Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Spijkenisse

Voorschriften betreffende het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Spijkenisse
Officiële naam regelingVoorschriften betreffende het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
CiteertitelBesluit Informatiebeheer 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

1. Deze regeling is vastgesteld onder voorbehoud van vaststelling van de Archiefverordening 2011 door de gemeenteraad. Deze voorwaarde is vervuld op 05-10-2011

2. Deze regeling volgt op het Besluit Informatiebeheer 2005

3. Deze regeling bevat algemeen verbindende voorschriften (artikelen 16, 19, 20, 21, 23 en 25), een besluit van algemene strekking (artikel 2) en instructies (overige artikelen)

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Archiefverordening 2011, art. 3 en 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-11-201106-10-2011nieuwe regeling

13-09-2011

Weekblad Spijkenisse, 08-11-2011

CZDIAGB

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Spijkenisse;

overwegende dat de niet overgebrachte archiefbescheiden van de gemeentelijke organen zorgvuldig beheerd dienen te worden;

gelet op artikel 7 van de Archiefverordening 2011;

besluiten:

vast te stellen de navolgende Voorschriften betreffende het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

Dit besluit verstaat onder:

  • a.

    Archiefverordening: de in de artikelen 30, eerste lid, en 32, tweede lid, van de wet bedoelde verordening, nader aangeduid als "Archiefverordening 2011";

  • b.

    archiefbescheiden: de in de Archiefwet 1995 in artikel 1, onder c, bedoelde archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

  • c.

    archivaris: de in artikel 1 onder "e" van de Archiefverordening 2011 genoemde functionaris

  • d.

    beheer van archiefbescheiden: het treffen van maatregelen en het aanbrengen van voorzieningen, die nodig zijn om archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

  • e.

    informatiebestand: archiefbescheiden, waarin een bepaalde fysieke of logische ordening gebracht is, of met een bestaand hulpmiddel gebracht kan worden;

  • f.

    informatievoorziening: het geheel van handelingen, samenhangend met de inrichting en het beheer van informatiesystemen en archiefbescheiden;

  • g.

    structuurplan: een plan waarin is vastgelegd de wijze waarop de toegankelijkheid van archiefbescheiden is georganiseerd en de wijze waarop archiefbescheiden zijn ingedeeld en gerangschikt;

  • h.

    werkproces: samenhangend geheel van stappen en procedures in het kader van de uitvoering van een taak;

  • i.

    metadata: gegevens waarmee archiefbescheiden worden geregistreerd.

Hoofdstuk II Verantwoordelijkheid

Artikel 2

Het hoofd van de afdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering is, als beheerder bedoeld in artikel 3 van de Archiefverordening 2011, belast met het geheel van de informatievoorziening van de gemeentelijke organen, tenzij en voor zover bij enig ander voorschrift anders is bepaald.

Artikel 3

De beheerder kan de uitvoering van de bepalingen van dit besluit opdragen aan een of meer medewerkers.

Artikel 4
  • 1. De beheerder draagt er zorg voor dat procedures met betrekking tot informatievoorziening en -beveiliging worden opgesteld en onderhouden.

  • 2. De beheerder draagt er zorg voor dat van de procedures bedoeld in het eerste lid een overzicht wordt opgesteld en onderhouden.

Hoofdstuk III Archiefvorming en -ordening

Productie en identificatie van archiefbescheiden
Artikel 5

De beheerder draagt er zorg voor, dat de vervaardiging van archiefbescheiden op zodanige wijze en met zodanige materialen geschiedt dat hun duurzaamheid tenminste in overeenstemming is met de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 6

De beheerder draagt er zorg voor, dat uit ieder te registreren document, dan wel uit daarbij behorende metadata, ten minste blijkt wanneer het document is ontvangen of opgemaakt, wie de afzender of vervaardiger is, op welke taak het document betrekking heeft, wat de status en het ontwikkelingsstadium van het document zijn, en wanneer en aan wie een exemplaar ervan is verzonden.

Artikel 7

De beheerder draagt zorg voor uitvoering en/of bewaking van procedures voor registratie en routering van ingekomen, uitgaande en interne archiefbescheiden, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 8

Van archiefbescheiden, waarvan een exemplaar wordt verzonden, wordt een ander exemplaar, hetzij in papieren, hetzij in digitale vorm, bewaard.

Ordening en toegankelijkheid van archiefbescheiden
Artikel 9

De beheerder draagt er zorg voor dat ten behoeve de ordening en toegankelijkheid van archiefbescheiden een metagegevensschema wordt opgesteld en onderhouden, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 10

De beheerder draagt er zorg voor dat een doelmatige en doeltreffende systematiek wordt opgesteld en onderhouden, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen, zodanig dat van elk van de archiefbescheiden de context en authenticiteit te allen tijde kan worden vastgesteld.

Artikel 11

De beheerder draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande archiefbescheiden binnen redelijke termijn kunnen worden teruggevonden, respectievelijk leesbaar of waarneembaar kunnen worden gemaakt.

Artikel 12
  • 1. De beheerder ziet erop toe, dat van informatiebestanden een actueel, compleet en logisch samenhangend overzicht kan worden gegenereerd, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

  • 2. Uit het in het eerste lid bedoelde overzicht moet blijken, waar de informatiebestanden en hun onderdelen zich bevinden respectievelijk wanneer en aan wie ze zijn overgebracht, overgedragen, vernietigd of vervreemd.

Hoofdstuk IV Beheer van archiefbescheiden

Bewaring van archiefbescheiden
Artikel 13

De beheerder draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande archiefbescheiden zodanig worden bewaard dat te allen tijde de goede, geordende en toegankelijke staat is gewaarborgd.

Artikel 14

De beheerder draagt er zorg voor, dat ten aanzien van de archiefruimten, die onder zijn beheer staan, wordt voldaan aan de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Kwaliteitsbewaking
Artikel 15
  • 1. De beheerder draagt er zorg voor, dat een kwaliteitssysteem met betrekking tot het beheer van archiefbescheiden, in overeenstemming met de bij of krachtens de wet gestelde eisen, wordt opgesteld en onderhouden.

  • 2. De beheerder draagt er zorg voor, dat het beheer van archiefbescheiden voldoet aan de eisen van het in het eerste lid bedoelde kwaliteitssysteem.

Beveiliging en raadpleging van archiefbescheiden
Artikel 16

Gebruik van archiefbescheiden, raadpleging daaronder begrepen, is slechts toegestaan aan functionarissen, die uit hoofde van hun functie zijn belast met behandeling van de betreffende aangelegenheid, en aan derden na verkregen toestemming van de beheerder.

Artikel 17

De beheerder draagt zorg voor registratie van onder zijn beheer staande archiefbescheiden welke worden uitgeleend en controle op de tijdige terugbezorging ervan.

Artikel 18

De beheerder draagt zorg voor de nodige informatiebeveiliging, welke mede omvat de nodige procedurele en technische voorzieningen voor het tegengaan van wijziging, verwijdering, kopiëring of vernietiging van archiefbescheiden die daarvoor gezien hun aard en status niet in aanmerking komen.

Artikel 19
  • 1. De beheerder draagt zorg voor de geheimhouding van daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden.

  • 2. Raadpleging en uitlening van archiefbescheiden, die aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen, is behoudens toestemming van burgemeester en wethouders slechts toegestaan aan die functionarissen die ambtelijk zijn belast met de behandeling van de betreffende aangelegenheid.

  • 3. De beheerder draagt er zorg voor, dat de in het tweede lid genoemde functionarissen aan degene aan wie op grond van artikel 3 de uitvoering van dit besluit is opgedragen, meedelen welke archiefbescheiden aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen.

Vervanging van archiefbescheiden
Artikel 20

Vervanging van archiefbescheiden door reproducties als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het Archiefbesluit 1995 is toegestaan, mits archiefbescheiden ingevolge de selectielijst voor vernietiging in aanmerking komen en met juiste en volledige weergave van alle gegevens geschiedt.

Vervreemding en overdracht van archiefbescheiden
Artikel 21

Ten aanzien van besluiten tot vervreemding van archiefbescheiden als bedoeld in artikel 7 van het Archiefbesluit 1995, wordt vooraf het advies van de archivaris ingewonnen.

Selectie en vernietiging van archiefbescheiden
Artikel 22

De beheerder draagt er zorg voor dat bij het wijzigen, verwijderen of vernietigen van archiefbescheiden, of onderdelen daarvan, de bij of krachtens de wet gegeven regels betreffende selectie en vernietiging worden toegepast.

Artikel 23

De archivaris kan voorstellen doen aan burgemeester en wethouders tot het ontwerpen van selectielijsten als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Archiefwet 1995.

Artikel 24
  • 1. De beheerder zorgt voor het in een zo vroeg mogelijk stadium selecteren van archiefbescheiden voor bewaring en vernietiging overeenkomstig de daarvoor bij en krachtens de wet gegeven voorschriften.

  • 2. Ingeval van selectie voor vernietiging worden de archiefbescheiden voorzien van een kenmerk, dat de bewaartermijn aangeeft.

  • 3. Van deze bewaartermijn wordt tevens aantekening gehouden in, in artikel 14 [Red: 12] bedoeld overzicht.

Artikel 25

De beheerder stelt alvorens tot vernietiging van archiefbescheiden over te gaan een lijst op van vernietigbare archiefbescheiden met inachtneming van de geldende selectielijst. De lijst van vernietigbare archiefbescheiden behoeft de goedkeuring van de archivaris, welke goedkeuring geldt als een machtiging tot vernietiging.

Overbrenging van archiefbescheiden
Artikel 26

Bij overbrenging van archiefbescheiden als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995 worden, in het geval het in een systeem van computerapparatuur en programmatuur opgenomen archiefbescheiden betreft, zodanige voorzieningen getroffen door de beheerder, dat, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen, raadpleging mogelijk blijft.

Artikel 27

Bij een voornemen tot overbrenging van archiefbescheiden als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995 brengt de beheerder advies uit met betrekking tot het eventueel stellen van beperkingen aan de openbaarheid van over te brengen archiefbescheiden als bedoeld in artikel 15 van de Archiefwet 1995.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 28

Dit besluit treedt in werking op de dag na vaststelling van de Archiefverordening 2011 en kan worden aangehaald als "Besluit Informatiebeheer 2011".

Artikel 29

Met de inwerkingtreding van het "Besluit Informatiebeheer 2011" wordt het "Besluit Informatiebeheer 2005" ingetrokken.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Spijkenisse, d.d. 13-09-2011.

de gemeentesecretaris,
J. Pol
de burgemeester,
M. Salet