Overheidsorganisatie | Gemeente Muiden |
---|---|
Officiële naam regeling | Langdurigheidstoeslagenverordening WWB EN WIJ 2010 |
Citeertitel | Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand gemeente Bussum 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2010 | 01-04-2012 | Onbekend | 23-09-2010 Onbekend | Onbekend |
De raad van de gemeente Muiden;
gelezen het raadsvoorstel nr. 643 d.d.18 augustus 2010;
gelet op de Gemeentewet;
overwegende dat:
De Wet Investeren in Jongeren (WIJ) leidt tot veranderingen in beleidsregels en gemeentelijke verordeningen.
Wijziging van het uitgangspunt ten opzichte van de Wet Werk en Bijstand (WWB).
Gemeente Muiden volgt de beleidskeuzen van gemeente Bussum (afdeling Sociale Zaken).
B E S L U I T :
De navolgende verordeningen vaststellen, onder intrekking van eventuele daarin genoemde eerdere verordeningen:
Re-integratieverordening WWB 2010
Re-integratieverordening WIJ 2010
Toeslagenverordening WWB 2010
Toeslagenverordening WIJ 2010
Maatregelenverordening WWB 2010
Maatregelenverordening WIJ 2010
Fraudeverordening WWB EN WIJ 2010
Cliëntenparticipatieverordening WWB en WIJ 2010
Langdurigheidstoeslagverordening WWB en WIJ 2010
Verordening Commissie Sociale Zaken 2010
Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad
van de gemeente Muiden van 23 september 2010.
A.M. Worm-de Moel
voorzitter
J.J. van Gemeren
griffier
Bijlage 1: Begrippenlijst
Een werkleeraanbod is een opleiding, werk of allebei.
Bij een werkleeraanbod kun je ook denken aan werkervaringsplaatsen, een cursus of begeleiding bij het afkicken van een verslaving. De gemeente beoordeelt wat nodig is voor jou en houdt daarbij rekening met wat jij wilt en goed kunt. Wat de gemeente kan aanbieden verschilt per situatie en per gemeente. Door de overheid betaalde opleidingen (zoals gewoon bekostigd middelbaar en hoger onderwijs) horen niet bij een werkleeraanbod.
Wanneer heb je recht op een inkomensvoorziening?
Voor een inkomensvoorziening moet je 18 tot 27 jaar zijn. Daarbij zijn er twee
mogelijkheden:
• Je hebt een werkleeraanbod geaccepteerd en niet genoeg inkomsten of vermogen en je partner ook niet.
• Om redenen van lichamelijke, geestelijke of sociale aard kan niet van je worden verlangd dat je een werkleeraanbod uitvoert. Je hebt geen of niet genoeg eigen inkomsten of vermogen en je partner ook niet. De gemeente stelt dit vast.
Wanneer heb je geen recht op een werkleeraanbod?
• je door de overheid bekostigd onderwijs volgt;
• je meer inkomsten hebt dan wat je aan inkomensvoorziening kunt krijgen;
• je recht kunt hebben op een andere uitkering;
• je van je werkgever onbetaald verlof hebt gekregen;
• je in de gevangenis zit.
Als je adresgegevens niet kloppen kan de gemeente je recht op een werkleeraanbod opschorten. Als je niet meewerkt aan een plan gericht op arbeidsinschakeling doet de gemeente je geen aanbod. Als je rare eisen stelt aan je werkleeraanbod, niet meewerkt aan de uitvoering ervan of informatie achterhoudt, kan de gemeente het werkleeraanbod intrekken of herzien.
Als je rare eisen stelt aan je werkleeraanbod, niet meewerkt aan de uitvoering ervan of informatie achterhoudt, bestaat geen recht op inkomensvoorziening. Evenmin bestaat recht op inkomensvoorziening als je bijvoorbeeld langer dan 13 weken buiten Nederland verblijft, als je in de gevangenis zit of als je onbetaald verlof geniet. Je hebt ook geen recht op een inkomensvoorziening als je recht hebt op een andere uitkering, bijvoorbeeld een WW-uitkering of Wajonguitkering, een uitkering voor kunstenaars (WWIK) of als je partner een WWIK-uitkering heeft, of als je recht kunt hebben op een uitkering voor zelfstandigen (Bbz).
Wanneer stopt het werkleertraject?
Het traject stopt wanneer je een betaalde baan hebt gevonden of een opleiding gaat doen waarvoor je studiefinanciering of een tegemoetkoming in de schoolkosten (Wtos) krijgt. Verder stopt het traject als je 27 jaar oud wordt.
Bijlage 2: Verordeningen
Vast te stellen:
LANGDURIGHEIDSTOESLAGENVERORDENING WWB EN WIJ 2010
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
college: het college van burgemeester en wethouders;
wet: de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren;
uitkeringsnorm: de op belanghebbende van toepassing zijnde norm inclusief de maximale toeslag als bedoeld in de wet;
gehuwdennorm: de norm van artikel 21 onderdeel c van de WWB of artikel 28 WIJ;
laag inkomen: uitkering op grond van de WWB of Wij, danwel een inkomen uit of in verband met arbeid, niet hoger dan de van toepassing zijnde uitkeringsnorm;
referteperiode: een aaneengesloten periode van 36 maanden voorafgaand aan de peildatum;
peildatum: de datum waarop in enig jaar het recht op de langdurigheidstoeslag ontstaat;
WTOS: Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
WSF 2000: Wet Studiefinanciering
bescheiden vermogen: het vermogen als bedoeld in artikel 34 van de wet
Artikel 2 Voorwaarden
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 36 van de WWB komt in aanmerking voor de langdurigheidstoeslag de belanghebbende van 21 jaar of ouder, maar jonger dan 65 jaar, die:
gedurende de referteperiode aangewezen is geweest op een inkomen dat niet hoger is dan de voor hem geldende uitkeringsnorm;
op de peildatum niet meer dan het bescheiden vrij te laten vermogen heeft;
geen uitzicht heeft op inkomensverbetering.
Niet voor de langdurigheidstoeslag in aanmerking komt de persoon die:
op de peildatum een opleiding volgt als bedoeld in de WTOS, dan wel een studie volgt als genoemd in de WSF 2000;
een uitkering heeft op grond van de Wet werk en bijstand, de Wet investeren in jongeren, de Werkloosheidswet, de Wajong of de Wet werk inkomen naar arbeidsvermogen en naar oordeel van het college gedurende de referteperiode onvoldoende heeft getracht algemeen geaccepteerde arbeid te verkrijgen en aanvaarden.
Artikel 3 Hoogte van de toeslag
De langdurigheidstoeslag bedraagt (per 1 januari 2009)
voor gehuwden: € 505,-;
voor alleenstaande ouders: € 453,-;
voor alleenstaanden: € 355,-.
Voor de toepassing van het eerste lid is de situatie op de peildatum bepalend.
Indien één van de gehuwden op de peildatum is uitgesloten van het recht op bijstand ingevolge artikel 11 of 13 van de wet, maar wel aan de voorwaarden voor het recht op toeslag voldoet, komt de rechthebbende echtgenoot in aanmerking voor een langdurigheidstoeslag naar de hoogte die voor hem of haar als alleenstaande of alleenstaande ouder zou gelden.
De in het eerste lid genoemde bedragen worden elk jaar per 1 januari aangepast met het percentage van de alimentatie-indexering.
Artikel 4 Uitvoering
Het college kan nadere beleidsregels vaststellen met betrekking tot de uitvoering van deze regeling.
Artikel 5 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2010.
Artikel 7 Citeertitel
Deze verordening kan aangehaald worden als: Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand gemeente Bussum 2010.
Toelichting
De Wet investeren in jongeren en het werkleeraanbod
Op 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren (WIJ) in werking getreden. Doelstelling van deze wet is de duurzame arbeidsparticipatie in regulier werk van jongeren tot 27 jaar. Om dit te bereiken is in de wet een recht op een zogenaamd werkleeraanbod vastgelegd. Het werkleerrecht berust op de uitgangspunt dat jongeren die goed geschoold zijn en over voldoende kwalificaties beschikken gemakkelijker aan het werk zullen komen en daardoor zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien.
De WIJ verplicht gemeenten om te investeren in de arbeidsinschakeling van alle jongeren, ook bij een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daartoe moeten gemeenten jongeren in beginsel een werkleeraanbod doen. Afgeleide van het werkleeraanbod is een inkomensvoorziening voor jongeren vanaf 18 jaar als de jongere onvoldoende inkomsten heeft. Deze inkomensvoorziening is alleen beschikbaar als het werkleeraanbod wegens in de persoon van de jongere gelegen of niet verwijtbare omstandigheden zijnerzijds geen optie is, dit aanbod onvoldoende inkomsten genereert of er nog geen werkleeraanbod kan worden gedaan. De samenhang tussen het werkleeraanbod enerzijds en de inkomensvoorziening anderzijds is een bepalend element in de WIJ.
De relatie tussen werken/leren en een uitkering is fundamenteel anders dan de WWB, waarbij het recht op bijstand vooropstaat met als afgeleide de plicht tot arbeidsparticipatie. Met de WIJ wordt een ‘paradigmawisseling’ beoogd: is het uitgangspunt in de WWB ‘een uitkering, mits’ in de WIJ is dit omgedraaid en geldt als uitgangpunt ‘geen uitkering, tenzij’.
Relatie met de langdurigheidstoeslag
In de Verordening langdurigheidstoeslag 2009 is vastgelegd wanneer burgers uit Bussum in aanmerking komen voor deze toeslag. Met de inwerkingtreding van de WIJ dienen ook de jongere die onder de WIJ vallen in de Verordening langdurigheidstoeslag te worden opgenomen. In deze aanpassing is hiervoor gezorgd.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
Onder sub b is bewerkstelligd dat de WIJ ook onder het begrip wet valt.
Onder sub c is de bijstandsnorm veranderd in uitkeringsnorm. Dit omdat de inkomensvoorziening van de WIJ ook onder de omschrijvning moet vallen.
Bij sub d is opgenomen de gehuwdennorm uit de WIJ.
Onder sub e is ook de WIJ opgenomen.
Artikel 2
De wet is veranderd in WWB aangezien in artikel 36 WWB de langdurigheidstoeslag voor 21 tot 65 jarigen is geregeld.
Voorts is onder lid 1 sub a bijstandsnorm veranderd in uitkeringsnorm.
In lid 2 is onder sub b de WIJ opgenomen.
Artikel 3
Dit artikel blijft ongewijzigd.
Artikel 4
Dit artikel blijft ongewijzigd.
Artikel 5
Dit artikel blijft ongewijzigd.
Artikel 6
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 7
Dit artikel spreekt voor zich.