Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Littenseradiel

Verificatieplan sociale voorzieningen gemeente Littenseradiel 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Littenseradiel
Officiële naam regelingVerificatieplan sociale voorzieningen gemeente Littenseradiel 2011
CiteertitelVerificatieplan sociale voorzieningen gemeente Littenseradiel 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet werk en bijstand, art. 53a
  2. Wet investeren in jongeren, art. 46
  3. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, art. 14
  4. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, art. 14

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-08-201101-01-201126-04-2013Nieuwe regeling

02-08-2011

Op 'e Skille, 18-08-2011

Collegebesluit, 02-08-2011, nr. 14

Tekst van de regeling

Intitulé

Verificatieplan sociale voorzieningen gemeente Littenseradiel 2011

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Littenseradiel;

 

gelet op artikel 53a van de Wet werk en bijstand, artikel 46 van de Wet investeren in jongeren, artikel 14 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en artikel 14 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

 

besluit:

vast te stellen het Verificatieplan sociale voorzieningen gemeente Littenseradiel 2011

1 Inleiding: doel van het verificatieplan

Dit verificatieplan dient drie doelen:

  • 1.

    Het voldoen aan de verplichtingen van artikel 53a van de WWB, artikel 46 WIJ en artikel 14 van de IOAW en IOAZ om een plan op te stellen dat een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de wet bevordert, waaronder de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van uitkering en van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.

  • 2.

    Het vastleggen van de werkwijze voor de afdelingen Publiek en Backoffice omtrent het verzamelen, verifiëren en valideren van gegevens ten behoeve van het op juiste wijze verstrekken van uitkeringen.

  • 3.

    Het aan klanten van de afdeling Publiek duidelijkheid verschaffen over wat van hen verwacht wordt ten aanzien van het leveren van gegevens en het beschermen tegen onnodige aantasting van hun privacy.

 

Ad 1. Het verificatieplan

Artikel 53a van de Wet werk en bijstand (artikel 46 WIJ en artikel 14 van de IOAW en IOAZ) verplicht de gemeenten een plan op te stellen zoals hierboven genoemd.

Een onderdeel van het plan moet zijn een beschrijving van de wijze waarop het college van burgemeester en wethouders uitvoering geeft aan:

  • -

    gegevensverzameling, controle daarop en het controleren van de gegevens bij andere instanties (artikel 64 WWB, artikel 35 Bbz 2004, artikel 49 WIJ en artikel 45 IOAW en IOAZ);

  • -

    een toereikende controle op het nakomen van de verplichtingen van de klant om gegevens te verstrekken en mee te werken aan onderzoek (artikel 17 WWB, artikel 44 WIJ en artikel 13 IOAW en IOAZ);

  • -

    de bestuursrechtelijke of strafrechtelijke afdoening als klanten niet aan deze verplichtingen voldoen.

 

In het verificatieplan wordt bepaald:

  • -

    welke gegevens ten behoeve van de verlening of voortzetting van bijstand/werkleeraanbod en/of inkomensvoorziening/uitkering door de klant moeten worden verstrekt en welke bewijsstukken deze moet leveren (artikel 53a WWB, artikel 46 WIJ en artikel 14 IOAW/IOAZ). De WWB, de WIJ en IOAW/IOAZ zélf geven dus niet aan welke gegevens geleverd moeten worden; dit wordt bepaald door het college;

  • -

    de wijze en het tijdstip waarop deze gegevens verstrekt moeten worden (artikel 53a, eesrte lid, WWB, artikel 46, eerste lid, WIJ en artikel 14, eerste lid, IOAW/IOAZ);

  • -

    hoe de juistheid en volledigheid van deze gegevens wordt onderzocht;

  • -

    hoe de gemeente zorgdraagt voor de controle op de verplichting van de klant om op verzoek of uit eigen beweging onverwijld mededeling te doen van alles wat van belang is voor de verlening of voorzetting van bijstand, uitkering of voorziening.

 

Ad 2. Het vastleggen van de werkwijze van de afdelingen Publiek en Backoffice betreffende het verzamelen, vastleggen en controleren van gegevens.

Voor de interne bedrijfsvoering is het gewenst om vast te leggen hoe de teams Inkomen & Zorg en Participatie van de afdeling Publiek en de teams Werk & Zorg en Administratie WIZ van de afdeling Backoffice omgaan met het verzamelen, vastleggen en controleren van gegevens van klanten. Dit om eenheid van uitvoering te krijgen.

 

Ad 3. Duidelijkheid voor de klant en bescherming van onnodige aantasting van zijn/haar privacy.

De WWB, de WIJ en de IOAW/IOAZ leggen de klant de verplichting op om op verzoek of uit eigen beweging gegevens te leveren die van belang zijn voor het recht op, de hoogte en de duur van de uitkering, zo mogelijk onder overlegging van bewijsstukken.

De afstemmingsverordening WWB legt op grond van artikel 18 van de WWB, de afstemmingsverordening IOAW/IOAZ op grond van artikel 20 van de IOAW of IOAZ en de afstemmingsverordening WIJ op grond van artikel 41 WIJ aan de gemeente de verplichting op om, als de klant hierbij in gebreke is door de gegevens niet tijdig of helemaal niet te leveren - tijdelijk - de uitkering te verlagen. Het is daarom voor de klant van belang dat vastgelegd is welke gegevens van hem of haar verwacht worden. [1]

 

De klant heeft, voor zover dit de uitvoering van de wet niet belemmert, recht op bescherming van zijn/haar privacy. Ook is het ongewenst om de klant keer op keer om dezelfde gegevens te vragen. In dit kader is met ingang van 1 januari 2008 de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen van toepassing.

Uit een oogpunt van optimale dienstverlening aan de burger wordt via deze wet geregeld dat elk gegeven dat de ketenpartners werk en inkomen nodig hebben voor hun werk, slechts eenmaal mag worden uitgevraagd.

[1] Dit plan maakt dan ook duidelijk welke gegevens niet, of niet steeds opnieuw, verzameld hoeven worden en op een voor de klant minder belastende wijze achterhaald kunnen worden.

2 Algemene toelichting op de gegevensverzameling

2.1 Documentencontrole en administratieve controle

De WWB (WIJ en IOAW/IOAZ) legt de verplichting van controle en het zorg dragen voor het bestrijden van fraude en oneigenlijk gebruik nadrukkelijk neer bij gemeenten. Steeds verdergaande automatisering en daardoor steeds intensiever wordende mogelijkheden van controle maken deze verplichting mogelijk.

 

Aan de gegevensverzameling zijn echter ook grenzen te stellen: er moeten niet méér gegevens verzameld en gecontroleerd worden dan nodig is voor de uitvoering van de wetten. De Wet op de Persoonsregistraties verbiedt dit ook.

 

Een grondig onderzoek naar het recht op en de hoogte van de uitkering moet plaatshebben voordat besloten wordt een uitkering toe te kennen of voort te zetten om zodoende de rechtmatigheid van de uitkeringen zo veel als redelijkerwijze mogelijk is te waarborgen.

 

Om daarin succesvol te kunnen zijn, is van belang om vast te leggen om welke gegevens en bewijsstukken het gaat, hoe deze van de betrokkene worden gevraagd en hoe deze op juistheid en volledigheid worden gecontroleerd.

Bij het verzamelen van gegevens gaat het ten eerste om het verzamelen van schriftelijke gegevens die de klant aanlevert, de zogenaamde documentencontrole.

 

Een tweede wijze van gegevensverzameling is het inwinnen van informatie - al of niet geautomatiseerd - bij andere instanties, de zogenaamde administratieve controle. Een groot aantal instanties is verplicht (artikel 64 WWB, artikel 49 WIJ en artikel 45 IOAW/IOAZ) - als de gemeente daarom vraagt - kostenloos opgaven en inlichtingen te verstrekken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de wet.

 

Er vindt bestandsuitwisseling plaats tussen de Backoffice Werk en Zorg en het Inlichtingenbureau (IB). Het IB stuurt signaaloverzichten om mogelijk niet aan de gemeente opgegeven informatie alsnog te achterhalen.

Dit betreft:

  • -

    witte inkomsten (arbeid, UWV, SVB)

  • -

    inkomsten uit studiefinanciering (DUO)

  • -

    verblijf in detentie (DJI)

  • -

    vermogenssignalen (Belastingdienst)

  • -

    heffingskortingen (Belastingdienst)

 

Deze gegevens worden maandelijks vergeleken met de bij Werk en Zorg bekende gegevens.

Het kan voorkomen dat in individuele gevallen méér gegevens gevraagd worden dan in dit plan staan vermeld. Dit zal het geval zijn als er onduidelijkheid is of gerede twijfel bestaat over de door de klant gegeven informatie.

2.2 Volledigheid en ondertekening formulieren

Verstrekking van een rechtmatige uitkering begint bij de aanvullende gegevensverstrekking door de klant op door de gemeente verstrekte (vóóringevulde) formulieren. Als later blijkt dat belanghebbende onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft verstrekt, of heeft verzuimd om te melden dat de door de gemeente vóóringevulde gegevens niet juist of niet volledig waren, en dat als gevolg daarvan geheel of gedeeltelijk onterecht uitkering is verstrekt, dan moet dat haar/hem kunnen worden verweten.

Voorwaarde daartoe is, dat alle vragen worden beantwoord en niet wordt volstaan met het plaatsen van streepjes of opmerkingen als 'n.v.t.'. Iedere vraag moet duidelijk met 'ja' of 'nee' worden beantwoord en moet worden voorzien van de gevraagde informatie. Het is daarom noodzakelijk, dat de formulieren door de medewerker hierop worden beoordeeld en zo nodig ter aanvulling en/of correctie aan de belanghebbende worden teruggegeven of gezamenlijk worden ingevuld. Als de medewerker vragen voor de klant invult moet deze hiervoor voor akkoord tekenen.

Ten slotte wordt de klant gewezen op de gevolgen van het verstrekken van onjuiste informatie en moet deze de formulieren ondertekenen. Van echtparen of daarmee gelijkgestelden moeten de gegevens van beide partners aangeleverd worden en zij moeten beiden de formulieren ondertekenen.

In principe moeten alle bewijsstukken bij het formulier aanwezig zijn. Zonodig wordt de klant aangemaand ontbrekende gegevens aan te leveren en wordt hem hiervoor een termijn geboden.

2.3 Machtiging/legitimatie

Als de klant zich laat vertegenwoordigen door een gemachtigde dan moet dit blijken uit een ondertekende machtiging en moet de gemachtigde zich legitimeren door middel van een geldig identiteitsbewijs.

Voorts moet de identiteit van de klant door middel van een geldig identiteitsbewijs worden vastgesteld.

Als de belanghebbende niet zélf bij het (intake)gesprek aanwezig kan zijn, dan kan - als dat nodig is - een huisbezoek worden afgelegd.

2.4 Originele stukken

Verificatie van gegevens (bijvoorbeeld bankafschriften) moet in beginsel plaatsvinden aan de hand van originele stukken dan wel voor echtheid gewaarmerkte duplicaten daarvan. Komt de klant voor een gesprek bij de afdeling Publiek dan moeten er in principe originelen meegenomen worden (behalve bijvoorbeeld van een afstudeerbewijs). Als er stukken opgestuurd worden, bijvoorbeeld bij de wijzigings-, inkomsten- of statusformulieren, dan mogen wel fotokopieën van bijvoorbeeld loonstroken meegestuurd worden.

 

Het afplakken of weglakken van informatie die voor het verkrijgen, c.q. behouden van de uitkering niet relevant is, is toegestaan. Een voorbeeld hiervan zijn de uitgaven die op bankafschriften staan vermeld. Het saldo op de rekening is wèl relevant en mag niet worden weggelakt. Alleen bij gegronde vermoedens van fraude kan de klant om opheldering worden gevraagd.

2.5 Fotokopieën in het dossier

Om in het dossier zichtbaar te kunnen maken dat verificatie op de voorgeschreven wijze plaats heeft gehad en om te kunnen beoordelen of er sprake is van een rechtmatige uitkering, worden van de bewijsstukken die van belang zijn voor de rechtmatigheid van de uitkering fotokopieën gemaakt.

2.6 Huisbezoek

Kortheidshalve wordt hier volstaan met een verwijzing naar het Protocol Huisbezoeken.

2.7 Primaire en secundaire gegevens

Bij het inleveren van (kopieën) bewijsstukken ten behoeve van de aanvraag van bijstand en heronderzoeken wordt onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire gegevens.

  • -

    Primaire gegevens zijn noodzakelijk om het minimale recht op uitkering te bepalen.

  • -

    Secundaire gegevens zijn slechts bepalend voor de hoogte van de uitkering.

 

Bij het ontbreken van de zogenoemde secundaire gegevens kan een uitkering toegekend worden op voorwaarde dat de ontbrekende gegevens alsnog binnen twee weken geleverd worden. De hoogte van de uitkering kan aangepast worden als de alsnog aangeleverde gegevens daartoe aanleiding geven.

De secundaire gegevens zijn in de overzichten aangegeven met '(S)'.

2.8 Ontvangstbevestiging

Voor stukken die aan de balie van één van de KCC’s afgegeven worden, wordt op verzoek een ontvangstbevestiging meegegeven.

3 Aanvragen WWB/WIJ (levensonderhoud)

3.1 Procedure

Als de klant zich meldt bij de afdeling Publiek of het UWV-Werkbedrijf ontvangt deze het aanvraagformulier met een controlelijst voor de bewijsstukken en een toelichting met het verzoek het formulier volledig in te vullen en de gevraagde bewijsstukken mee te nemen.

 

Vervolgens komt de klant, en als deze een partner heeft, moet deze ook meekomen, op het intakegesprek. Een intakegesprek kan zowel op het Werkplein, het gemeentekantoor als bij de klant thuis plaatsvinden. Het aanvraagformulier wordt doorgenomen en bekeken wordt of alle schriftelijke gegevens aanwezig zijn.

 

Na het invullen ondertekent belanghebbende (en indien noodzakelijk zijn/haar partner) voor akkoord en verklaart daarmee dat alle gegevens naar waarheid zijn verstrekt. Op het formulier wordt gewaarschuwd wat de gevolgen zijn van het niet juist verstrekken van de gevraagde gegevens.

 

Als gegevens ontbreken, krijgt de klant een brief toegestuurd, waarin vermeld staat welke gegevens nog ontbreken en binnen welke termijn deze ingeleverd moeten worden.

Het gaat hierbij om primaire gegevens die noodzakelijk zijn om het recht op uitkering vast te stellen. Met andere woorden zonder deze gegevens is het niet mogelijk het recht op uitkering vast te stellen. Indien deze gegevens niet bij de aanvraag aanwezig zijn wordt de klant de mogelijkheid geboden deze alsnog in te leveren.

 

In onderstaande tabel is in de eerste kolom de totale gegevensset opgenomen. In de tweede kolom is vermeld welk bewijsstuk voor het specifieke gegeven als verificatiemiddel kan dienen en in de derde kolom is aangegeven of de belanghebbende deze informatie moet leveren of dat de informatie in principe op andere wijze dient te worden verkregen.

3.2 De aan te leveren gegevens

1. Persoonsgegevens

Burgerservicenummer    LegitimatiebewijsBelanghebbende
Naam / geslacht / geboortedatum / geboorteplaats      GeenGBA
Adres Werkelijke verblijfplaats, mits afwijkend van adres        GBA Belanghebbende
Nationaliteit GBA
Soort identiteitsbewijs, nummer en geldigheidsduurID-bewijs; geen kopie in dossier als belanghebbende dit niet wil; hoeft slechts inzage te geven vlg. de wet, dan nr. enz. noteren.Belanghebbende
Verblijfsstatus GBA en/of IND
Rekeningnummer bank/giro (voor storten evt. uitkering)Dagafschrift/ pasjeBelanghebbende                (S)
Naam en adres ouders,  additioneel bij jongeren die bijzondere bijstand krijgen          Belanghebbende

2. Eerdere uitkeringen

Eerdere uitkeringenBeschikking toekenning, afwijzing of beëindigingBelanghebbende

3. Burgerlijke staat

Indien gescheiden of voornemen daartoe(voor zover reeds aanwezig): Voorlopige voorziening, alimentatiebeschikking, voogdijvoorziening, echtscheidingsconvenantGBA Belanghebbende

4. Gezamenlijke huishouding

Is er een samenlevingscontract afgesloten?                                            Belanghebbende                (S)
Kamer-(of onder)huur Belanghebbende                (S)
Kostganger Belanghebbende                (S)
Andere woonsituatie       Belanghebbende                (S)

5. (Pleeg)kinderen

< 18 jaar; komen de kinderen ten laste van cliënt? Suwinet/SVB                     (S)
Co-ouderschap; inhoud van de regelingSchriftelijke afspraak, evt. echtscheidingsvonnis (of convenant) voor zover reeds aanwezig  Belanghebbende
Inkomsten van kinderen van 21 jaar e.o.WSF-beschikkingBelanghebbende                (S)

6. Andere inwonenden

Bijv. ouders, andere familieleden, kostgangers, onderhuurders, anderen  GBA, status belanghebbende
Is er een contract met deze inwonendeHuur-, kostganger- of wooncontractBelanghebbende                (S)

7. Huisvesting

HuurwoningHuurcontractBelanghebbende                (S)
Kamer- (of onder)huurKamerhuurcontractBelanghebbende                (S)
KostgangerKostgangercontractBelanghebbende                (S)
Eigen WoningZie hiervoor punt 10. 

8. Inkomen (vanaf datum aanvraag)

LoonLaatste salarisstrookBelanghebbende of looninformatie bij de werkgever
Voorlopige teruggaafBeschikking belastingdienstBelanghebbende
Freelance inkomenLaatste ontvangstbewijs of bij het ontbreken daarvan ontvangstbewijzen loon zoals bankafschriftenBelanghebbende
Zelfstandig bedrijf/beroepRecente jaarstukken belastingaangifte / -aanslagBelanghebbende of indien nodig de betreffende instantie
Sociale zekerheidsuitkeringLaatste uitkeringsspecificatieBelanghebbende/Suwinet
PensioenLaatste uitkeringsspecificatieBelanghebbende/Suwinet
StudiefinancieringLaatste beschikking studiefinancieringBelanghebbende  
Alimentatie aanvrager / kinderenLaatste ontvangstbewijsBelanghebbende  
vergoeding stage/vrijwilligerswerkLaatste ontvangstbewijsBelanghebbende
Andere inkomstenLaatste ontvangstbewijsBelanghebbende

9. Bezittingen en schulden

Bank-, giro- en spaarrekeningenVan alle betaalrekeningen: de overzichten van de laatste 3 maanden, van spaarrekeningen het laatste overzichtBelanghebbende  
WaardepapierenEigendomsbewijsBelanghebbende
Auto of motor     Suwinet/RDW
Caravan Suwinet/RDW
Overige waardevolle bezittingenWaardebepalingBelanghebbende
Levensverzekering         Polis + recente afkoopwaardeBelanghebbende
SchuldenBewijsstukBelanghebbende

10. Eigen woning

Waarde eigen woningEigendomsbewijs Hypotheekakte restant schuld hypothecaire lening, of gespaard bedrag spaarhypotheek, of contante waarde levenhypotheekBelanghebbende, WOZ-beschikking

11. Werk en opleiding (alleen indien van toepassing)

Huidig werkArbeidscontractBelanghebbende/Suwinet   (S)            
Werkzaamheden als zelfstandigeInschrijving KvK, btw-nummerBelanghebbende                
Huidige opleiding Suwinet/UWV                    (S)
Vroeger werk    Laatste ontslagbewijsBelanghebbende/Suwinet    (S)            
Inschrijving werkzoekende Suwinet/UWV
ArbeidsongeschiktheidBesluit UWV      Belanghebbende/Suwinet
ZiektekostenverzekeringInschrijvingsbewijs ziektekostenverzekeringBelanghebbende                (S)

3.3 Aanvullende vragen voor zelfstandigen

Beginnende zelfstandigen of zelfstandigen die hun bedrijf gaan beëindigen vullen het inlichtingenformulier WWB/Bbz in. Van hen zijn echter extra gegevens nodig, die hieronder vermeld worden.

 

1. Algemene gegevens bedrijf/beroepOpgave klant
2. Inschrijving in het HandelsregisterSuwinet
3. Bedrijfsvorm, persoonsgegevens compagnons/vennotenSamenwerkings- en/of vennootschaps-contract, statuten, aandelenregister
4. Arbeidstijdverdeling i.v.m. belastingenBelastingaanslagen en -aangiften laatste 3 jaar
Eventuele andere inkomsten binnen gezin (bijvoorbeeld van de partner)Loonstroken, arbeidscontract, beschikking voorlopige teruggaaf belastingdienst
5. Vergunningen, vakdiploma'sDe betreffende vergunningen en vakdiploma's
6. Ziektekosten- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringPolissen, premieoverzichten en betaalbewijzen
7. Huisvesting verdeling privé/bedrijfHuurcontract bedrijfspand
8. Bezittingen en schulden van het bedrijf            WOZ-beschikking, koop-/hypotheekakte, stand hypotheekschulden, bewijzen van leningen, financieringen, crediteuren, info van Bureau Kredietregistratie.
9. Beginnende zelfstandige: arbeidsverleden, sollicitatiesOntslagbewijs vorige werkgever. Ondernemingsplan
10. Gevestigde zelfstandige: netto winst laatste 3 boekjaren + verwachting lopende en komende boekjaarBalans, verlies- en winstrekening, toelichting omzetspecificatie huidige boekjaar, tussentijdse cijfers
11. Oudere zelfstandige: inkomensverwachting komende jaren; netto winst laatste 3 boekjarenBalans, verlies- en winstrekening, toelichting
12. Beëindigende zelfstandige; vragen over beëindiging (reden van beëindiging, tijdsduur, wijze beëindiging)       
13. Arbeidsongeschikte zelfstandige: sinds wanneer arbeidsongeschikt, WAZ-uitkering, bedrijf aanhouden?Aanvraag WAZ*, beschikking WAZ, uitkeringsspecificatie. (* De WAZ is per 1 augustus 2004 ingetrokken).
14a. Uitgaven    Privé-opstelling
14b. VorderingenDebiteuren van de zelfstandige
15. Andere financiële hulpBeslissingen aanvragen bij kredietverlenende instanties, schuldbekentenissen
16. Reden aanvraag; bijstand voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaalInformatie klant geldt als basis onderzoek. Adviesondersteuning via derden (meestal Laser of IMK)

3.4 Aanvragen IOAW/IOAZ

Voor het aanvragen van een IOAW/Z-uitkering worden dezelfde bewijsstukken gevraagd als voor de WWB (zie hierboven). Verificatie vindt plaats op dezelfde wijze als bij de WWB. Een aantal vragen hoeven aanvragers van een IOAW/IOAZ-uitkering echter niet in te vullen omdat die voor het recht op een IOAW/IOAZ-uitkering niet van belang zijn. Ook de betreffende bewijsstukken hoeven dan uiteraard niet ingeleverd te worden.

 

Het betreft de volgende vragen:

  • 5.

    Kinderen

  • 7.

    Huisvesting

  • 9.

    Bezittingen en schulden

  • 10.

    Eigen woning

4 Bijzondere bijstand

4.1 Aanvragen bijzondere bijstand klanten

(Voor klanten die reeds een WWB uitkering, periodieke Bbz-uitkering, Wij-inkomensvoorziening voor levensonderhoud, een IOAW of IOAZ uitkering ontvangen). Hiervoor gelden vereenvoudigde aanvraagprocedures en wordt daar waar mogelijk gewerkt met rechtmatigheids steekproeven achteraf. Wat de klant moet aanleveren of wat de gemeente zelf moet doen staat onderstaand aangegeven in het staatje.

1. Persoonsgegevens

Naam, geboortedatum, adres                                  GBA

2. Identiteitsbewijs

Soort, uitgegeven door, nummer, afgiftedatum, geldig tot                             Reeds in dossier of Belanghebbende

3. Kosten waarvoor bijzondere bijstand wordt aangevraagd

KostenKostenspecificatieBelanghebbende
Aard van de kostenBetalingsbewijs Belanghebbende

4. Voorliggende voorzieningen

Voorliggende VoorzieningenBijv. afwijzing krediet GKB, vergoedingen ziektekostenverzekeringBelanghebbende

5. Vermogen (alleen voor IOAW-klanten)

Saldo bank/girorekeningenVan alle betaalrekeningen: de overzichten van de laatste 3 maanden, van spaarrekeningen het laatste overzichtBelanghebbende
Overige bezittingen Belanghebbende
SchuldenBewijsstukken schuld     Belanghebbende

4.2 Aanvragen bijzondere bijstand niet-klanten

Voor klanten die geen WWB-uitkering voor levensonderhoud, WIJ-inkomensvoorziening of IOAW/IOAZ-uitkering ontvangen, kunnen de noodzakelijke gegevens worden opgevraagd, conform de gegevensset van de aanvraag levensonderhoud WWB en aanvraag bijzondere bijstand voor klanten.Ook hier kan een verkorte aanvraagprocedure gelden, waarbij controles op basis van steekproeven achteraf kunnen plaatsvinden. De aanlevering en de verificatie van de bewijsstukken (belanghebbende of gemeente) is hetzelfde als bij “eigen” klanten.

5 Het wijzigings- en statusformulier

5.1 Wijzigingsformulier

Bij de eerste toekenning van een WWB-, IOAW-, IOAZ-uitkering of een WIJ-inkomensvoorziening ontvangt elke belanghebbende een wijzigingsformulier waarop zij dienen aan te geven of er veranderingen hebben plaatsgevonden in hun situatie, die gevolgen kunnen hebben voor de uitkering of de voorziening. Indien er sprake is van een wijziging moet het wijzigingsformulier binnen een week nadat de wijziging zich heeft voorgedaan worden ingeleverd. Na inlevering wordt een nieuw wijzigingsformulier teruggestuurd aan de klant.

5.2 Statusformulier

Het statusformulier wordt twee keer per jaar toegestuurd aan de uitkeringsgerechtigden. Dit formulier dient ter controle en verificatie achteraf van de voorgaande uitkeringsperiode en de  algemene klantgegevens.

6 Heronderzoeken

6.1 Heronderzoek rechtmatigheid

Bij heronderzoeken rechtmatigheid kunnen de noodzakelijke gegevens van de gegevensset aanvraag levensonderhoud WWB/IOAW/IOAZ c.q. inkomensvoorziening WIJ worden geactualiseerd. Waar nodig kunnen hiervoor gegevens van de klant worden gevraagd.

6.2 (Her-)onderzoek debiteuren

1. Status medebewoners

Bijv. (pleeg-)kinderen, ouders, partner, kamerhuurder, kostgangers onderhuurders, anderen GBA/status belanghebbende
Is er een contract met deze inwonendeHuur-, kostgangers- of wooncontractBelanghebbende

2. Inkomen (vanaf datum aanvraag)

LoonLaatste salarisstrookSuwinet of eventueel. belanghebbende of loon-informatie bij de werkgever
Voorlopige teruggaaf en/of overzicht toeslagenBeschikking belastingdienstBelanghebbende  
Freelance inkomenLaatste ontvangstbewijs of bij het ontbreken daarvan ontvangstbewijzen loon zoals bankafschriftenBelanghebbende
Zelfstandig bedrijf/beroepRecente jaarstukken / belastingaangifte / -aanslagBelanghebbende of indien nodig: betreffende instantie
Sociale zekerheidsuitkeringLaatste uitkeringsspecificatieBelanghebbende
Pensioen           Laatste uitkeringsspecificatieBelanghebbende
StudiefinancieringLaatste  beschikking studiefinancieringBelanghebbende
Alimentatie aanvrager / kinderenLaatste ontvangstbewijsBelanghebbende
Vergoeding stage/ vrijwilligerswerkLaatste ontvangstbewijsBelanghebbende
Andere inkomstenLaatste ontvangstbewijsBelanghebbende

3. Schulden en lasten

SchuldenBewijsstukken schuldenBelanghebbende             (S)
Lasten   Bewijs, dat schuld wordt afgelost, hypotheeklasten,          overige lasten Belanghebbende            (S)

6.3 Herberekening inkomsten

Bij een herberekening van inkomsten wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de gegevens die al bekend zijn in de eigen administratie van de afdeling Backoffice of in de dossiers van belanghebbende. Waar nodig worden aanvullende gegevens over de inkomsten opgevraagd bij belanghebbende of bij derden. (bijvoorbeeld het Inlichtingenbureau, de werkgever).

6.4 Signaal- en themaonderzoeken

Afhankelijk van het gekozen thema of het signaal kunnen er gegevens worden opgevraagd bij de klant of bij derden, zoals bankafschriften.Verificatie van gegevens zal zoveel mogelijk plaatsvinden met behulp van Suwinet, de gemeentelijke basisadministratie en het inlichtingenbureau.

7 Beëindiging WWB / WIJ / IOAW-Z

7.1 WWB en WIJ

1. Werkaanvaarding (datum)Suwinet of opgave klant (evt. contract)
2. Wijziging verblijfsstatus          GBA / IND
3. Andere uitkering (beschikking)Suwinet of opgave klant
4. Huwelijk/samenwoning/overlijdenGBA
5. DetentieInlichtingenbureau
6. VermogenOpgave klant
7. Verhuizing naar andere gemeenteGBA

 

7.2 IOAW en IOAZ

Beëindiging IOAW/ZDe gang van zaken is dezelfde als bij de WWB

8 Langdurigheidstoeslag

Inkomensgegevens referteperiode          Suwinet, aanvullende opgave klant

Bij het vaststellen van het recht op langdurigheidstoeslag worden zoveel mogelijk gegevens ontleend aan de eigen gemeentelijke uitkeringsadministratie. Indien dit onvoldoende mogelijk is zullen gegevens worden opgevraagd zoals in het bovenstaande schema weergegeven.  

9 Inwerkingtreding en citeertitel

9.1 Datum inwerkingtreding

Dit verificatieplan treedt in werking op de dag na die waarop het is bekendgemaakt en werkt terug tot en met 1 januari 2011.

9.2 Citeertitel

Dit verificatieplan kan worden aangehaald als Verificatieplan sociale voorzieningen gemeente Littenseradiel 2011.

Ondertekening

Wommels, 2 augustus 2011

 

, burgemeester.

, secretaris.