Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Maasdonk

Legesverordening 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Maasdonk
Officiële naam regelingLegesverordening 2012
CiteertitelLegesverordening 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpBelastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2013Jaarlijkse wijziging

20-12-2011

Streekwijzer 23 december 2011

Raad/11-00219

Tekst van de regeling

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012 (Legesverordening 2012).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a.diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling
  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.3 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 5 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 11 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht
  • 1. De artikelen en tarieventabel van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2011 vervallen met ingang 1 januari 2012, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 13 Inwerkingtreding
  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2012.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 20 december 2011

De raad voornoemd,

griffier, voorzitter,

drs. M.J.H.N. Collombon drs. R.H. Augusteijn

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2012.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

Hoofdstuk 10 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 11 Kansspelen

Hoofdstuk 12 Kinderopvang

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 15 Diversen

Titel 2 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

1.1.1.1

maandag en dinsdag tussen 08.30 uur en 10.00 uur (exclusief trouwboekje en exclusief ceremonie)

€ 0,00

1.1.1.2

maandag en dinsdag tussen 10.00 uur en 16.30 uur en op woensdag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 16.30 uur (exclusief ceremonie, inclusief trouwboekje)

€ 125,00

1.1.1.3

maandag en dinsdag tussen 10.00 en 16.30 uur en op woensdag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 16.30 uur (inclusief trouwboekje)

€ 395,00

1.1.1.4

zaterdag tussen 09.00 uur en 16.30 uur (inclusief trouwboekje)

€ 565,00

1.1.1.5

Andere tijden dan genoemd onder 1.1.1.1. tot en met 1.1.1.4. in overleg met en na instemming van de ambtenaar van de burgerlijke stand (inclusief trouwboekje)

€ 1.000,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het administratief omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk of omgekeerd

€ 45,00

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek op maandag en dinsdag tussen 10.00 en 16.30 uur en op woensdag tot en met vrijdag

€ 395,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk (inclusief ceremonie) het tarief dat gehanteerd wordt voor het voltrekken van een huwelijk als bedoeld in artikel 1.1.1.3 tot en met 1.1.1.5

 

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje

€ 31,00

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,50

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

1.1.8.

Het vanuit gemeentewege beschikbaar stellen van een getuige ten behoeve van het sluiten van een huwelijk of het aangaan van een geregistreerd partnerschap

€ 34,00

1.1.9.

Voor mensen die ten tijde van de huwelijksaangifte of een aangifte van een geregistreerd partnerschap buiten de gemeente wonen, wordt een toeslag in rekening gebracht van

€ 45,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 48,70

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 48,70

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 48,70

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,35

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 21,85

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 40,05

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 30,00

1.2.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,90

1.2.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 21,80

1.2.4.

Bij verlies van een reisdocument wordt het tarief als bedoeld in artikel 1.2.1.1. tot en met 1.2.1.6. vermeerderd met

50%

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 44,00

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met de kosten die het RDW in rekening brengt

 

1.3.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 10,00

1.3.4

Bij verlies van een rijbewijs wordt het tarief als bedoeld in artikel 1.3.1. vermeerderd met

50%

1.3.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een eigen verklaring de kosten die het CBR in rekening brengt

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 11,00

1.4.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,50

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

1.5.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.5.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23

 

met een maximum per bericht van

€ 4,50

1.5.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50

1.5.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

 

1.5.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 30,00

1.5.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.5.1.1, 1.5.1.2 en 1.5.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.6.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting (programmabegroting of productenraming)

€ 30,00

1.6.1.2

een afschrift van de gemeenterekening (programmarekening of productenrekening)

€ 30,00

1.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de agenda’s verslagen en bijlagen van de raadsvergadering:

 

1.6.2.1

bij een digitaal abonnement

€ 0,00

1.6.2.2

bij afhalen

€ 120,00

1.6.2.3.

bij opsturen

€ 150,00

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger, structuurplan of stadsvernieuwingsplan voor de eerste pagina:

€ 8,50

1.7.1.1.1

voor iedere volgende pagina in A-4-formaat

€ 0,15

1.7.1.1.2

voor iedere volgende pagina in A-3-formaat

€ 0,25

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het raadplegen van de overige bij de gemeente berustende vastgoedregistraties per 10 minuten

€ 10,00

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel plaatselijke aanduiding, per inlichting

€ 6,00

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.8.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 7,50

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,50

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.9.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A0-formaat

€ 6,00

1.9.2.2

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A1-formaat

€ 4,50

1.9.2.3

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A2-formaat

€ 3,00

1.9.2.4

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A3-formaat of kleiner

€ 1,50

1.9.3.

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 22,50

Hoofdstuk 10 Winkeltijdenwet

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.10.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 22,50

1.10.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.10.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 22,50

1.10.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.10.1 bedoelde ontheffing

€ 11,00

Hoofdstuk 11 Kansspelen

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.11.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.11.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 34,00

1.11.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van drie jaar

€ 150,00

1.11.1.4

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van drie jaar

€ 150,00

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 90,00

1.11.1.5.

Indien een vergunning als bedoeld in onderscheidenlijk artikel 1.11.1.3, of 1.11.1.4. wordt ingetrokken wordt teruggaaf verleend van 30% van de berekende leges voor ieder volledig jaar dat de vergunning nog geldig is.

 

1.11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 7,50

1.11.3.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de speelautomatenverordening

€ 2.000,00

1.11.3.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de speelautomatenverordening

€ 1.000,00

1.11.3.3

Indien een vergunning als bedoeld in onderscheidenlijk artikel 1.11.4.1. of 1.11.4.2. wordt geweigerd wordt teruggaaf verleend van 50% van de berekende leges

 

Hoofdstuk 12 Kinderopvang

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot opname in het Landelijk Register Kinderopvang:

 

1.12.1

Indien het een kindercentrum of gastouderbureau betreft:

De kosten die de GGD in rekening brengt

 

1.12.2

Indien het gastouders (via gastouderbureau) betreft:

De kosten die de GGD in rekening brengt

 

1.12.3

Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 1.12 wordt ingetrokken bestaat recht op teruggaaf van de leges indien de intrekking plaats heeft gevonden voordat het extern advies bij de GGD is aangevraagd.

 

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 210,00

1.13.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,00

1.13.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 0,50

1.13.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 137,50

1.13.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaats vindt, wordt het bedrag verhoogd met het bedrag van de voorgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de aanmelder meegedeelde kosten blijkens een door het college van burgemeester en wethouders opgestelde begroting

 

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.14.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 74,50

1.14.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement

€ 74,50

1.14.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 60,00

Hoofdstuk 15 Diversen

Artikel

Omschrijving

Tarief

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de Afvalstoffenverordening

€ 127,50

1.15.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.15.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 7,50

1.15.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.15.2.2.1

1.15.2.2.2

1.15.2.2.3

1.15.2.2.4

per pagina op papier van A4-formaat in zwart wit

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 0,15

€ 1,50

per pagina op papier van een ander formaat in zwart wit

€ 0,25

per pagina op papier van een ander formaat in kleur

€ 2,50

1.15.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.15.2.1 en 1.15.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

 
 

per eerste kaart, tekening of lichtdruk in A0 formaat

€ 6,00

 

per eerste kaart, tekening of lichtdruk in A1 formaat

€ 6,00

 

per eerste kaart, tekening of lichtdruk in A2 formaat

€ 3,00

 

voor iedere volgende kaart, tekening of lichtdruk in A0 formaat

€ 2,00

 

voor iedere volgende kaart, tekening of lichtdruk in A1 formaat

€ 2,00

 

voor iedere volgende kaart, tekening of lichtdruk in A2 formaat

€ 1,25

     

1.15.2.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 7,50

1.15.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 2,50

1.15.3

Het verstrekken van een plattegrond van de gemeente anders dan aan nieuwe inwoners, plaatselijke instellingen of overige instellingen die ten algemeen nutte werkzaam zijn

€ 3,00

     

1.15.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van advies door de Gewestelijke Gezondheidsdienst Brabant (GGD) Noord-Oost

kostprijs advies

1.15.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van advies door Brabants Heem

kostprijs advies

1.15.6

Het tarief voor het plaatsen van een extra minicontainer bedraagt

€ 50,00

1.15.7

Het tarief voor het plaatsen van een slot op een minicontainer bedraagt

€ 30,00

1.15.8

Het tarief voor de aanschaf van 10 zogeheten "luierzakken" bedraagt

€ 9,00

     

1.15.9

voor het collecteren van geld of goederen zoals bedoeld in artikel 5:13 van de APV:

€ 0,00

     

1.15.10

voor het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5:18 van de APV:

 

1.15.10.1

voor de periode van een dag

€ 30,00

1.15.10.2

voor de periode van 5 maanden of een gedeelte ervan dat langer duurt dan 1 dag

€ 125,00

1.15.10.3

voor de periode van een kalenderjaar of een gedeelte ervan dat langer duurt dan 5 maanden

€ 250,00

1.15.11

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een ontheffing voor het stoken van vuur als bedoeld in art. 5:34 van de APV bedraagt:

€ 0,00

1.15.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing voor:

 

1.15.12.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing voor het gebruiken van de weg of een weggedeelte anders dan overeenkomstigde publieke functie daarvan (2:10 van de A.P.V)

€ 60,00

     

1.15.12.2

het exploiteren van een horecabedrijf (artikel 2:28 APV):

€ 55,00

1.15.12.3

het buiten sluitingstijden voor bezoekers geopend hebben van een horecabedrijf en aldaar bezoekers toe te laten of te laten

€ 32,50

1.15.12.4

het exploiteren van speelgelegenheid (artikel 2:39 APV):

€ 225,00

1.15.12.5

het voeren van lichtreclame als bedoeld in artikel 4:16 van de APV:

€ 125,00

1.15.12.6

voor het ten behoeve van recreatief nachtverblijf plaatsen of geplaatst houden van kampeermiddelen buiten een kampeerterrein als bedoeld in artikel 4:18 van de APV voor zover de aanvraag geschiedt door derden niet zijnde gevestigd in Maasdonk

€ 60,00

1.15.12.7

voor het ten behoeve van recreatief nachtverblijf plaatsen of geplaatst houden van kampeermiddelen buiten een kampeerterrein als bedoeld in artikel 4:18 van de APV voor zover de aanvraag geschiedt door burgers gevestigd in Maasdonk

€ 0,00

1.15.12.8

als bedoeld in de artikelen 5:2, 5:3, 5:6, 5:7, 5:8 en/of 5:11 van de APV (parkeren)

€ 47,50

1.15.13

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning, kennisgeving of ontheffing als bedoeld in een artikel van de APV, waarvoor niet elders in deze tarieventabel een tarief is opgenomen:

€ 50,00

1.15.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag inzake mantelzorg exclusief publicatiekosten en kosten advies

€ 290,00

1.15.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verkrijgen van een gedoogbeschikking dan wel een andersoortige beschikking, dit voor zover dit niet elders bepaald is in de tarieventabel exclusief publicatiekosten

€ 350,00

1.15.16

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van advies voor zover niet elders in deze tabel geregeld

kostprijs advies

1.15.17

Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag per post verzenden van een stuk, voor zover niet elders in deze tabel geregeld

€ 1,00

1.15.18

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een register van gebruikte en ongeregelde goederen

€ 26,00

1.15.19.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tijdelijke verhuur ex artikel 15 van de Leegstandswet:

€ 88,00

1.15.19.2

voor de verlenging van de vergunning ex artikel 15 van de Leegstandswet, per woning

€ 35,00

Titel 2 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING / OMGEVINGSVERGUNNING

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Artikel

Omschrijving

Tarief

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 
 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten,

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 
 

Onder aanneemsom (exclusief omzetbelasting) wordt verstaan: de bouwkosten als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989, UAV 1989, voorzover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten als bedoeld in het Normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Voor de hoogte van de geraamde bouwkosten, als boven gedefinieerd, wordt uitgegaan van genormeerde bedragen exclusief b.t.w. (deze bedragen zijn gebaseerd op ervaringscijfers) welke jaarlijks aan de hand van prijsindexcijfers worden aangepast. Deze genormeerde bedragen zijn opgenomen als bijlage bij deze tarieventabel. Van deze normbedragen wordt slechts afgeweken indien bij de aanvraag een gespecificeerde open begroting van de bouwkosten als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd, wordt overlegd. Deze open begroting zal aan de hand van de op dat moment gangbare prijzen worden beoordeeld.

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.1.4

Principeverzoek: een schriftelijk verzoek waarbij wordt bezien of een ontwikkeling, die in strijd is met het bestemmingsplan door een herziening van het bestemmingsplan kan worden toegestaan. Het moet gaan om een concreet initiatief en niet om een algemene vraag.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg / vooronderzoek / principeverzoek / ruimtelijke onderbouwing

Artikel

Omschrijving

Tarief

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1.

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is.

€ 52,50

2.2.2.

Indien van het op grond van artikel 2.2.1. gevoerde vooroverleg een schriftelijke verklaring moet worden opgesteld wordt het op grond van artikel 2.2.1. berekende bedrag verhoogd met

€ 17,50

2.2.3

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning, waarbij sprake is van bouwactiviteiten:

40%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

 

2.2.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeverzoek:

€ 350,00

2.2.5

Indien het voor de behandeling van een principeverzoek noodzakelijk is om extern advies in te winnen, worden de externe advieskosten aan aanvrager doorberekend. Van de kosten wordt vooraf een begroting aan de aanvrager voorgelegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde werkdag is ingetrokken.

 

2.2.6.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.6.1.

Waarbij een ruimtelijke onderbouwing moet worden beoordeeld en de ruimtelijke onderbouwing door of namens de aanvrager wordt aangeleverd

€ 400,00

2.2.6.2.

De op grond van het in artikel 2.2.6.1. berekende bedrag wordt verhoogd met de kosten van onderzoeken die nodig zijn ten behoeve van de ruimtelijke onderbouwing (luchtkwaliteit, geluid, bodem, flora en fauna, e.a..) en de feitelijke druk en publicatiekosten. Na de vijfde werkdag waarop het bedrag zoals hierboven bedoeld aan de aanvrager ter kennis is gebracht en overeengekomen wordt met de opdracht gestart

 

2.2.7.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het beoordelen van een beeld- en kwaliteitsplan door de welstandscommissie

€ 100,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Artikel

Omschrijving

Tarief

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 
     

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 10.000 bedragen:

€ 225,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 10.000 tot € 25.000 bedragen:

€ 225,00

 

vermeerderd met:

2,25%

 

van de bouwkosten -/- € 10.000;

 

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 25.000 tot € 225.000 bedragen:

€ 562,50

 

vermeerderd met:

2,00%

 

van de bouwkosten -/- € 25.000;

 

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 225.000 tot € 450.000 bedragen:

€ 4.562,50

 

vermeerderd met:

2,00%

 

van de bouwkosten -/- € 225.000;

 

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 450.000 of meer bedragen

€ 9.062,50

 

vermeerderd met:

2,00%

 

van de bouwkosten -/- € 450.000, met een maximum van:

€ 30.000,00

     
 

Extra welstandstoets

 

2.3.1.2.1.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

€ 0,00

2.3.1.2.2.

Voor iedere volgende welstandstoets (vanaf 3e toets):

€ 50,00

     
 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:

Kostprijs advies

     
 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

25%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 
     
 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens, waarbij redelijkerwijs geen sprake is van een nieuwe bouwaanvraag, die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 0,00

     

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 277,00

     

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 310,00

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 310,00

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

2%

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 500,00 en een maximum van € 10.000,00

 

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 310,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 310,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 310,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 310,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 310,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 310,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 310,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 3.000,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 310,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 310,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 310,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 310,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 310,00

     

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.5.1.1

indien de gebruikersoppervlakte kleiner is dan 500 m2

€ 150,00

2.3.5.1.2

indien de gebruikersoppervlakte kleiner is dan 1250 m2 doch groter of gelijk aan 500m2

€ 350,00

2.3.5.1.3

indien de gebruikersoppervlakte groter of gelijk is aan 1250 m2

€ 700,00

     
     

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo, met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 130,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 130,00

     

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief

 

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening, een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 130,00

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van de bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid onder a, van de Wabo:

€ 130,00

     

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

 
 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 200,00

     
 

Aanleggen of veranderen weg

 

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van artikel 2.1.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 135,00

     

2.3.9

Uitweg/inrit

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 135,00

     

2.3.10

Kappen

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.3.2. van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 0,00

     

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 75,00

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 125,00

     

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief

€ 0,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de natuurbeschermingswet 1998

€ 0,00

     

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 0,00

     

2.3.14

Andere activiteiten

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 70,00

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft:

€ 70,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:

€ 70,00

     

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft, met uitzondering van de leges op grond van artikel 2.3.1.1.1 tot en met 2.3.1.1.5. Deze bedragen in de eerste fase 40% van het legesbedrag;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft, met uitzondering van de leges op grond van artikel 2.3.1.1.1 tot en met 2.3.1.1.5. Deze bedragen in de tweede fase 60% van het legesbedrag;

 
     

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 
 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 170,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 170,00

     

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies wordt beoordeeld:

Kostprijs advies

     

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 70,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 
     

2.3.19

Hogere grenswaarde Wet Geluidhinder

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het starten van een procedure tot het vaststellen van een hogere grenswaarde als bedoeld in de wet Geluidhinder

€ 956,00

     

2.3.20

Publicatiekosten

 
 

De in Titel 2 genoemde bedragen worden indien sprake is van wettelijk verplichte openbare kennisgevingen (publicatiekosten) verhoogd met een bedrag van:

€ 60,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

Artikel

Omschrijving

Tarief

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

 

2.4.1.1.

bij 5 tot 10 activiteiten:

2%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.1.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.1.3

bij 15 of meer activiteiten:

5%

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Artikel

Omschrijving

Tarief

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 
 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 26 weken na het in behandeling nemen ervan

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 
     

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 
 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 26 weken na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 
     

2.5.3.

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Artikel

Omschrijving

Tarief

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 0,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Artikel

Omschrijving

Tarief

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project, zodat geen sprake is van een nieuw project:

€ 0,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Artikel

Omschrijving

Tarief

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening de kosten die voor de te voeren procedure zoals voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager schriftelijk is medegedeeld en blijkt uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

 

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening de kosten die voor de te voeren procedure zoals voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager schriftelijk is medegedeeld en blijkt uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

 

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Artikel

Omschrijving

Tarief

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 65,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Artikel

Omschrijving

Tarief

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 150,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Artikel

Omschrijving

Tarief

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 260,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 130,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 35,00

3.1.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

 

3.1.4.1.

anders dan de tenaamstelling

€ 125,00

3.1.4.2.

de tenaamstelling

€ 63,00

     

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Artikel

Omschrijving

Tarief

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

3.2.1.1

een aanvraag die geschiedt door derden niet zijnde gevestigd in de gemeente Maasdonk

€ 100,00

3.2.1.2

een aanvraag die geschiedt door derden gevestigd in de gemeente Maasdonk

€ 0,00

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding voor het organiseren van een snuffelmark of rommelmarkt als bedoeld in afdeling 5 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 0,00

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een circus

€ 350,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Artikel

Omschrijving

Tarief

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.2.1. van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.4.2.

€ 825,00

     

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.4.2 tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

€ 100,00

3.3.3.

Indien een vergunning, als bedoeld in artikel 3.3.1. niet wordt verleend wordt op verzoek teruggaaf verleend van 50% van de op basis van artikel 3.3.1. berekende leges

 

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

Artikel

Omschrijving

Tarief

3.4.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening

€ 300,00

3.4.2

Het verstrekken van een gebruikvergunning met betrekking tot brandveilig gebruik van een tijdelijk bouwwerk, als bedoeld in de brandbeveiligingsverordening van de gemeente Maasdonk, voor zover dit bouwwerk gebruikt zal worden voor niet-commerciële activiteiten, voor

 

3.4.2.1

bouwwerken kleiner dan 150 m²

€ 25,00

3.4.2.2

bouwwerken van 150 m² tot en met 300 m²

€ 50,00

3.4.2.3

bouwwerken groter dan 300 m²

€ 100,00

3.4.3

Het verstrekken van een gebruikvergunning met betrekking tot brandveilig gebruik van een tijdelijk bouwwerk, als bedoeld in de brandbeveiligingsverordening van de gemeente Maasdonk, voor zover dit bouwwerk gebruikt zal worden voor commerciële activiteiten, voor

 

3.4.3.1

bouwwerken kleiner dan 150 m²

€ 100,00

3.4.3.2

bouwwerken van 150 m² tot en met 300 m²

€ 200,00

3.4.3.3

bouwwerken groter dan 300 m²

€ 290,00

3.4.4.

Indien bij de aanvraag van een gebruiksvergunning brandveiligheidsadvies wordt gevraagd, wordt het bedrag verhoogd met de kosten die het adviesbureau in rekening brengt voor dit advies.

Kostprijs advies

3.4.5.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van een programma van eisen voor een brandmeld- en/of ontruimingsinstallatie

€ 140,00

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Artikel

Omschrijving

Tarief

3.5.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 50,00

3.5.2.

Indien er op basis van een in deze titel genoemd artikel een aanvraag wordt gedaan in het kader van de wet BIBOB worden de leges verhoogd met

Kostprijs advies

Kostenbepaling van bouwwerken Peildatum 1-01-2012

Er kan een onderscheid bouwkosten gemaakt worden:

  • 1.

    Een raming van de bouwkosten als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd, exclusief B.T.W, zie toelichting formulier bouwaanvraag, onder punt 8.

  • 2.

    Toetsing van de onder 1 genoemde bouwkosten aan de eenheden zoals die jaarlijks worden bijgesteld aan de hand van prijsindexcijfers.

  • 3.

    Wij toetsen onderdeel 1 en 2, indien er verschillen optreden dan worden de ramingskosten van de gemeente aangehouden.

  • 4.

    Voor woonwagens inclusief aflever- en plaatsingskosten.

Bouwkosten dienen exclusief b.t.w. te worden aangegeven, voor de legesberekeningen dienen deze ook exclusief omzetbelasting te worden gehanteerd.

De onderstaande normbedragen worden, indien nodig, per jaar bijgesteld. De gegevens voor deze bijstelling worden o.a. verkregen van het C.B.S. (Centraal Bureau voor de Statistiek) en vergelijking van te hanteren bedragen bij andere gemeenten in de regio.

Indexcijfer 2005 = 100

Indexcijfer 2006 = 103,2

Indexcijfer 2007 = 107,4

Indexcijfer 2008 = 112

Indexcijfer 2009 = 113,2

Indexcijfer 2010 = 112

Indexcijfer 2011 = 112

In de normbedragen zijn onder meer opgenomen:

grondwerk inclusief grondverbeteringen

beton- en metselwerken

timmerwerken

tegel- en stucadoorwerken

metaalwerken

bestratingen en terreinverhardingen

dakdekkerswerken

loodgieterswerken

rioleringswerken

glas- en schilderwerken

electrische installaties

vaste inrichtingen

Er dient te worden uitgegaan van bouwkosten, welke zijn gebaseerd op uitvoering van het bouwsel door een erkend ondernemer.

Alle bovenbedoelde onderdelen dienen in de aanneemsom te zijn begrepen.

BOUWKOSTEN Peildatum 1 januari 2012

(Tariefstelling legesheffing bouwvergunning)

Onderdeel bouwkosten excl. BTW

1. Woningen / nieuwbouw

1.1. Premie en woningwetwoningen € 210,00 m3

1.2. Halfvrijstaande woningen € 240,00 m3

1.3. Vrijstaande woningen € 325,00 m3

1.4. Vrijstaande villa of landhuis € 465,00 m3

1.5. Appartementen € 350,00 m3

1.6. Parkeergarages € 750,00 m3

2. Woningen veranderen/vergroten

2.1. Vergroten woonruimte € 290,00 m3

2.2. Veranderen woonruimte € 210,00 m2

2.3. Dakkapel €1.500,00 m1

2.4. Dakopbouw €2.000,00 m1

2.5. Serre € 400,00 m3

2.6. Kelder € 150,00 m3

3. Bijgebouwen

3.1. Berging of garage (plat dak) € 150,00 m3

3.2. Berging of garage (met kap) € 150,00 m3

3.3. Carport € 165,00 m2

3.4. Tuinhuisje € 150,00 m2

4. Bedrijfsgebouwen

Traditioneel metselwerk

4.1. Hal tot 3 m1 hoog € 145,00 m3

4.2. Hal, boven 3 m1 (restant) € 85,00 m3

4.3. Tussenvloer (extra) € 150,00 m2

4.4. Bedrijfskantoor € 250,00 m3

systeembouw

4.5. Hal tussen 6m – 9m hoog € 65,00 m3

4.6. Hal hoger dan 9 m € 55,00 m3

4.7. Tussenvloer (extra) € 100,00 m2

4.8. Kantoorruimte (extra) € 165,00 m2

4.9. Romneyloods € 40,00 m2

  • 4.

    10 Loodsen/voorraadschuur € 80,00 m2

  • 4.

    11 Open loodsen € 175,00 m2

5. Agrarische bedrijfsgebouwen

5.1. Sleufsilo’s vloer € 30,00 m2

5.2. Sleufsilo’s wanden € 100,00 m2

5.3. Veldschuur 3 zijden gesloten € 145,00 m2

5.4. Werktuigenberging 4 zijden gesloten € 165,00 m2

5.5. Rundveestal bovenbouw € 210,00 m2

5.6. Varkensstal bovenbouw € 230,00 m2

5.7. Groenlabelstallen vleesvarkens € 290,00 m3

5.8. Mestkelder € 175,00 m2

5.9. Kippen- en konijnenstallen € 230,00 m2

5.10. Kassen, verwarmd € 80,00 m2

5.11. Kassen, onverwarmd € 50,00 m2

6 Overige gebouwen

6.1. Kantoren/showroom/winkel € 350,00 m3

6.2. Horeca € 330,00 m3

6.3. Kleedgebouw € 290,00 m3

6.4. Sporthal € 330,00 m2

6.5. School € 330,00 m3