Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nederlek

Verordening klachtenbehandeling Nederlek 1999

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nederlek
Officiële naam regelingVerordening klachtenbehandeling Nederlek 1999
CiteertitelVerordening klachtenbehandeling Nederlek 1999
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-199930-07-2013Onbekend

14-09-1999

Nederlek Nieuws

NE99/

Tekst van de regeling

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    klager: de natuurlijke- of rechtspersoon die een klacht indient;

  • c.

    gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, wordt aangemerkt

als een gedraging van dat bestuursorgaan.

  • d.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de gemeenteraad;

  • e.

    sectorhoofd: de ambtenaar aan wie de dagelijkse leiding aan het beheer van een sector is opgedragen.

Artikel 1.2 Algemene bepalingen
  • 1. Een ieder heeft het recht om, zowel mondeling als schriftelijk, een klacht in te dienen.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van klachten.

HOOFDSTUK 2 BEHANDELING VAN KLACHTEN

Artikel 2.1 Indiening van klachten
  • 1. Een klacht wordt ingediend bij de gemeente-secretaris.

  • 2. De klacht dient bij voorkeur zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen een jaar nadat de gedraging heeft plaatsgevonden, te worden ingediend.

  • 3. Een schriftelijke klacht is ondertekend en bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van de indiener;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht zich richt.

Artikel 2.2 Registratie
  • 1. Elke ingediende klacht wordt door de gemeentesecretaris geregistreerd en voorgelegd aan diegene die de klacht op grond van artikel 2.4 onderzoekt.

  • 2. Een mondeling ingediende klacht wordt door de gemeentesecretaris in het bijzijn van de klager op schrift gesteld en gedateerd. De op schrift gestelde klacht wordt ter ondertekening voorgelegd aan de klager ter bevestiging van de juiste notering van zijn/haar klacht. Door de klager voorgestelde wijzigingen van de door de gemeentesecretaris op schrift gestelde klacht worden zonder meer aangebracht.

  • 3. Klachten kunnen ook telefonisch bij de gemeentesecretaris worden ingediend, De op schrift stelling van de klacht wordt uitgevoerd conform het bepaalde in lid 2 hiervoor. Klager krijgt de op schrift gestelde klacht in tweevoud toegezonden met het verzoek de op schrift gestelde klacht, na eventuele aanpassing, te ondertekenen en te retourneren aan het centraal meldpunt. De klacht wordt geacht te zijn ontvangen op de dag waarop de door klager ondertekende klacht bij de gemeentesecretaris wordt ontvangen.

Artikel 2.3 Ontvangstbevestiging
  • 1. De ontvangst van een klacht wordt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen, door de gemeentesecretaris aan de klager schriftelijk bevestigd.

  • 2. In de ontvangstbevestiging wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.

  • 3. Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, krijgt de klacht, de daarbij meegezonden stukken en de ontvangstbevestiging in afschrift toegezonden.

  • 4. De gemeentesecretaris draagt zorg voor de voortgangsbewaking van de klachtenafhandeling en het onderhouden van de contacten met de klager.

Artikel 2.4 Klachtbehandelaar

Een klacht wordt behandeld door:

  • 1.

    het sectorhoofd namens het college van burgemeester en wethouders indien het een gedraging van een ambtenaar van zijn sector betreft;

  • 2.

    de gemeentesecretaris namens het college van burgemeester en wethouders indien het een gedraging van een sectorhoofd betreft;

  • 3.

    het college van burgemeester en wethouders indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft;

  • 4.

    de overige collegeleden indien het een gedraging van één van de wethouders of de burgemeester betreft.

Artikel 2.5 Niet-ontvankelijkheid
  • 1. Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:

    • ·

      niet is voldaan aan de vereisten genoemd in artikel 2.1, tweede en derde lid en de klagende voor de behandeling vereiste gegevens niet binnen veertien dagen verstrekt nadat hij door de gemeentesecretaris op de tekortkoming is gewezen;

    • ·

      het een gedraging betreft die reeds eerder met inachtneming van deze verordening is behandeld;

    • ·

      het belang dat de klager bij behandeling van de klacht heeft of het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende zwaar is;

    • ·

      het een gedraging betreft waartegen door de klager bezwaar en/of beroep had kunnen worden ingesteld;

    • ·

      zolang ten aanzien van een gedraging, die nauw samenhangt met het onderwerp van de klacht, een procedure aanhangig is bij een rechterlijke instantie, dan wel ingevolge een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening bij een andere instantie.

  • 2. Van het niet in behandeling nemen van een klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht door burgemeester en wethouders schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan. De kennisgeving bevat de mededeling dat de klager zijn klacht kan voorleggen aan het instituut van de Nationale Ombudsman, indien de klacht betrekking heeft op een gedraging welke heeft plaatsgevonden na aansluiting bij het instituut van de Nationale Ombudsman.

Artikel 2.6 Onderzoek en horen
  • 1. Degene die op grond van artikel 2,4 daartoe is aangewezen (de behandelaar) behandelt de klacht en stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid om te worden gehoord.

  • 2. Van deze procedure van hoor en wederhoor kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel zowel de klager als degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, hebben verklaard daaraan geen behoefte te hebben

  • 3. Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 2.7 Afdoening
  • 1. De behandelaar brengt binnen vier weken na de datum van ontvangst van de klacht rapport uit aan het college van burgemeester en wethouders. Het rapport gaat vergezeld van een ontwerp besluit.

  • 2. Binnen twee weken nadat het rapport is uitgebracht, besluiten burgemeester en wethouders over de afdoening van de klacht. Het besluit wordt schriftelijk en gemotiveerd aan de klager meegedeeld. Een afschrift van het besluit wordt gezonden aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

  • 3. Indien de klacht niet binnen zes weken kan worden afgedaan, kan de afdoening voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. Van de verdaging wordt door het college van burgemeester en wethouders schriftelijk onder vermelding van de reden van verdaging mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

  • 4. Het college van burgemeester en wethouders deelt de klager schriftelijk mee dat, indien deze niet tevreden is over de uitkomst van de klachtbehandeling, de klager zijn klacht kan voorleggen aan het instituut van de Nationale ombudsman, indien de klacht betrekking heeft op een gedraging welke heeft plaatsgevonden na aansluiting bij het instituut van de Nationale ombudsman.

HOOFDSTUK 3 RAPPORTAGE

Artikel 3 Jaaroverzicht
  • 1. De gemeentesecretaris doet jaarlijks verslag van het aantal klachten in het afgelopen kalenderjaar, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de afhandeling zijn getroffen.

  • 2. Burgemeester en wethouders stellen het jaarverslag vast en leggen dit, zonodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen, voor aan de gemeenteraad.

  • 3. De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd.

HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN

Artikel 4.1 Onvoorziene situaties

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 4.2 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 1999.

Een klacht kan alleen dan worden voorgelegd aan het instituut van de Nationale ombudsman indien de klacht betrekking heeft op een gedraging welke heeft plaatsgevonden na aansluiting bij het instituut van de Nationale Ombudsman.

Artikel 4.3 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening klachtenbehandeling gemeente

Nederlek 1999“.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nederlek van

14 september 1999

de secretaris, de voorzitter,

(P. Schouten) (Mr. A. van 't Laar)