Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Muiden

Mandaatverordening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Muiden
Officiële naam regelingMandaatverordening
CiteertitelMandaatverordening
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-1992Onbekend

24-08-1992

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Mandaatverordening

Burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Muiden, elk voor zover het hun bevoegdheden als bestuursorgaan betreft;

gelezen de door de projectgroep "mandatering en procedures" uitgebrachte " Nota delegatie en mandaat ";

gelet op het delegatiebesluit van de gemeenteraad d.d. 9 juli 1992 en het daarbij behorende voorstel d.d. 5 juni 1992;

gelet op het bepaalde in de gemeentewet; besluiten;

I.Onder voorbehoud van hun eigen verantwoordelijkheid de bevoegdheid te beslissen omtrent zaken, vermeld op

de bij dit besluit behorende Bijlage B. en de bevoegdheid tot ondertekening van op die zaken betrekking hebbende uitgaande stukken in mandaat op te dragen aan de op die bijlage bij de desbetreffende bevoegdheden ver-melde collegeleden en ambtenaren.

  • II.

    Te bepalen dat op de onder 1 bedoelde opdracht de volgen- de algemene regels van toepassing zijn:

  • a.

    het neitten van de beslissing blijft voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester indien:

    • 1.

      het om onderwerpen gaat ten aanzien waarvan (nog) geen duidelijke beleidslijn is geformuleerd;

    • 2.

      de beslissing zou leiden tot strijdigheid met ingezet beleid, met richtlijnen of met voorschrif- ten danwel indien de beslissing leidt tot een over- schrijding van het budget waarbinnen de beslissing wordt genomen;

    • 3.

      de afdoening van de zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen grote politieke consequenties met zich mee zal brengen, danwel een ongewenste prece- dentwerking kan oproepen;

    • 4.

      de afdoening van de zaak resulteert in een gehele of gedeeltelijke weigering van beschikking of een anderszins negatieve beslissing;

    • 5.

      de afdoening van een zaak niet als een routine- aangelegenheid kan worden gekwalificeerd, dat wil zeggen zich kenmerkt door de afwezigheid van (stan- daard)procedures en/of vaste beslisregels;

    • 6.

      bij de afdoening reeds verwacht mag worden dat tegen de te nemen beslissing bezwaar of beroep zal worden aangetekend;

    • 7.

      het zaken betreft, ten aanzien waarvan de standpun- ten omtrent de beslissing van de te raadplegen adviseur(s) en de mandataris uiteenlopen;

    • 8.

      het college respectievelijk de burgemeester, de desbetreffende portefeuillehouder, de gemeentese- cretaris, het afdelingshoofd danwel degene die anderszins gemachtigd is tot uitoefening van een bepaalde bevoegdheid, daartoe de wens te kennen geeft;

  • b.

    de bij mandaat genomen besluiten worden opgenomen in besluitenlijsten, welke wekelijks formeel ter bekrach- tiging worden aangeboden aan het college van burge meester en wethouders respectievelijk de burgemeester;

  • c.

    bij afwezigheid van degene die gemachtigd is tot uitoefening van een bepaalde bevoegdheid treedt zijn/ haar plaatsvervanger alszodanig op. In de gevallen waarin deze niet reeds is gemachtigd tot uitoefening van een bepaalde bevoegdheid, is het afdelingshoofd danwel de gemeentesecretaris steeds bevoegd alszodanig op te treden;

  • d.

    onder het verlenen van een vergunning of ontheffing wordt tevens verstaan het wijzigen c.q. overschrijven van een zodanige vergunning of ontheffing;

  • e.

    te bepalen dat op de te ondertekenen stukken wordt vermeld "burgemeester en wethouders van Muiden, namens dezen", danwel " de burgemeester van Muiden, namens deze ", met daaronder de kwaliteit van de functiona- ris;

  • f.

    brieven gericht aan hogere bestuursorganen worden uitsluitend ondertekend door het college van burge meester en wethouders respectievelijk door de burge meester.

  • III.

    Dit besluit treedt in werking op 1 September 1992.

  • IV.

    Aan dit besluit zal openbare bekendheid worden gegeven op de in deze gemeente gebruikelijke wijze.

Muiden, 24 augustus 1992.

Burgemeester en wethouders van Muiden,

de sekretaris, de burgemeester,

wnd.

Mandaatregeling 2011

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Muiden, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

 

gelet op de artikelen 59a, 166, 168 en 177 van de Gemeentewet en af­deling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluiten:

 

vast te stellen de volgende mandaatregeling:

 

Mandaatregeling Muiden 2011

 

Artikel 1           Mandaatverlening

  • 1.

    De besluiten waarvoor mandaat wordt verleend, staan vermeld op de bij deze mandaatregeling be­ho­rende mandatenlijst.

  • 2.

    Een gemandateerde is tevens bevoegd tot het afdoen, voeren en ondertekenen van algemene correspondentie ter voorbereiding en afwikkeling van gemandateerde bevoegdheden en ter verkrijging dan wel ter uitwisseling van feitelijke routinematige informatie, tenzij in de mandatenlijst anders is bepaald.

  • 3.

    Bij afwezigheid van de gemandateerde wordt het mandaat uitgeoefend door de organi­satorisch plaatsvervanger.

 Artikel 2           Mandaatverlening aan niet ondergeschikten

De bevoegdheden waarvoor aan hen die niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester mandaat wordt gegeven, staan vermeld op de bij deze mandaatre­geling behorende mandatenlijst.

 

Artikel 3           Ondermandaat

  • 1.

    De mandatenlijst geeft aan tot op welk niveau ondermandaat kan worden verleend.

  • 2.

    De secretaris en/of het afdelingshoofd en/of het Bureauhoofd Burgerzaken is bevoegd een aan hem verleende bevoegdheid krachtens mandaat te ondermandateren aan een onder hem ressorterende medewerker, voor zover deze bevoegdheid blijkt uit de in het eerste lid genoemde mandatenlijst.

  • 3.

    De secretaris en/of het afdelingshoofd en/of het Bureauhoofd Burgerzaken zendt een afschrift van zijn besluit tot verlening van ondermandaat ter kennisneming aan het bestuurssecretariaat en houdt in een ondermandaatbesluit de ondermaten bij.

  • 4.

    Op intrekking en wijziging van het verleende ondermandaat is het derde lid van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    Op ondermandaat is het gestelde onder de artikelen 1 tot en met 4 van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 4           Grenzen aan overdracht bevoegdheden

  • 1.

    De uitvoering van de bevoegdheid blijft voorbehouden aan de mandaatgever indien:

  • 2.

    het de afdoening van een zaak betreft waarvan naar redelijkerwijs mag worden aangenomen dat deze (grote) politieke/ bestuurlijke en/of (grote) financiële consequenties met zich mee zal brengen dan wel ongewenste precedentwerking zal oproepen;

  • 3.

    de mandaatgever daartoe de wens heeft uitgesproken;

  • 4.

    het nemen van een besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid, richtlijnen of voorschriften;

  • 5.

    het nemen van een besluit leidt tot overschrijding van het vastgestelde budget;

  • 6.

    door het nemen van het besluit wordt afgeweken van wettelijk verplichte adviezen;

  • 7.

    het zaken betreft, ten aanzien waarvan de standpunten omtrent de beslissing van de te raadplegen interne en externe adviseur(s) en de mandaatnemer uiteenlopen;

  • 8.

    door het nemen van een besluit ingrijpende gevolgen voor de gemeente zijn verbonden, zoals bedoeld in artikel 169, lid 4 Gemeentewet;

 

Artikel 5           Ondertekeningsmandaat

  • 1.

    De secretaris en/of het afdelingshoofd en/of het Bureauhoofd Burgerzaken is bevoegd besluiten van het college of de burgemeester te ondertekenen (ondertekeningsmandaat).

  • 2.

    De secretaris en/of het afdelingshoofd en/of het Bureauhoofd Burgerzaken maakt geen gebruik van de in het eerste lid genoemde bevoegdheid tot ondertekening van stukken indien:

a.  het college of de burgemeester daartoe besluit;

b.  het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;

c.  het correspondentie betreft waarvan ondertekening door de burgemeester uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;

d.  zich na beslissing van het bestuursorgaan nieuwe feiten voordoen of bekend worden als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient of aan het besluit alsnog bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten verbonden raken;

e.  het betreft formele verzending van besluiten van de gemeenteraad.

 

Artikel 6           Ondertekening

  • 1.

    In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat, volmacht of machtiging. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden:

 

“Burgemeester en wethouders of Burgemeester

namens dezen:”

en dan de functie en naam van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde en zijn of haar handtekening,

 

  • Bij ondertekening, als bedoeld in artikel 5, wordt de volgende formulering aangehouden:

 

“Overeenkomstig het door burgemeester en wethouders (of burgemeester) genomen besluit,”

en dan de functie en naam van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde en zijn of haar handtekening,

 

Artikel 7           Onderlinge afstemming

  • 1.

    Indien bij een krachtens (onder)mandaat te nemen besluit een andere afdeling een belang heeft of de betreffende zaak het taakgebied van een andere afdeling kan beïnvloeden, legt de gemandateerde de zaak aan het hoofd van die andere afdeling voor.

  • 2.

    Indien geen overeenstemming wordt bereikt, legt de gemandateerde onder overlegging van de schriftelijke standpunten de zaak ter beslissing voor aan de mandaatgever.

 

Artikel 8           Volmacht en machtiging

Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien het college of de burgemeester aan een ander, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van een handeling die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling is.

 

Artikel 9           Inwerkingtreding en toepasselijkheid

  • 1.

    De bestaande Mandaatregeling Muiden 2009 wordt ingetrokken alsmede de ”Mandaatregeling Ruimtelijke Ordening en Wabo Muiden 2010”.

  • 2.

    Deze regeling met bijbehorende Mandatenlijst treedt in werking met ingang van 12 april 2011 en kan worden aangehaald als ”Mandaatregeling Muiden 2011”.

  • 3.

    Aan dit besluit zal op de gebruikelijke wijze openbaarheid worden gegeven.

 

Muiden,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Muiden,

 

 

 

mr. M.J. Schadé                                                                     

de secretaris  

M.L. de Pater – van der Meer

de wnd. burgemeester,

 

 

Mandatenlijst 2011