Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Millingen aan de Rijn

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012 Millingen aan de Rijn

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Millingen aan de Rijn
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2012 Millingen aan de Rijn
CiteertitelLegesverordening 2012 Millingen aan de Rijn
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpleges

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 2, aanhef en onderdeel h
  2. Gemeentewet, art. 229, lid 1, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2013nieuwe verordening

20-12-2011

De Rozet, 23-12-2011

RVS112093

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012 Millingen aan de Rijn

De raad van de gemeente Millingen aan de Rijn;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van d.d. 29 november 2011;

gezien het advies van de VNG;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012 Millingen aan de Rijn

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder :

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van dag 'n' in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van dag 'n' in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstelling

Leges worden niet geheven

  • a.

    voor het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • c.

    voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning of het verrichten van interne diensten ten behoeve van de gemeente voor zover de leges niet meer bedragen dan € 250,-;

  • d.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      titel 1 hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 2.

      titel 1 hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 3.

      titel 1 hoofdstuk 16 (kansspelen);

    • 4.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 5.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.8.4 (kadasternetwerk);

    • 7.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

Een en ander voor zover met deze wijzigingen niet al bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De 'Legesverordening 2011 Millingen aan de Rijn van 14 december 2010 met bijbehorende tarieventabel wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2012 Millingen aan de Rijn.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Millingen aan de Rijn op 20 december 2011.

De raadsgriffier, De voorzitter,

Bijlage I Tarieventabel Legesverordening 2012 Millingen aan de Rijn

Indeling tarieventabel

                                                                                                                                   

Titel 1Algemene dienstverlening 
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2Reisdocumenten 
Hoofdstuk 3Rijbewijzen 
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiesregister 
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7Bestuursstukken 
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie 
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken 
Hoofdstuk 10Gemeentearchief 
Hoofdstuk 11Huisvestingswet 
Hoofdstuk 12Leegstandwet 
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie 
Hoofdstuk 14Marktstandplaats 
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet 
Hoofdstuk 16Kansspelen 
Hoofdstuk 17Kinderopvang 
Hoofdstuk 18Kabels en Leidingen 
Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer 
Hoofdstuk 20Diversen 
   
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunningen
Hoofdstuk 1Begripsomschrijving 
Hoofdstuk 2Beoordeling schetsplan dan wel conceptaanvraag  
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning 
Hoofdstuk 4Verminderingen 
Hoofdstuk 5Teruggaaf  
Hoofdstuk 6Principeverzoeken 
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 
Hoofdstuk 8Bestemmingswijziging zonder activiteit 
Hoofdstuk 9Sloopmelding 
Hoofdstuk 10In deze titel niet genoemde aanvragen 
   
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn 
Hoofdstuk 1Horeca 
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten 
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven 
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte 
Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening 
Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening 
Hoofdstuk 7In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene Dienstverlening

 Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd van een partnerschap op:  
1.1.1.1maandag t/m donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur, m.u.v. dinsdag om 09.15 uur 269,00
1.1.1.2vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur300,00
1.1.1.3zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur431,00
1.1.1.4dinsdag om 9.15 uurKosteloos
 1.1.2n.v.t.  
    
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64 , Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek52,60
    
1.1.4n.v.t.    
    
1.1.5Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier16,70
    
1.1.6Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd. 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen48,70
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)48,70
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)      €      48,70
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument9,35
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in artikel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.321,85
1.2.1.6Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt   €  30,00
1.2.1.7Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder40,00
    
1.2.2De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van45,90
1.2.2.1Het tarief als genoemd in artikel 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in artikel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in artikel 1.2.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.  
1.2.2.2Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van21,80
1.2.2.3Indien aanvrager niet bij machte is een eerder afgegeven reisdocument, dat nog niet is ingenomen, te overleggen, worden de kosten ter verkrijging van een nieuw reisdocument verhoogd met32,25

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs37,00
    
1.3.2Het tarief bedraagt voor het verwerken van een proces-verbaal c.q. verklaring van vermissing, boven het tarief als bedoeld in 1.3.132,25
    
1.3.3Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met33,50

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
    
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking6,30
1.4.2.2per verstrekking op internationaal uittreksel papier12,50
    
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.  
    
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking           6,30
1.4.4.2per verstrekking op internationaal uittreksel papier12,50
    
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens2,28
1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier€   16,70
1.4.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag vervaardigen van een spreadsheat met gegevens uit de GBA, voor ieder daaraan besteed kwartier  €  16,70
1.4.8Verstrekken van gegevens uit de GBA door middel van selectie vermeerderd met een bedrag van € 0,10 per regel100,-

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit Kiezersregister

N.v.t.

 

Hoofdstuk 6 Verstrekking op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

N.v.t.

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

 

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting14,80
 een afschrift van de toelichting op de gemeentebegroting29,81
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening14,80
1.7.1.3een afschrift van de toelichting op de gemeenterekening29,81
    
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.2.1tot het verstrekken van:  
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina0,26
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina0,26
1.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor één kalenderjaar:  
1.7.2.2.1op de verslagen van de raadsvergaderingen20,70
1.7.2.2.2op de stukken behorende bij de raadsvergadering36,75
    
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.3.1tot het verstrekken van:  
1.7.3.1.1een afschrift van het verslag van een raadscommissievergadering, per pagina0,26
1.7.3.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina0,26
1.7.3.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar  
1.7.3.2.1op de verslagen van de raadsvergaderingen van een raadscommissie20,70
1.7.3.2.2op de stukken behorende bij de raadsvergadering van een raadscommissie36,75
1.7.3.3een afschrift van een gemeentelijke verordening per pagina0,26

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan of een pdf-bestand, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:  
1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde0,26
1.8.1.1.2in formaat A30,62
1.8.1.2tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan of een pdf-bestand, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan op:  
1.8.1.2.1A2 of A1 formaat7,77
1.8.1.2.2A0 formaat9,32
    
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uitreksel uit:  
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen15,55
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet15,55
1.8.2.3van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988  € 5,18
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988  € 5,18
1.8.2.5de kadastrale massale output6,25
1.8.2.6het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publieke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen        €        15,53
    
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:  
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand, per adres6,25
1.8.3.2het relatiebestand adreskadastraal perceel, per gelegde relatie6,25
1.8.3.3het adressencoördinatenbestand, per adrescoördinaat6,25
    
1.8.4Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van kadastrale informatie middels de gemeentelijke aansluiting op het kadasternetwerk, per inlichting6,25
    
1.8.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het digitaal verstrekken van gegevens van een geregistreerd object, pand of verblijfsobject voor niet wettelijk bepaalde afnemers, per (verblijfs)object/pand0,10
 met een minimum bedrag van 155,30

Hoofdstuk 9 Overige publiekzaken

 

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een verklaring van in leven zijn6,30
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening 6,30
1.9.4tot het verkrijgen van een of meerdere gewaarmerkte kopieën per vijfvoud6,30

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

 

1.10.1Het tarief bedraagt voor het, op verzoek, doen van naspeuringen in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier    €    16,70
    
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.10.2.1een afschrift of fotokopie of pdf-bestand van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina 0,26
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk6,25

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet  

N.v.t.

 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

 

1.12.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet75,60
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet75,60

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

 

 

1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening    € 31,05

 

 

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

N.v.t.

 

 Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

 

 

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet       25,90
1.15.2tot het overdragen, intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing20,70

Hoofdstuk 16 Kansspelen

 

 

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning in gevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van 12 maanden voor één speelautomaat           56,30
1.16.1.2voor een periode van 12 maanden voor twee of meer speelautomaten:  
1.16.1.2.1voor de eerste speelautomaat56,30
1.16.1.2.2voor iedere volgende speelautomaat34,00
1.16.1.3voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd226,50
1.16.1.4voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd:  
1.16.1.4.1voor de eerste speelautomaat226,50
1.16.1.4.2voor iedere volgende speelautomaat136,00
    
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)15,30

 

 

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

 

1.17Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.17.1een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per uittreksel6,25
1.17.2inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per verstrekking6,25

Hoofdstuk 18 Kabels en Leidingen

 

1.18.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het nemen van een instemmingsbesluit ingevolge de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren bedraagt195,00
1.18.1.1Het bovenstaande tarief wordt, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, verhoogd met   €  1,75
 coördinatiekosten per meter (m1) te leggen kabels en leidingen, behalve indien het nieuwbouwtrajecten betreft.  
    
1.18.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding ingevolge de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren bedraagt34,20
1.18.3Het in 1.18.1 en 18.2 genoemde tarief wordt indien over een melding coördinatieoverleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met269,35
1.18.3.1Het in 1.18.1. en 1.18.2 genoemde tarief wordt indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.Begroting
1.18.3.2Indien een begroting als bedoeld in 1.18.3.1 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.   

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit admnistratieve beaplingen inzake het wegverkeer (BABW)€40,00
1.19.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit admnistratieve beaplingen inzake het wegverkeer (BABW) indien de eerder uitgegeven kaart bij de aanvraag niet overlegd kan worden€75,00
1.19.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een gehandicaptenparkeerplaats€100,00

 

 Hoofdstuk 20 Diversen

 

1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.20.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina    €    4,15
1.20.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën of pdf-bestanden van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
1.20.1.2.1per pagina op papier van A4-formaat0,26
1.20.1.2.2per pagina op papier van een ander formaat0,62
1.20.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.1 en 1.20.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
1.20.1.3.1per kaart, tekening of lichtdruk op A2 of A1 formaat7,80
1.20.1.3.2per kaart, tekening of lichtdruk op A0 formaat9,35
1.20.1.4een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen13,00
1.20.1.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina    €    4,20
1.20.1.6een vervangende hondenpenning13,00
1.20.1.7een plattegrond van de gemeente2,10
1.20.1.8tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de APV (gebruik openbare weg)13,00
1.20.1.9om ontheffing voor het stoken van bijvoorbeeld vreugdevuren en andere vuren als bedoeld in artikel 5:34 van de APV51,75
1.20.2Het tarief bedraagt voor een aanvraag om een repressieve inzet van de brandweer, gemeld vanuit een Particuliere Alarm Centrale, waarbij het bevoegde gezag geen eisen stelt aan deze installaties, de particuliere en de Particuliere Alarm Centrale contractueel alarmopvolging zijn overeengekomen en er geen sprake is van een directe noodsituatie zoals vermeld in de Wet op de veiligheidsregio's.          €          556,00
1.20.3Het tarief bedraagt voor een aanvraag om een repressieve inzet van de brandweer, gemeld vanuit een Openbaar Brandmeld Systeem, waarbij het bevoegde gezag eisen stelt aan deze installaties en de alarmopvolging, de alarmopvolging niet op de juiste wijze heeft plaatsgevonden dan wel door de gebruiker onvoldoende toezicht is gehouden op het gebruik van het Openbaar Brandmeld Systeem en er geen sprake is van een directe noodsituatie zoals vermeld in de Wet op de veiligheidsregio's              €              556,00
1.20.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aan derden schriftelijk verstrekken van bodeminformatie/milieuhygiënische bodemgesteldheid per kadastraal object.      €       57,30

Titel 2  Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
   
2.1.1.2bouwkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.3sloopkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 

Hoofdstuk 2 beoordeling schetsplan danwel conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
     
2.2.1om beoordeling van schetsplan, danwel een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:   
 percentage van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld25%
2.2.2Indien de conceptaanvraag betrekking heeft op omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten en de conceptaanvraag voor advies dient te worden voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingevolge artikel 48, eerste lid van de Woningwet wordt dit bedrag verhoogd met de overeenkomstig artikel 2.3.1.2 berekende (volledige) kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (ongeacht of het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit positief of negatief luidt). Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van de conceptaanvraag uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.   

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.   
     
2.3.1Bouwactiviteiten   
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:   
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 225.000 bedragen van de bouwkosten, met een minimumbedrag van 1,93 % 114,00
    
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 225.000 of meer bedragen:€4.342,50
 vermeerderd met: 1%
 van de meerdere bouwkosten  

  (Extra) welstandstoets 
2.3.1.2Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit moet worden ingewonnen, wordt het bedrag genoemd in onderdeel 2.3.1 verhoogd met het 1,9 ‰ met een minimum van € 45,- ingeval van 
 geraamde bouwkosten van € 1 tot en met € 500.000,- 
 plus van het gedeelte van de bouwsom van € 500.000,01 tot en met € 2.500.0000,6  ‰
 plus van het gedeelte van de bouwsom van € 2.500.000,01 tot en met € 5.000.000,-0,25  ‰
 plus van het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.000,01 en meer0,11  ‰
 Voor woningbouw van hetzelfde type welke in één complex worden uitgevoerd geldt bij de tariefberekening het volgende: 
 bij complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen, wordt het tarief berekend zoals hierboven vermeld; 
 bij complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 5 woningen berekend; 
 bij complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 6 woningen berekend; 
 bij complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 8 woningen berekend; 
 bij complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 10 woningen berekend; 
 bij complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 12 woningen berekend; 
 bij complexen van 51 tot en met 60 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 14 woningen berekend; 
 bij complexen van 61 en meer gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 16 woningen berekend. 
 Hierbij geldt dat etage- en galerijwoningen e.d. als één bouwblok worden beschouwd. Het tarief wordt dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok. 
 In het geval er sprake is van een bouwvergunning waarnaast ook een monumentenvergunning noodzakelijk is en hiervoor tevens een integraal advies door het Gelders Genootschap wordt uitgebracht, geldt een factor van 1,8 x het reguliere tarief. Indien er meerdere extra disciplines voor de advisering van het Gelders Genootschap nodig zijn, geldt een factor van 2,2 x het regulier tarief. 
 Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit volledig verschuldigd. 
2.3.1.3Indien de aanvraag betrekking heeft op het aanbrengen van een of meer reclamebord(en)  en hierover het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit moet worden ingewonnen, wordt het genoemde bedrag verhoogd met leges Welstand       45,00
     
2.3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afgeven van een beschikking, houdende verlenging van de termijn als bedoeld in artikel 2.23 Wabo 185,00
 Advies derden 
2.3.1.5Indien ten aanzien van een aanvraag tot een omgevingsvergunning advies van derden wordt ingewonnen, worden de onder dat punt bedoelde bedragen verhoogd met het bedrag van de externe advieskosten. Het op deze wijze berekende legesbedrag wordt voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager schriftelijk medegedeeld.   Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld. Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de gemaakte externe advieskosten volledig verschuldigd.Begroting
  Achteraf ingediende aanvraag 
2.3.1.6Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:€ 125,-
2.3.1.6.1De leges verband houdende met een aanvraag onder 2.3.1.6 komen niet voor restitutie in aanmerking. 
2.3.1.6.2.Indien de aanvraag als bedoeld onder 2.3.1.6 voor advies wordt voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, geldt dat het ingevolge 2.3.1.2 berekende bedrag aan verschuldigde leges wordt vermenigvuldigd met factor 1,5. 
   Beoordeling aanvullende gegevens 
2.3.1.7Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen, van de leges zoals die berekend zijn in het kader van de aanvraag om omgevingsvergunning zoals omschreven in 2.3.1        0,2 %
2.3.2Aanlegactiviteiten   
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:   1,7 %
 van de aanlegkosten (inclusief materialen), met een minimum van: 53,50
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij al dan niet sprake is van een bouwactiviteit   
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:   
2.3.3.1  indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º of 2º van de Wabo wordt toegepast:185.00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):    
2.3.3.2.1voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, wordt in rekening gebracht1.590,00
2.3.3.2.2als het college van burgemeester en wethouders op grond van deze aanvraag (positief) besluit tot het (laten) opstellen van een ruimtelijke onderbouwing voor een projectbesluit danwel buiten toepassingverklaring, wordt naast de leges in artikel 2.3.3.2.1 in rekening gebracht5.087,00
2.3.3.2.3als het college van burgemeester en wethouders besluit tot start van tervisielegging op grond van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, wordt naast de leges op grond van artikel 2.3.3.2.1 en 2.3.3.2.2 in rekening gebracht2.618,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):257,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):185,00
2.3.3.5indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):185,00
2.3.3.6indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):185,00
2.3.3.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):  € 185,00
2.3.3.8indien artikel 50 lid 3 van de Woningwet wordt toegepast (doorbreken aanhoudingsplicht) 185,00
2.3.3.9indien artikel 50a, lid 3 van de Woningwet wordt toegepast (doorbreken aanhouding exploitatieplan)  € 185,00
  2.3.4 Exploitatieplan   
2.3.4.1Indien een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12 lid 6 van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend185,00
2.3.4.2Indien de aanvraag moet worden getoetst aan de regels van een exploitatieplan139,00

 

2.3.5Brandveilig gebruik   
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo, bedraagt het tarief    € 786,00
 vermeerderd met een verhoging ingevolge artikel 2.3.5.2   
     
2.3.5.2De verhoging bedraagt per volle eenheid van 100 vierkante meter gebruiksoppervlakte:   
2.3.5.2.1gebouwen met een gezondheidszorgfunctie   
 ingeval het bouwwerk betreft een bejaardenoord, of ziekenhuis51,80
 ingeval het bouwwerk betreft een tehuis met woon- dagverblijf77,65
2.3.5.2.2gebouwen met een logiesfunctie   
 ingeval het bouwwerk betreft een hotel104,00
 ingeval het bouwwerk betreft een discotheek51,80
 ingeval het bouwwerk betreft een restaurant, café, kantine, kinderdagverblijf of wijkcentrum  € 51,80
 ingeval het bouwwerk betreft een sporthal of sportzaal51,80
2.3.5.2.3gebouwen met een onderwijsfunctie ingeval het bouwwerk betreft een onderwijsinstelling  € 25,90
2.3.5.2.4overige gebouwen   
 Bij de indeling in bovenstaande categorieën gelden de definities zoals gehanteerd in het Bouwbesluit.  € 104,00
2.3.5.2.5Bij een gebouw met een gecombineerde gebruiksfunctie wordt de opslag per volle eenheid van 100 vierkante meter zoals bedoeld in artikel 2.3.5.2 berekend naar rato van het aantal vierkante meters per categorie. Het basisbedrag ingevolge artikel 2.3.5.1 wordt per gebruiksvergunning slechts eenmaal berekend.   
2.3.6Revisie brandveilig gebruik   
2.3.6.1Indien de aanvraag betrekking heeft op een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een omgevingsvergunning brandveilig gebruik is afgegeven maar waar sedertdien enkel interne bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden waarbij de vergunningsvoorwaarden niet worden gewijzigd en of administratieve wijzigingen            €   77,65
2.3.6.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in 2.11.1 van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een gebruiksvergunning is afgegeven maar waar sedertdien bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij het vloeroppervlak van het pand wordt gewijzigd en of wijzigingen in het pand waarbij de vergunningsvoorwaarden worden gewijzigd            € 393,00
2.3.6.3Indien de bouwkundige wijziging een uitbreiding in vierkante meters gebruiksoppervlakte betreft wordt het onder artikel 2.3.5.1 vermeerderd met het van toepassing zijnde tarief uit artikel 2.3.5.2 per volle eenheid van 100 vierkante meter uitbreiding gebruiksoppervlakte.   
2.3.7Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten   
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de  Erfgoedverordening Millingen aan de Rijn 2009 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:   
2.3.7.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:186,40
2.3.7.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:186,40
2.3.7.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Millingen aan de Rijn 2009 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:186,40
2.3.8Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht     
2.3.8.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:     
2.3.8.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo en in gevallen waarvoor op grond van <artikel 8.1.1 van de Bouwverordening> een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:     
 
 Tot en met 100 m3 sloopafval  72,50
 Van 100 m3 tot en met 250 m3103,60
 Van 250 m3 tot en met 500 m3124,25
 Van 500 m3 tot en met 750 m3134,60
 Van 750 m3 tot en met 1000 m3155,30
       Meer dan 1000 m3  155,30
 Vermeerderd met per 100 m3 boven de 1000 m310,35
2.3.8.1.2 Sloopveiligheidsplan Indien bij de aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning een sloopveiligheidsplan ingediend moet worden, wordt het in 2.3.8.1 genoemde bedrag verhoogd met         137,70
2.3.8.1.3Het verschuldigde bedrag op grond van 2.3.8.1 wordt, indien de aanvraag van een sloopvergunning betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, verhoogd met        185,00
2.3.8.1.4Het verschuldigde bedrag op grond van 2.3.8.1wordt, indien de aanvraag van een sloopvergunning betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met        185,00
2.3.9Uitweg/inrit     
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:   10,35
2.3.10Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998   
2.3.10.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:        € 185,00
2.3.10.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 185,00
2.3.11Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 185,00
   
2.3.12Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.12.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 185,00
2.3.12.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 185,00
2.3.12.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:€ 185,00
2.3.12.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.Begroting

2.3.13Omgevingsvergunning in twee fasen   
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning (op verzoek) in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:   
2.3.14.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;   
2.3.14.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.   
       
2.3.15Beoordeling bodemrapport   
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:   
2.3.15.1het beoordelen van de opzet van een bodemonderzoek, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de gemeentelijke Bouwverordening    € 119,05
2.3.15.2het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem (indien de opzet reeds is beoordeeld en goedgekeurd), als bedoeld in artikel 2.1.5. van de gemeentelijke Bouwverordening        € 74,55
2.3.15.3het beoordelen van de opzet van een bodemonderzoek en de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem als bedoeld in artikel 2.1.5. van de gemeentelijke Bouwverordening      € 222,60
2.3.15.4het beoordelen van de resultaten van een rapport betreffende een historisch onderzoek inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de gemeentelijke Bouwverordening       € 53,80

2.3.16Advies 
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.Begroting
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 185,00
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 89,65

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.   
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning ( per fase) betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:   
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:185,00
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;   
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:370,00
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;   
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:555,00
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.   

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van niet in behandeling nemen aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten 
 Als een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1  niet (verder) in behandeling wordt genomen, wordt 50% van de verschuldigde leges in rekening gebracht   
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten 
 Wanneer een aanvrager zijn aanvraag schriftelijk intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt: 
 a. 50 % van de ingevolge 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 verschuldigde leges., indien de aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken binnen een termijn van 8 weken na het in behandeling nemen ervan, doch voor het verlenen van de vergunning. Minimaal blijft hierbij een bedrag van € 58,00 voor rekening van de aanvrager. 
 b. 25 % van de ingevolge 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 verschuldigde leges, indien de aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken op een later tijdstip dan in 2.5.2.a bedoeld, doch voor het verlenen van de vergunning. Minimaal blijft hierbij een bedrag van € 57,00 voor rekening van de aanvrager. 
   
2.5.3  Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Wanneer de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten intrekt op schriftelijke aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 20 % van de ingevolge 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 verschuldigde leges. 
  2.5.4   Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.4.1Indien de gevraagde vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten wordt geweigerd, wordt van de ingevolge 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 verschuldigde leges 50% in rekening gebracht.  
   
2.5.5  Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen 
In ieder geval blijft het minimum bedrag voor de betreffende vergunning voor rekening van de aanvrager. De aanvrager is de kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit volledig verschuldigd. Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.5, 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend. 

Hoofdstuk 6 Principeverzoeken

2.6Het tarief voor een verzoek tot beoordeling van een principeverzoek door het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot de vraag of op basis van de beoogde uitwerking van dat plan, herziening (artikel 3:1 Wro), projectbesluit (artikel 3:10 Wro), wijziging (artikel 3.6 lid 1 onder a Wro) of nadere uitwerking (artikel 3:6 lid 1 onder b Wro) zou kunnen worden verleend bedraagt.                                                                             Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning of een voor een herziening, projectbesluit, wijziging of nader uitwerking, op basis van het principeverzoek, uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, wordt het bedrag ad € 300,- met de daarvoor verschuldigde deze leges verrekend.            € 309,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:185,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot herziening of uitwerking van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid en artikel 3.6 lid 1 sub b van de Wet ruimtelijke ordening, wordt in rekening gebracht1.590,00
2.8.1.2Als het college van burgemeester en wethouders op grond van deze aanvraag (positief) besluit tot het (laten) opstellen van een voorontwerpbestemmingsplan, wordt naast de leges in artikel 2.8.1.1 in rekening gebracht      € 5.087,00
2.8.1.3Als het college van burgemeester en wethouders besluit tot start van tervisielegging op grond van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, wordt naast de leges op grond van artikel 2.8.1.1 en 2.8.1.2 in rekening gebracht2.618,00
2.8.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 sub a Wet ruimtelijke ordening wordt in rekening gebracht 50% van de bedragen voor de respectievelijke fasen genoemd in de artikelen 2.8.1.1 t/ m 2.8.1.3.   

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening63,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde aanvragen

2.10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 137,70
2.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot overschrijving van een verleende omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 10.3 van de Bouwverordening€ 11,40
2.10.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het maken van (handels)reclame als bedoeld in artikel 4:15 van de APV    € 63,15
2.10.3.1Indien de onder 2.10.3 bedoelde vergunning voor advies wordt voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, wordt het onder 2.10.3 genoemde bedrag verhoogd met    € 45,00
     
     
 2.10.4  Ontheffing Wet geluidhinder Indien een geluidsrapport benodigd is zullen de kosten van het geluidsrapport in rekening worden gebracht bij de aanvrager.      begroting 
   De verschuldigde leges voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het beoordelen van een geluidsrapport bedragen    € 161,00 
 2.10.4.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om ontheffing en vaststelling van hogere grenswaarde(n) op grond van de Wet geluidhinder bedraagt:    
  a. indien het betreft een ontheffing voor 1-10 woningen     € 300,00 
  b. indien het betreft een ontheffing voor 11-20 woningen    € 579,00 
  c. indien het betreft een ontheffing voor 21 en meer woningen  €1.139,00  

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

 

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet85,50
    
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde vergunning ingevolge artikel 30, van de Drank- en Horecawet. 12,60
 Hierbij gaat het om administratieve wijzigingen die geen expliciete controle van de inrichting vragen.  
    
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet15,10
    
3.1.4Voor de exploitatie van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:28 van de APV45,25

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 

3.2.1Tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de APV   
3.2.1.1met een te verwachten bezoekersaantal tot en met 1.500 personen 25,90
 vanaf 1.500 personen77,65
    
3.2.2Tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 4:6 van de APV:  
3.2.2.1geldig voor één dag13,00
3.2.2.2geldig voor een aaneengesloten periode van twee of meer dagen doch niet langer dan één week20,70
3.2.2.3geldig voor een aaneengesloten periode ten hoogste één jaar72,45

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunningaanvraag voor seksinrichting en/of escortbedrijf als bedoeld in Hoofdstuk 3 van de APVBegroting
3.3.1Voor een aanvraag als bedoeld in 3.3 wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager de kosten medegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld. Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten volledig verschuldigd. In de genoemde tarieven worden in elk geval opgenomen: a. kosten van deskundigen, indien en voor zover die deskundigen dienen te worden ingeschakeld, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. b. de kosten van openbare kennisgeving indien en voor zover deze noodzakelijk zijn, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde publicatiekosten, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.     

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

N.v.t.

 

 

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

N.v.t.

 

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

 

3.6.Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting (bijv. een tent) op basis van de Brandbeveiligingsverordening bedraagt voor inrichtingen waar meer dan 50 mensen gelijktijdig in kunnen verblijven met een bruto oppervlakte tot 200 m²:          €          26,00
 van 200 m² tot 300 m²52,00
 van 300 m² tot 400 m²78,00
 van 400 m² tot 500 m²104,00
 van 500 m² tot 600 m²130,00
 van 600 m² tot 700 m²156,00
 van 700 m² tot 800 m²182,00
 van 800 m² tot 900 m²208,00
 van 900 m² tot 1.000 m²234,00
 van 1.000 m² of meer260,00

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

3.7.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.7.1tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 14 van de Luchtvaartwet en artikel 5, lid 6, van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen (helikoptervluchten)13,00
    
3.7.2tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 14, lid 2 onder a, van de Luchtvaartwet en artikel 10, lid 2 van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen (ballonvaarten)13,00
    
3.7.3tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van geld (o.a. collecte) of goederen als bedoeld in artikel 5:13 van de APV  €  13,00
    
3.7.4tot het verkrijgen van een ontheffing voor recreatief nachtverblijf buiten een kampeerterrein zoals bedoeld in artikel 4:18 van de APV15,60
    
3.7.5tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5:18 van de APV:  
3.7.5.1geldig voor één dag13,00
3.7.5.2geldig voor een aaneengesloten periode van twee of meer dagen doch niet langer dan één week15,60
3.7.5.3geldig voor een aaneengesloten periode van één maand of een gedeelte daarvan, doch langer dan één week27,00
3.7.5.4geldig voor een aaneengesloten periode in één kalenderjaar, welke langer duurt dan vier maanden119,05
    
3.7.6om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking13,00