Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Spijkenisse

Voorschriften betreffende het beheer van de documenten van de gemeentelijke organen, voor zover deze documenten niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Spijkenisse
Officiële naam regelingVoorschriften betreffende het beheer van de documenten van de gemeentelijke organen, voor zover deze documenten niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
CiteertitelBesluit Informatiebeheer 2005
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

1. Deze regeling vervangt het Besluit Informatiebeheer 1999

2. Deze regeling bevat algemeen verbindende voorschriften (artikelen 17, 19, 20, 21, 22 en 24), een besluit van algemene strekking (artikel 2) en instructies (overige artikelen)

3. Deze regeling vervalt door intrekking van de de Archiefverordening 1999 in art. 11 van de Archiefverordening 2011

4. Deze regeling wordt opgevolgd door het Besluit Informatiebeheer 2011

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Archiefverordening 1999, art. 3 en 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-11-200506-10-2011nieuwe regeling

08-11-2005

Gemeentelijke voorlichtingskrant, 21-11-2005

B11GB

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Spijkenisse;

overwegende dat de niet overgebrachte archiefbescheiden van de gemeentelijke organen zorgvuldig beheerd dienen te worden;

gelet op artikel 7 van de Archiefverordening;

besluiten:

vast te stellen de navolgende Voorschriften betreffende het beheer van de documenten van de gemeentelijke organen, voor zover deze documenten niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

Dit besluit verstaat onder:

  • a.

    archiefverordening: de in de artikelen 30, eerste lid, en 32, tweede lid, van de wet bedoelde verordening, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad d.d. 2 juni 1999;

  • b.

    documenten: de in de Archiefwet 1995 in artikel 1, onder c, bedoelde archiefbescheiden, zowel analoog als digitaal, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

  • c.

    beheer van documenten: het treffen van maatregelen en het aanbrengen van voorzieningen, die nodig zijn om documenten in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

  • d.

    informatiebestand: documenten, waarin een bepaalde fysieke of logische ordening gebracht is, of met een bestaand hulpmiddel gebracht kan worden;

  • e.

    documentair structuurplan: een plan waarin is vastgelegd de wijze waarop de toegankelijkheid van archiefbescheiden is georganiseerd en de wijze waarop archiefbescheiden zijn ingedeeld en gerangschikt.

Hoofdstuk II Verantwoordelijkheid

Artikel 2

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering is, als beheerder bedoeld in artikel 3 van de Archiefverordening 1999, belast met het beheer van documenten van de gemeentelijke organen voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Artikel 3

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering kan de uitvoering van de bepalingen van dit besluit opdragen aan een of meer medewerkers.

Artikel 4

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt er zorg voor dat van de procedures met betrekking tot informatievoorziening en -beveiliging een overzicht wordt opgesteld en onderhouden.

Hoofdstuk III Archiefvorming en -ordening

Productie van documenten
Artikel 5

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt er zorg voor, dat de vervaardiging van documenten op zodanige wijze en met zodanige materialen geschiedt dat hun houdbaarheid tenminste in overeenstemming is met de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 6

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt er zorg voor dat bij het wijzigen, verwijderen of vernietigen van documenten, of onderdelen daarvan, de bij of krachtens de wet gegeven regels betreffende selectie en vernietiging worden toegepast.

Artikel 7

Van documenten, waarvan een exemplaar wordt verzonden, moet een ander exemplaar, hetzij in papieren, hetzij in digitale vorm, bewaard worden.

Artikel 8

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt zorg voor de opstelling van procedures voor documentenverkeer en de behandeling van ingekomen, uitgaande en interne documenten, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

Identificering van documenten
Artikel 9

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt er zorg voor, dat uit ieder te registreren document, dan wel uit daarbij behorende informatie, ten minste blijkt wanneer het document is ontvangen of opgemaakt, wie de afzender of vervaardiger is, op welke taak het document betrekking heeft, wat de status en het ontwikkelingsstadium van het document is, wanneer en aan wie een exemplaar ervan is verzonden.

Artikel 10

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt zorg voor het opstellen van procedures, waarmee de registratie van documenten wordt bewaakt.

Ordening en toegankelijkheid van documenten
Artikel 11

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande documenten in goede geordende en toegankelijke staat worden gebracht en dat de ordening van de documenten geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 12

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt er zorg voor, dat een Documentair Structuur Plan in overeenstemming met de bij of krachtens de wet gestelde eisen, wordt opgesteld en onderhouden.

Artikel 13

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering ziet erop toe, dat van informatiebestanden een actueel, compleet en logisch samenhangend overzicht kan worden gegenereerd, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 14

Uit het in het vorige artikel beschreven overzicht moet blijken, waar de informatiebestanden en hun onderdelen zich bevinden of wanneer ze zijn overgebracht, overgedragen, vernietigd of vervreemd.

Hoofdstuk IV Beheer van documenten

Bewaring van documenten
Artikel 15

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande documenten in goede, geordende en toegankelijke staat worden bewaard, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 16

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt er zorg voor, dat ten aanzien van de archiefruimten, die onder zijn beheer staan, wordt voldaan aan de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Beveiliging en raadpleging van documenten
Artikel 17

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering laat bijhouden welke documenten uit de onder zijn beheer staande archieven worden uitgeleend en laat controle uitoefenen op de tijdige terugbezorging ervan. Gebruik van documenten, raadpleging daaronder begrepen, is slechts toegestaan aan functionarissen, die ambtelijk zijn belast met behandeling van de betreffende aangelegenheid, en aan derden na verkregen toestemming van het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering.

Artikel 18

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt zorg voor de nodige informatiebeveiliging, welke mede omvat de nodige procedurele en technische voorzieningen voor het tegengaan van wijziging, verwijdering, kopiëring of vernietiging van documenten die daarvoor gezien hun aard en status niet in aanmerking komen.

Artikel 19
  • 1. Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt zorg voor de geheimhouding van daarvoor in aanmerking komende documenten.

  • 2. Raadpleging en uitlening van documenten, die aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen, is behoudens toestemming van burgemeester en wethouders slechts toegestaan aan die functionarissen die ambtelijk zijn belast met de behandeling van de betreffende aangelegenheid.

  • 3. Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering draagt er zorg voor, dat de in het tweede lid genoemde functionarissen aan degene aan wie op grond van artikel 3 de uitvoering van dit besluit is opgedragen, meedelen welke documenten aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen.

Vervanging van documenten
Artikel 20

Ten aanzien van besluiten tot vervanging van documenten door reproducties als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het Archiefbesluit 1995, wordt vooraf het advies van de archivaris ingewonnen.

Vervreemding en overdracht van documenten
Artikel 21

Ten aanzien van besluiten tot vervreemding van documenten als bedoeld in artikel 7 van het Archiefbesluit 1995, wordt vooraf het advies van de archivaris ingewonnen.

Selectie en vernietiging van documenten
Artikel 22

De archivaris kan voorstellen doen aan burgemeester en wethouders tot het ontwerpen van selectielijsten als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Archiefwet 1995.

Artikel 23
  • 1. Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering zorgt voor het in een zo vroeg mogelijk stadium selecteren van documenten voor bewaring en vernietiging overeenkomstig de daarvoor bij en krachtens de wet gegeven voorschriften.

  • 2. Ingeval van selectie voor vernietiging worden de documenten voorzien van een kenmerk, dat de bewaartermijn aangeeft.

  • 3. Van deze bewaartermijn wordt tevens aantekening gehouden in, in artikel 13 bedoeld overzicht.

Artikel 24

Het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering stelt alvorens tot vernietiging van documenten over te gaan een lijst op van vernietigbare documenten met inachtneming van de geldende selectielijst. De lijst van vernietigbare documenten behoeft de goedkeuring van de archivaris, welke goedkeuring geldt als een machtiging tot vernietiging.

Overbrenging van documenten
Artikel 25

Bij overbrenging van documenten als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995 worden, in het geval het in een informatiesysteem opgenomen documenten betreft, zodanige voorzieningen getroffen door het hoofd van de hoofdafdeling Documentenbeheer, Informatievoorziening en Automatisering, dat, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen, raadpleging mogelijk blijft.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 26

Dit besluit kan worden aangehaald als het "Besluit Informatiebeheer 2005" en treedt in werking op de dag na zijn bekendmaking.

Artikel 27

Met de inwerkingtreding van het “Besluit Informatiebeheer 2005” wordt het “Besluit Informatiebeheer 1999” ingetrokken.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Spijkenisse, d.d. 08-11-2005.

de secretaris,
J. Pol
de burgemeester,
J. Broekhuis