Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Maasdonk

Mandaat- en delegatieregeling Maasdonk 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Maasdonk
Officiële naam regelingMandaat- en delegatieregeling Maasdonk 2011
CiteertitelMandaat- en delegatieregeling Maasdonk 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpMandaat- en delegatieregeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-10-2011Jaarlijkse aanpassing

06-09-2011

Streekwijzer

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de secretaris, de invorderingsambtenaar en de heffingsambtenaar van de gemeente Maasdonk, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, overwegen dat:

het wenselijk is het Mandaat- en delegatieregeling Maasdonk d.d. 2 februari 2010, te herzien;

het in mandaat uitvoeren van bevoegdheden voortvloeit uit de organisatiefilosofie om taken en verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie onder te brengen,

het wenselijk is ter bevordering van de dienstverlening, een vlotte, klantvriendelijke afdoening van stukken en de efficiëntie van de gemeentelijke organisatie, de uitvoering van de bevoegdheden zoals opgenomen in het bijgevoegde register te mandateren aan ambtenaren en bestuurders;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;

b e s l u i t e n

de Mandaat- en delegatieregeling Maasdonk 2011 en het daarbij behorende Mandaat- en delegatieregister vast te stellen, eenieder voor zover het betreft zijn bevoegdheden.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

De Mandaat- en delegatieregeling Maasdonk2011 (hierna: de Regeling) verstaat onder:

  • 1.

    Bestuursorgaan De raad, de burgemeester of het college van B&W;

  • 2.

    Besluit Een besluit als bedoeld in (artikel 1:3 van) de Algemene wet bestuursrecht, of een andere beslissing van het bestuursorgaan;

  • 3.

    Delegatie: Het overdragen van een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder zijn eigen verantwoordelijkheid neemt;

  • 4.

    Mandaat: De bevoegdheid om in naam van en onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan besluiten te nemen.

  • 5.

    Ondermandaat: De bevoegdheid om in naam van de en onder verantwoordelijkheid van de mandaatnemer een besluit te nemen;

  • 6.

    Ondertekeningsmandaat: De bevoegdheid tot het namens het bestuursorgaan/(onder)mandaatgever ondertekenen van besluiten die door laatstgenoemde zijn genomen;

  • 7.

    Attributie: Het (rechtstreeks) toekennen van bestuursbevoegdheden

  • 8.

    Volmacht: De bevoegdheid om in naam van en onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • 9.

    Machtiging: De bevoegdheid om in naam van en onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • 10.

    Mandaatnemer : De functionaris aan wie krachtens deze regeling mandaat wordt verleend;

  • 11.

    Mandaatgever: Een bestuursorgaan/ambtenaar door wie (onder)mandaat wordt verleend;

  • 12.

    Gevolmachtigde: De functionaris aan wie krachtens deze regeling volmacht wordt verleend;

  • 13.

    Volmachtgever: Het bestuursorgaan door wie volmacht wordt verleend;

  • 14.

    Beleidsregel: Een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van en bevoegdheid van een bestuursorgaan

Artikel 1.2 Mandaat- en delegatieregister
  • 1.

    De op grond van deze Regeling verleende bevoegdheden worden opgenomen in een Mandaat- en delegatieregister (hierna: het Register), dat onderdeel uitmaakt van deze Regeling;

  • 2.

    Het Register kan, met inachtneming van de bepalingen van deze Regeling, al dan niet op verzoek, worden aangepast door de bestuursorganen en de in het derde lid genoemde ambtenaren, ieder voor wat betreft zijn of haar bevoegdheden;

  • 3.

    De uitoefening van de bevoegdheden van de bij dit besluit behorend Register wordt

opgedragen aan de daarbij genoemde functionaris, die hierbij het geldende beleid en afgesproken budgetten in acht neemt.

De genoemde functionarissen van de gemeente Maasdonk zijn:

  • -

    de gemeentesecretaris;

  • -

    het afdelingshoofd Middelen en Ondersteuning;

  • -

    het afdelingshoofd Inwoners;

  • -

    het afdelingshoofd Grondgebied;

  • -

    het bureauhoofd CCT;

  • -

    het bureauhoofd VROM;

  • -

    de coördinatoren van de betrokken afdeling;

  • -

    de senior-beleidsmedewerkers van de betrokken afdeling;

  • -

    de beleidsmedewerkers van de betrokken afdeling;

  • -

    de consulent zorg;

  • -

    de medewerker P&O en bestuurssecretariaat

  • -

    de medewerker B.O.P.

  • -

    de (administratief) medewerkers van de betrokken afdeling;

  • -

    de bode;

  • -

    de ambtenaar burgerlijke stand;

  • -

    de front-officemedewerkers;

  • -

    de backofficemedewerkers;

  • -

    de (ondersteunend) medewerkers digitale postregistratie;

  • -

    de medewerker cultuurtechniek;

  • -

    de opzichter buitendienst

  • -

    de griffier;

    • 4.

      Bij afwezigheid van de functionaris wordt de bevoegdheid overgenomen door de functionaris die als vervanger optreedt:

  • a.

    bij afwezigheid van de gemeentesecretaris treedt de loco-secretaris op;

  • b.

    bij afwezigheid van het afdelingshoofd treedt, indien aangesteld binnen de afdeling, het bureauhoofd op;

  • c.

    bij afwezigheid van het bureauhoofd treedt het afdelingshoofd op;

  • d.

    bij afwezigheid van het bureauhoofd en het afdelingshoofd treedt de gemeentesecretaris op;

  • e.

    bij afwezigheid van de invorderingsambtenaar (uitgevoerd door de senior-beleidsmedewerker Financiën met functiecode 311) treedt de heffingambtenaar op als invorderingsambtenaar. De functie van heffingsambtenaar wordt in een dergelijk geval uitgevoerd door de coördinator Financiën en Belastingen met functiecode 310;

  • f.

    bij afwezigheid van de heffingsambtenaar (uitgevoerd door het Afdelingshoofd Middelen en Ondersteuning met functiecode 301) treedt de coördinator Financiën en Belastingen r met functiecode 310 als zodanig op;

  • g.

    bij afwezigheid van de coördinator treedt het bureauhoofd dan wel het afdelingshoofd op;

  • h.

    bij afwezigheid van de senior-beleidsmedewerker treedt de coördinator op;

  • i.

    bij afwezigheid van een van andere medewerkers als genoemd in het mandaatregister treedt het afdelingshoofd op.

    • 5.

      Rond juli/augustus van elk kalenderjaar wordt het Register geëvalueerd en geactualiseerd.

Artikel 1.3 Verlening van nieuwe bevoegdheden

Verlening van nieuwe bevoegdheden, in de vorm van delegatie, mandaat en volmacht besluiten, worden conform artikel 1.2. lid 2 als wijziging in het Register opgenomen.

Hoofdstuk 2 Attributie

Artikel 2.1 Aanwijzing gemeenteambtenaren ex artikel 231 Gemeentewet

Het besluit tot aanwijzing van gemeenteambtenaren ex artikel 231 Gemeentewet wordt afzonderlijk door het college van burgemeester en wethouders genomen en als bijlage aan het register toegevoegd.

Artikel 2.2 Mandatering van geattribueerde bevoegdheden
  • 1. Op mandatering van bevoegdheden van de in artikel 2.1. bedoelde ambtenaren, zijn de bepalingen van hoofdstuk 1, 4 en 6 van deze Regeling overeenkomstig van toepassing;

  • 2. De in lid 1 bedoelde verlening van bevoegdheden is c.q. wordt opgenomen in het in artikel 1.2 genoemde Register.

Hoofdstuk 3 Delegatie

Artikel 3.1 Strekking delegatie

Gedelegeerde bevoegdheden strekken zich uitsluitend uit tot de bevoegdheden genoemd in het Register.

Artikel 3.2 Algemene voorwaarden

Onverminderd het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en overige wettelijke bepalingen, dienen de in het Register opgenomen instructies en/of bijzonderheden in acht te worden genomen.

Artikel 3.3 Rapportage uitoefening bevoegdheden

Bij de evaluatie en actualisering van het Register kan verslag worden gedaan van de uitoefening van de betrokken bevoegdheden aan de betrokken mandaatgever.

De betrokken mandaatgevers bepalen, of en zo ja hoe en wanneer de verslaglegging dient plaats te vinden.

Hoofdstuk 4 Mandaat

Artikel 4.1 Mandaatnemers

De in artikel 1.2 onder 3 genoemde mandaatnemers zijn bevoegd om ten aanzien van de bevoegdheden opgesomd in het bij deze Regeling behorend Register in naam van de raad, respectievelijk de burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders besluiten te nemen.

Artikel 4.2 Strekking van het mandaat
  • 1. Het mandaat strekt zich uitsluitend uit tot de bevoegdheden genoemd in het Register;

  • 2. De mandaatnemer is ook bevoegd overeenkomstig deze Regeling een besluit te nemen wanneer het besluit strekt tot een wijziging, overschrijving of verlenging van een eerder genomen besluit;

  • 3. De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen, omvat tevens de voorbereiding, de ondertekening en de bekendmaking van deze besluiten;

  • 4. De mandaatverlening, zoals neergelegd in het bij deze regeling behorende Register, geldt niet voor:

    • a.

      Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van de bevoegdheid daarin is voorzien;

    • b.

      Het vaststellen van beleidsregels ten aanzien van de in het Register opgenomen bevoegdheden;

    • c.

      Het nemen van een besluit waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen, of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaat-

      verlening verzet;

    • d.

      Het beslissen op bezwaarschriften;

Artikel 4.3 Algemene voorwaarden
  • 1. Het mandaat wordt verleend met inachtneming van de eventueel per bevoegdheid in het Register opgenomen instructies en/of bijzonderheden;

  • 2. De raad, respectievelijk de burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders kunnen voor zover het hun bevoegdheden betreft, aanwijzingen geven over de uitoefening van het door hen verleende mandaat;

  • 3. De secretaris kan in overleg met de afdelingshoofden een regeling opstellen voor welke bevoegdheden en op welke wijze rapportage van ondermandaatnemers naar afdelingshoofden moet plaatsvinden.

Artikel 4.4 Persoonlijke ondertekening
  • 1.

    Het mandaat als bedoeld in artikel 1.1, leden 4, 5 en 6 wordt verleend met inachtneming van de persoonlijke ondertekening door de mandaatnemer;

  • 2.

    Een krachtens (onder)mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Ingeval van ondermandaat dient bij het besluit in ieder geval de oorspronkelijke mandaatgever genoemd te worden. Niet noodzakelijk is dat bij ondermandaat iedere tussenschakel worden genoemd. Een krachtens (onder)mandaat genomen besluit wordt door de (onder)mandaatnemer als volgt ondertekend:

    “de burgemeester (of ander bestuursorgaan) van Maasdonk,

    namens deze,

    functie (onder)mandaatnemer

    handtekening

    naam (onder)mandaatnemer”;

  • 3.

    Het vorige lid is van overeenkomstige toepassing op overige correspondentie voortvloeiende uit de gemandateerde bevoegdheid;

  • 4.

    In geval van een ondertekeningsmandaat, moet uit het besluit blijken dat het door het bestuursorgaan/(onder)mandaatnemer is genomen. Hierbij wordt de datum van het besluit vermeld. Dit wordt dit als volgt gedaan:

    “Overeenkomstig het door de Raad/het college van burgemeester en wethouder/de burgemeester/(onder)mandaatnemer op … genomen besluit,

    Functie ondertekeningsgemandateerde,

    Handtekening,

    Naam ondertekeningsgemandateerde.

Artikel 4.5 Interne procedures
  • 1. De mandaatnemer aan wie een bevoegdheid is toegekend, die ook één of meer andere afdelingen regardeert, dient eerst overleg te plegen met de productverantwoordelijke, zoals bepaald in de nog vast te leggen budgetregeling, alvorens te besluiten;

  • 2. In het geval als bedoeld in lid 1, moet overeenstemming bestaan over de wijze van afdoening en de te nemen beslissing. Bij het ontbreken van deze overeenstemming, legt de mandaatnemer de zaak ter (nadere) besluitvorming voor aan het bestuursorgaan;

  • 3. De interne procedure inzake afdoening van stukken, voortgangscontrole, postbehandeling en dergelijke geschieden overeenkomstig de geldende regelingen.

Hoofdstuk 5 Volmacht

Artikel 5.1 Gevolmachtigden
  • 1. Een volmacht als bedoeld in artikel 1.1 lid 8, wordt verleend aan de bij het Register aangewezen personen;

  • 2. Bij afwezigheid van een gevolmachtigde, mag de aan deze overgedragen bevoegdheid worden uitgeoefend door hun plaatsvervangers.

Artikel 5.2 Strekking van de volmacht
  • 1. De volmacht strekt zich uitsluitend uit tot de bevoegdheden genoemd in het Register;

  • 2. De volmacht wordt verleend met inachtneming van de per bevoegdheid in het Register aangegeven of aan te geven instructies/bijzonderheden

Artikel 5.3 Algemene voorwaarden

De volmacht wordt door de gevolmachtigde uitgeoefend binnen het kader van het door de gemeenteraad en/of de volmachtgever vastgestelde of vast te stellen algemeen beleid en binnen het kader van de toegekende budgettaire bevoegdheden en begrotingsrichtlijnen.

Artikel 5.4 Persoonlijke ondertekening
  • 1. De volmacht als bedoeld in artikel 1 wordt verleend met inachtneming van de persoonlijke ondertekening door de gevolmachtigde;

  • 2. Een krachtens volmacht verrichte handeling, vermeldt namens wie de handeling is verricht. Een krachtens volmacht verrichte handeling, wordt door de gevolmachtigde als volgt ondertekend:

    “De burgemeester (of ander bestuursorgaan) van Maasdonk,

    Namens deze,

    Functie gevolmachtigde,

    Handtekening,

    Naam gevolmachtigde”;

  • 3. Het vorige lid is van overeenkomstige toepassing op (overige) correspondentie voortvloeiende uit de overgedragen bevoegdheid. Een krachtens volmacht verrichte handeling en de daarop betrekking hebbende correspondentie

Artikel 5.5 Interne procedures
  • 1. De gevolmachtigde aan wie een bevoegdheid is toegekend, dient alvorens de bevoegdheid uit te oefenen, eerst na te gaan of de benodigde publiekrechtelijke besluiten zijn genomen;

  • 2. De interne procedure inzake afdoening van stukken, voortgangscontrole, postbehandeling en dergelijke geschieden overeenkomstig de geldende regelingen.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 6.1 Wijziging van wetgeving
  • 1. Ingeval van wijziging van wetgeving waarop een verleende bevoegdheid berust, blijft de bevoegdheid verleend en wordt de bevoegdheid geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepalingen in de gewijzigde wetgeving;

  • 2. De wijzigingen worden zo spoedig mogelijk doch uiterlijk tijdens de jaarlijkse actualisatie (rond juli/augustus), in het Register verwerkt.

Artikel 6.2 Overgangsbepaling

Besluiten genomen krachtens een delegatie, mandaat of volmacht besluit van één van de samengevoegde gemeenten Geffen en Nuland, blijven van kracht tot op het moment waarop zij van rechtswege vervallen, worden ingetrokken of tot het moment waarop terzake en nieuw besluit wordt genomen en van kracht wordt.

Artikel 6.3 Intrekking voorgaande besluiten

Alle eerder genomen regelingen inzake delegatie, volmacht en verlening van mandaat, waaronder de Mandaat- en delegatieregeling Maasdonk 2010 en alle wijzigingen hierop, worden ingetrokken per datum inwerkingtreding van Mandaat- en delegatieregeling Maasdonk 2011.

Artikel 6.4 Naam en inwerkingtreding

Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaat- en delegatieregeling Maasdonk 2011” en treedt in werking op de achtste dag na die waarop zij is bekend gemaakt.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering d.d. 6 september 2011

DE RAAD VAN MAASDONK,

de griffier de voorzitter,

mw. drs. N. Collombon drs. R.H. Augusteijn

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN MAASDONK d.d. 2 augustus 2011,

de secretaris, de burgemeester,

mr. drs. J.J.Th.L. Geraedts drs. R.H. Augusteijn

DE BURGEMEESTER VAN MAASDONK d.d. 2 augustus 2011,

Drs. R.H. Augusteijn

DE INVORDERINGSAMBTENAAR DE HEFFINGSAMBTENAAR

VAN MAASDONK d.d. 2 augustus 2011 VAN MAASDONK d.d. 2 augustus 2011

Mw. M.W.F. Hondong-van Oers J.H.M. Wissink