Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nieuw-Lekkerland

Verordening auditcommissie gemeenten Graafstroom, Liesveld, Nieuw-Lekkerland en GR De Waard 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nieuw-Lekkerland
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie gemeenten Graafstroom, Liesveld, Nieuw-Lekkerland en GR De Waard 2011
Citeertitelverordening auditcommissie 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 82 en 149
  2. presidium gemeenten Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200001-01-2013Nieuwe regeling

22-02-2011

Het Kontankt, 20 oktober 2011

NLL1112822/INT08220

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie 2011

De raad van de gemeente Nieuw-Lekkerland;

gelezen het voorstel van het presidium van de gemeenten Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland d.d. ;

besluit:

vast te stellen de Verordening op de auditcommissie gemeenten Graafstroom, Liesveld, Nieuw-Lekkerland en GR De Waard 2011. onder intrekking van de geldende verordeningen op de auditcommissie van de lokale raden.

Verordening op de auditcommissie gemeenten

Graafstroom, Liesveld, Nieuw-Lekkerland en GR De Waard 2011

Artikel 1: Instelling en begripsbepalingen

  • 1. Er is een auditcommissie voor de gemeenten Liesveld, Graafstroom, Nieuw-Lekkerland en voor GR de Waard

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • ·

      de auditcommissie: de auditcommissie voor de gemeenteraden van de gemeenten Liesveld, Nieuw-Lekkerland en Graafstroom en voor GR de Waard

    • ·

      de colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Liesveld, Nieuw-Lekkerland en Graafstroom

    • ·

      de accountant: de in de controleverordening bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • ·

      de voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie

Artikel 2: Doel

  • 1. De auditcommissie heeft tot doel een coördinerende, informerende en adviserende rol te vervullen voor de gemeenteraden en voor GR de Waard. De auditcommissie heeft als taak de raden optimaal te bedienen in hun controlerende taak.

  • 2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van de raden en de colleges en heeft dus geen besluitvormende bevoegdheden.

Artikel 3: Taken en bevoegdheden

  • 1. de auditcommissie voert de controle uit op de werkzaamheden van de accountant.

  • 2. de auditcommissie geeft advies aan de raad over het verstrekken van de accountantsopdracht.

  • 3. de auditcommissie adviseert over procesafspraken over de planning en controlecyclus.

  • 4. de auditcommissie bespreekt de managementletter.

  • 5. de auditcommissie heeft een adviesrol in het afstemmen van onderzoeksopdrachten (bv aan de rekenkamer en de accountant).

  • 6. de auditcommissie adviseert de raden tenminste over de begrotingen en de jaarstukken van de gemeenten en GR de Waard.

  • 7. de auditcommissie brengt advies uit over het harmoniseren en verbeteren van de opbouw en opzet van de P&C-cyclus voor de raden en GR de Waard.

  • 8. de auditcommissie voert alle overige werkzaamheden uit die voortvloeien uit het financieringsstatuut, verordening ex. art. 212 en verordening art. 213.

Artikel 4: Samenstelling en benoeming

  • 1. De auditcommissie bestaat permanent uit twee raadsleden per gemeente en de griffiers.

  • 2. De raad benoemt de leden van de commissie en hun plaatsvervangers.

  • 3. De commissie kan op verzoek uitnodigen: de accountant, leden van de colleges, de controller, de rekenkamer en de gemeentesecretaris.

Artikel 5: Zittingsduur

  • 1. De zittingsperiode duurt tot en met de datum van herindeling, te weten 1 januari 2013.

  • 2. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6: Voorzitter

  • 1. Een griffier is voorzitter van de auditcommissie en kan aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een helder besluit.

Artikel 7: Vergaderingen en verslaglegging

  • 1. De auditcommissie vergadert op basis van een agenda, minstens twee keer per jaar of zoveel zij verder zelf nodig acht.

  • 2. De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de auditcommissie uitgenodigd.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn in principe openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4. Van iedere vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. De besluitenlijst wordt vastgesteld door de auditcommissie en verstrekt aan alle leden van de raden.

  • 5. De digitale notulen van de vergaderingen worden via de website integraal beschikbaar gesteld.

Artikel 8: Informeren van de raden en het AB van GR de Waard

  • 1. De besluitenlijst die van elke vergadering wordt gemaakt wordt aan alle leden van de gemeenteraden, de afzonderlijke colleges en aan de leden van de Algemeen Bestuur van GR de Waard (en in bijzondere gevallen eveneens aan het DB) verzonden.

  • 2. De leden van de auditcommissie wordt de mogelijkheid geboden tijdens de lokale gemeenteraadsvergadering met de raad te spreken over onderwerpen die op de agenda van de auditcommissie staan/stonden.

Artikel 9: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening Auditcommissie 2011.

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 februari 2011.

Raadsgriffier, Voorzitter,

Drs. T.W. Kanters ir. M. Houtman