Overheidsorganisatie | Gemeente Zijpe |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening op de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Citeertitel | Verordening op de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Burgerzaken |
Deze regeling is alleen van kracht voor het grondgebied van de voormalige gemeente Zijpe. De regeling is vastgesteld door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Zijpe, welke is opgeheven met ingang van 1 januari 2013. Op grond van artikel 28 van de Wet algemene regels gemeentelijke indeling behoudt deze regeling haar rechtskracht voor het grondgebied waarvoor ze is vastgesteld gedurende twee jaar, tenzij de regeling eerder wordt ingetrokken.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2003 | Onbekend | 25-03-2003 Schager Weekblad/Zijper Nieuws 26-05-2003 | Onbekend | ||
01-05-2003 | 01-01-2013 | Onbekend | 25-03-2003 Schager Weekblad/Zijper Nieuws 26-05-2003 | het voorstel van college van 11 februari 2003, advies van de Commissie Samenlevingszaken van 10 maart 2003 |
De raad van de gemeente Zijpe; Nr. 15
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 februari 2003;
gelezen het advies van Commissie Samenlevingszaken van 10 maart 2003;
gelet op de Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens;
gelet op de Wet Bescherming Persoonsgegevens (staatsblad 2000, nr. 302);
BESLUIT:
vast te stellen de:
VERORDENING OP DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS
Deze verordening verstaat onder:
Wet GBA de Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (Staatsblad 2001, nr. 180);
verordening GBA : de Verordening op de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens;
verantwoordelijke : het college van burgemeester en wethouders
(informatie) beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als (informatie) beheerder;
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
afnemer : bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1 Algemene Wet Bestuursrecht;
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.
Beheerder van de GBA is het hoofd van de afdeling Sociale- en Burgerzaken.
Op grond van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan binnengemeentelijke afnemers genoemd in het hieraan toegevoegde reglement voor de Gemeentelijke Basisadministratie Personen, de in het genoemde reglement gegevens verstrekt ten behoeve van de door deze afdelingen bij te houden eigen registraties. De verwerkingen worden beheerd door de op deze afdelingen aangewezen functionarissen die onder verantwoordelijkheid van de houder zijn belast met de dagelijkse zorg voor de registraties.
Rechtstreeks toegang tot de GBA hebben:
de beheerder;
de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Burgerzaken;
met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, de in het Reglement voor de Gemeentelijke Basisadministratie Personen genoemde binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve van de eigen administraties, voor wat betreft de eveneens op de in het reglement aangegeven gegevens.
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA kan op verzoek aan een binnengemeentelijke afnemer systematische algemene en/of verwijsgegevens worden verstrekt,die noodzakelijk zijn voor de vervulling van zijn taak. Een zodanig verzoek dient schriftelijk ingediend te worden bij de beheerder en bevat de reden van het verzoek. Voorts dient aangetoond te worden dat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van zijn taak.
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan rechtspersonen zonder winstoogmerk en particulieren (ten behoeve van een persoonlijk, niet commercieel belang), informatie worden verstrekt, voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen en de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad. Verstrekkingen op grond van dit artikel vinden uitsluitend plaats ter beoordeling van de informatiebeheerder en kunnen uitsluitend gegevens bevatten omtrent: de algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de (eerdere) echtgenoot dan wel (eerdere) geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de (eerdere) echtgenoot of (eerdere) geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging alle maatregelen die nodig zijn en als zodanig moeten worden vermeld in het beveiligingsplan.
1. Het reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie van 18 april 1995 wordt ingetrokken.
2. Deze verordening treedt in werking op 1 mei 2003.
3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
4. De verordening ligt ter inzage bij de beheerder voor de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
5. Dit besluit is referendabel op grond van artikel 8 van de Tijdelijke Referendumwet. Binnen 3 weken na deze bekendmaking, kan een inleidend verzoek voor een referendum worden ingediend.
Schagerbrug, 25 maart 2003