Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Skarsterlân

Verordening commissie bezwaarschriften

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Skarsterlân
Officiële naam regelingVerordening commissie bezwaarschriften
CiteertitelVerordening commissie bezwaarschriften
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Verordening commissie bezwaarschriften welke is vastgesteld bij raadsbesluit 108/2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 7:13

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-08-201101-01-2013nieuwe regeling

06-07-2011

Skarsterlân Nijs, 03-08-2011

raadsbesluit 69/2011

Tekst van de regeling

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Skarsterlân;ieder voor zoveel het zijn bevoegdheden betreft;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, nummer 69/2011;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening commissie bezwaarschriften 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:a verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;b commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften;c het college: het college van burgemeester en wethouders. 

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1 Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2 De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen: a besluiten op grond van specifieke arbeids- en personele zaken;b besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken. 

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1 De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden. 

     

  • 2 De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3 De leden mogen geen deel uitmaken van het gemeentebestuur, noch ambtenaar zijn die door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt zijn.

  • 4 Het college benoemt, overeenkomstig het bepaalde in lid 2, een genoegzaam aantal leden.

  • 5 Het college benoemt, uit de leden als bedoeld in lid 4, twee voorzitters die in principe per toerbeurt optreden.

     

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1 De leden van de commissie worden voor een periode van vijf jaar benoemd en kunnen ten hoogste één keer worden herbenoemd. 

  • 2 Een lid van de commissie treedt af op het moment dat hij wordt aangesteld tot ambtenaar als bedoeld in artikel 3, lid 3.

  • 3 De leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

Artikel 5 Presentiegeld

  • 1  Voorzitter en leden ontvangen per vergadering een vergoeding van € 200,00. 

  • 2  Het in het vorige lid genoemd bedrag wordt elk jaar herzien aan de hand van de consumen-tenprijsindex geldend voor de maand september van het voorafgaande kalenderjaar. 

Artikel 6 Secretariaat

  • 1  De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar. 

  • 2 De secretaris kan, in overleg met de voorzitter en na overleg met het verwerend orgaan, onderzoeken of het bezwaar in der minne kan worden bijgelegd en daartoe de nodige handelingen verrichten.

     

     

Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift

  • 1  Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2 Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld. 

  • 3  Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de Awb wordt vermeld dat een commissie over het bezwaar zal adviseren

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:a artikel 2:1, tweede lid;b artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;c artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;d artikel 7:4, tweede lid;e artikel 7:6, vierde lid.

 

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1  De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen. 

  • 2 De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 10 Vergaderingen

  • 1 De voorzitter belegt een vergadering telkens als dit voor de behandeling van een of meer bezwaarschriften van de in de Awb gestelde termijn noodzakelijk is. Hij leidt de vergadering en ziet er op toe, dat de in de Awb geregelde procedure voor de behandeling van bezwaarschriften wordt gevolgd

  • 2 Beide voorzitters, als bedoeld in artikel 3, lid 5 vervangen elkaar bij afwezigheid van een van beide.

  • 3 Indien vervanging als bedoeld in het tweede lid niet mogelijk is, wordt de functie van voorzitter waargenomen door een ander lid van de commissie. Alsdan treedt het oudste lid in jaren van de desbetreffende kamer op als waarnemend voorzitter. 

     

     

  • 4 De voorzitter draagt zorg voor de oproeping van de overige leden onder mededeling van de voor de vergadering opgestelde agenda.

Artikel 11 Hoorzitting

  • 1  De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belang-hebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen. 

  • 2  De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb. 

  • 3 Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan. 

Artikel 12 Uitnodiging hoorzitting

  • 1  De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit. 

  • 2  Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting wijzigen. 

  • 3 De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld. 

  • 4 De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid. 

Artikel 13 Quorum

  • 1  Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is. 

  • 2 Van het eerste lid wordt afgeweken wanneer het horen op grond van artikel 7:13, lid 3 van de Awb door de commissie wordt opgedragen aan de voorzitter of een lid van de commis-sie. 

  • 3 Van het eerste lid wordt afgeweken wanneer het horen op grond van artikel 7:13, lid 3 van de Awb door de commissie wordt opgedragen aan de voorzitter of een lid van de commissie. 

Artikel 14 Niet-deelneming

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 15 Openbaarheid zitting

  • 1 De zitting van de commissie is openbaar. 

  • 2 De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet. 

  • 3  Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren

Artikel 16 Schriftelijke verslaglegging

  • 1  Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid. 

     

  • 2  Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen. 

  • 3 Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

     

  • 4 Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht. 

  • 5 Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

     

Artikel 17 Nader onderzoek

  • 1 Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.  

  • 2 De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden. 

  • 3 De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek. 

  • 4 Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstig toepassing.

Artikel 18 Raadkamer en advies

  • 1  De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies. 

  • 2a De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. 

  • 2b Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 2c Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien de minderheid dat verlangt. 

  • 3 Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4 Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 19 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1 Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 18 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen. 

  • 2  Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van twaalf weken als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen. 

  • 3 Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 20 Intrekking oude regeling

De Verordening commissie bezwaarschriften, vastgesteld bij raadsbesluit van 14 december 2010, wordt ingetrokken.

 

Artikel 21 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van haar bekendmaking.

 

Artikel 22 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften.

 

 

 

mevr. M. Looman-Struijs. 

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Skarsterlân in zijn openbare vergadering van 6 juli 2011.

De raad voornoemd,

 

voorzitter griffier

Het college van burgemeester en wethouders,

 

burgemeester secretaris

De burgemeester van Skarsterlân,

 

mevr. M. Looman-Struijs.