen

  • -

    Beschrijving van hoe te handelen bij een calamiteit

  • -

    Plattegrond evenementenlocatie

Het format voor een veiligheidsplan is als bijlage bijgevoegd.

De organisatoren zijn verantwoordelijk voor het opstellen van een veiligheidsplan. Overleg hierover met de brandweer, GHOR en politie is aan te bevelen. Het concept plan dient bij de vergunning aanvraag te worden bijgevoegd. Het definitieve veiligheidsplan dient 6 weken voor aanvang van het evenement gereed te zijn en aan de gemeente te worden overlegd.

6.2 Brandveiligheid / gebruiksvergunning

In het belang van de (brand)veiligheid is een gebruiksvergunning verplicht voor inrichtingen (gebouwen) waar een evenement plaatsvindt. Voor tenten en tijdelijke bouwwerken is geen gebruiksvergunning nodig maar gelden algemene voorwaarden, deze zijn bijgevoegd als bijlage. De voorwaarden hebben betrekking op o.a. materiaalgebruik, noodverlichting en constructieve veiligheid.

6.3 Beveiliging

Klein evenement (categorie A)

-Beveiliging is niet verplicht

Regulier evenement (categorie B)

-Indien er alcohol verstrekt wordt is beveiliging verplicht, de volgende norm wordt gesteld:

oGecertificeerde beveiliging ( 1 op te 250 bezoekers) of toezichthouders (5 op de 250 bezoekers)

Groot evenement (categorie C)

-Indien er alcohol verstrekt wordt is beveiliging verplicht, de volgende norm wordt gesteld:

oGecertificeerde beveiligers ( 1 op de 250 bezoekers) of vrijwillige toezichthouders (5 op de 250 bezoekers)

Toelichting:

De gecertificeerde beveiligers en toezichthouders dienen zichtbaar aanwezig te zijn en herkenbare kleding te dragen. De kosten voor de beveiligingswerkzaamheden zijn voor rekening van de organisator.

6.4 Verkeersregelaars / parkeerwachters

Klein evenement (categorie A)

-Inzet van verkeersregelaars en parkeerwachters is niet verplicht

Regulier evenement (categorie B)

  • -

    De organisatie is verantwoordelijk voor het ordelijk parkeren van voertuigen, hiervoor kunnen parkeerwachters ingezet worden

  • -

    De organisatie is verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het verkeer . Alsmede ook de bereikbaarheid van het terrein voor hulpdiensten en doorgang van de openbare weg. Om dit te realiseren dienen er indien nodig verkeersregelaars te worden ingezet. Indien het evenement plaatsvindt aan een doorgaande weg of dat het hierop een direct effect heeft dienen de verkeersregelaars in het bezit te zijn van een instructieverklaring, welke worden verstrekt door de politie en aangesteld te zijn door de burgemeester middels een aanstellingsbesluit.

Groot evenement (categorie C)

  • -

    De organisatie is verantwoordelijk voor het ordelijk parkeren van voertuigen, hiervoor kunnen parkeerwachters ingezet worden

  • -

    De organisatie is verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het verkeer. Alsmede ook de bereikbaarheid van het terrein voor hulpdiensten en doorgang van de openbare weg. Om dit te realiseren dienen er indien nodig verkeersregelaars te worden ingezet. Indien het evenement plaatsvindt aan een doorgaande weg of dat het hierop een direct effect heeft dienen de verkeersregelaars in het bezit te zijn van een instructieverklaring, welke worden verstrekt door de politie en aangesteld te zijn door de burgemeester middels een aanstellingsbesluit.

Toelichting:

Als bijlage bij dit beleid is bijgevoegd de notitie verkeersregelaars met daarin specifieke informatie over de vereisten. De organisatie kan in overleg treden met de politie over de gewenste omvang van het aantal verkeersregelaars. De kosten voor de inzet van verkeersregelaars zijn voor rekening van de organisator. Primair ligt de verantwoordelijkheid van de inzet van de verkeersregelaars bij de organisatie, echter de gemeente heeft het recht om in specifieke gevallen een verplichte specifieke inzet van verkeersregelaars op te leggen. Tevens wordt geadviseerd om een evenementen verzekering af te sluiten.

6.5EHBO

Klein evenement (categorie A)

-De inzet van EHBO’ers is niet verplicht

Regulier evenement (categorie B)

-De inzet van EHBO’ers is niet verplicht

Groot evenement (categorie C)

-Indien er alcohol wordt verstrekt en het evenement vindt in de openlucht of een tent plaats is de inzet van EHBO’ers verplicht, de norm die hiervoor geldt is 2 op de 750 bezoekers

Toelichting:

In plaats van EHBO’ers mogen er ook verpleegkundigen, gecertificeerde bedrijfshulpverleners of artsen worden ingezet. Voor allen geldt dat ze zichtbaar aanwezig zijn en herkenbare kleding dragen. De kosten voor zijn voor rekening van de organisator.

6.6 Eindtijden voor evenementen

Klein evenement (categorie A)

-De eindtijd is 00.00 uur

Regulier evenement (categorie B)

  • -

    De eindtijd is 01.00 uur

  • -

    Een kwartier voor de eindtijd mag er geen alcohol meer verstrekt worden

  • -

    Een kwartier voor de eindtijd moet de muziek gedempt worden en dient het licht versterkt te worden

Groot evenement (categorie C)

  • -

    De eindtijd is 01.00 uur

  • -

    Een kwartier voor de eindtijd mag er geen alcohol meer verstrekt worden Een kwartier voor de eindtijd moet de muziek gedempt worden en dient het licht versterkt te worden

6.7 Geluid

Klein evenement (categorie A)

-Het maximaal toegestaan geluidsniveau bedraagt voor de dag-, avond- en nachtperiode respectievelijk 50, 45 en 40 dB(A) op de gevels van dichtstbijzijnde woningen.

Regulier evenement (categorie B)

  • -

    Het maximaal toegestaan geluidsniveau voor evenementen in de openlucht / tent bedraagt 70 dB op de gevels van de dichtstbijzijnde woning

  • -

    Voor inrichtingen gelden de normen die zijn opgenomen in de APV in artikel 4:5

Groot evenement (categorie C)

  • -

    Het maximaal toegestaan geluidsniveau voor evenementen in de openlucht / tent bedraagt 70 dB op de gevels van de dichtstbijzijnde woning

  • -

    Voor inrichtingen gelden de normen die zijn opgenomen in de APV in artikel 4:5

Toelichting:

Het college van burgemeester en wethouders kan, op grond van artikel 4:6 lid 2 APV, in specifieke gevallen ontheffing verlenen van het verbod tot het veroorzaken van geluidshinder.

6.8 Alcohol en gebruik glaswerk

Klein evenement (categorie A)

  • -

    Verstrekking van alcohol is niet toegestaan.

  • -

    Het gebruik van glaswerk is toegestaan

Regulier evenement (categorie B)

-Indien er alcohol wordt verstrekt is het gebruik van glaswerk (ook bierflesjes) niet toegestaan

Groot evenement (categorie C)

-Indien er alcohol wordt verstrekt is het gebruik van glaswerk (ook bierflesjes) niet toegestaan

Hardheidsclausule/afwijkingen van het beleid

De burgemeester is bevoegd van het evenementenbeleid af te wijken, indien strikte toepassing van dat beleid voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met dit beleid te dienen doel en met de belangen ter waarborging waarvan dit beleid is opgesteld.

Een en ander betekent ook dat de burgemeester in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen, de zedelijkheid of de gezondheid of om andere zwaarwichtige redenen gemotiveerd van dit beleid kan afwijken en eventueel aanvullende voorwaarden kan stellen.

Hoofdstuk 7: Faciliteiten/ondersteuning door gemeente

7.1 Gebruik gemeente-eigendommen

Locaties

Indien gebruik wordt gemaakt van een gemeentelijke locatie voor het houden van een evenement zijn de volgende zaken van belang:

  • -

    In de te verlenen evenementenvergunning zullen voorschriften worden opgenomen ter voorkoming van beschadiging van de evenementenlocatie (inclusief groenvoorzieningen).

  • -

    De locatie moet na afloop van het evenement schoon en in oude staat worden opgeleverd

  • -

    De herstelkosten van eventuele schade aan de locatie dan wel andere kosten komen voor rekening van de organisator

Materialen

Benodigde materialen, zoals hekken en borden, worden door de gemeente ter beschik-king gesteld. De volgende zaken zijn hierbij van belang:

  • -

    De organisatie moet zelf voor het ophalen, correct plaatsen en retourneren van materialen zorg dragen.

  • -

    Een huurprijs is verschuldigd conform het daarvoor vastgestelde beleid. Tarieven zullen jaarlijks worden vastgesteld bij de vaststelling van de legesverordening

  • -

    De voorraad van de materialen is niet onbeperkt, er is dan ook geen garantie op levering, afhankelijk van de vraag wordt een verdeling gemaakt

7.2 Afval

De gemeente heeft de inzameling van afval overgedragen aan GR Waardlanden. Het volgende is van belang bij evenementen:

  • -

    De organisator is verantwoordelijk voor de afvoer van het afval

  • -

    De kosten van de inzameling van het afval zijn voor rekening van de organisator.

  • -

    De kosten van verwerking van het afval zijn voor rekening van de gemeente mits de inzameling via GR Waardlanden verloopt

  • -

    Materialen met betrekking tot de inzameling van afval (o.a. vuilcontainers) kunnen gehuurd worden bij GR Waardlanden

Toelichting:

Afhankelijk van de hoeveelheid afval kan er door de organisatie ook voor gekozen worden om het afval af te voeren via de huishoudelijke kanalen of het te brengen naar de afvalbrengstations (dit is gratis). Het is aan de organisatie om afspraken te maken met GR Waardlanden over de inzameling van het afval. GR Waardlanden zal hiervoor kosten in rekening brengen.

In sommige gevallen zullen er evenementen zijn waaraan een bijzondere waarde toekent wordt vanuit het gemeentelijk of algemeen belang. In die gevallen kan besloten worden om naast de verwerking van het afval, ook de inzamelkosten van Waardlanden door de gemeente te laten betalen.

Hoofdstuk 8: Procedure aanvraag vergunningen

Een evenementenvergunning dient volgens het daarvoor bestemde formulier te worden aangevraagd. De aanvraag en beslistermijnen zijn genoemd in hoofdstuk 4. De brandweer, GHOR en politie zullen in kennis worden gesteld van de vergunningaanvragen. Voor de grote evenementen zal specifiek advies aan de genoemde partijen worden gevraagd. Indien de vergunning wordt verleend zullen de politie, GHOR en brandweer worden geïnformeerd. Voor de in behandeling neming van een vergunningsaanvraag zijn leges verschuldigd. De tariefstelling vindt plaats bij de jaarlijkse vaststelling van de legesverordening.

Hoofdstuk 9: Slotbepalingen

Bijzondere omstandigheden

Voor alle bovengenoemde uitgangspunten en de overige in het Evenementenbeleid opgenomen regels geldt dat hiervan op grond van bijzondere omstandigheden als bedoeld in artikel 4:84 van de Awb kan worden afgeweken.

Overgangsbepaling

Vergunningen verleend vóór inwerkingtreding van dit beleid worden geacht daarmee in overeenstemming te zijn.

Inwerkingtreding beleid

Het beleid treed in werking op de dag van publicatie.